Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2006, 14:07
didaskalos
didaskalos is offline
Salve,

Ik heb onlangs dit forum ontdekt en zie dat er in ieder geval nog een andere docent lid is.
Wat ik als docent erg interessant vind, is de beleving van leerlingen over de lessen klassieke talen en de rol die een methode daarin speelt.
Willen jullie daar iets over kwijt?

Groet,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2006, 19:01
tinustijger
tinustijger is offline
Ik denk dat een methode daar beduidend minder invloed op heeft dan een leraar. Houd dat maar in gedachten!

greetz
Oud 21-12-2006, 12:16
Verwijderd
Nou, de nieuwe generatie methodes (voor zover ik daar mee gewerkt heb in de bijlesindustrie) is wel stukken anders dan Redde Rationem.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 12:44
Verwijderd
Ik weet dat ik geen methode in de lessen latijn kreeg.
Beter gezegd, we kregen de 1e les na de introductie v/d lerares een tekst voorgeschoteld, een woordenlijst met als opdracht: vertaal maar. Zelf ging de lerares lekker onderuit gezakt een boekje lezen.
Maar die lerares verdween dan ook vrij snel van school.
De methode speelt natuurlijk een significante rol. Maar ook de leraar en het soort klas speelt erg mee.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2006, 22:23
Verwijderd
Ik heb voor Latijn Fortuna gehad en voor Grieks Pallas. Dit is mij wel goed bevallen. Ik heb nu een bijles kind van een andere school en zij gebruiken Via Nova. Ik vind dat dat boek hele andere punten benadrukt dan Fortuna. Zo ligt daarbij naar mijn mening de nadruk veel meer op bepaalde grammaticadelen, maar worden andere dingen (zoals de ingewikkelde capio-groep die deels van de 3e en de 4e is) even tussen neus en lippen door verteld zonder enige uitleg.

Toch denk ik dat de docent de grootste rol speelt in het hele geheel. De leraar moet 'het verhaal' vertellen, naar mijn mening, en het boek is daarbij slechts een naslagwerk. Ik vind het jammer dat het tegenwoordig vaak andersom is, dat 'het verhaal' niet meer wordt verteld en de leerlingen te snel en te makkelijk aan het werk worden gezet. Maarja, dat is nu eenmaal de mening van iemand die alleen maar leerling (en bijlesleraar) is en niet 36 uur per week voor de klas staat en al die uren vol moet vertellen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten