Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2006, 11:36
Verwijderd
Ik plaats 'm op hardware vanwege de aard van de foutmeldingen, ik hoop dat het hier hoort.

Ik heb een Toshiba laptop van ongeveer 3 jaar oud en zo af en toe is ie erg traag aan het doen (wanneer je gewoon Word opstart ofzo), het lampje knippert dan volop.

Nou hoorde ik van de event viewer. Op die trage momenten (het gebeurt niet vaak, er kunnen maanden tussen zitten, maar ook weken.. de laatste tijd gebeurt het wat vaker) is
foutmelding 9:
Event Type: Error
Event Source: atapi
Description:
The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.

te zien, soms in combinatie met 51:
Event Type: Warning
Event Source: Disk
Description:
An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation.

Nu is mijn vraag: wat kan dit betekenen?
Ik heb bijv. gehoord dat mijn harde schijf aan z'n einde kan zijn. Daar heb ik eigenlijk ook een vraag over: als je een checkdisk doet, kun je de uitslag dan ooit nog ergens terugvinden, of moet je er bij blijven zitten?
En kan de foutmelding te maken hebben met je laptop heel lang aan laten staan (wel standby enzo, maar bijv. een week of langer niet uitzetten of opnieuw opstarten)?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2006, 22:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat kan goed betekenen dat er "bad sectors" op je hardeschijf zijn aangetroffen; dan doet de harddisk er soms heel lang over en dat blokkeert de 'request', en dan krijg je dus een 'timeout'.

Ik raad je aan je hardeschijf te controleren met het programma dat je fabrikant levert. Hiervoor moet je weten welk merk harddisk je hebt, dan kun je met het downloaden en branden van een cd daarmee je computer laten opstarten, en je harddisk laten controleren.

www.ultimatebootcd.com
Of download via:
http://www.majorgeeks.com/Ultimate_B...sic_d4019.html
(en klik op MajorGeeks EU)

Dan uitpakken, dan heb je een .iso, die brand je op CD als image. Bij Nero express krijg je de mogelijkheid om een disk image te branden. Als je dat hebt gedaan start je je laptop op met de gebrandde cd in je drive, en dan boot UBCD (Ultimate Boot CD) als het goed is.
Je kiest dan voor F2 uit de lijst (Harddisk utilities) op pagina twee (pijltje naar rechts) zie je de utilities van alle fabrikanten. Dan de instructies volgen.

Bij voorkeur laat je dit doen door iemand met misschien meer ervaring hierin, of je waagt zelf een poging.
Oud 02-11-2006, 12:12
Verwijderd
Bedankt voor je reactie iig Ik laat mijn "bron van computerwijsheden" (dit vindt ie vast niet leuk ) er eens naar kijken!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 02-11-2006 @ 13:12 :
Bedankt voor je reactie iig Ik laat mijn "bron van computerwijsheden" (dit vindt ie vast niet leuk ) er eens naar kijken!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 20:13
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
******** schreef op 02-11-2006 @ 21:10 :
[afbeelding][afbeelding]
Hey, whazzup mister "bron van computerwijsheden"
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 21:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
******** schreef op 02-11-2006 @ 21:10 :
[afbeelding][afbeelding]
Ben jij het haasje wie Alicia bedoelde?
Oud 04-12-2006, 20:56
Verwijderd
Ze vindt het leuk om mij af en toe te plagen

Als ik een dergelijke foutmelding krijg, ben ik redelijk snel geneigd om te zeggen "je schijf gaat er gewoon aan" en om voor de zekerheid gewoon een nieuwe te kopen in plaats van het te onderzoeken.

Dat vond ze niet zo leuk geloof ik

Laatst gewijzigd op 04-12-2006 om 20:58.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 14:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Gewoon even Ultimate Boot CD branden en met de HD utility een long check doen. Dan krijg je of dat hij goed is of een foutcode. Daaruit kun je dan gelijk je conclusie trekken.

Kost opzich weinig moeite en je hoeft hem alleen 'aan te zetten'; kun je haar een uur later de uitslag door laten bellen.
Reageren

Regels voor berichten