Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2006, 18:20
Verwijderd
Een inductieve belasting is aangesloten op een spanningsbron.
Ub = 120 V, f = 60 Hz.
Het ontwikkelde vermogen is 5 kW,
De arbeidsfactor is 0.77

Bereken de grootte van de parallelle condensator om de arbeidsfactor te verbeteren naar 0.95

Nu had ik bedacht. Dat de tan van de arccos van de arbeidsfactor het complexe deel van het vermogen geeft. Als je dit doet voor zowel 0.77 en 0.95 kan je dus uitrekenen wat het vermogen moet zijn van de condensator.

Maar dan loop ik een beetje vast met het uitrekenen van de capaciteit
P=U²/wC geeft dan 0,02. Dit is niet juist
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2006, 22:50
spitmuis1985
Een vraagje over de bronspanning. Is die 120 V de effectieve waarde (neem aan van wel) of wellicht de amplitude van het signaal (zodat in dat geval zou gelden U_eff * sqrt(2) = 120)?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 11:08
Verwijderd
Citaat:
spitmuis1985 schreef op 20-11-2006 @ 23:50 :
Een vraagje over de bronspanning. Is die 120 V de effectieve waarde (neem aan van wel) of wellicht de amplitude van het signaal (zodat in dat geval zou gelden U_eff * sqrt(2) = 120)?
Het gaat om de effectieve waarde lijkt me
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 18:27
DelftseStudent
DelftseStudent is offline
Beste Luciano,

vermogen is niet lineair in een circuit, jij bepaald twee keer het vermogen en neemt het verschil dat de capaciteit moet leveren,
dit mag officieel niet in de netwerktheorie!

alle grootheden zijn bekend, je kan L en R kan je exact uitrekenen met abf 0.77 (vervangingsimpedantie belasting), vervolgens kan je hem parallel schakelen met een condensator en de nieuwe vervangingsimpedantie uitrekenen en het complexe deel gelijkstellen aan arcsin(0.95) en oplossen voor C,

het rekenwerk is vervelend,
maar dit is een directe methode om het te doen!
ik neem aan dat je hts of TU doet, dit gaat iets verder dan het vwo maar misschien doe je een werkstuk hierover

nway

suc6
Reageren

Regels voor berichten