Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Als 'expert' in het bepalen van luchtwrijving kan ik je vertellen dat het heel erg moeilijk is om significante resultaten te halen. Ik heb echt al mijn Excelvaardigheden uit de kast moeten halen om überhaupt een aannemelijke plot te maken. Bovendien heb je te maken met nog meer systematische fouten (de rolwrijving bijvoorbeeld).
Je kan trouwens een iets verfijnder resultaat krijgen door de v(t)-grafiek van Coach te differentiëren en te delen door m, en dan te corrigeren voor de zwaartekracht en normaalkracht. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar betreffend het werkplan, hoe zou ik dat het beste kunnen veranderen dan?
|
Verwijderd
|
Wat je nu doet is in feite alle 'vertragende' krachten samen nemen en ze middelen over de tijd waarin het karretje valt, als ik het goed begrijp.
Je kunt je resultaten iets verbeteren door: - Verschillende hoogten te nemen en verschillende hoeken t.o.v. de grond - Uit te gaan van de benadering dat de rolwrijving evenredig is met de massa van het karretje en de luchtwrijving evenredig met de massa en de snelheid in het kwadraat. Je kunt, als je een constante massa gebruikt, dus een fit maken met bijvoorbeeld de volgende formule: F = a + bv², met a en b nader te bepalen constanten en v de snelheid. Let op: dit is een empirische formule! Om a en b voldoende nauwkeurig te krijgen is het van belang dat je mijn eerste tip volgt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |