Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2006, 23:57
flvr
flvr is offline
ik heb gescheiden ouders, mijn vader heeft de zorg van mij op zich genomen en mn moeder die van mn zusje. Ik heb van mijn vader nooit echt veel gekregen qua (zak)geld, cadeautjes (sinterklaas bijv.) of kleren, van mn ma overigens wel op de kleren na.

Vanaf mijn 15e begon ik met werken en kocht ik met een salaris van nog geen 75,- euro per maand mn eigen kleren, heb ALTIJD mn eigen (06)telefoonrekening betaald en ben dus relatief goedkoop geweest vergeleken met mn zusje.. mijn ma had het financieel dus veel zwaarder dan mn pa..

Sinds ik 18 ben geworden betaal ik (logisch) mn eigen ziekenfondspremie, mn kleren, uitgaan etc. Ik heb toegezegd dat ik tot februarie kost geld wil betalen. Daarna wil k het niet meer omdat ik dan ga beginnen met een studie, er is inmiddels een discussie los gebarsten over kostgeld. Ik doe een paar kleine huishoudelijke taken zoals stofzuigen en de vaatwasser en ben van mening dat mijn vader nog een zorgplicht te vervullen heeft.

Hij denkt dat nu ik 18 ben geworden ik onafhankelijk ben en dus in staat ben volledig voor mezelf te zorgen. Deels heeft hij hier gelijk in, als ik mt mn havo diploma ga werken dan kan ik misg wel onderdak en de rest betalen. Maar als je gaat studeren (wat iedere ouder zn kind toewenst dacht ik tot voor kort 8-) is dit in mijn ogen onmogelijk.

Ik (+ vele andere) hebben ook nog eens de pech dat de aanvullende beurs afhankelijk is van het inkomen van de ouders.. Mijn ouders werken allebei fulltime om de boel draaiende te kunnen houden, en verdienen dus relatief meer dan een "standaard" huishouden waar bijv. de vader fulltime werkt en de moeder parttime. Vergeten wordt dat er bij gebroken gezinnen 2x huur, gas, water, licht, tv, internet etc betaald moet worden.

Dan nu eindelijk mijn vraag :$. is het nu terrecht dat mijn vader kostgeld van mij verwacht ondanks dat hij mij ook nooit echt veel heeft geschonken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2006, 00:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
flvr schreef op 07-12-2006 @ 00:57 :
Dan nu eindelijk mijn vraag :$. is het nu terrecht dat mijn vader kostgeld van mij verwacht ondanks dat hij mij ook nooit echt veel heeft geschonken?
Dit is offtopic en een nutteloze up, hoort eigenlijk in een ander/nieuw topic.
Oud 07-12-2006, 08:39
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-12-2006 @ 01:20 :
Dit is offtopic en een nutteloze up, hoort eigenlijk in een ander/nieuw topic.
Heb m afgesplitst.

Verzoek aan Topicstarter om een beetje op te letten of posts wel bij een topic passen
Oud 07-12-2006, 09:46
Verwijderd
Citaat:
flvr schreef op 07-12-2006 @ 00:57 :
Mijn ouders werken allebei fulltime om de boel draaiende te kunnen houden, en verdienen dus relatief meer dan een "standaard" huishouden waar bijv. de vader fulltime werkt en de moeder parttime.
Wees blij, want ook met een fultime en een parttime werkende ouder zit je vaak boven de grens, alleen dan minder.

Ik vind het argument 'omdat hij mij ook nooit echt veel heeft geschonken' geen argument om geen kostgeld te betalen. Of het verder terecht is of je kostgeld betaald ligt aan je inkomsten en uitgaven, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 10:16
Tiño
Tiño is offline
ligt compleet aan wat er binnenkomt bij jou en wat er aan uit gaat, en wat je nog wel krijgt en wat niet.

En anders, lekker op kamers oid gaan en een lening bij de IBG , doen nog duizenden met jou, dan redt je het vast wel allemaal.
Oud 07-12-2006, 10:23
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik betaal af en toe kostgeld. toen ik weer ging studeren vonden mijn ouders het vanzelfspreken dat ze niet meer op mijn bijdrage konden rekenen. (ik ging ruim 600 euro per maand er op achteruit, maar goed, studeren heeft ook voordelen, geloof ik )

maar als je ouders gescheiden zijn, hoort de ibg dan niet enkel naar de ouder waar je inwoont te kijken ?
Oud 07-12-2006, 11:44
Ivo
Ivo is offline
IBG kijkt bij gescheiden ouders doorgaan naar het inkomen van beide ouders. Dit omdat ze nog steeds allebei de financiele verantwoordelijkheid voor hun kind(eren) dragen. In de praktijk kan het natuurlijk wel zo zijn dat ofwel pappa ofwel mamma het kind volledig verzorgt, maar mocht ouder 1 ineens de kosten van de kinderen niet meer op kunnen brengen dan zal ouder in de meeste gevallen 2 meer moeten gaan bijdragen. Tenzij ouder 1 er zelf voor kiest om bijvoorbeeld minder te gaan werken dan voor de scheiding, dat vinden de meeste rechters namelijk niet bepaald sportief.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 19:04
Poepkind
Poepkind is offline
Naja het is zo dat IB er van uit gaat dat de ouders ook wat meebetalen aan de studie, als je ouders te weinig verdienen krijg je dat deel van de staat. De zg aanvullende beurs, dus eigenlijk gaat de IB ervanuit dat ouders horen mee te betalen aan de studie van hun kind.
Als je geen baantje hebt, en dus alleen inwonende stufi krijgt is dat natuurlijk geen vetpot. Als je vader een modaal inkomen hebt en goed kan rondkomen vind ik het een beetje aso om jouw uit te gaan melken. Je volgt een studie, hebt dus niet echt bepaald tijd om veel geld te verdienen. Het lijkt me ook niet helemaal fair om jouw dan kostgeld te laten betalen. Ik zou dan lekker uit huis gaan en een lening nemen, ben je iig af van dat gezeik.
Oud 08-12-2006, 12:50
SuperSanne
SuperSanne is offline
ik zou een lening nemen en op kamers gaan. Als je dan toch "huur" moet gaan betalen, dan net zo goed ergens anders waar je geen last hebt van gezeur. Daarnaast gaat de overheid uit dat de ouders ook bijdragen én geld de zorgplicht tot je 21ste, niet je 18e
Als je nou full-time werkte (of bijvoorbeeld maar één dag naar school zou gaan) dan kan ik me nog voorstellen dat hij kostgeld vraagt, maar dit vind ik wel erg raar
Oud 13-12-2006, 19:48
CoolJessy
CoolJessy is offline
Volgens mij is het wel zo dat het inkomen van een ouder bekeken word door ibg, althans zo is het bij mijn vriend die sinds zijn ouders gescheiden zijn officieel bij zijn moeder woont, terwijl zijn vader nog steeds alimentatie betaalde en hij ongeveer ook de helft van de week bij zijn vader was. Hij kreeg tot en met dit jaar meer geld dan ik, terwijl hij thuis woont en ik niet...

Dus ik zou het vreemd vinden als ze bij andere mensen wel naar beide ouders kijken want hij heeft echt nog gewoon contact met zijn vader enzo, het is niet dat zijn moeder echt alles betaalde.

Maargoed, met een inwonende beurs ook nog kostgeld betalen vind ik niet redelijk nee. Als je werkt ok, maar als je studeert wordt er ook een bijdrage á 250 euro (ongeveer) per maand van je ouders verwacht als je buitenshuis woont, tenzij zij niet genoeg verdienen. Lijkt me toch logisch dat als je inwonend bent je niet nog eens bij hoeft te leggen? Dat je nou niks extras meer krijgt van je vader kan ik me voorstellen (als in zakgeld, geld om boeken / collegegeld te betalen) maar eten en inwoning is toch wel het minste wat een ouder je nog tegemoet kan komen als je nog geen (fulltime) eigen salaris hebt...
Oud 13-12-2006, 20:27
Flijn
Flijn is offline
Citaat:
CoolJessy schreef op 13-12-2006 @ 20:48 :
Volgens mij is het wel zo dat het inkomen van een ouder bekeken word door ibg, althans zo is het bij mijn vriend die sinds zijn ouders gescheiden zijn officieel bij zijn moeder woont, terwijl zijn vader nog steeds alimentatie betaalde en hij ongeveer ook de helft van de week bij zijn vader was. Hij kreeg tot en met dit jaar meer geld dan ik, terwijl hij thuis woont en ik niet...

Dus ik zou het vreemd vinden als ze bij andere mensen wel naar beide ouders kijken want hij heeft echt nog gewoon contact met zijn vader enzo, het is niet dat zijn moeder echt alles betaalde.
Dat doen ze dus wel; mijn vader betaalt niets mee maar zijn inkomen wordt wel meegerekend.

En aan de ts: ik vind het raar dat je kostgeld moet betalen; ten eerste heb je er de middelen niet voor, ten tweede ben je pas 18, niet bepaald de leeftijd waarop je volledig voor jezelf zou moeten zorgen. En ten derde klinkt het niet alsof je vader zelf krap zit en het geld hard nodig heeft.
Nee, ik zie er echt geen goede reden voor.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 16:05
Verwijderd
gewoon netjes alles mee betalen zolang als het je financieel toelaat

en geen gemiep over ik ben 18 en zorgplicht van je vader want een gemiddelde kamer huren is duurder denk ik
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 16:29
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
~VliereFluiter~ schreef op 16-12-2006 @ 17:05 :
en daar knelt de kous he
Oud 17-12-2006, 15:49
Blenderhead
Blenderhead is offline
Tot je 21e zijn je ouders financieel voor je verantwoordelijk meen ik.
Oud 17-12-2006, 16:02
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
~VliereFluiter~ schreef op 16-12-2006 @ 17:05 :

en geen gemiep over ik ben 18 en zorgplicht van je vader want een gemiddelde kamer huren is duurder denk ik
Maar daar krijg je ook weer extra stufi voor.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 18:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 16-12-2006 @ 17:29 :
en daar knelt de kous he
Kostgeld > zuipgeld
Oud 18-12-2006, 13:01
Izzy
Izzy is offline
Citaat:
Tot je 21e zijn je ouders financieel voor je verantwoordelijk meen ik.
ik denk niet dat het iets met leeftijd te maken heeft, je ouders zijn financieel verantwoordelijk zolang je studeert en zolang ze dus kinderbijslag krijgen.

ik stel voor dat je nog eens met je vader praat, ik weet niet of hij het financieel aankan om jou nog enkele jaren van kost en inwoon te voorzien, maar daar moet over te praten zijn.

spreek er zeker nog over met hem, want studeren is duur! je hebt je inschrijvingsgeld, je cursussen, transport enz.
ik heb verschillende vrienden die zelf voor hun studies instaan, dus dit is haalbaar...

het zou jammer dat je moet lenen om je studies te kunnen betalen, die lening moet ook afbetaald worden de eerste jaren dat je werkt...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2006, 14:14
Darko
Darko is offline
Citaat:
Izzy schreef op 18-12-2006 @ 14:01 :
ik denk niet dat het iets met leeftijd te maken heeft, je ouders zijn financieel verantwoordelijk zolang je studeert en zolang ze dus kinderbijslag krijgen.

het zou jammer dat je moet lenen om je studies te kunnen betalen, die lening moet ook afbetaald worden de eerste jaren dat je werkt...
Dat heeft zeker wel met leeftijd te maken. Vanaf je 18e krijgen ouders niet eens meer kinderbijslag, dan moet je zelf of tegemoetkoming aanvragen (bij middelbaar onderwijs) of studiefinanciering (bij hbo/wo). Oh en volgens mij zijn je ouders wel financieel verantwoordelijk voor je tot je 21e.

Daarnaast is lenen zo gek nog niet. Helemaal niet als je het via de IB doet. Lage rente, afbetaling over 15 jaar en het maandbedrag wordt vastgesteld in verhouding tot je loon.
Oud 18-12-2006, 18:16
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Darko schreef op 18-12-2006 @ 15:14 :

Daarnaast is lenen zo gek nog niet. Helemaal niet als je het via de IB doet. Lage rente, afbetaling over 15 jaar en het maandbedrag wordt vastgesteld in verhouding tot je loon.
je kan daarnaast ook zonder boete de lening in één keer aflossen mocht je de loterij winnen, en je mag twee jaar wachten tot je begint met betalen (wat wel handig is, aangezien niet iedereen binnen drie dagen een baan kan vinden)
Oud 19-12-2006, 11:39
Darko
Darko is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 18-12-2006 @ 19:16 :
je kan daarnaast ook zonder boete de lening in één keer aflossen mocht je de loterij winnen, en je mag twee jaar wachten tot je begint met betalen (wat wel handig is, aangezien niet iedereen binnen drie dagen een baan kan vinden)
owja, was ik nog vergeten

p.s. <3 your sig!
Oud 19-12-2006, 11:55
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Izzy schreef op 18-12-2006 @ 14:01 :

ik stel voor dat je nog eens met je vader praat, ik weet niet of hij het financieel aankan om jou nog enkele jaren van kost en inwoon te voorzien, maar daar moet over te praten zijn.

spreek er zeker nog over met hem, want studeren is duur! je hebt je inschrijvingsgeld, je cursussen, transport enz.
ik heb verschillende vrienden die zelf voor hun studies instaan, dus dit is haalbaar...

kinderbijslag heeft nochtans geen reet met studeren te maken.
transport ? je hebt een OV-kaart, mekker niet zo.
Verwijderd
Je ouders zijn tot je 21 in zoverre 'verantwoordelijk' dat ze moeten zorgen dat je te eten hebt en een dak boven je hoofd. Ze zijn niet verplicht om te zorgen dat je kunt gaan studeren.

Ik vind kostgeld betalen als je een fulltime studie doet onzin. Maar ja, ik ben je vader niet. Misschien kunnen jullie een compromis sluiten, bv. dat je zelf je eten koopt oid.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 19-12-2006 @ 12:55 :
kinderbijslag heeft nochtans geen reet met studeren te maken.
transport ? je hebt een OV-kaart, mekker niet zo.
Ik denk dat ze uit België komt, daar krijgen ouders wel degelijk kinderbijslag zo lang het kind studeert, het kind krijgt dan weer geen stufi.

Laatst gewijzigd op 19-12-2006 om 12:28.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2006, 11:59
Darko
Darko is offline
Citaat:
Sarah schreef op 19-12-2006 @ 12:55 :
Je ouders zijn tot je 21 in zoverre 'verantwoordelijk' dat ze moeten zorgen dat je te eten hebt en een dak boven je hoofd. Ze zijn niet verplicht om te zorgen dat je kunt gaan studeren.
Zeker niet, maar tot je 21e zijn ze dacht ik wel verantwoordelijk voor eventuele direct af te lossen schulden.
Oud 21-12-2006, 00:55
Verwijderd
Je vader heeft de plicht voor de je zorgen tot je 21e. Kostgeld betalen terwijl je niet eens fulltime werkt is daarom wel een beetje vreemd. Studie niet betalen daar kan ik nog inkomen, onderdak en eten niet betalen terwijl je nog thuis woont is
En helemaal als je nog niet studeert, want dat is het geval toch?

Laatst gewijzigd op 21-12-2006 om 00:58.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2006, 12:24
juno
juno is offline
Je woont onder zijn dak, en bent dus afhankelijk van zijn goede wil. Dat is ook een kwestie van jouw goede wil. Als hij vindt dat je moet meebetalen aan je onderdak, kun je hem op rationele en juridische gronden nog zo goed aantonen dat hij een onderhoudsplicht heeft, maar dat levert alleen maar spanning op.

Ik vind het persoonlijk ook flauw om kostgeld te vragen van een studerend kind wat verder al zijn eigen persoonlijke en studiekosten betaalt, als je dat niet wilt moet je geen kinderen nemen. Kinderen kosten geld, dat weet je. Maar goed, dat is mijn mening.

Ik zie voor jou twee opties:
1
Speel het hoog, maak ruzie, en ga het huis uit met een lening en een voor eeuwig verpeste ouder-kind relatie.
2
Betaal kostgeld. Per saldo ben je echt goedkoper uit.

En joh, misschien wil hij wel dat je opdondert. Nou, dan zou ik helemaal weggaan.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 13:30
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
juno schreef op 21-12-2006 @ 13:24 :

2
Betaal kostgeld. Per saldo ben je echt goedkoper uit.
Ik denk t niet, want de enige extra kosten die erbij komen voor deze persoon is de huur, aangezien hij thuis toch al voor elke scheet moest betalen. En laat de huur door de IB gecompenseerd worden dmv een uitwonende beurs! hoi hoi voor de IB.
Bv kostgeld =80 euro ofzo inkomsten 80 euro
op kamers is 280 p/m inkomsten inkomsten 250 euro
Oud 21-12-2006, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 21-12-2006 @ 14:30 :

Ik mis je logica dat op kamers dan goedkoper is, nl:
80 - 80 = 0
280 - 250 = -30
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 13:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik denk t niet, want de enige extra kosten die erbij komen voor deze persoon is de huur, aangezien hij thuis toch al voor elke scheet moest betalen. En laat de huur door de IB gecompenseerd worden dmv een uitwonende beurs! hoi hoi voor de IB.
Wat je nu probeert te suggereren is dat de TS zowel thuis- als uitwonend tegelijk is?
Oud 21-12-2006, 18:59
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-12-2006 @ 14:59 :
Wat je nu probeert te suggereren is dat de TS zowel thuis- als uitwonend tegelijk is?
nee datie ong 30 e per maand xtr kwijt is, en dat dat niet zo veel is
Oud 21-12-2006, 23:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 21-12-2006 @ 19:59 :
nee datie ong 30 e per maand xtr kwijt is, en dat dat niet zo veel is
Aha. Het verhaal 'toch al voor alles betalen' + 'extra kosten' kwam niet helemaal over.
Oud 22-12-2006, 13:08
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
die uitwonende beurs is echt niet genoeg voor een fatsoenlijke kamer. er zijn maar weinig plaatsen waar je voor 250 een mooie kamer hebt.
Oud 22-12-2006, 15:23
Verwijderd
Ik wilde net zeggen dat ik het idd wel knap vond om voor 250 euro een kamer te vinden. Bovendien heb je als je op jezelf woont meer kosten dan alleen een kamer (denk alleen al aan gas, water, licht ed en dan nog dingen als eten en drinken). Je redt het echt niet met die 250 euro van de IBG.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 17:21
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-12-2006 @ 16:23 :
Ik wilde net zeggen dat ik het idd wel knap vond om voor 250 euro een kamer te vinden. Bovendien heb je als je op jezelf woont meer kosten dan alleen een kamer (denk alleen al aan gas, water, licht ed en dan nog dingen als eten en drinken). Je redt het echt niet met die 250 euro van de IBG.
nou zit bij een kamer je GWL er doorgaans wel bij inbegrepen
Oud 22-12-2006, 20:37
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 22-12-2006 @ 18:21 :
nou zit bij een kamer je GWL er doorgaans wel bij inbegrepen
Als je mazzel hebt wel idd, en volgens mij moet je dat voor een redelijke kamer incl. GWL toch wel erg hebben wil je daarvoor maar 280 euro kwijt zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2006, 20:43
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-12-2006 @ 16:23 :
Ik wilde net zeggen dat ik het idd wel knap vond om voor 250 euro een kamer te vinden.
In Leiden zijn er zat kamers van de studenthuisvesting die 220 kosten, voor 250 heb je sowieso al een kamer. In Adam of Utrecht liggen de prijzen anders, maar dat zijn ook wel uitzonderingen. De prijs verschilt natuurlijk per stad.
Oud 24-12-2006, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-12-2006 @ 21:37 :
Als je mazzel hebt wel idd, en volgens mij moet je dat voor een redelijke kamer incl. GWL toch wel erg hebben wil je daarvoor maar 280 euro kwijt zijn.
Dat valt best mee hoor, het ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor kamer je wil en in welke stad. Maar in Delft zijn zat kamers voor minder dan 280. Mijn kamer (23m²) kost me bv maar 82 euro incl G/W/L internet tv etc.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 11:28
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 24-12-2006 @ 21:55 :
Dat valt best mee hoor, het ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor kamer je wil en in welke stad. Maar in Delft zijn zat kamers voor minder dan 280. Mijn kamer (23m²) kost me bv maar 82 euro incl G/W/L internet tv etc.
ja maar jouw huur wordt dan ook betaald door de buurman
Reageren

Regels voor berichten