Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
We willen proberen de leerlingen snel wegwijs te laten worden in school, zodat ze eerder zelf dingen durven doen en ondernemen binnen school; denk aan een schoolkrant, leerlingenraad, enz enz. Dat is 1 doel. Daarnaast kijken we vooral naar leerlingen die problemen hebben met leraren, leerlingen die gepest worden maar hier niet mee naar een leraar willen stappen, of leerlingen die door problemen thuis met school in de knoop komen. Door er gewoon te 'zijn' voor die leerlingen willen we het wat makkelijker maken ![]()
||
Citaat:
![]() Ik heb op het Johan de Witt gymnasium in Dordrecht gezeten en ik kende het project alleen van tv. Maar het lijkt me wel een goed initiatief, zeker als je op een grote school zit waar het moeilijk wegwijs worden is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
daar weet ik niks van? Haha maar je hebt 2 plaatsen goor, in brabant en in twente ( voor eventuele verwarring) ---- Ik vind trouwens dat het dan voor de 1e, en 2e klassers moet gebeuren. Ik denk dat in de 2e klas netzoveel onzekere kinderen zitten als in de 1e klas. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() En voor tweedeklassers vind ik het wat overdreven denk ik.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het oorspronkelijke systeem: elke eerstejaars kreeg een peter en meter uit het zesde jaar (en waren de zesdes op, dan werden de vijfdes gebruikt). Er werden tijdens het jaar dan ook activiteiten georganiseerd waarop eerstes en zesdes samen kwamen om elkaar te leren kennen, wat stoom af te blazen. Zo werd er een goede band opgebouwd en konden problemen snel aan het licht komen. De nadelen hiervan: elke zesdejaars had die verplichtingen, door verschillende karakters enzo, zorgde er dus voor dat sommige eerstejaars enkel naar rotmensen konden stappen die geen zak uitvoerden om hun probleempjes op te lossen. En sommige heel toffe mensen uit het zesde zaten opgescheept met kinderen die niets van het hele project wilden afweten. Kortom, langs beide kanten was het niet ideaal. Het nieuwe systeem bij ons bestond erin dat een groep zesdes (of vijfdes of zelfs volwassen vierdes; vermits de vijfdes en zesdes met veel minder zijn dan de eerstes) als peters en meters instonden voor een hele klas eerstes. Hiermee is er een minder persoonlijk contact, maar je hebt in de groep zesdes wel meestal iemand waarmee je als eerste goed kan opschieten, dus dat valt goed mee. Ook is het in dat nieuwe systeem voor zesdes niet meer zo'n verplichting omdat je met meerderen bent. Het enige nadeel dat nog steeds bestond toen ik wegging was dat de eerstes verplicht werden deel te nemen, dus sommige klassen waren naar het schijnt echt rotklassen om iets mee te doen; het is natuurlijk voor hun eigen goed dat ze deelnemen, maar volgens mij wordt zoiets best niet als verplichting aangeschreven. Zelf heb ik nooit deelgenomen aan die projecten (niet dat ik niet goed kan omgaan met jongere mensen, ik heb vaak genoeg oppas mogen spelen voor neefjes en nichtjes), maar ikzelf vind het gewoon te zenuwslopend om rustig naar hun kleine probleempjes te luisteren als ze steeds vreselijk 'overdrijven' (van kleine probleempjes maken eerstejaars vaak gigantische problemen, ik heb het dan moeilijk om dan rustig te blijven omdat ze meestal toch blijven doordoen en dan vaak gemeen uit de hoek kan komen als het me te veel wordt). (Ik ben twee jaar lang co-voorzitter/secretaris van de leerlingenraad geweest en heb me daar te vaak geergerd aan de jongere leerlingen, door vaak heel onrealiseerbare ideetjes). Bon, soit, ik wil met mijn eigen verhaal enkel aantonen: niet iedere zesdejaars is geschikt om dit soort functie op zich te nemen: sommigen doen het niet graag (ik dus, omdat ik mezelf op dat gebied ken) en anderen zijn gewoon een slechte invloed ((mensen die hun jaren doorkomen met deliberaties of enkele jaren achtereen blijven zitten en dergelijke). Als er bij de zesdes heel wat twijfelaars zitten ("wil ik mijn tijd daar nu wel in investeren?"), dan kan het handig zijn om met de school een compromis te vinden om sommige activiteiten tijdens de lessen te laten doorgaan: dat trekt de twijfelaars vaak over de streep, terwijl de (meeste) ongeschikte zesdes er toch niet voor gaan kiezen (zolang het niet te veel gepromoot wordt dat je daarmee onder wat lessen uit kan komen). Kortom: een peter/meter-systeem is zeer zeker nuttig, maar mag noch voor zesdejaars noch voor eerstejaars een verplichting zijn, want dan zitten de rotte appels die tegenwerken er ook gewoon bij.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Ik heb jullie hulp nodig bellaaa162 | 1 | 29-04-2016 21:27 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Hulp nodig inge-dj | 5 | 13-03-2007 18:42 | |
De Kantine |
hulp nodig met trainen van chatbot willow1 | 69 | 07-03-2005 22:29 | |
De Kantine |
Ik heb jullie hulp nodig!! oofie | 44 | 07-04-2003 21:28 | |
De Kantine |
een "help!!! ik heb jullie hulp nodig!" en "wat een leuke topic!!" in 1!! fruitmand | 4 | 03-12-2002 10:50 | |
Software & Hardware |
DRINGEND hulp nodig voor KAZAA miep | 16 | 28-01-2002 11:37 |