Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2006, 16:46
Levensnevel
Levensnevel is offline
Hoi,

Ik lees en post al langer op het scholierenforum, maar heb voor dansen op papier een nieuwe account aangemaakt, omdat ik nog redelijk onzeker ben over mijn gedichtjes.. en dus graag anoniem wil zijn, maar wel op zoek ben naar commentaar en tips.
Dus bij deze

wat onzichtbaar was verscheen,
leugens van verloren tijd
wat hier stond, daar kwam, ertussen lag
en overal ruiste
was nooit zo dichtbij als je hoopte,
als zij geloofden

zij, lieve waarheid
waagde zich niet in de omgeving
haar pad slingerde, naderde
maar raakte nooit

de kronkelende beweging van verwachting,
bedenkingen
de vraag met voorbedachte rade
die nooit afgesloten werd
nu alles anders is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2006, 17:50
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Dag Levensnevel, welkom op DoP . Sinds een paar dagen ben ik zelf weer enigszinds actief geworden hier, na een lange pauze. Je hoeft niet bang te zijn om afgekraakt te worden, al moet je natuurlijk wel tegen kritiek kunnen.

Als eerste wat dingetjes over de vorm en het uiterlijk. Je hebt het hele gedicht cursief gezet, dat heeft volgens mij geen echte betekenis dus hoef je dat ook niet te doen. Een beter manier om cursieve tekst te gebruiken is om de tekst bijvoorbeeld extra nadruk te geven.
Je gebruikt wel komma's en een punt aan het eind maar geen hoofdletters. Lees het nog is een paar keer over en verbeter je interpunctie (leesteken gebruik enzo). Het lijkt misschien niet zo belangrijk maar je kan heel veel doen met interpunctie .

Dan over de inhoud, die bevalt me opzich wel. Het is je aardig gelukt om de lezer aan het denken te krijgen en het zelf te laten 'doen', ipv dat je het allemaal letterlijk zegt . De laatste strofe vind ik wat minder, misschien omdat hij eigenlijk een beetje het vorige al herhaalt (zo vat ik het op, iig).

Straks reageer ik nog wel wat uitgebreider, nu ga ik eerst lasanga eten .
Oud 19-11-2006, 20:06
Levensnevel
Levensnevel is offline
dankjewel voor je reactie.

met het cursief drukken heb ik verder geen bedoeling, was om aan te geven waar de inleiding ophield en het gedichtje begon.

je punt over de laatste strofe snap ik niet helemaal.. wat vind je dat herhaalt, en wat herhaalt het dan? i.m.o staat er wel 'extra informatie' om het even krom te zeggen..
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 10:15
Diary of Dreams
"haar pad slingerde, naderde" = "de kronkelende beweging van verwachting, bedenkingen"
"maar raakte nooit " = "die nooit afgesloten werd "

Zoals ik dat lees zie ik daar een behoorlijk sterke herhaling in. Deze zin vind ik wel leuk en 'nieuw': "de vraag met voorbedachte rade". Van de laatste zin weet ik het niet zo goed, hij geeft wel degelijk wat belangrijks aan maar het staat er een beetje cliché ofzo.

Je vroeg in je eerste post naar tips en commentaar. Dat laatste heb ik al gedaan, nu het eerste nog. Hier zijn wat algemene, maar belangrijke, tips:
- Doen, doen, doen: gewoon blijven proberen en door blijven geven, daar leer je het meest van, op voorwaarde dat je:
- Leer(t) van je fouten en luister naar kritiek/commentaar van anderen. Je hoeft het niet klakkeloos aan te nemen maar luister er wel serieus naar.
- Lees gedichten van anderen en de commentaar erop, probeer er zelf ook zo nuttig mogelijke commentaar op te geven
- Wees kritisch naar jezelf: raffel niet zomaar een gedicht af maar stop er tijd en energie in, als je iets schrijft post het niet gelijk maar kijk er (uren/dagen) later weer na

Voor je eerste gedicht (?) vind ik het een prima werk . Ik hoop dat je hier door mee blijft gaan .
Oud 20-11-2006, 22:08
Levensnevel
Levensnevel is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 20-11-2006 @ 11:15 :
"haar pad slingerde, naderde" = "de kronkelende beweging van verwachting, bedenkingen"

Zoals ik dat lees zie ik daar een behoorlijk sterke herhaling in. Deze zin vind ik wel leuk en 'nieuw': "de vraag met voorbedachte rade". Van de laatste zin weet ik het niet zo goed, hij geeft wel degelijk wat belangrijks aan maar het staat er een beetje cliché ofzo.

Je vroeg in je eerste post naar tips en commentaar. Dat laatste heb ik al gedaan, nu het eerste nog. Hier zijn wat algemene, maar belangrijke, tips:
- Doen, doen, doen: gewoon blijven proberen en door blijven geven, daar leer je het meest van, op voorwaarde dat je:
- Leer(t) van je fouten en luister naar kritiek/commentaar van anderen. Je hoeft het niet klakkeloos aan te nemen maar luister er wel serieus naar.
- Lees gedichten van anderen en de commentaar erop, probeer er zelf ook zo nuttig mogelijke commentaar op te geven
- Wees kritisch naar jezelf: raffel niet zomaar een gedicht af maar stop er tijd en energie in, als je iets schrijft post het niet gelijk maar kijk er (uren/dagen) later weer na

Voor je eerste gedicht (?) vind ik het een prima werk . Ik hoop dat je hier door mee blijft gaan .
bedankt again
de herhaling zoals jij m ziet snap ik, maar zo heb ik het niet bedoeld; in mijn hoofd is de herhaling

dezelfde zin: het pad van de waarheid raakte de nooit het pad van de verwachtingen/bedenkingen, en het pad van verwachtingen werd nooit afgesloten.. goed klinkt vaag.
maar: pad a raakte nooit pad b dat geen einde had. ofzo.

en dankje, het was inderdaad mijn eerste gedichtje
is misschien niet helemaal duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 22:43
Diary of Dreams
Citaat:
Levensnevel schreef op 20-11-2006 @ 23:08 :
maar: pad a raakte nooit pad b dat geen einde had. ofzo.
Ah, dus daar ligt het verschil, ik vatte pad b als gelijk aan pad a, terwijl jij dat niet zo ziet . Op jou manier is het inderdaad geen herhaling van inhoud, al blijft de herhaling van wel degelijk bestaan.
Het is opzich maar een klein ding, maar toch leuk om juist daar mee bezig te zijn want bij gedichten gaat het vaak (ook) om de kleine dingen, de details. (al is dit wel iets meer als een detail, maar goed)

Heb je al nagedacht over de interpunctie of ben je daar nu tevreden mee?
Oud 20-11-2006, 22:47
Levensnevel
Levensnevel is offline
nee niet op gelet, zie wel dat het mooier kan
zal er nog aan schaven, dat is misschien ook wel het leukste. om van het 'grove begin' iets beters te maken.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 22:53
Diary of Dreams
Wat bedoel je precies met het 'grove begin'?
Ik houd opzich wel wat van die straight-to-the-point beginnetjes, dat je interesse gelijk gewekt word (naar de vorm en/of inhoud). Trouwens, er staat helemaal geen titel? Heb je dat express niet gedaan of ben je dat vergeten?
Voor een straight-to-the-point begin vind ik een niet Nederlands talige titel altijd wel gaaf, latijn ofzo (geen Engels!! op een aantal uitzonderingen na). Maar dat is uiteraard allemaal puur een questie van smaak.
Oud 20-11-2006, 22:54
Levensnevel
Levensnevel is offline
wat onzichtbaar was verscheen
leugens van verloren tijd
wat hier stond, daar kwam, ertussen lag
en overal ruiste
was nooit zo dichtbij als je hoopte
als zij geloofden

zij, lieve waarheid
waagde zich niet in de omgeving
haar pad slingerde, naderde
maar raakte nooit

de kronkelende beweging van verwachting
bedenkingen
de vraag met voorbedachte rade
die nooit afgesloten werd
nu alles anders is.

de laatste punt wil ik er wel perse inhouden, 'eind'komma's zijn lelijk en kunnen weg. puur esthetisch, qua betekenis/nadruk weet ik niets over interpunctie..

de herhaling kom ik nog niet uit.. weet nog geen manier om hetzelfde gevoel/beeld uit te drukken dat ik nu wil uitdrukken zonder de herhaling.
denk er nog over na
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten