Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2007, 22:59
Hempo
Hempo is offline
Hallo,

Ik weet dat er genoeg hogescholen zijn waar je journalistiek kunt 'studeren', en ik weet ook dat er diverse masters journalistiek zijn.

Mijn vraag is: Zijn er ook bacheloropleidingen waarin journalistiek een grote rol speelt? Ik weet bijvoorbeeld dat Sociologie in Groningen een minor journalistiek heeft (om voor te bereiden op de master journalistiek).

Zijn er meer van dit soort voorbeelden te bedenken, of beter: zijn er misschien ergens plannen om een bachelor journalistiek te organiseren?

groeten,

Hempoi
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2007, 09:41
Lilium
Lilium is offline
In Leiden bestaat er het praktijk-bijvak Journalistiek en Nieuwe Media. In twee jaar haal je dan 40 ECTS. Dit is hetzelfde principe als in Groningen, alleen hoef je in Leiden niet per se sociologie te studeren om Journalistiek te kunnen kiezen. Een bachelor journalistiek bestaat wel, maar dan op het HBO. Voor zover ik weet, bestaat er geen universitaire opleiding voor journalistiek. Maar je zou eens kunnen gaan kijken bij Nederlandse taal- en cultuur? Misschien vind je dat wat.
Oud 05-02-2007, 12:40
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Lilium schreef op 05-02-2007 @ 10:41 :
In Leiden bestaat er het praktijk-bijvak Journalistiek en Nieuwe Media. In twee jaar haal je dan 40 ECTS. Dit is hetzelfde principe als in Groningen, alleen hoef je in Leiden niet per se sociologie te studeren om Journalistiek te kunnen kiezen. Een bachelor journalistiek bestaat wel, maar dan op het HBO. Voor zover ik weet, bestaat er geen universitaire opleiding voor journalistiek. Maar je zou eens kunnen gaan kijken bij Nederlandse taal- en cultuur? Misschien vind je dat wat.
Dat kan in Groningen ook gewoon als losse minor aan de Letterenfaculteit of pakket bijvakken (of hoe ze het ook maar willen erkennen). Dat is niet alleen bij sociologie zo. Zover ik ook weet bestaat er inderdaad geen universitaire opleiding voor journalistiek.
Misschien is het het handigst om te kijken wat je interessant vindt om over te schrijven en daar je keuze op te baseren.
Oud 05-02-2007, 20:59
Hempo
Hempo is offline
Inderdaad, bij andere opleidingen (vooral letteren) kun je de minor journalistiek kiezen.

In Leiden klinkt het op zich wel goed, maar komt op hetzelfde neer als Groningen, waar ik liever heen ga.

Dankje voor jullie reacties
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 00:29
Hempo
Hempo is offline
Trouwens,

Doet iemand hier Filosofie? Da's natuurlijk ook nog een oplossing... Heb het altijd leuk gevonden, maar nooit echt als serieuze studie gezien. Met een minor journalistiek en daarna een master kan het wel eens interessant worden..
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 14:21
Verwijderd
Je kunt wel een minor journalistiek volgen maar dat gaat gewoon via de hogeschool. Dus eigenlijk kun je dan net zo goed aan de hogeschool gaan studeren, want een echte universitaire bachelorvariant bestaat volgens mij niet. In Utrecht is journalistiek zo populair dat er een strenge toelating is voor de minors.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 14:27
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 06-02-2007 @ 15:21 :
Je kunt wel een minor journalistiek volgen maar dat gaat gewoon via de hogeschool. Dus eigenlijk kun je dan net zo goed aan de hogeschool gaan studeren, want een echte universitaire bachelorvariant bestaat volgens mij niet. In Utrecht is journalistiek zo populair dat er een strenge toelating is voor de minors.
Dat bovenste geldt niet in Groningen, daar is zowel de minor als de master aan de RuG. De toelating tot de minor is in Groningen zo geregeld dat je minstens 120 ECTS behaald moet hebben van je bachelor.

Wat wil je trouwens weten van filosofie? Een aantal vrienden van me studeert filosofie en ik wil t ze best even vragen.
Oud 06-02-2007, 15:01
Hempo
Hempo is offline
@SomeOne

Klopt niet. In Leiden en Groningen is het sowieso via de universiteit, en het klinkt mij erg raar in de oren als dat voor andere academische bachlelors niet geldt..

@Neiu
Dank voor het aanbod.......:
Wat ik graag zou willen weten:

- Is het de moeite waard? De studie heeft een vrij nutteloos imago, wat niet wil zeggen dat ik dat ook denk. Ik denk namelijk dat het best een moeilijke studie is, en dat het overal te pas kan komen.

Ik heb filosofie gehad op school, en dat is natuurlijk niet te vergelijken, maar was erg leuk vak. Redeneren, ethiek en de bekende filosofische problemen spraken mij in ieder geval erg aan.

- In hoeverre is deze studie geschikt voor een journalistieke carriere? In Groningen kun je dus die minor volgen, maar hoe realistisch is het om te denken dat je na deze opleiding in de journalistiek belandt?

Ik wil sowieso de master journalistiek gaan doen. Mits toegelaten natuurlijk (1 op de 2 wordt toegelaten). Als ik daar niet toegelaten word, ben ik kennelijk niet goed genoeg er in, en de arbeidsmarkt is krap voor journalisten, dus dan ga ik wat anders zoeken.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Hempo schreef op 06-02-2007 @ 16:01 :
@SomeOne

Klopt niet. In Leiden en Groningen is het sowieso via de universiteit, en het klinkt mij erg raar in de oren als dat voor andere academische bachlelors niet geldt..

Dan heb ik misschien fout wat betreft Leiden en Groningen. Maar in Utrecht is het echt zo dat het via de Hogeschool gaat. Een goede vriendin van me volgt nu ook de minor.

Kijk maar eens hier: http://www2.let.uu.nl/Solis/homelet/minor//
Je wordt dan ook direct doorwezen naar de Hogeschool Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 16:02
Hempo
Hempo is offline
Ja je hebt gelijk, in Utrecht is het zo. Was ik nog niet van op de hoogte.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 17:27
Verwijderd
In Groningen kun je inderdaad een minor journalistiek doen en dan doorstromen naar de master. Opleidingen die (denk ik) daar goed bij passen zijn IO/IB, Geschiedenis, Politicologie, Sociologie en vast nog meer.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 18:31
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 07-02-2007 @ 18:27 :
In Groningen kun je inderdaad een minor journalistiek doen en dan doorstromen naar de master. Opleidingen die (denk ik) daar goed bij passen zijn IO/IB, Geschiedenis, Politicologie, Sociologie en vast nog meer.
Politicologie bestaat sinds 2001 niet meer in Groningen (in ruil voor IO/IB).
Reageren

Regels voor berichten