Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Een molecuulmassa moet je uitdrukken in u (molecuulmassa is de massa van 1 molecule, moest die in g uitgedrukt worden, zou je wel een heel zware molecule hebben). De molaire massa daarentegen heeft dezelfde waarde maar in g (per mol). Je hebt echter nog de laatste vergelijking nodig, die zal iets in de vorm zijn: a H2CO3 + ... --> b CO2 + ... Daaruit kan je afleiden dat om b mol CO2 te vormen er a mol H2CO3 nodig is. Om dus 4.12 mol CO2 te vormen heb je dus a/b 4.12 mol H2CO3 nodig, die uit reactie 2 moet komen, dit wordt uit evenveel (a/b 4.12) mol HCO3- gevormd, wat weer uit evenveel mol CO3(2-)gevormd is (reactie 1), dus heb je de molhoeveelheid ingezet CO3(2-). Dit ontstaat eveneens uit evenveel mol CaCO3, dus, dus als je van die hoeveelheid CaCO3 de massa berekent kun je het massapercentage berekenen (vermits je de massa van het krijt hebt, en de massa van het CaCO3).
||
Citaat:
en die a en b zijn de stoichiometrische coëfficiënten (ik wist zo direct niet in welk soort reactie het zou plaatshebben, daarom ook dat ik a en b zette plus ... (omdat er misschien nog wat extra's nodig was of gevormd zou worden). En a/b als in de breuk a/b; maar best beredeneer je dat zelf: stel om a mol stof B te vormen heb je a mol stof A nodig dan om 1 mol stof B te vormen heb je a/b mol stof A nodig dan om c mol stof B te vormen heb je c a/b mol stof A nodig. (gewoon een regeltje van drie, zal je in de klas ook al wel toegepast hebben). Sorry dat ik het zo theoretisch zonder enige getalwaarde uitwerk, maar ik zou de reacties niet direct weten en ik heb niet veel zin om ze op te zoeken.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Ik wil weer naar school! Lotske | 1 | 14-07-2007 15:13 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK-V] evenwichtsverschuivingen [Bart-de-Brabo] | 4 | 30-10-2004 10:43 | |
Lifestyle |
Hoe wordt ik een echte alto/wannabe-neger? Sir Smoke-A-Lot | 154 | 01-05-2003 10:13 | |
please help san16ne | 2 | 31-05-2002 21:03 | |
Algemene schoolzaken |
Vervolgopleidingen MieX | 1 | 16-12-2001 19:57 | |
Wie snapt er iets van elektronenoverdracht??? Wie wil mij helpen??? alette | 2 | 04-04-2001 15:58 |