Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2007, 18:26
Kiiwilove_xD
Heeft iemand enig idee hoe je mega veel jaartallen (geschiedenis) in je hoofd kan krijgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2007, 18:27
KiwiLove_xD
KiwiLove_xD is offline
iemand?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 19:05
NuSuN
NuSuN is offline
Probeer ze logisch achter elkaar te zetten van eerst gebeurde er dit en toen dat. de jaartallen volgen elkaar dan op.
Oud 14-01-2007, 19:46
perfectme
perfectme is offline
Ja, rijtjes hé.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 04:34
Fidelaska
Fidelaska is offline
Lees erover. Probeer eerst een beetje gevoel te krijgen voor wat er in welke eeuw speelde.Je moet je niet laten ontmoedigen, maar gewoon eerst een paar hoofdzaken leren, en dan dingen invullen in het grote geheel.

Als je weet dat de Nederlanden hun onafhankelijkheidsstrijd tegen Spanje ergens halverwege de 16e eeuw begonnen, dan kun je bedenken dat Willem van Oranje niet uit 1453 komt. Dat de 80-jarige oorlog ergens in het eerste stuk van de 17e eeuw afliep. Dat de koloniën pas daarna kwamen Dat Duitsland toen nog niet een was en Napoleon ook nog niet aan de beurt was geweest. Rembrandt wel, en Picasso dus niet. Als je een beetje een gevoel voor geschiedenis ontwikkelt - en dat is niet moeilijk, leef je gewoon een beetje in in je boek - dan is dat 90% van de moeite. Jaartallen zul je veel makkelijker onthouden.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 08:36
Sonnema
Sonnema is offline
ezelsbruggetjes willen ook wel eens helpen
Oud 16-01-2007, 15:29
KiwiLove_xD
KiwiLove_xD is offline
Citaat:
Fidelaska schreef op 15-01-2007 @ 05:34 :
Lees erover. Probeer eerst een beetje gevoel te krijgen voor wat er in welke eeuw speelde.Je moet je niet laten ontmoedigen, maar gewoon eerst een paar hoofdzaken leren, en dan dingen invullen in het grote geheel.

Als je weet dat de Nederlanden hun onafhankelijkheidsstrijd tegen Spanje ergens halverwege de 16e eeuw begonnen, dan kun je bedenken dat Willem van Oranje niet uit 1453 komt. Dat de 80-jarige oorlog ergens in het eerste stuk van de 17e eeuw afliep. Dat de koloniën pas daarna kwamen Dat Duitsland toen nog niet een was en Napoleon ook nog niet aan de beurt was geweest. Rembrandt wel, en Picasso dus niet. Als je een beetje een gevoel voor geschiedenis ontwikkelt - en dat is niet moeilijk, leef je gewoon een beetje in in je boek - dan is dat 90% van de moeite. Jaartallen zul je veel makkelijker onthouden.

BEDANKT ALLEMAAAL ! Ik moest dit ook toevallig leren =D whaha.. over die 80-Jarige oorlog, blabla etc.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 18:46
Bertje B.
Bertje B. is offline
Telefoonnummers op je hand schrijven?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 22:52
Verwijderd
maak een tijdlijn... is voor mij de enige manier (ik deed archeologie, moest miljoenen jaren overbruggen )
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 20:42
200E
200E is offline
Een tijdlijn kan zeker helpen, maar probeer ook de belangrijke jaartallen van de minder belangrijke te scheiden.

Dat de 80-jarige oorlog van 1568-1648 was, zal iedereen wel moeten weten. Dat Willem van Oranje in 1584 door Balthasar Gerards werd vermoord ook.

Maar als ik vraag wanneer Willem VI van Beieren over het Graafschap Holland regeerde, of in welke jaren Dorestad door de Vikingen werd aangevallen, dan zullen velen me het antwoord schuldig moeten blijven. Dat geeft niet, want dat zijn in principe jaartallen van minder belang.

Jaartallen zijn niet zo heel belangrijk naar mijn mening, het gaat erom dat je oorzaken en gevolgen kunt benoemen. Een rijtje jaartallen uit het hoofd leren kan iedereen. Maar begrijpen waarom dingen zijn gegaan zoals ze zijn gegaan, dat is veel belangrijker! Geschiedenis zijn geen droge jaartallen, geschiedenis is feitelijk maatschappijleer, aardrijkskunde, economie, kunstwetenschappen, enzovoorts, en dat allemaal in één, met betrekking op vroeger tijden. Als het lerarencorps het nu ook eens volgens die benadering zou behandelen, wordt het van een droog en saai vak ineens een boeiend vak, waarvan je van het verleden kunt leren voor de toekomst!
Oud 23-01-2007, 16:18
Shyra
Shyra is offline
Ja, maar om dat propagandastuk heeft niemand gevraagd.

Ik lees meestal de tekst een enkele keer door, waarna ik uiteindelijk alle jaartallen met een korte beschrijving onder elkaar zet. En dan maar lekker stampen, daar word je groot van.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 16:50
danaa
danaa is offline
tijdbalk maken en jaa, dan in volgorde leren..

ik kan nogal makkelijk getallen onthouden dus heel moeilijk vind ik dat niet.. het is gewoon stampen...

(denk aan telefoonnummers.. die kun je toch ook onthouden?)
Reageren

Regels voor berichten