Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2006, 16:39
wmostrey
wmostrey is offline
De invloed van economische groep op de benutting van de aarde beschrijft o.a. overmatig waterverbruik, overbevissing en overbeweiding. Ik vroeg me af hoe dit ook in verhaal kan worden gebracht met overstromingen en met lawinegevaar. Hoe zou een overmatige echonomische groei deze kunnen veroorzaken?

Om een voorbeeld te geven van twee mogelijk vragen:

1. Welk is het verband tussen waterverbruik, overbeweiding, overstroming en de economische groei op aarde?

2. Welk is het verband tussen waterverbruik, overbevissing, lawinegevaar en de economische groei op aarde?

Laatst gewijzigd op 16-12-2006 om 17:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2006, 12:54
Oogieboogie
Oogieboogie is offline
Citaat:
wmostrey schreef op 16-12-2006 @ 17:39 :
De invloed van economische groep op de benutting van de aarde beschrijft o.a. overmatig waterverbruik, overbevissing en overbeweiding. Ik vroeg me af hoe dit ook in verhaal kan worden gebracht met overstromingen en met lawinegevaar. Hoe zou een overmatige echonomische groei deze kunnen veroorzaken?

Om een voorbeeld te geven van twee mogelijk vragen:

1. Welk is het verband tussen waterverbruik, overbeweiding, overstroming en de economische groei op aarde?

2. Welk is het verband tussen waterverbruik, overbevissing, lawinegevaar en de economische groei op aarde?
1. Dat kan erg variëren denk ik. Als de economische situatie in een land of gebied verbeterd veranderd veel mee.

Bijvoorbeeld, mensen kopen duurdere auto's en wassen deze regelmatig bij de wasserette (door hun verhoogde economische status is dit vaker mogelijk). Zo wordt er meer water verbruikt. Als mensen meer geld hebben om grondstoffen, water en dergelijke te kopen zijn zij zich soms niet meer bewust dat sommige middelen beperkt zijn. Wanneer mensen in een krappere situatie komen en de economie dus "verzwakt", zal men nadenken voordat ze gaan tanken: moeten we wel écht tanken of kunnen we misschien bezuinigen?

2. Als de economie verbeterd in een gebied en dit komt vooral door de primaire sector of wegens visserij, en er dus meer vraag komt naar vis, zullen de bewoners aan deze vraag proberen te voldoen in de hoop meer te verdienen. Doordat gebieden die op de primaire sector "leunen" vaak niet erg rijk zijn, zullen zij alle mogelijke winst proberen binnen te halen, voor brood op de tafel te krijgen! Het milieu zetten ze op de tweede plaats, hun gezin op de eerste. Doordat er massaal gevist gaat worden raakt de vissenpopulatie langzaam maar zeer zeker op (door de overbevissing dus)

Het lawinegevaar en de overstromingen zijn beide effecten die voorkomen dankzij het broeikaseffect, waar nog onderzoek naar gedaan wordt. Het broeikaseffect verwarmd de aarde doordat wij meer stoffen verbranden (door hogere welvaart, economisch dus) en dat zorgt voor ee nwarmer klimaat. Dit klimaat zorgt voor het smelten van de poolgebieden en dit zorgt weer voor ee nteveel aan water; overstromingen. Ook de berggebieden warmen op waardoor de sneeuw en het ijs in beweging komen en daardoor komen er dus lawines.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten