Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2006, 12:29
Balance
Balance is offline
Nu steeds meer mensen een Tomtom of soortgelijk hebben, kun je beter weten in hoeverre je kilometerteller afwijkt van de werkelijke snelheid die je met GPS kunt meten.

Weet jij hoeveel jouw kilometerteller afwijkt en welke snelheid je eigenlijk moet rijden op je teller als je 50, 80 of 120 wil rijden?

Ik heb van de week 80 en 120 gekeken.

80 in het echt = 90 op mijn teller
120 in het echt = 132 op mijn teller

50 zal dus wel rond de 55 / 60 liggen.
Oud 09-10-2006, 12:56
Chimera
Chimera is offline
Ligt als het goed is rond de 10% inderdaad. Zelf nog niet getest, maar ik rij altijd 90 op 't stuk trajectcontrole rond Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 12:56
phoxetis
phoxetis is offline
90 km/u op de teller is bij mij 100 km/u in het echt (verkeerde banden...)
Oud 09-10-2006, 13:11
Ivo
Ivo is offline
Geen flauw idee, heb geen GPS om het te testen. Mijn teller wijst ietsje te weinig aan heb ik het vermoeden.
Bij mijn vorige mini kwam de teller wel nagenoeg overeen met de werkelijke snelheid. De oorspronkelijke afwijking werd gecorrigeerd door een andere versnellingsbak met lichtere eindoverbrenging
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:30
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 09-10-2006 @ 13:56 :
90 km/u op de teller is bij mij 100 km/u in het echt (verkeerde banden...)
Dan komt 'ie dus niet door de APK. Dit mag dus gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:30
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ivo schreef op 09-10-2006 @ 14:11 :
Geen flauw idee, heb geen GPS om het te testen. Mijn teller wijst ietsje te weinig aan heb ik het vermoeden.
Tellers staan altijd zo afgesteld dat ze ongeveer 10% te veel aangeven. Als die jouwe te weinig aangeeft moet je 'em dus af laten regelen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:38
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
volgens het CJIB wijkt mijn teller 5km af, bij een snelheid van 55 km/u. (ik reed 60 op de teller, kreeg een bekeuring voor 55km. na correctie.)

mijn vorige autootje gaf juist een te langzame snelheid aan - daar kwam ik na een maand of twee ook vrij duidelijk achter, wederom, met dank aan het CJIB. Toen heb ik het 'nagemeten' door een stuk voor mn vader uit te rijden. Ik dacht legale snelheden te rijden, maar reed meestal 10 a15 km te hard.

@chimera : dat mag misschien dan wel niet, maar de tellerafwijking is geen apk-afkeur. De teller moet simpelweg werken, maar de afwijking wordt gewoon niet nagemeten.
Oud 09-10-2006, 16:20
Verwijderd
Dat hangt van redelijk wat factoren af, o.a. wind, regen, banden, snelheid (ga je harder wijkt de teller meer af).
Op mn vaste route is de afwijking tot 60 -5km/u (60 = 55), tot 120 is de afwijking -10km/u en >130km/u is de afwijking -10 tot -15km/u.

Laatst gewijzigd op 09-10-2006 om 17:09.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 17:06
Jolt
Jolt is offline
Als op mijn teller 90 is zegt mijn Tom Tom 80.
Pas bij boven de 60/70 wijkt hij 10km/u af.
Oud 09-10-2006, 17:23
Unexplained
Unexplained is offline
Afwijking is ongeveer 3 à 5 procent bij mij... (Ford Focus 2006)
Bij 82 op de teller rij je 80, maar bij 200 op de teller slechts 190 in het echt.
Oud 09-10-2006, 17:32
coopergirl
coopergirl is offline
Wanneer ik 90km per uur rijd, is de werkelijke snelheid 80km/u. Ik dacht dat mijn auto een uitzondering was (Opel astra)

Een vriendin wist te vertellen dat dat standaard bij Opels zo is (dat vertelde haar vriend weer welke automonteur is)
Oud 09-10-2006, 17:45
PV
PV is offline
Geen idee
Ik zou er niet harder door gaan rijden, als zou blijken dat een navigatiesysteem een langzamere snelheid aangeeft. Ik heb (wellicht onterecht) meer vertrouwen in mijn eigen auto, dan in zo'n navigatiesysteem.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 18:22
Jolt
Jolt is offline
Langzamere snelheid mag niet worden aangegeven.
Alleen sneller.
Oud 09-10-2006, 18:58
J-roenn
J-roenn is offline
bij ons staan van die leuke bordjes die je echte snelheid aangeven en flink beginnen te knipperen en gek te doen als je te hard rijd ( )

als ik met 50 op de teller langs zo'n bord rijd ( precies hé ) dan rijd ik volgens dat bord 48. dus redelijk lichte afwijking.

ik heb me echter ook laten vertellen dat die borden incl. de afwijking die de politie hanteert meten, dus dan zou t helemaal kloppen.

Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-10-2006 @ 14:38 :

@chimera : dat mag misschien dan wel niet, maar de tellerafwijking is geen apk-afkeur. De teller moet simpelweg werken, maar de afwijking wordt gewoon niet nagemeten.
ik dacht dat er zelfs geen eens een op hoefde te zitten, of ben ik nou met de bromfiets in de war ?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 21:06
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 09-10-2006 @ 19:58 :
ik dacht dat er zelfs geen eens een op hoefde te zitten, of ben ik nou met de bromfiets in de war ?
bedoel je geen kilometerteller? Die lijkt me wel essentieel...
Oud 09-10-2006, 21:18
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Jolt schreef op 09-10-2006 @ 19:22 :
Langzamere snelheid mag niet worden aangegeven.
Alleen sneller.
maar de teller wordt alleen gecontroleerd op aanwezigheid en werking van de naald (bij de apk), niet op accuraatheid. (de keurmeester zet de auto even aan en kijkt of de kilometerteller verlicht is. Dat is namelijk wel een apk-afkeurpunt : geen teller aanwezig of onverlichte teller. En uiteraard moet de teller wel werken, maar een keurmeester gaat echt niet kijken of je teller wel netjes 50 aangeeft als je 45 rijdt - daar hebben ze de tijd niet voor, en het wordt ook niet van ze verwacht.)
Oud 09-10-2006, 21:47
Tom
Tom is offline
Citaat:
[B]bij ons staan van die leuke bordjes die je echte snelheid aangeven en flink beginnen te knipperen en gek te doen als je te hard rijd ( )
Hier klopt er geen hol van. Ik krijg drie snelheden.. teller, GPS/navi en dat bord.
GPS/navi is op hogere snelheden het meest correct meen ik.
Zal het bij mijn auto's eens controleren.
Oud 09-10-2006, 22:09
Verwijderd
Bij 160 rij ik op 148 op navigatie.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 00:34
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-10-2006 @ 22:18 :
maar de teller wordt alleen gecontroleerd op aanwezigheid en werking van de naald (bij de apk), niet op accuraatheid. (de keurmeester zet de auto even aan en kijkt of de kilometerteller verlicht is. Dat is namelijk wel een apk-afkeurpunt : geen teller aanwezig of onverlichte teller. En uiteraard moet de teller wel werken, maar een keurmeester gaat echt niet kijken of je teller wel netjes 50 aangeeft als je 45 rijdt - daar hebben ze de tijd niet voor, en het wordt ook niet van ze verwacht.)
Ik denk wel dat je ze auto afkeuren als je 50 op de teller hebt staan, maar in je rijdt 100.
Oud 10-10-2006, 09:20
Verwijderd
Denk het niet, dat soort dingen testen ze niet. Dan zouden ze met iedere auto moeten gaan rijden, me dunkt dat dat te tijdrovend (en dus duur) is.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 10:27
Chimera
Chimera is offline
Citaat:

Kennelijk, want je mag zonder een werkende kilometerteller gewoon niet rijden. Heb je geleerd op je theorie als het goed is.

Citaat:
vlep`un schreef op 10-10-2006 @ 10:20 :
Denk het niet, dat soort dingen testen ze niet. Dan zouden ze met iedere auto moeten gaan rijden, me dunkt dat dat te tijdrovend (en dus duur) is.
Daar hebben ze een rollenbank voor. Het lijkt me sterk dat dit standaard niet getest wordt, daar het verplicht is met een correct werkende teller te rijden.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 13:37
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Chimera schreef op 10-10-2006 @ 11:27 :
Daar hebben ze een rollenbank voor. Het lijkt me sterk dat dit standaard niet getest wordt, daar het verplicht is met een correct werkende teller te rijden.
Er zijn wel meer zaken die op een APK keuring niet gecontroleerd worden, maar die wel wettelijk geregeld zijn. Denk aan uitlaten (APK keurmeester kijkt alleen maar of ie niet lekt, doet geen DB meting)
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 13:42
Miracle
Miracle is offline
M'n ouders hebben wel een navigatiesysteem, maar volgens mij kun je daar geen snelheid mee meten.

Ik zet de teller standaard op 55, 85-88 en 130, omdat m'n vader verteld heeft dat hij zoiets afwijkt.
Oud 10-10-2006, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Heh, dan hebben ze bij de officiële Renault/Nissan-dealer een probleem als daarop gecontroleerd wordt. De rollerbank schittert door afwezigheid (en niet alleen daar)
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 14:02
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Bij een auto is het verplicht, bij een brommer niet
Oud 10-10-2006, 15:06
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Kennelijk, want je mag zonder een werkende kilometerteller gewoon niet rijden. Heb je geleerd op je theorie als het goed is.

ze zijn helemaal niet verplicht om te controleren of je teller goed werkt, alleen of die aanwezig is en of het lampje het doet.

dat heb ik nu al drie keer gezegd, ik neem aan dat dat de laatste keer zal zijn, lijkt me nu duidelijk zat.

dat je zonder een werkende teller niet mag rijden wil nog niet zeggen dat je auto daar op afgekeurd wordt.

veel mensen overschatten de waarde van een apk nogal, dat blijkt hier ook maar weer eens geloof ik.

een garage is overigens niet eens verplicht een rollenbank te hebben. ook niet voor de apk-keuringen. het is wel handig, en een roetmeting lijkt me wat lastig zonder rollenbank bv, maar ze zijn niet verplicht die te hebben.
Oud 10-10-2006, 17:10
Verwijderd
Ach, al te veel fidusie in garages heb ik toch niet. Zeker niet nadat mijn micra gisteren terugkwam van reparatie en nog steeds met exact dezelfde problemen kampt.
APK test heeft voor mij niet heel veel waarde, vorig jaar kwam de micra er ook doorheen en een week later moest de hele remmerij worden vervangen, terwijl ik die week niets had gereden. Go figure...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 17:13
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 10-10-2006 @ 18:10 :
Ach, al te veel fidusie in garages heb ik toch niet. Zeker niet nadat mijn micra gisteren terugkwam van reparatie en nog steeds met exact dezelfde problemen kampt.
APK test heeft voor mij niet heel veel waarde, vorig jaar kwam de micra er ook doorheen en een week later moest de hele remmerij worden vervangen, terwijl ik die week niets had gereden. Go figure...
Dan zit je gewoon bij een erg slechte garage
Oud 10-10-2006, 20:37
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Chimera schreef op 09-10-2006 @ 14:30 :
Dan komt 'ie dus niet door de APK. Dit mag dus gewoon niet.
waarom niet ? voor zover ik weet moet het ding werken, en 's nachts af te lezen zijn...
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-10-2006 @ 22:18 :
uh, ja, dat zei jij dus ook al

Laatst gewijzigd op 10-10-2006 om 20:40.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 20:52
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 10-10-2006 @ 18:13 :
Dan zit je gewoon bij een erg slechte garage
No kidding
Helaas zijn er hier in de buurt niet veel betere garages, dus tja...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 21:50
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik vind een garage die mijn auto zo goedkeurt niet per definitie slecht hoor. zolang ze eventuele reparaties maar goed doen, en ze mn auto niet te snel afkeuren.
Oud 11-10-2006, 09:23
juno
juno is offline
Volgens die leuke electronische waarschuwingsborden langs de weg staat mijn kilometerteller precies goed. We hebben nog een analoge, die kun je zelf afstellen.

En nee, het wordt niet getest tijdens de APK op de rollenbank. Die is voor de remmen en het CO.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 11:18
Hawahaai
Hawahaai is offline
Bij de auto van mijn vriend rijd je volgens Tomtom 121 km/u als je 126 rijdt, 81 als je 86 rijdt en 50 als je 54 rijdt. Wel geven de borden naast de weg al voordat je te hard rijdt al aan dat je te hard rijdt. Hier in de buurt moet je volgens Tomtom 66 rijden om het bord 'u rijdt te hard' (je mag daar 70km/u) niet aan te laten springen.
In mijn eigen auto weet ik het niet, daar heb ik nog nooit met navigatie in gereden.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Tom schreef op 09-10-2006 @ 22:47 :
GPS/navi is op hogere snelheden het meest correct meen ik.
Daar zou ik niet op gokken. Als je lange tijd ongeveer dezelfde snelheid aanhoudt wel, maar zo'n GPS meet niet erg vaak en meet ook behoorlijk onnauwkeurige afstanden af (voor trajectcontrole maakt dat natuurlijk niet uit). Zo'n bord meet veel nauwkeuriger.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 19:04
Tom
Tom is offline
Citaat:
Snees schreef op 11-10-2006 @ 19:48 :
Daar zou ik niet op gokken. Als je lange tijd ongeveer dezelfde snelheid aanhoudt wel, maar zo'n GPS meet niet erg vaak en meet ook behoorlijk onnauwkeurige afstanden af (voor trajectcontrole maakt dat natuurlijk niet uit). Zo'n bord meet veel nauwkeuriger.
Een GPS meet toch elke 1 a 2 seconden ofzo? Met een snelheid van 160 km/u en een gevoeligheid van hooguit een paar meter, kun je dan aardig exact zeggen hoeveel meter er afgelegd is (en dus berekenen hoe hard je rijd).
Oud 12-10-2006, 12:30
200E
200E is offline
Citaat:
juno schreef op 11-10-2006 @ 10:23 :
Volgens die leuke electronische waarschuwingsborden langs de weg staat mijn kilometerteller precies goed. We hebben nog een analoge, die kun je zelf afstellen.
Ehhh....een kilometer afstellen? Nooit van gehoord!

Ik heb een jaar of 5 geleden de teller van mijn Renault 19 geijkt met een Garmin GPS die destijds in sportvliegtuigjes werd gebruikt. Resultaat: 100 echte km's is 108 op de teller.

Recent heb ik de tellers van mijn andere auto's getest op de snelweg met behulp van een tomtom. Dit door gedurende ca 5 km met een constante snelheid te rijden. De resultaten zijn als volgt:

Mercedes W124 (1991): 100 op de teller = 97 in het echt
Opel Ascona (1979): 100 = 95
Renault 5 (1985): 100 = 94
Oud 12-10-2006, 18:52
Unexplained
Unexplained is offline
Nog even terugkomend op de noodzakelijke werking van de snelheidsmeter. M'n kever heeft een haperende snelheidsmeter en nieuwe APK nodig, maar deze krijg ik niet zolang de meter niet goed werkt...
Oud 12-10-2006, 20:58
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 12-10-2006 @ 19:52 :
Nog even terugkomend op de noodzakelijke werking van de snelheidsmeter. M'n kever heeft een haperende snelheidsmeter en nieuwe APK nodig, maar deze krijg ik niet zolang de meter niet goed werkt...
Zoek je een goedkope Hasan ergens die het wel even regelt ... ik denk dat ik de volgende keuring ook op die manier even moet doorgaan ... Mijn verlichting en gordels zijn niet goed, achterbanden versleten enzovoort. Maar dat gaat er toch allemaal uit en af komend jaar.
Oud 13-10-2006, 17:37
Unexplained
Unexplained is offline
Nee, ik ga 'm netjes repareren...m'n lieve kevertje verdient die liefde en aandacht...
Oud 15-10-2006, 20:05
200E
200E is offline
De snelheidsmeter van een kever is vrij makkelijk te repareren. Eerst kijken of het aan de tellerkabel of aan de teller zelf ligt, en dan het desbetreffende onderdeel vervangen, desnoods beide. Een tellerkabel kun je in elke automaterialenzaak bestellen, en een ruilteller is op marktplaats of op beurzen vrij eenvoudig te vinden voor weinig geld. De stand kun je desgewenst aanpassen.
Oud 15-10-2006, 20:30
juno
juno is offline
Citaat:
200E schreef op 12-10-2006 @ 13:30 :
Ehhh....een kilometer afstellen? Nooit van gehoord!

Ik heb een jaar of 5 geleden de teller van mijn Renault 19 geijkt met een Garmin GPS die destijds in sportvliegtuigjes werd gebruikt. Resultaat: 100 echte km's is 108 op de teller.

Recent heb ik de tellers van mijn andere auto's getest op de snelweg met behulp van een tomtom. Dit door gedurende ca 5 km met een constante snelheid te rijden. De resultaten zijn als volgt:

Mercedes W124 (1991): 100 op de teller = 97 in het echt
Opel Ascona (1979): 100 = 95
Renault 5 (1985): 100 = 94
Repareren. We hebben nu de juiste maat banden om de velgen liggen, en nu is-ie wel goed..
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 16:41
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 12-10-2006 @ 19:52 :
je meter moet werken idd, maar de keurmeester checkt niet of 100 op de teller niet toevallig 125 in het echt is, en daar ging t borrelpraatje over.

je kan zo'n teller (laten) repareren, of vervangen door een werkend (sloop)exemplaar. genoeg kevers op de sloop, toch ?
Oud 17-10-2006, 10:02
wutang
wutang is offline
Ong 5 a 6 %...

Puur door te grote velgen
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 02:33
Tom
Tom is offline
Net getest... 240km/u op de teller van m'n BMW is 238km/u op de GPS.
Toch netjes.
Oud 31-10-2006, 16:19
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Tom schreef op 29-10-2006 @ 02:33 :
Net getest... 240km/u op de teller van m'n BMW is 238km/u op de GPS.
Toch netjes.
Jij bent echt cool dat je zo hard durft te rijden !
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 16:23
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 31-10-2006 @ 17:19 :
in Duitsland is dat een vrij normale snelheid.
Oud 31-10-2006, 17:40
Tom
Tom is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 31-10-2006 @ 17:19 :
Gelukkig maar.
p.s. er is geen zak aan, in een oude Mini is 140 spannender.
Oud 31-10-2006, 19:49
Rachel
Rachel is offline
Ik heb het vandaag een beetje in de gaten gehouden en het scheelt +/- 5km (bij mijn Nissan Micra)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 23:08
Balance
Balance is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 31-10-2006 @ 17:23 :
in Duitsland is dat een vrij normale snelheid.
In Duitsland kan je het rijden ja, maar het lijkt me daar alsnog geen normale snelheid. Simpelweg omdat zat auto's het niet eens halen en verder omdat het vaak helemaal niet kan.
Oud 01-11-2006, 00:03
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Balance schreef op 01-11-2006 @ 00:08 :
In Duitsland kan je het rijden ja, maar het lijkt me daar alsnog geen normale snelheid. Simpelweg omdat zat auto's het niet eens halen en verder omdat het vaak helemaal niet kan.
De autobahn is erop gemaakt, dat soort snelheden, dus als het ff kan
Reageren

Regels voor berichten