Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2006, 22:08
Ryan.
Ryan. is offline
Aangezien ik dit jaar uitgeloot ben voor geneeskunde doe ik nu gezondheidswetenschappen. Ik weet echter al lang dat er maar 1 studie is die ik wil doen en dat is dus geneeskunde.
Nu heb ik dus verschillende opties:

1. Stoppen voor februari met deze studie en geen jaar stufi opmaken aan een studie die ik toch niet af wil maken. Ik kan dan gaan werken (heeft het voor de decentrale selectie nu nog zin om iets in de zorg/een bestuur te doen? ik hoorde dat ze alleen kijken naar wat je op de middelbare hebt gedaan)

2. Stoppen voor februari en dan deelcertificaten proberen te halen voor een hoger gemiddelde aangezien ik nu in lotingsklasse C zit. (Weet iemand hier wat van, kan het 'zomaar'?)

3. Doorgaan met gezondheidswetenschappen aangezien bij ons op de uni verhalen gaan van een soort SUMMA-regeling met geneeskunde en gezondheidswetenschappen. (als je een bepaalde richting kiest zou je geselecteerd kunnen worden voor een verkorte geneeskunde opleiding)

Misschien is er hier iemand die in dezelfde situatie zit of zat en mij wat advies kan geven, ik weet nl. echt niet wat de beste optie is. Ik ga trouwens ook in België proberen.
Oud 20-11-2006, 22:13
Estar
Estar is offline
Ik zou voor optie 1 en 2 gaan als je dat kan, 2 komt sowieso in belgie goed van pas.

Voor decentrale selectie is het de bedoeling dat veel uren naast de universiteit hebt gewerkt minstens een jaar lang.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 22:47
Ieke
Ieke is offline
Ik heb in dezelfde positie gezeten. Na het uitloten heb ik gekozen voor een jaar Biologie en een decentrale selectiprocedure in Rotterdam voor het jaar daarop.

Let wel, je moet je voor half januari inschrijven voor de decentrale selectie via de IB-groep en ik kreeg begin februari de papieren voor de 1e ronde (wat een maand later weer terug moest)

Ik ben door de decentrale selectie gekomen, maar stel dat dat niet het geval zou zijn en ik zou uitgelood worden dan ging ik mijn bachelor biologie halen en dan zijinstromen (let wel, dit is anders dan de SUMMA) in het 3e jaar. (Athans, de testen ervoor doen) en zeker geen 3e keer loten omdat dan alle wegen (Zijinstroom en SUMMA) afgesloten zijn. Je kan als je 3 keer bent uitgelood daar niet meer aan deelnemen.
Ik heb mijn P van biologie gewoon gehaald en daarna dus bij geneeskunde terecht gekomen via de decentraal.
Ik zou ook achteraf geen andere weg gekozen hebben, evenals de keuze voor biologie. (Ik heb er toch echt wat aan gehad)

Wel had ik ervaring in de gezondheidszorg doordat ik in de zomervakantie's in een verpleeghuis gewerkt had. Het maakt eigenlijk niet uit of je die ervaring hebt opgedaan naast je VWO of gewoon doordat je je studie niet hebt voortgezet.
Als ik jou wat zou ik nu zorgen voor een baantje en niet pas als je stopt, gezien de inschrijfdata voor de decentraal ben je echt aan de hele late kant.
Maar goed, niet alleen dingen in de gezondheidszorg tellen mee. Bestuurlijke en orginisatorische dingen die je gedaan hebt tellen ook mee. Net als een andere studie (dus je kan opschrijven dat je nu met gezondheidswetenschappen bezig bent) en topsportprestatie's, maar die moeten echt wat voorstellen.
En het allerbelangrijkste: Je motivatietekst. Je kan worden toegelaten tot de 2e ronde als je niks extra's gedaan hebt, puur en alleen op je motivatiestukje. Het is moeilijker, maar ik ken een aantal mensen uit mijn jaar (3e jaars) die dat hadden.

Ik zou dus op 2 kansen gokken, als je denkt dat je je studie toch wel kan volhouden.
De eerste is op de decentraal en loting dit jaar (eigenlijk ook al 2 kansen) de andere is zijinstromen of SUMMA met je bachelor.
En als je het echt wil de 3e kans in België.
Oud 20-11-2006, 22:58
fractuur
fractuur is offline
Ik las op een geneeskundeforum dat SUMMA-deelname alleen nog gegarandeerd was met Biologie en nog een studie, volgens mijn Medische Biologie of BMW. Van alle andere studies moet een commissie ze goedkeuren. Grote kans dat Gezondheidswetenschappen er doorheen komt.
Oud 21-11-2006, 14:37
Poepkind
Poepkind is offline
Optie 2 kan niet, deelcertificaten tellen niet mee voor je gemiddelde.
Oud 21-11-2006, 15:03
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 21-11-2006 @ 15:37 :
Optie 2 kan niet, deelcertificaten tellen niet mee voor je gemiddelde.
Volgens mij wel als je ook een nieuw profielwerkstuk maakt, dan krijg je gewoon een heel nieuw vwo-diploma (dat heb ik mij op de VAVO laten vertellen iig)
Oud 21-11-2006, 20:45
wouser
wouser is offline
Een vriend van me studeert geneeskunde in antwerpen d8 ik. Hijzelf vind de studie echt geweldig en is ook van mening dat het in Belgie betere studie is als in Nederland, hij heeft namelijk ook vriende op een NL uni waar zijn vrienden ook geneeskunde studeren...

Mss niet echt relevant maar het is toch cker iets om te overwegen omdat er zeker weten ook verschillen zitten in kwaliteit tussen de NL's uni's en de belgische uni's
Oud 21-11-2006, 22:17
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 21-11-2006 @ 16:03 :
Volgens mij wel als je ook een nieuw profielwerkstuk maakt, dan krijg je gewoon een heel nieuw vwo-diploma (dat heb ik mij op de VAVO laten vertellen iig)
Dan is dat heel wat anders dan op de site van de IB staat, namelijk dat afzonderlijke deelcertificaten niet meetellen voor je gemiddelde.
Oud 21-11-2006, 22:38
Ryan.
Ryan. is offline
Ja dat van België weet ik, staat in mn beginpost en van 2 vrienden van me weet ik hoe het daar is. Mede ook daardoor wil ik eigenlijk het liefst gewoon naar Nederland (Maastricht).

Maar weet iemand of er dan op de een of andere manier wel een mogelijkheid is om je gemiddelde te verhogen?

Iig danku voor de reacties .
Oud 22-11-2006, 09:50
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Ryan. schreef op 21-11-2006 @ 23:38 :
Ja dat van België weet ik, staat in mn beginpost en van 2 vrienden van me weet ik hoe het daar is. Mede ook daardoor wil ik eigenlijk het liefst gewoon naar Nederland (Maastricht).
Hij zei toch juist dat het in Belgie een betere studie is volgens die vriend?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 11:12
Joyceb
Joyceb is offline
Ik denk niet dat de SUMMA Gezondheidswetenschappen accepteert als voorbereidende studie. Sinds dit jaar worden alleen Biologie, BMW and University College of een equivalent geaccepteerd als vooropleidingen volgens mij omdat dit studies zijn waar je wel een goede bio-achtergrond hebt.
Zover ik weet is gezongheidswetenschappen een gamma studie die niet ingaat op de medische biologie zoals bij de voorgenoemde opleidingen.

Aan de andere kant weet ik het ook niet helemaal zeker en raad ik je gewoon aan om bij de opleiding van je keuze (SUMMA, Groningen Geneeskunde heeft ook een master opleiding, of een andere opleiding) te informeren naar de mogelijkheden en eventueel een switch te maken van studie als dat nodig is.

Ook kanje natuurlijk overwegen om een School of Medicine in het buitenland te gaan doen, ook een 4 jarige opleiding al vragen ze vaak wel een 'premed' voorbereiding. Dus ook een goede dosis biomedische kennis.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 11:55
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 21-11-2006 @ 23:17 :
Dan is dat heel wat anders dan op de site van de IB staat, namelijk dat afzonderlijke deelcertificaten niet meetellen voor je gemiddelde.
Maar mijn punt is nou juist dat het dan geen deelcertificaten meer zijn maar een "heel" vwo diploma (doordat je ook een nieuw profielwerkstuk maakt). Er zaten bij mij een hoop mensen op de VAVO die zo hun gemiddelde probeerden te verhogen voor de loting voor geneeskunde.
Oud 22-11-2006, 12:16
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Wat ik altijd hoor over geneeskunde is belgie is dat het een ratrace is. Ze laten vrij veel mensen door na het toelatingsexamen maar er moet gewoon een percentage afvallen in de loop van het eerste jaar. Een percentage van de beste studenten gaat slechts door. Ik weet niet wat hiervan waar is maar het lijkt me geen relaxte situatie .

Als je voor de decentrale selectie wil gaan dan moet je heel snel een baantje in de zorg regelen, aangezien je inderdaad alles vrij vroeg in het jaar moet doorgeven. Ik zou zelf het jaar afmaken, en decentraal meedoen.

Gelukkig lootte ik in 1 keer in, dus heb ik nooit een keus moeten maken .
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 16:20
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 22-11-2006 @ 12:12 :
Ik denk niet dat de SUMMA Gezondheidswetenschappen accepteert als voorbereidende studie. Sinds dit jaar worden alleen Biologie, BMW and University College of een equivalent geaccepteerd als vooropleidingen volgens mij omdat dit studies zijn waar je wel een goede bio-achtergrond hebt.
Zover ik weet is gezongheidswetenschappen een gamma studie die niet ingaat op de medische biologie zoals bij de voorgenoemde opleidingen.

Aan de andere kant weet ik het ook niet helemaal zeker en raad ik je gewoon aan om bij de opleiding van je keuze (SUMMA, Groningen Geneeskunde heeft ook een master opleiding, of een andere opleiding) te informeren naar de mogelijkheden en eventueel een switch te maken van studie als dat nodig is.

Ook kanje natuurlijk overwegen om een School of Medicine in het buitenland te gaan doen, ook een 4 jarige opleiding al vragen ze vaak wel een 'premed' voorbereiding. Dus ook een goede dosis biomedische kennis.
Gezondheidswetenschappen heeft ook biologische differentiaties.
Oud 22-11-2006, 20:15
Ryan.
Ryan. is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-11-2006 @ 10:50 :
Hij zei toch juist dat het in Belgie een betere studie is volgens die vriend?
Ja maar op basis van wat ik van mijn vrienden hoor lijkt het me niet erg geschikt voor mij. Maar ik probeer het wel, dan maar geneeskunde in België mocht die test lukken.
Oud 24-11-2006, 16:29
Lynn
Lynn is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 22-11-2006 @ 13:16 :
Wat ik altijd hoor over geneeskunde is belgie is dat het een ratrace is. Ze laten vrij veel mensen door na het toelatingsexamen maar er moet gewoon een percentage afvallen in de loop van het eerste jaar. Een percentage van de beste studenten gaat slechts door. Ik weet niet wat hiervan waar is maar het lijkt me geen relaxte situatie .

Als je voor de decentrale selectie wil gaan dan moet je heel snel een baantje in de zorg regelen, aangezien je inderdaad alles vrij vroeg in het jaar moet doorgeven. Ik zou zelf het jaar afmaken, en decentraal meedoen.

Gelukkig lootte ik in 1 keer in, dus heb ik nooit een keus moeten maken .
Zoiets heb ik ook al eens gehoord. Een meisje dat op de middelbare school bij mij in de klas zat, is (na uitloting) ook in België Geneeskunde gaan studeren. Ze is daar na 3/4 jaar mee gestopt omdat ze het 3 keer niks vond. Nu studeert ze Geneeskunde in Nijmegen.
Reageren

Regels voor berichten