Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik vind 'm trouwens fantastisch, stijl en wereld en verhaallijn, ondanks alle terechte kritiek die te geven valt. Hij blijft voor mij gewoon de basis, alle fantasy vergelijk ik hoe dan ook met LotR. Hij gebruikte de clichés voor ze cliché waren. Maar goed, hij was dan ook de eerste fantasyschrijver die ik gelezen heb en toen was ik elf, dus toen was ik natuurlijk ook nog wat sneller overdonderd en wat minder kritisch. In ieder geval valt het boek me bij elke herlezing nog steeds niet tegen. 't Is net de bijbel, ik blijf er altijd wel wat uithalen. ![]() /fantasynerd |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() En wat betreft een wereld tot in detail verzinnen is Tolkien naar mijn idee tot op heden 'unsurpassed'.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar LOTR is mijn favoriete boek ever en Tolkien mijn favoriete schrijver ever. Veel geïmiteerd, nooit overtroffen. Da's mijn mening iig.. bij Middle Earth heb ik echt het idee dat het een geloofwaardige wereld is, zoveel aandacht voor detail had die man. Van de verhalen: LOTR is super. The Hobbit ook. Ik ben een megafan dus ik heb zo'n beetje alles gelezen incl. the Silmarillion en de nagelaten vertellingen. Ik moet toegeven dat ik me kan voorstellen dat de 'mainstream'-lezers hier niet doorheen komen. Silmarillion is echt voor de diehards zoals ik. Voor de Tolkien-fans wil ik trouwens het volgende boek aanraden: 'The atlas of Middle-Earth' door Karen Wynn Fonstad. Prachtige kaarten, en het heeft mij een hoop geholpen met het begrijpen van het eerste deel van de Silmarillion (dat zich in Valinor afspeelt) Verder heb ik niet écht veel fantasy gelezen van andere schrijvers, dus ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal ben ik bang. Ik ken alleen Feist, waarvan het eerste boek wel ok was maar de latere steeds minder werden. Voornamelijk omdat Feist de neiging had om zijn helden te vaak lullig dood te laten gaan in een later boek. (vrijwel altijd wist je dat als er een nieuwe held geïntroduceerd werd dat ie twee boeken later dood ging) Verder had Feist de neiging om ineens overal nieuw gebied vandaan te toveren. In LOTR weet je: Dit is de wereld, dit deel is van de 'goeien', dit deel woont de 'schurk' etc. In de boeken van Feist word de wereld alleen maar groter en groter totdat je op een gegeven moment totaal het overzicht kwijt bent. (waar zijn ze nou weer in godsnaam?? En dan probeer je de locatie te bepalen op de kaart in het boek, wat een totaal andere kaart blijkt te zijn dan die bij het eerste boek zat ![]()
||
Citaat:
![]() De eerste keer dat ik het gelezen had ik nog 2 uur lang koppijn van al die namen, pas na 3 keer lezen snap ik een beetje wie aan wie verwant is etc.
Atheist tot in de kist Laatst gewijzigd op 29-12-2006 om 23:13. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Echt zo'n vet boek, jammer dat er maar twee versjes over Tom gaan. Wat echt een uitdaging is zijn die History of Middle-Earth boeken, da's zo'n serie van 12 boeken. Echt niet doorheen te komen. Dat is dan van Christopher Tolkien die dan alle papieren van zijn vader gaat analyseren. Heeft ie bijvoorbeeld een tekst van een halve pagina, gaat ie dan op vijf verschillende manieren analyseren en intepreteren. En ze zijn nooit in het Nederlands uitgebracht, alleen in het Engels.
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|