Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2006, 10:48
Interest
Interest is offline
Schrijf met je stem!
(www.schrijfmetjestem.nl)

Al een verkiezingsdebat gezien waarin ontwikkelingssamenwerking aan bod kwam? Hoogstwaarschijnlijk niet.

De Derde Kamer (schaduwparlement voor ontwikkelingssamenwerking) wil daarom door middel van een landelijke schrijfwedstrijd aandacht vragen voor ontwikkelingssamenwerking in de periode voorafgaand aan de TweedeKamerverkiezingen.
Jongeren worden uitgedaagd in een gedicht, column of essay hun visie op de millenniumontwikkelingsdoelen te geven (doelen opgesteld door de VN om te realiseren in ontwikkelingslanden voor 2015)

Vind jij ook dat er in de aanloop naar de Tweede-Kamerverkiezingen te weinig aandacht is voor ontwikkelingssamenwerking? Wil je meer dan alleen je stem uitbrengen bij verkiezingen? Wil jij jouw mening over de rol van Nederland hierin duidelijk maken aan politici en samenleving? Wil je daarmee prijzen winnen? Ben je in de leeftijd van 17 t/m 30?

Schrijf dan met je stem!

Hoe je je stem op papier zet, mag je helemaal zelf kiezen:
Schrijf een Gedicht, Column of Essay.

Als je bij de tien beste inzendingen van een categorie hoort, komt je inzending in een bundel die aan de nieuwe Minister van Ontwikkelingssamenwerking wordt uitgereikt. Daarnaast ontvangen alle finalisten boekenbonnen. Als je de winnaar bent binnen een categorie wordt jouw inzending gepubliceerd in Vice Versa (gedicht, essay) of IS, Internationale Samenwerking (column) en mag je optreden tijdens de installatie van de Derde Kamer 2007.

In de jury zitten Dolf Jansen (cabaretier/dichter), Remco Ekkers (dichter), Marijke Vromans (hoofdredactrice IS), Aart Zeeman (presentator Netwerk) Jacques van Nederpelt (auteur ‘Een wereld apart’, sociaal geograaf), Evelijne Bruning (hoofdredactrice Vice Versa) en Lau Schulpen (hoogleraar ontwikkelingsstudies).

Deadline: 30 november 2006.

De prijsuitreiking vindt plaats tijdens een cultureel slotfestival, met zang, dans, theater en voordrachten.

Voor meer informatie kijk op: www.schrijfmetjestem.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2006, 07:32
Verwijderd
Alleen Dolf Jansen spreekt me dan nog een beetje aan, maar voor de rest vind ik heel de zaak te loos om me er mee bezig te houden.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 11:17
Verwijderd
Wel jammer dat het columns, gedichten of essay's zijn, en geen verhalen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 12:40
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Grimm schreef op 11-11-2006 @ 08:32 :
Alleen Dolf Jansen spreekt me dan nog een beetje aan, maar voor de rest vind ik heel de zaak te loos om me er mee bezig te houden.
Ik ben dol op loze dingen
Oud 11-11-2006, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 11-11-2006 @ 13:40 :
Ik ben dol op loze dingen
Ik nu niet. Bovendien voelde ik me politiek al genoeg betrokken op Euroscola en ben ik tegen pogingen tot oplossing van de problemen in ontwikkelingslanden. Het wordt tijd dat ze zichzelf eens ontwikkelen, er is ontzettend veel mankracht, dat gewoon gemobiliseerd moet worden. En wie nu nog het argument-slavernij aanhaalt, verdient dertig zweepslagen. Tsjakka!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 20:39
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
Grimm schreef op 11-11-2006 @ 23:20 :
Ik nu niet. Bovendien voelde ik me politiek al genoeg betrokken op Euroscola en ben ik tegen pogingen tot oplossing van de problemen in ontwikkelingslanden. Het wordt tijd dat ze zichzelf eens ontwikkelen, er is ontzettend veel mankracht, dat gewoon gemobiliseerd moet worden. En wie nu nog het argument-slavernij aanhaalt, verdient dertig zweepslagen. Tsjakka!
Oud 14-11-2006, 11:20
Verwijderd
De derde kamer is een geldverspillend theekransje. Er wordt daar niks waargemaakt van wat ze zeggen, alleen geneuzeld. Doe ik dus mooi niet aan mee.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Quis schreef op 14-11-2006 @ 12:20 :
De derde kamer is een geldverspillend theekransje. Er wordt daar niks waargemaakt van wat ze zeggen, alleen geneuzeld. Doe ik dus mooi niet aan mee.
En hoe verschilt dit precies van de Eerste en Tweede Kamer?

Nee, sorry, dat was de a-politieke puber in mij. Hoewel ik me wel serieus afvraag hoe het nu precies zit met de Eerste Kamer. Ik zag pas op tv een CDA'ster van ongeveer vierhonderd jaar oud die in de Eerste Kamer zat. Wie kiest die mensen? Wat doen die mensen? En vooral; wie ZIJN die mensen in hemelsnaam?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 14:01
Verwijderd
De Derde Kamer is in geen geval de vergelijken met de Eerste of Tweede, aan het vraagstuk over het nut daarvan wil ik niet eens beginnen. De derde kamer is een zooi vrijwillegers bij elkaar die wel eens effen gaan bedenken wat er goed is voor de derde wereld, met steun van afgevaardigden uit die derde wereld, maar die laatsten blijken totaal geen inbreng te hebben, terwijl zij toch meer weten over hun eigen land dan wat kaaskoppen. En zo, het is gewoon stom pretentieus gedoe. Wat dat betreft is er misschien wel géén verschil met de Eerste en Tweede kamer, politiek gezien zijn er natuurlijk veel verschillen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 14:14
Verwijderd
Ik heb tijdens een college Globalisatie eens de uitspraak gehoord dat ontwikkelingshulp ongeveer het meest dodelijke is voor welk land dan ook, en ik denk wel dat ik het daar mee eens ben. Wat mij betreft mag de Derde Kamer voortaan samenkomen op Nova Zembla.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 22:44
Orpheus
Orpheus is offline
Politiek - Okay.
Schrijven - Leuk.
Wedstrijd - Meedoen.

Ontwikkelingssamenwerking - Koude rillingen.

Nee dus.
Reageren

Regels voor berichten