Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2007, 15:31
lp-girl
lp-girl is offline
hallo

voor het vak gedragswetenschappen moeten we 3 vraagjes over psychologie opstellen en dan vragen aan zoveel mogelijk mensen.
Zouden sommige aub enkele minuutjes willen vrijmaken om 3 vraagjes te beantwoorden.

de vragen zijn:

1) Wat verstaat u onder psychologie? vind u dat het woord een negatieve of positieve bijklank heeft?

2) Als u zelf met problemen zou zitten, zou u dan overwegen om naar en psycholoog te gaan? En zo ja wat verwacht u dan van uw psycholoog?

3) Als u aan psychologen denkt, aan welke bekende psycholoog denkt u dan en wat weet u over deze persoon?

alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 03-02-2007 om 15:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2007, 15:48
Nona
Nona is offline
1) Wat verstaat u onder psychologie? vind u dat het woord een negatieve of positieve bijklank heeft?
Leer van de geest, zoals het betekent. Ik denk niet uitsluitend aan de klinische psychologie (ik studeer zelf psychologie dus dan zou ik ook iets fout doen). Gewoon een zachte wetenschap waarbij geprobeerd wordt de menselijke geest in kaart te brengen, verbanden aan te tonen en oorzaak-gevolgrelaties onderzocht worden met betrekking tot die geest. En aangezien ik me daarin interesseer klinkt mij dat meer positief dan negatief in de oren.

2) Als u zelf met problemen zou zitten, zou u dan overwegen om naar en psycholoog te gaan? En zo ja wat verwacht u dan van uw psycholoog?
Ja hoor. En dan verwacht ik dat hij/zij zich met behulp van kennis en vaardigheden inzet om mij zo goed mogelijk te begeleiden bij het oplossen van mijn problemen.

3) Als u aan psychologen denkt, aan welke bekende psycholoog denkt u dan en wat weet u over deze persoon?
Een aantal, met name wat grondleggers van stromingen binnen de psychologie zoals Pavlov, Freud, Costa en McCrae, dat soort mensen. Ik ken vooral hun werk doordat ik daar uit de tweede hand over gelezen heb.
Oud 18-02-2007, 23:36
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
lp-girl schreef op 03-02-2007 @ 16:31 :
hallo

voor het vak gedragswetenschappen moeten we 3 vraagjes over psychologie opstellen en dan vragen aan zoveel mogelijk mensen.
Zouden sommige aub enkele minuutjes willen vrijmaken om 3 vraagjes te beantwoorden.

de vragen zijn:

alvast bedankt!
1. Een geesteswetenschap over het gedrag en gevoel van mensen, hoe mensen zich verhouden tot elkaar en tot zichzelf. Het woord heeft een neutrale klank.
2. Deze vraag sluit de optie uit dat de invuller al naar een psycholoog is geweest, of naar iets soortgelijks. Maar goed, dat heb ik al gedaan, ik ga nu naar een psychiater, en hij heeft meestal wel wat zinnigs te zeggen alleen vergeet ik het gelijk weer dus misschien moet ik het eens met een notitieblokje doen. Het is heel wisselend in hoeverre het helpt, maar het belangrijkste is dat er een samenwerking is en de psycholoog zich niet opstelt als een ontastbaar betwetertje en dat hij me ook iets nieuws kan vertellen.
3. Bram Bakker ofzo? Ik weet dat ie een onconventionele manier van therapie bedrijft, alles wat afwijkend is wat de patiënt zegt uitvergroten zodat het belachelijk klinkt voor de patiënt.
Freud -> Starre oet meloen die het onderbewuste introduceerde, met een deels zinnige deels idiote Traumdeutung kwam, oedipuscomplex, electracomplex, enz enz.
Jung -> archetypes, dromen, symbolen, associaties.
Oud 19-02-2007, 15:49
Makaveli
Makaveli is offline
- Alles wat betrekking heeft tot de psyche. Het woord heeft voor mij een neutrale bijklank. Het woord opzich roept namelijk geen positief of negatief gevoel bij me op.

- In eerste instantie zal ik mijn problemen zelf proberen op te lossen, als mij dat niet zou lukken zou ik met mijn moeder gaan praten. Als deze 2 oplossingen niet werken dat zou ik uiteindelijk naar een psycholoog gaan. Ik zou kritisch kijken naar de methodes van de psycholoog en of ik hem/haar geschikt vind. Eventueel zal ik een aantal keren switchen van psycholoog.

Freud als het gaat over de klassieke psychologen en Sternberg als het gaat over intelligentie. Freud is een van de grondleggers van de psychologie en heeft een grote bijdragen geleverd aan de psychologie. Ik kan me niet concrete theorieën van hem voor de geest halen.
Sternberg heeft veel over intelligentie geschreven en ik kan het vaak vinden in zijn theorieën.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 08:27
Vogelvrij
Vogelvrij is offline

Onderzoeken hoe individuen zich gedragen, wat ze doen en voelen, zoiets... En als wetenschap denk ik dat er wel een positieve bijklank in zit, maar er zit ook een negatieve bijklank in omdat het vaak ook over zieke mensen gaat. En dan is er nog de bijklank van: iedereen die niet weet wat hij gaat studeren, gaat psychologie (of rechten) doen.

Overwegen wel, maar het moet wel heel ernstig zijn voor ik ook echt zou gaan. En dan zou ik waarschijnlijk irrreële hoge verwachtingen hebben van: nu moet hij me helemaal gelukkig maken.

Freud, Lacan, Jung.. Maar ik ken ze vooral als psychoanalytici en in relatie met hoe ze over literatuur denken
Reageren

Regels voor berichten