Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2006, 22:43
Kaater
Kaater is offline
Ik had het hier vanavond met mijn vader over, na aanleiding van het ontslag van een collega.

Ik werk bij een tankstation, en daar hangen uiteraard verschillende camera's. Deze nemen ook geluid op, en mijn baas kijkt deze beelden vaak.
Een collega vertelde aan anderen dat ze ander werk zocht, maar dat de baas het nog niet mocht weten, aangezien haar contract bijna afliep. Nu blijkt dus dat hij dit opgepakt heeft na het bekijken en luisteren van beelden, en zij dus geen contract verlenging heeft gekregen.

Mijn vader beweerde dus dat een werkgever niet zomaar beeld en geluid mag opnemen en nakijken zonder dat zijn werknemers hier vanaf weten.
Ik vroeg me af of iemand hier misschien wat meer verstand van heeft.
Oud 25-11-2006, 10:27
juno
juno is offline
Hij mag het opnemen, maar moet het wel meedelen.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 11:11
Go
Go is offline
Citaat:
juno schreef op 25-11-2006 @ 11:27 :
Hij mag het opnemen, maar moet het wel meedelen.
Ook geluidsopnames, want dat lijkt me niet echt een toegevoegde waarde hebben bovenop de camerabeelden?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 11:13
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
gerwin schreef op 25-11-2006 @ 12:11 :
Ook geluidsopnames, want dat lijkt me niet echt een toegevoegde waarde hebben bovenop de camerabeelden?
Ik vind het grote inbreuk op de privacy. Zo kun je nooit een gesprekje houden met een collega of klant, tenzij je fluistert.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 12:38
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Kaater schreef op 24-11-2006 @ 23:43 :
Een collega vertelde aan anderen dat ze ander werk zocht, maar dat de baas het nog niet mocht weten, aangezien haar contract bijna afliep. Nu blijkt dus dat hij dit opgepakt heeft na het bekijken en luisteren van beelden, en zij dus geen contract verlenging heeft gekregen.
1) lullig van je baas om zo te denken. een gesprek met de werknemer - waarbij beide partijen goed uitleggen wat ze nou eigenlijk willen - was beter geweest

2) ik vind het ook lullig om je contract te laten verlengen terwijl je toch ander werk gaat zoeken.

3) waarschijnlijk mag je baas dit wel opnemen. vraag is, of hij die opnames hiervoor had mogen gebruiken, en dat denk ik niet.
Oud 25-11-2006, 12:51
Verwijderd
Opnemen mag, maar ik heb altijd begrepen dat het alleen gekeken mag worden als daar een reden voor is.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 20:46
waaromniet?
waaromniet? is offline
Opnemen mag (als ik het me goed herriner) alleen als dat bekend is gemaakt aan de werknemer met het doel daarvan, de opname mag dan ook alleen voor dit doeleinde gebruikt worden (extreme omstandigheden (misdrijven) daargelaten).

Als die camera's er hangen voor de veiligheid en controle van klanten, zijn deze er dus niet om het personeel te controleren, laat staan de privacy van 2 collega's die een gesprek voeren aan te tasten.

Of je hier ook daadwerkelijk iets mee kan is natuurlijk heel iets anders, de beste man zal dit natuurlijk ontkennen dus schiet je met het hele verhaal concreet niks op.
Oud 27-11-2006, 12:53
ganralph
ganralph is offline
opnames moeten altijd aangekondigd worden en zo, net als hierboven allemaal is gezegd.

daarnaast is afluisteren en kwalijke zaak, maar stel nu dat de baas toevallig even naar de beveiligingsmonitor zat te kijken, moet hij dan doen alsof hij het niet gehoord heeft?
Oud 29-11-2006, 18:58
Kaater
Kaater is offline
Citaat:
ganralph schreef op 27-11-2006 @ 13:53 :
opnames moeten altijd aangekondigd worden en zo, net als hierboven allemaal is gezegd.

daarnaast is afluisteren en kwalijke zaak, maar stel nu dat de baas toevallig even naar de beveiligingsmonitor zat te kijken, moet hij dan doen alsof hij het niet gehoord heeft?
Hij kan de beelden alleen later hebben bekeken, aangezien de beelden alleen in onze zaak aanwezig zijn. Hij zelf komt 1 tot 2 keer in de week langs, en kijkt dus blijkbaar dan alles na.
Reageren

Regels voor berichten