Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2006, 15:19
Nienna*
Nienna* is offline
Gisteren was ik een restaurant dat goed aangeschreven staat, maar het was echt niet te vreten. We wilden na het voorgerecht weggaan, kregen we de volle rekening! Toen moesten we mee naar buiten, werd tegen andere klanten gezegd dat we niets hoefden te betalen, en toen we buiten stonden werden we bijna aangevallen door de kok, die onze naam en adres wilde hebben.

Zijn jullie het met mij eens dat de kwaliteit van vrijwel alle restaurants achteruit is gegaan? Zowel qua bediening als qua voedsel. En het ergste is nog, dat iedereen blijft komen, blijft vreten en blijft roepen dat het "zo lekker is", terwijl ze de helft laten liggen.

Zijn er meer mensen die mijn mening delen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2006, 20:07
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Ik weet niet of de kwaliteit terug gaat, maar ik ben wel van mening dat als het eten niet smakelijk is, of de bediening slecht, er iig geen fooi gegeven moet worden. Zeggen dat het vies was is wel heel onbeleefd, maar zeggen dat het lekker was terwijl het tegenovergestelde waar is, is contraproductief.
Oud 19-11-2006, 22:22
Verwijderd
Ik vind sowieso dat het eten in de meeste restaurants niet goed is. Soms is het zelfs heel slecht.
Maar dat komt denk ik omdat ik gewend ben aan het (lekkere/goede) eten van m'n moeder.

Ik at laatst in een bistro, en echt alles was met saus bedekt. Ik had vis en ik proefde de vis daardoor niet eens. En dat restaurant stond niet bepaald als slecht bekend ofzo.
In datzelfde restaurant had ik uiensoep gegeten en die was zo scherp, echt niet normaal. Dan zeg ik als ze ernaar vragen wel dat het nogal scherp was. Gewoon beleefd, ik vind dat ze dat mogen (moeten) weten.

Er zijn natuurlijk ook gewoon goede restaurants, en da's heel mooi. Want ik vind dat als je buiten huis gaat eten, dat je dat niet voor niks doet en dan moet het eten en de bediening ook vooral gewoon in orde zijn.

Ik weet verder niet of de kwaliteit omlaag is gegaan of dat het al langer zo is, maar ik vind dat de bediening wel over het algemeen steeds slechter is geworden. Sommige restaurants vinden het normaal als je een half uur wacht. En als je er dan iets van zegt, worden sommigen nog geirriteerd ook ('Het is druk'. Ja zet dan meer personeel in).
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 22:28
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
Nubis schreef op 19-11-2006 @ 23:22 :
Sommige restaurants vinden het normaal als je een half uur wacht. En als je er dan iets van zegt, worden sommigen nog geirriteerd ook ('Het is druk'. Ja zet dan meer personeel in).
Als je geen zin hebt om een half uur te wachten moet je niet uit eten gaan vind ik. Dat doe je toch ook omdat het gezellig is met degene( n) met wie je bent en dan is het toch geen probleem om een half uur te wachten? Niks zo erg als van die mensen die uit eten gaan en haast hebben
Ga maar eens in de keuken staan als het druk is, dan zul je zien hoe veel hoofdgerechten bijv. tegelijk worden doorgevraagd. En teveel personeel dat in de keuken rondloopt is alleen maar onhandig, omdat je elkaar dan constant voor de voeten loopt.
Oud 19-11-2006, 22:38
Verwijderd
Volgens mij bedoel ik toch iets meer tijd, heb een beetje snel m'n verhaal getypt.. Een half uur is toch meestal wel het geval.

Laat ik zeggen 3 kwartier (soms zelfs een uur). En ja dat vind ik erg lang en nee dat vind ik niet horen bij uit eten gaan en ja ik vind uit eten gaan leuk en gezellig en nee ik heb meestal geen haast.

En over drukte en personeel, ik ben vaak van die restaurants tegengekomen waar het gewoon slecht georganiseerd is (qua indeling en dan met drukte en slecht/weinig personeel). Dus vandaar. Het ligt er maar net aan wat voor restaurant het is, wat de kwaliteit van het eten en de bediening is als het druk is.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 22:55
Verwijderd
Citaat:
Nubis schreef op 19-11-2006 @ 23:22 :
Ik vind sowieso dat het eten in de meeste restaurants niet goed is. Soms is het zelfs heel slecht.
Maar dat komt denk ik omdat ik gewend ben aan het (lekkere/goede) eten van m'n moeder.

Ik at laatst in een bistro, en echt alles was met saus bedekt. Ik had vis en ik proefde de vis daardoor niet eens. En dat restaurant stond niet bepaald als slecht bekend ofzo.
Laat 'bistro' nou net het Russisch voor 'snel' zijn - daar hoef je dus niet al te veel gastronomisch genot te verwachten.

Trouwens: een half uur wachten is echt *niet* lang, of je moet schnitzel met frietjes bestellen.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 11:00
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Snees schreef op 19-11-2006 @ 23:55 :
Laat 'bistro' nou net het Russisch voor 'snel' zijn - daar hoef je dus niet al te veel gastronomisch genot te verwachten.

Trouwens: een half uur wachten is echt *niet* lang, of je moet schnitzel met frietjes bestellen.
Een half uur wachten vóór je kunt bestellen vind ik wel degelijk lang. Dat gebeurde ons ook, maar dat gebeurt nou eenmaal in horeca, daar heb ik het niet eens over gehad. En ook niet over het feit dat ik mijn jas zelf op moest hangen en er niet eens plaats was. Dat is nou eenmaal horeca als het druk is.

- Edit: zelfs een half uur wachten voor je kunt gaan zitten. En bij ons werden de mensen die nog zaten, gauw de rekening toegeschoven en ze mochten hun drinken niet eens opdrinken.

Maar als de kwaliteit van mijn eten echt zwaar beneden peil is, het biertje geen goede schuimkraag heeft en dus te lang heeft gestaan en de kok geen kritiek kan hebben, dan ben ik gauw weg. En als hij dan ook nog eist dat we de hele rekening betalen terwijl we ons voorgerecht slechts half op hebben - "want het vlees ligt al op de grill!" Onzin! Lam moet je niet een half uur voordat je het serveert op de grill leggen, en ossehaas ook niet - en lichamelijk gaat intimideren... Dan heb ik het gehad.

Ik weet trouwens ook niet of de kwaliteit echt achteruit is gegaan, ik bedoelde eigenlijk ook meer dat de kwaliteit gewoon verschrikkelijk is. Dat de kwaliteit gedaald is, heb ik van mijn ouders - ik ben zelf nog te jong dat te kunnen bepalen .

Overigens hebben wij ons heel netjes verwoord, tot de kok onze naam en adres wilde hebben en ons de héle rekening wilde laten betalen. En toen hij daarna ook nog lichamelijk werd... hij zegt ín het restaurant dat we niets hoeven te betalen als we de zaak maar verlaten, zodat de klanten denken dat wij alleen maar zeuren (dat zei hij overigens ook, dat de klanten het met hem eens waren, maar zij hebben niet gegeten wat wij hebben getracht te eten en zij hebben niet de rekening gezien), maar buiten gebruikt hij ineens geweld en eist hij dat we de volledige rekening alsnog betalen. Dan heb ik het gehad.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 11:26
Verwijderd
Ik ga eigenlijk alleen naar hele dure restaurants die het niet kunnen maken om slecht te zijn. Met een sterretje enzo Daar heb ik echt alleen nog maar zéér goed gegeten.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 11:53
zeep007
zeep007 is offline
Ik kan niet vergelijken of dat vroeger anders was ofzo, maar ik vind vaak de kwaliteit van het geserveerde eten beneden peil. (met ame vlees, soms echt te erg) En als de bediening het te druk voor woorden heeft, waar de bediening zelf weinig aan kan doen overigens, wordt het er allemaal niet beter op.

Het gaat bij mij om de hele avond en de sfeer en ben zeer zeker geen gehaaste eter, maar als ik al heeeel lang moet wachten voordat ik uberhaupt besteld heb, word ik toch lichtelijk geirriteerd. Geef me dan op zijn minst een voorgerecht en ik vermaak me wel.

Lichtpuntje laatst was wel dat ik in een restaurant zat waar alles goed voor elkaar was. Het menu was alles behalve standaard, de gangen kwamen met regelmaat, en van presentatie tot smaak goed gedaan. Daar word ik blij van en vertoef dan ook makkelijk 4 uur in zo'n restaurant.

anywho, opstaan en weggaan heb ik nog nooit het lef voor gehad. en op internet kan je vaak comments schrijven bij restaurants, misschien een tip?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 22:22
Poepkind
Poepkind is offline
Ik weet niet of het slechter is geworden, maar ik vind dat de bediening vaak te wensen overlaat. Niet alleen in restaurants maar ook in andere plekken.
Oud 21-11-2006, 00:56
Al Murphy
Al Murphy is offline
Je hebt het hier toch over één geïsoleerd voorval.

Eerst en vooral: als je in een restaurant iets bestelt, dan betaal je dat ook. Moet je niet lopen zeuren van "ik wil weg, het voorgerecht was niet zo lekker" enzovoort. Die kok heeft gewoon gelijk met het feit dat hij jullie wil laten betalen voor wat je besteld hebt.

In het algemeen gaat het trouwens erg goed met de gemiddelde keuken, en dan heb ik het niet over bistro's of pseudokeukens met jobstudent-koks, maar over echte keukens. Ik vrees dat je naar de verkeerde restaurants gaat.
Oud 21-11-2006, 01:34
arPos
arPos is offline
als het niet te vreten is zal ik daar zeker even de aandacht op vestigen, een goed restaurant zal naar de mening van haar klanten luisteren
Oud 21-11-2006, 08:33
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 21-11-2006 @ 01:56 :
Je hebt het hier toch over één geïsoleerd voorval.

Eerst en vooral: als je in een restaurant iets bestelt, dan betaal je dat ook. Moet je niet lopen zeuren van "ik wil weg, het voorgerecht was niet zo lekker" enzovoort. Die kok heeft gewoon gelijk met het feit dat hij jullie wil laten betalen voor wat je besteld hebt.

In het algemeen gaat het trouwens erg goed met de gemiddelde keuken, en dan heb ik het niet over bistro's of pseudokeukens met jobstudent-koks, maar over echte keukens. Ik vrees dat je naar de verkeerde restaurants gaat.
Blijkbaar gaan we dan naar de verkeerde restaurants, want we hebben dit vaker meegemaakt.
Ik vind het niet netjes dat je ons dan voor alles laat betalen, eigenlijk. Ik vind het ook geen gezeur. Als je 1) niet goed bediend wordt, er niet naar je geluisterd wordt en 2) het eten in één woord verschrikkelijk was (al hebben we dat woord niet gebruikt), vind ik dat je je dat als kok en eigenaar erg moet aantrekken. Ik persoonlijk zou mensen dan alleen het voorgerecht en drankjes laten betalen, want ik zou het heel erg vinden dat ze mijn eten niet hoeven. Misschien ben ik daar dan een uitzondering in. Maar je bent toch een restaurant? Dan zorg je toch dat mensen het naar hun zin hebben? We kregen niet eens een normaal getapt biertje, de schuimkraag was helemaal naar de klote. Plus dat die kok mijn vader te lijf ging.
Misschien zijn we te veeleisend, dan. Dat zou kunnen. Ik ben het ook eens met arPos: een goed restaurant luistert naar de mening van klanten. Maar ze gaven niet toe, ze wilden niet luisteren, ze wilden helemaal niets. Ze gaven ons een rekening van 110 euro terwijl we het voorgerecht niet eens op hadden omdát het zo verschrikkelijk was. Ze luisterden niet naar wat er verkeerd was. Ze waren gewoon verschrikkelijk op hun pik getrapt.

Ik weet trouwens blijkbaar geen echte keukens, al helemaal niet hier in de buurt ( nou ja, één dan).
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 15:09
Jolt
Jolt is offline
Als je a snel wilt eten, geef je dat toch gewoon mooi door aan de gastheer/vrouw.

Het ergste wat een kok kan gebeuren is als zijn gasten weglopen, dat is verschrikkelijk. Maar wel raar dat hij zo uitflipt, sowieso heeft iedereen zijn eigen waarde van kwaliteit, elke kok is verschillend, je hebt zelfs koks die niet eens streven naar perfectie.
Elke dag moet beter, elk gerecht wat je meegeeft moet nog beter zijn dan de vorige, altijd proberen de top te bereiken.

maar vaak is het , kwak maar wat op het bord, smaakloos, goedkoop, etc.

Helaas, maar waar.
Oud 21-11-2006, 15:39
duivelaartje
duivelaartje is offline
Als ik met m'n ouders uit eten ga (buiten de pizzeria en het pannenkoekenhuis) gaan we altijd naar restaurants met sterretjes. En daar hoef ik echt nooit te klagen. Goede service, vragen hoe precies je alles gebakken wilt hebben. Rustig uit laten eten, maar niet teveel tijd tussen de gangen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 15:45
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 21-11-2006 @ 09:33 :
Ik vind het niet netjes dat je ons dan voor alles laat betalen, eigenlijk.
Wat een onzin, je hebt het toch besteld? Dan moet je ook betalen, zo werkt dat.

Ik vind het een raar topic. Zondag heb ik erg lekker gegeten bij een Indiaas restaurant in Zwolle, maar ik ga nu toch ook geen topic openen over de toenemende kwaliteit van restaurants.

Over het algemeen ben ik heel tevreden met de restaurants waar ik kom.
Oud 21-11-2006, 22:58
amor
amor is offline
Ik denk wel dat veel restaurants te veel gebruik maken van magnetrons om eten op te warmen. Dit komt de kwaliteit van eten natuurlijk niet ten goede. Ik ken een restaurant waar ze alles s'middags al klaar maken om het vervolgens s'avonds in de magnetron op te warmen
Een half uur to 45 op mn eten wachten vind ik wel normaal. Vooral als je er eerst nog brood bij krijgt vind ik het niet zo erg. Collega's van mij moesten een keer 1,5 uur wachten. Dan was ik dus echt weggegaan. Kwamen ze om 10uur met het voorgerecht aanzetten..
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 14:25
Verwijderd
Van wat ik daar al over gehoord heb, zijn er veel verschillen tussen België en Nederland qua restaurants, dus Al Murphy en Nienna, daar zou ik wel rekening mee houden als het waar is tenminste dat het eten in België beter is, want ik hoor natuurlijk maar één kant van het verhaal
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 18:45
MTpower
MTpower is offline
Je hebt er altijd van die restaurants bijzitten, maar ik ken er hier toevallig eentje waar je echt zalig kan eten, goede bediening krijgt en waar je voor zo'n 25-30 eu pp kan eten
Ik ken er ook een waar je echt de hoofdprijs betaald, de kwaliteit van het voedsel vergelijkbaar is dat het hierboven genoemde restaurant en de bediening een stuk minder... daarbij is de ligging ook nog eens bagger en kun je er eigenlijk alleen maar met de auto komen of je moet je de tering in fietsen

Tja...
Oud 22-11-2006, 21:20
Verwijderd
Ik zie echt een soort duidelijkere 2-deling:

Restaurants die ontzettend veel half fabrikaten gebruiken en zich niet eens schamen om saus of dressing van de groothandel te gebruiken. Of soep van de horeca-groothandel voorgesneden rotzooi e.d. allemaal belachelijk!

Dan ben je echt amateuristisch bezig, als ik kook voor vrienden doe ik dat al niet eens... en het is mijn vak niet eens.

Aan de andere kant zie ik restaurants die steeds trotser zijn en meer moeite doen om goede ingredienten te gebruiken. Mensen die trots zijn op hun vak Dat is mooi om te zien, en je proeft dat er 'met liefde' is gekookt
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 21:56
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Alex schreef op 22-11-2006 @ 22:20 :
en je proeft dat er 'met liefde' is gekookt
Dat is idd hét ingredient
Oud 23-11-2006, 20:37
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
doezel schreef op 22-11-2006 @ 15:25 :
Van wat ik daar al over gehoord heb, zijn er veel verschillen tussen België en Nederland qua restaurants, dus Al Murphy en Nienna, daar zou ik wel rekening mee houden als het waar is tenminste dat het eten in België beter is, want ik hoor natuurlijk maar één kant van het verhaal
Misschien is dat verschil er ook wel, tussen België en Nederland. Maar ik ken inderdaad vooral restaurants in België.

Maar ook een verschil is dat ik helemaal geen probleem heb met wachten in een restaurant. En hoe meer er met verse producten gewerkt wordt, hoe groter de kans dat het een beetje wachten zal zijn. En nog een tip: hoe minder verschillende dingen o pde menu-kaart, hoe verser de dingen waarschijnlijk zijn. EN ik laat me ook nogal graag verleiden door de suggesties van de chef.

En verder... eek, magnetrons moeten uit restaurants geweerd worden. Dat is goed om spaghetti bolognaise of lasagne op te warmen, maar daarnaast...
Oud 29-11-2006, 21:12
Kryptonite
Kryptonite is offline
Citaat:
Snees schreef op 19-11-2006 @ 23:55 :

Taalkundig gezien klopt jouw bewering niet. Bistro komt uit het Frans en de oorsprong ervan is nog onbekend (alhoewel jouw grapje een hardnekkige mythe is).
Ik ben het wel met je eens, als je zegt dat een half uur wachten echt niet lang is. Als je lekker wilt eten, moet je maar wat geduld op kunnen brengen. Bovendien lijkt het me, dat je niet alleen uit eten gaat voor een maagopvulling, maar ook voor een gezellige avond.
In Amerika moet je binnen een uur klaar zijn met je diner, want dan komen de volgende gasten alweer. Dan heb ik liever een langere wachttijd.
Oud 30-11-2006, 00:02
Verwijderd
Citaat:
Kryptonite schreef op 29-11-2006 @ 22:12 :
Taalkundig gezien klopt jouw bewering niet. Bistro komt uit het Frans en de oorsprong ervan is nog onbekend (alhoewel jouw grapje een hardnekkige mythe is).
Ik zou mijn woordenboek Russisch van de Oxford University Press niet zonder meer als grap afdoen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 10:45
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 21-11-2006 @ 16:45 :
Wat een onzin, je hebt het toch besteld? Dan moet je ook betalen, zo werkt dat.
Vergelijk: Je loopt naar de Scheer&Foppen en koopt een radio. Het ding blijkt thuis aangekomen niet te werken. Je gaat terug naar de S&F en je krijgt te horen: "Nee, meneer, u kunt geen geld terug krijgen want u heeft dit al besteld"....
Oud 30-11-2006, 11:55
Verwijderd
Persoonlijk vind ik het wel slecht om een half uur te moeten wachten aan een tafeltje zonder dat het personeel je enige aandacht schenkt.

Als er binnen die tijd iemand komt om de drankjes op te nemen en wat brood en/of een amuse serveert is het m.i. geen probleem.

Ik ben het zeker niet eens met de stelling. Je moet gewoon weten waar je gaat eten. Van de meeste snelle eetcafetjes in stadskernen kan je ook niet verwachten dat ze fantastisch eten hebben + een bijbehorende bediening.

En meestal betaal je voor wat je krijgt. Om een slechte prijs/kwaliteitsverhouding kan ik me overigens wel erg boos maken.

Citaat:
Kryptonite schreef op 29-11-2006 @ 22:12 :
In Amerika moet je binnen een uur klaar zijn met je diner, want dan komen de volgende gasten alweer. Dan heb ik liever een langere wachttijd.
Wat een generalisatie. Spreek je uit eigen ervaring?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 12:20
reine claude
reine claude is offline
Topicstarter, wat was er mis met het eten dan? En waar heb je gegeten?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 19:51
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
reine claude schreef op 30-11-2006 @ 13:20 :
Topicstarter, wat was er mis met het eten dan? En waar heb je gegeten?
Wij hadden gegeten bij een restaurant dat bij ons in de omgeving goed aangeschreven staat. Wat er mis was met het eten? Eén van mijn gezinsleden had iets besteld, ik weet niet hoe het heet, maar we hadden het vaker gegeten. Het is bladerdeeg met daar binnenin spinazie en kaas. Dat was zo droog, dat het in je mond uit elkaar brokkelde.
De inktvis was te zuur. Met andere woorden: teveel citroen over geflikkerd.
De garnalen waren teveel of te lang gekookt of hoe dan ook, maar ze waren taai, droog en smakeloos.

Zo ben ik het niet gewend. Misschien ben ik dan teveel gewend.
De kok stond niet open voor commentaar en vervolgens gaat hij buiten mijn vader te lijf. Daar was ik voornamelijk verontwaardigd over. Buiten het feit dan dat het eten zo afschuwelijk was.

Overigens moesten we een half uur wachten voordat we konden zitten terwijl we hadden gereserveerd, maar dat is totaal het punt niet. Dat vonden we ook niet zo erg, want je moet wel een beetje begrip hebben voor de horeca. Zo ver reikte ons verbeeldingsvermogen ook nog wel.

@ Aaron: de prijs/kwaliteit-verhouding was dus verschrikkelijk, anders zouden we niet zeuren. Om een paar euro's maak ik me heus niet druk.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 21:41
Verwijderd
Ik vind het wel vervelend als je 80 euro per man moet betalen en dat er dan geen lachje af kan. Ik heb dat trouwens maar één keer meegemaakt. In dat restaurant was er wel meer mis, goedkope wijnen die in de keuken werden opgemaakt e.d. Verder kom ik denk alleen in leuke restauranten want echt beklag over de huidige situatie heb ik niet. Wel merkte ik laatst een groot verschil in vriendelijkheid toen ik op zondag in Franstalig Luik en woensdag in Nederland uit ging eten. Maar dat is sowieso een cultuurverschil.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 14:59
J-roenn
J-roenn is offline
als ik uit eten ga dan heb ik daar nooit zo last van, en ik ga ook niet naar restaurants met sterretjes ofzow, je kan voor 30-40 € pp echt wel een goede 3 gangen krijgen hoor.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 00:20
Jolt
Jolt is offline
Een ster merk je, de bediening is beter, het eten ook.
Je merkt het zeker, ik heb zelf bij Oud Sluis gegeten die nu als beste staat aangeschreven van Nederland, je betaalt er iets wat meer dan een stufi is voor een maand, dus voor de meeste studenten onbetaalbaar, maar het was gewoon super.
Vooral het eten, alles paste bij elkaar, zeer leuke avond gehad, lekkere wijnen. Maar a. je moet er van houden (het is tenslotte mijn vak), b. je moet respect hebben wat ze daar voor doen (ongeveer 80% snapt de horeca niet, laat werken, veel werken, maar daar ga ik nu niet over in etc). c. Je moet niet naar de prijs kijken.
Oud 12-12-2006, 22:21
Breg
Breg is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 30-11-2006 @ 11:45 :
Vergelijk: Je loopt naar de Scheer&Foppen en koopt een radio. Het ding blijkt thuis aangekomen niet te werken. Je gaat terug naar de S&F en je krijgt te horen: "Nee, meneer, u kunt geen geld terug krijgen want u heeft dit al besteld"....
in het cafe waar ik werkte, werd dan ook altijd onderscheid gemaakt: eten waar echt iets mis mee is (dus vlees niet lang genoeg gebakken, dat soort dingen), en eten wat mensen gewoon niet lekker vinden.

Als er echt wat mis was kon de klant zn geld terugkrijgen (zolang er tijdig gemeld werd dat er wat mis was, en niet eerst alles opeten en dan klagen dat de biefstuk niet goed was). Als iemand iets bestelde en het gewoon niet lekker vond, terwijl het wel goed gekookt was, ja dat is dan gewoon dikke pech, dat kan gebeuren, maar niet de schuld van het restaurant.
Oud 12-12-2006, 22:53
Nona
Nona is offline
Ik ga bijna nooit uit eten, maar als ik eens door mijn ouders meegenomen word is het eten meestal goed en de bediening vriendelijk. Feit is dan wel dat mijn moeder met iedereen in het dorp wel bepaalde connecties heeft; altijd wel een familielid dat bij haar in de klas heeft gezeten (ze geeft les) of iets dergelijks. Ik denk dat dat een gevoel geeft van sociale controle.

En laatst was ik met mijn vriend bij een van der Valk restaurant. Het was niet vies, maar kon wat mij betreft beter. Maar de bediening was heel vriendelijk.

Ik denk dat je een vriendelijke bediening tot op zekere hoogte ook zelf uitlokt. Natuurlijk, het hoort bij de baan om vriendelijk te zijn. Maar ik heb ook weleens gezien dat een meisje zonder reden compleet belachelijk gemaakt werd. Toen gaf ik haar groot gelijk dat ze die specifieke gasten geen blik waardig gunde.
Oud 28-12-2006, 00:45
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Breg schreef op 12-12-2006 @ 23:21 :
in het cafe waar ik werkte, werd dan ook altijd onderscheid gemaakt: eten waar echt iets mis mee is (dus vlees niet lang genoeg gebakken, dat soort dingen), en eten wat mensen gewoon niet lekker vinden.

Als er echt wat mis was kon de klant zn geld terugkrijgen (zolang er tijdig gemeld werd dat er wat mis was, en niet eerst alles opeten en dan klagen dat de biefstuk niet goed was). Als iemand iets bestelde en het gewoon niet lekker vond, terwijl het wel goed gekookt was, ja dat is dan gewoon dikke pech, dat kan gebeuren, maar niet de schuld van het restaurant.
Wat dan een fatsoenlijke gastheer/kok doet is gewoon vragen aan de gast of hij dan wat anders wilt. Wil je anders dat de gast over je gaat klagen, komen ze nooit meer terug, ze moeten gewoon met een glimlach uit het restaurant komen, of café je wilt immers dat ze terug komen.
Oud 05-01-2007, 16:07
Poepkind
Poepkind is offline
ik was laatst in middelburg, en die eetgelegenheid had me toch een gevarieerde kaart...
Vlees gebakken in de pan, of vis gebakken in de pan, met patat.
Toen ik dat zag wilde ik weg, maar mn oma zei dat het overal zo droevig gesteld was in die stad.
Terwijl het van de buitenkant erg leuk en gezellig uitzag, dat was wel jammer.
Oud 07-01-2007, 01:52
Jolt
Jolt is offline
Je zult er ook niet meer dan een tientje voor betalen.
Oud 07-01-2007, 18:31
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Jolt schreef op 07-01-2007 @ 02:52 :
Je zult er ook niet meer dan een tientje voor betalen.
nja dat was dus ook het probleem, het was 20 euro. En voor 20 euro heb ik op andere plekken veel beter en lekkerder gegeten.
Oud 07-01-2007, 19:20
Verwijderd
Dat viel me ook op in Scheveningen, bij de restaurantjes aan de boulevard. Ontzettend matige dingen op het menu (zelfs meerdere restaurants gezien die het waagden om als vegetarisch gerecht 'vegaburger met friet' te serveren!) en voor het dubbele van wat mij een redelijke prijs leek. Maar ja, dan ben je in een toeristenplaatsje he. De mensen die daar komen eten het toch wel op.

Over het algemeen vind ik niet dat de kwaliteit van de restaurants waar ik kom in de laatste jaren achteruit is gegaan. Ook de bediening niet. Ik kom vooral in restaurants die goedkoop of aan de goedkope kant zijn, maar ga met mijn ouders ook wel eens naar plaatsen die aan de dure kant zijn, en dat was vijf jaar geleden ook al zo.

Laatst gewijzigd op 07-01-2007 om 19:22.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 22:20
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 07-01-2007 @ 19:31 :
nja dat was dus ook het probleem, het was 20 euro. En voor 20 euro heb ik op andere plekken veel beter en lekkerder gegeten.
Dat is dan wel weer vrij veel.
Oud 07-01-2007, 23:03
Myuki
Myuki is offline
@Nienna*: Ik vind dat je klinkt als een verschrikkelijke snob. Komt waarschijnlijk vooral door je ouders.
Oud 07-01-2007, 23:12
Vice
Vice is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 19-11-2006 @ 16:19 :
En het ergste is nog, dat iedereen blijft komen, blijft vreten en blijft roepen dat het "zo lekker is", terwijl ze de helft laten liggen.
Ik laat ook wel eens wat liggen. Al is het alleen om het feit dat ik het niet opkrijg en/of nog een achterafje wil proberen.
Oud 07-01-2007, 23:54
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Myuki schreef op 08-01-2007 @ 00:03 :
@Nienna*: Ik vind dat je klinkt als een verschrikkelijke snob. Komt waarschijnlijk vooral door je ouders.
Natuurlijk komt zoiets door je ouders, die voeden je op. Maar ik vind kritisch zijn niet snobistisch.
En al wás het snobistisch... fijne meerwaarde voor het topic, op de man spelen.

De rest, bedankt voor de reacties. Ik doe er zeker wat mee .
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 00:04
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 08-01-2007 @ 00:54 :
Natuurlijk komt zoiets door je ouders, die voeden je op. Maar ik vind kritisch zijn niet snobistisch.
En al wás het snobistisch... fijne meerwaarde voor het topic, op de man spelen.

De rest, bedankt voor de reacties. Ik doe er zeker wat mee .
Nou, als het goed is heb je zelf ook iets te zeggen over wie je bent. Dus niet alles is aan je ouders toe te schrijven, maar vaak wel veel ja.

Ik vind kritisch zijn ook niet snobistisch, laat dat duidelijk zijn. Maar je hebt natuurlijke verschillende dingen waarover je kritisch (of zelf over-kritisch) kunt zijn. En ik vind het zo jammer dat je niet kunt genieten van een avondje uit als het eten niet aan alle verwachtingen voldoet.

En laat ik dan ook nog een in jou ogen wellicht nuttige bijdrage leveren. Ik ga met mijn ouders meestal naar buitenlandse restaurantjes. Niet ontzettend vaak trouwens. Maar ik heb dan altijd een leuke avond en geniet ervan dat ik niet hoef af te wassen, en ook van het eten dat mij voorgeschoteld wordt. Ik vind het belangrijk dat de bediening goed is. Dat betekent niet dat die netjes moet zijn, ik vind het wel leuk als een ober/serveerster iets van zijn/haar persoonlijkheid laat zien. Of dat passend is ligt aan het restaurant.
Oud 11-01-2007, 16:49
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 30-11-2006 @ 11:45 :
Dat lijkt me nogal een scheve vergelijking.
Oud 11-01-2007, 20:25
Nuck
Nuck is offline
Ik ben ook erg kritisch wat restaurants betreft, want ik werk zelf in een goed restaurant waardoor je automatisch op meer dingen gaat letten. Maar ik vind niet dat de kwaliteit van restaurants minder wordt...heb gisteravond nog fantastisch gegeten in een restaurant waar alles goed was: het eten, de bediening en entourage. Ik ga best vaak uit eten en mijn ervaring is dat het meestal gewoon goed is. Het ligt gewoon een beetje aan de tenten waar je heengaat, denk ik.
Oud 11-01-2007, 20:45
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 11-01-2007 @ 17:49 :
Dat lijkt me nogal een scheve vergelijking.
want?
Oud 12-01-2007, 09:58
Verwijderd
ik ga meestal ook niet naar restaurants met sterren, maar mag toch wel verwachten dat ik iets te eten krijg wat fatsoenlijk is. Als ik ga eten in een pizzaria waar alle pizza's en pasta's 7.50 zijn, dan hoef ik natuurlijk geen bijzonder hoogstandje te eten, maar ik verwacht wel dat de pasta goed gaar is, dat de saus ergens naar smaakt etc.

ik vind het logisch dat je niet hoeft te betalen als het eten gewoon slecht is en de vergelijking met die radio vind ik dan ook wel passend. Je gaat niet betalen voor iets wat je niet gevraagd hebt of niet goed is.

Gelukkig eet ik hier vaak bij een erg lekkere mexicaan (zonder ster) met goed eten, goede bediening etc. en niet eens heel duur! dus er zijn ook nog restaurants die wel goed zijn.

Er is btw wel een verschil tussen 'ober er zit een vies patatje tussen, ik betaal niet' en 'ober, dit is droog en taai en ik kan niet meer proeven wat het is want het is allemaal vies'.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 17:43
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 11-01-2007 @ 21:45 :
want?
Want ze hebben al besteld. De ingredienten voor het hoofdgerecht zijn al gebruikt. Dat kost geld.

Bovendien, het is nogal raar om geld terug te vragen als je iets niet lekker vindt. Dat van die radio kun je gewoon aantonen. Zo een mooie boel worden als iedereen in een restaurant geld terug ging vragen omdat hij het niet lust.
Oud 12-01-2007, 19:36
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 12-01-2007 @ 18:43 :
Want ze hebben al besteld. De ingredienten voor het hoofdgerecht zijn al gebruikt. Dat kost geld.

Bovendien, het is nogal raar om geld terug te vragen als je iets niet lekker vindt. Dat van die radio kun je gewoon aantonen. Zo een mooie boel worden als iedereen in een restaurant geld terug ging vragen omdat hij het niet lust.
Dat eerste, oké. Maar het ging niet om niet lekker vinden, de kwaliteit was gewoon beroerd.
En als dan de bediening nog goed was geweest... maar dat was ook niet goed. Bovendien intimideerde de kok ons buiten het restaurant.

Maar goed, misschien hebben we geen gelijk gehad over dat niet willen betalen van het hoofdgerecht, dat accepteer ik. Alleen dat die kok ons intimideerde, blijf ik enorm verkeerd vinden. Dat het eten van beroerde kwaliteit was, ook. En dat die kok daar dan niet naar wil luisteren, is nog het ergste.

Overigens vind ik nog steeds dat in een goed restaurant je het hoofdgerecht niet zou moeten betalen als je het niet hebt gebruikt. Jij zou je als kok aangesproken moeten voelen en moeten openstaan voor kritiek. Het is toch heel erg als je publiek het eten niet waardeert? Ik zou dat zo erg vinden, dat ik die kosten niet zou verrekenen.
Maar oké, dat niet iedereen zo denkt, kan.

@ Myuki: Ik geef toe dat wij vrij hoge verwachtingen hebben van eten. We zijn ook enkel goed bereid eten gewend, niet per se van thuis uit, maar van een restaurant waar we vaak eten en vaak komen. De bediening was dermate slecht, dat ik ook niet kon genieten van het gezellig zitten. Daarnaast verpest het inderdaad mijn avond als het eten niet lekker is. My loss, ik weet het.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 07:08
Verwijderd
@Nienna*

nofi hoor, maar ik denk dat jij niet helemaal met 2 benen op de grond staat en niet beseft hoe het eraan toe gaat in de wereld.

Als kok kan je er niet altijd wat aan doen dat iemand iets niet lust, of het niet naar zijn smaak is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten