Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2006, 20:03
_J4n@jU_
_J4n@jU_ is offline
haaaj lieve mensen
Ik heb een grandes problemes. Het zit zo ik moet voor nederlands een uiteenzetting schrijven. Normaal heb ik niet veel problemen met schrijven. Maar een uiteenzetting is voor mij heel moeilijk. Ik moeite met objectief blijven en moeite met de opbouw.

Nu is er ook nog een extra probleem.. ik ben namelijk bang voor mijn lerareres.. Net als de rest van de klas.. Ze is namelijk heel.. consequent en streng en ik ben bang dat ik het misschien niet goed doe.

Mijn uiteenzetting is voor mensen vanaf 12 jaar ik moet dus in een makkelijke taal schrijven. Ik mag maar 700 woorden gebruiken. Ik wil wel dieper op de stof ingaan maar dat is moeilijk omdat ik op de 600 woorden zit en dus nog maar 100 woorden mag gebruiken

Het onderwerp is: Nederlands militairen in Afghanistan

Zouden jullie het willen lezen en eventuele verbeteringen willen geven ook tips en ideëen zijn welkom.
Owja wees alsjeblieft eerlijk met tips, verbeteringen en ideëen, want dan leer ik het meest

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt
Oud 27-11-2006, 20:05
_J4n@jU_
_J4n@jU_ is offline
Nederlands militairen in Afghanistan

Op dit moment zitten Nederlandse militairen in Afghanistan. De militairen zijn daar op vredesmissie. Dit houdt in dat ze gaan helpen Afghanistan opnieuw op te bouwen. Er is namelijk veel narigheid in Afghanistan. Nederland wil eraan bijdragen om die narigheid op te lossen en ervoor te zorgen dat Afghanistan zelfstandig verder kan. Zo worden er nieuwe scholen opgezet, nieuwe studies en er wordt weer meer aandacht besteed aan gezondheidszorg.
Afghanistan heeft een geschiedenis van oorlog, geweld, verdriet en problemen. Ze zijn al eens bezet door Rusland en terroristische organisaties hadden er veel macht.
Na de aanslagen op de “Twin Towers” (een heel groot kantoorgebouw in New York) in september 2001, vielen Amerikaanse soldaten Afghanistan binnen. Dit omdat Osama Bin Laden (degene die zei dat het zijn idee was om een aanslag op Amerika te plegen) zich daar schuil hield en de regering hem niet wilde uitleveren aan Amerika.

Op dit moment zitten er ongeveer 1200 Nederlandse soldaten in Afghanistan. Er zitten niet alleen Nederlands soldaten in Afghanistan, maar ook Britten en Amerikanen. De bedoeling is dat Nederland in een periode van ongeveer 2 jaar (misschien langer) 8000 militairen naar Afghanistan stuurt.
De Nederlandse soldaten zitten in de provincie Uruzgan. Het is hier erg onrustig. Zo wordt er bijvoorbeeld regelmatig gevochten tegen terroristen of opstandelingen, maar er zijn ook gewone burgers die blij zijn met de militairen. Ze hebben nu de hoop dat alles goed gaat komen en dat ze een rustig leven kunnen leiden.
Veel mensen in Afghanistan hebben het niet altijd makkelijk gehad. Voordat Amerika namelijk Afghanistan binnenviel, was er nog een hele strenge regering. Ze noemden zichzelf de “Taliban”. In Afghanistan zijn bijna alle mensen moslim en de “Taliban” wilde dat iedereen alle regeltjes van de Koran naleefde. De Koran kan je vergelijken met wat voor christenen de bijbel is. Door de strenge regels van de Taliban werden de mensen onderdrukt. Zo waren er regels dat alle vrouwen helemaal gesluierd gekleed moesten. Het enigste kledingstuk dat ze buitenshuis mochten dragen was een burqa. Mannen moesten van de regering een baard laten staan en voor meisjes was het verboden om naar school te gaan en iets te leren.
Toen de Amerikanen binnenvielen waren veel mensen blij en verdrietig. Ze waren blij dat ze vrij konden leven en niet meer werden onderdrukt, maar ze waren verdrietig dat ze familieleden kwijtraakten door bommen die de Amerikanen afvuurden.
Nederland heeft er lang over nagedacht om troepen naar Afghanistan te sturen. Veel Nederlanders waren bang dat het gevaarlijk zou zijn en dat er misschien soldaten gewond zouden raken of zouden sterven. Ook in de Tweede Kamer werd er veel gepraat over de situatie. Het CDA was voor het idee om soldaten te laten meedoen aan de vredesmissie. D66 niet. Ze waren er helemaal tegen en vonden het te gevaarlijk. Uiteindelijk is er de beslissing genomen om de soldaten toch te sturen.

Op dit moment is er een nieuwe regering in Afghanistan en een nieuwe president. Ook probeert het land te democratiseren. Ook mogen meisjes naar school. Hoewel eerste meisjes niet naar school mochten, gaat nu al 10 procent van alle meisjes naar school. Dit is best veel als je nagaat dat er pas 5 jaar tussenzit. Er treden dus wel positieve ontwikkelingen op. Helaas is de Taliban nog niet helemaal verdwenen. Sommige aanhangers hebben zich verplaatst naar de grens tussen Afghanistan en het buurland Pakistan. Vanuit daar worden er nog steeds terreurdaden gepleegd. Het neemt wel af. De aanhangers van de Taliban zijn een minderheid geworden. De meeste inwoners van Afghanistan zijn moe van terreur, geweld en verdriet. Ze hopen op vrede en een rustig bestaan. Een bestaan waarvan ze weten dat een mening mag, dat kinderen een toekomst hebben en dat ze zelfs gelukkig kunnen worden.
Oud 27-11-2006, 20:11
_J4n@jU_
_J4n@jU_ is offline
en ja hoor ik heb al iets verandert namelijk de laatste alinea:

zie hier:

Op dit moment is er een nieuwe regering in Afghanistan en een nieuwe president. Ook probeert het land te democratiseren. Voortaan staat er in de grondwet dat meisjes naar school mogen. Hoewel eerst meisjes niet naar school gingen, gaat nu al 10 procent van alle meisjes naar school. Dit is best veel als je nagaat dat er pas 5 jaar tussenzit. Er treden dus wel positieve ontwikkelingen op. Helaas is de Taliban nog niet helemaal verdwenen. Sommige aanhangers hebben zich verplaatst naar de grens tussen Afghanistan en het buurland Pakistan. Vanuit daar worden er nog steeds terreurdaden gepleegd. Het neemt wel af. De aanhangers van de Taliban zijn een minderheid geworden. De meeste inwoners van Afghanistan zijn moe van terreur, geweld en verdriet. Ze hopen op vrede en een rustig bestaan. Een bestaan waarvan ze weten dat een mening mag, dat kinderen een toekomst hebben en dat ze zelfs gelukkig kunnen worden.
Reageren

Regels voor berichten