Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2006, 18:43
happiegirl
happiegirl is offline
Hallo,
ik moet voor wiskunde een aantal cryptologie-opgaves maken, maar ik kom er echt niet uit en ik snap er allemaal niks van:

Wat staat hieronder?
De tekst is gecodeerd met de kolom-code met (onbekende) sleutel: DAHAAAEVIRRDTDEELENMTSFETSILDE

De volgende tekst is mbv het Vigenere-tableau (wtf??) gecodeerd met de sleutel STOMP.Decodeer deze tekst: XYCCHBMBNYLTTXUKATRDISGNCBXT

Gebruik de frequentie-analyse om de onderstaande zin te ontcijferen.
XJRJD ECUHF WPBLJ ZJHEC XJHFC UFCXJ LAJJX JIEBJ RFWMJ LZEPA FBPOC XJFBX JFCZV JHFCU ZECXJ UHEIF BQMJH JPJCT EQMFC J
Oud 19-11-2006, 20:39
omgwtfbbq
die van de Vinegre zou je op moeten lossen op de volgende manier:

Je hebt de code, met het codewoord STOMP. STOMP zet je om in cijfers ( op de plek in het alfabet ). Dan krijg je S = 19, T = 20, O = 15, M = 13 en P = 16 ).

Dan neem je de code. Je deelt dit op in stukjes van 5 om het jezelf gemakkelijk te maken. Dan schuif je de eerste letter 19 plaatsen op, aangezien dit hoort bij die S. De 2e letter uit het codewoord schuif je 20 plaatsen op in het alfabet ( dat hoort bij de T ). De 3e letter uit de code 15 plaatsen, enzovoort. Als je de 5e letter hebt ontcijferd, dan begin je weer met de S. Dus je ontcijfert de code met de volgende letters --> STOMPSTOMPSTOMPSTOMPSTOMPSTOMPSTOMP, net zo lang totdat alles gecodeerd is.

Als het goed is moet er dan een logische zin uitkomen. Ik weet alleen niet ofdat je het terug moet schuiven ( dus van Z naar A het alfabet door ) of vooruit ( van A naar Z ). Probeer het begin eens te ontcijferen op deze manier, en kijk eens of er iets uitkomt. Komt er iets uit, dan ga je door. Zo niet, dan stop je ermee.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 00:00
Rob
Rob is offline
Over frequentie analyse moet je je eerst de volgende vragen stellen:

- Wat is de meest voorkomende letter in de nederlandse taal?
- Wat is de meest voorkomende digram (combinatie van twee letters)?
(- Wat is de meest voorkomende trigram (combinatie van drie letters)?)

Als je dat weet, kun je gaan puzzelen.

"e" komt het vaakste voor in de nederlandse taal, dan de "n" en dan de "a".

J komt het vaakst voor bij jou, dus ik gok dat J = e.
De C en de F kunnen zowel de "n" als de "a" zijn. Hoe je dat

Welke logische combinaties met e<iedereletter> ken je?
ea
eb
ec
ed
ee
ef
eg
eh
ei
ej
ek
el
em
en
eo
ep
eq
er
es
et
eu
ev
ew
ex
ey
ez

11 van deze combinaties komen voor in jouw cyphertext. JF komt vaker voor dan JC. Het digram "en" vaker dan "ea". Mijn gok is dus dat F = n en C = a.

En zo ga je door.
Oud 22-11-2006, 21:06
ILUsion
ILUsion is offline
Probeer misschien gewoon eens te zoeken op Vigenere-code, zo uit het hoofd weet ik dat WikiPedia daarover héél bruikbare pagina's heeft.

Probeer het eerst zelf, als je ergens vastloopt op een specifiek plek of je iets niet helemaal begrijpt, wil ik je best wat op weg helpen; maar hier gewoonweg je huiswerk posten, heeft geen zin, hoor...
Reageren

Regels voor berichten