Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2006, 20:16
Verwijderd
Met de zoekfunctie heb ik al het een en ander gevonden, maar ik heb nog wat vraagjes.

Amsterdam trekt mij persoonlijk totaal niet. Maar waarom koos jij voor Nijmegen?

In het eerste jaar krijg je bijv. ook antropologie en sociologie, hoe bevalt/beviel dit?

Als je met je studie bezig bent, heb je dan het idee dat je ook iets leert waar je wat aan hebt?

Bij Communicatie hoor je toch vaak dat mensen het maar gaan doen omdat het lekker breed is en ze toch niks anders weten. Beroepsperspectieven zijn dan ook niet erg gunstig volgens mij... Is dit bij deze studie ook, of is dit anders?

Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2006, 10:13
luchtballon
luchtballon is offline
Ik doe sociologie in nijmegen, en heb dus ook de inleidende vakken van antropologie en communicatie gehad.
Maar communicatie vond ik zo inhoudsloos en nutteloos en zo saai. (ik ben nu aan het leren voor de herkansing , maar eigenlijk is het niet moeilijk)
Antropologie is leuk, interessant en het boek heeft plaatjes . Nee, eh. Zowel antropologie als sociologie vond ik meer inhoud hebben dan communicatie, en ook de indruk geven dat je daadwerkelijk iets leert wat je niet met logisch nadenken kunt bedenken.

Maargoed, ik heb dan geen andere vakken van communicatiewetenschappen gehad, dat scheen wel iets interessanter te zijn.

edit: het is bij sociologen en antropologen in nijmegen niet positief om te zeggen dat je communicatie doet

Laatst gewijzigd op 22-12-2006 om 10:42.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 12:54
Verwijderd
Citaat:
luchtballon schreef op 22-12-2006 @ 11:13 :
Ik doe sociologie in nijmegen, en heb dus ook de inleidende vakken van antropologie en communicatie gehad.
Maar communicatie vond ik zo inhoudsloos en nutteloos en zo saai. (ik ben nu aan het leren voor de herkansing , maar eigenlijk is het niet moeilijk)
Antropologie is leuk, interessant en het boek heeft plaatjes . Nee, eh. Zowel antropologie als sociologie vond ik meer inhoud hebben dan communicatie, en ook de indruk geven dat je daadwerkelijk iets leert wat je niet met logisch nadenken kunt bedenken.

Maargoed, ik heb dan geen andere vakken van communicatiewetenschappen gehad, dat scheen wel iets interessanter te zijn.

edit: het is bij sociologen en antropologen in nijmegen niet positief om te zeggen dat je communicatie doet

Jij noemt het gewoon Communicatie, maar op de website krijg ik het idee dat het dat niet echt is.... Maar ik ben ook bang dat het veel te makkelijk en té breed is, vandaar mijn orientatie.

Ik wacht nog even verder op iemand die het zelf studeert, maar dank je wel!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2006, 12:54
Verwijderd
Is de Universiteit in Nijmegen wel oke?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2006, 13:54
engeltje
engeltje is offline
De universiteit vind ik wel oké. De sfeer vind ik prettig.
Wat betreft communicatiewetenschap kan ik je niet echt verder helpen. Ik ken wel iemand die het studeert, en volgens mij vindt hij het verder leuk. (anders was hij vast niet begonnen aan het 2e jaar) Hoe het is qua breedte en moeilijkheid weet ik niet.
In het eerste jaar wordt er inderdaad inleiding antropologie en sociologie bij gegeven. Dit heeft er wel mee te maken dat bepaalde delen overlappen. Ik heb zelf geen communicatie gehad, wij kregen alleen sociologie (doe antropologie). Zelf heb ik er wel degelijk wat aan gehad. Ik word er nu nog steeds regelmatig aan herinnerd, omdat een aantal sociologen ook binnen de antropologie belangrijk zijn. Hoe dat is bij communicatiewetenschappen weet ik niet, maar het lijkt me dat het dan dus ook nuttig is.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 20:05
Verwijderd
Oke bedankt!
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 21:29
rachidnl
rachidnl is offline
Hier een student CW in Nijmegen.

CW is een leuke studie voor iedereen die geinteresseerd is in de media en wat het doet met mensen - en andersom. Als je je afvraagt waarom de ene reclame effectiever is dan de andere, of en hoe opiniepeilingen invloed hebben op mensen, of journalisten iets met de dood van Fortuyn te maken hebben, waarom series als Sex and The City in het post-feminisme passen, of geweld in films schadelijk is voor kleine kinderen, en meer van dit soort dingen, dan is CW jouw studie!

Nou, tot zover de reclamefolder, want er zijn ook wat nadelen aan - vooral in het eerste jaar. Je hebt het al gezien: je volgt ook de inleidingsvakken van Sociologie en Antropologie. En waar een vorige poster zei dat je onder sociologen of antropologen nooit populair zal worden als je zegt dat je CW studeert, geldt dat andersom ook: een CW'er zal waarschijnlijk niet begrijpen waarom je vrijwillig in een antropologieboek zou bladeren en zal vraagtekens zetten bij de levenszin van alle sociologen.

Mijn kritiek is een beetje dat die inleidingsvakken van sociologie en antropologie nog best diep gaan, dus echt inleidingsvakken wil ik het niet noemen. Daar moet je dus doorheen bijten. Later in het jaar wordt het leuker, als je verplicht TV moet kijken; Ally McBeal en Sex and The City bijvoorbeeld. Erg leerzaam is dat.

De moeilijkheidsgraad van de studie is helemaal niet hoog. Het enige wat je moet doen is ervoor zorgen dat je alles netjes bijhoudt. Alle werkgroepen zijn verplicht; hoorcolleges niet. Je hebt dus een enorm grote mate van vrijheid. Als je daarmee kan omgaan is dat prachtig.

Na je studie kom je ongetwijfeld in de media terecht in een of andere manier, of kom je op z'n minst met de media in aanraking als bijvoorbeeld PR-medewerker/adviseur/manager in het bedrijfsleven.

Stel meer vragen gerust.

Edit: oh, waarom ik niet voor Amsterdam koos? Zelfde reden als jij -- ik heb niet zoveel met de hoofdstad. En dat zegt toch wel iets, aangezien ik uit de randstad kom. Ben dus speciaal voor CW helemaal naar Nijmegen gegaan...
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 11:10
Verwijderd
Bedankt!! Daar heb ik wat aan.

Ik vroeg me nog wel af of het zo'n standaard communicatiestudie is, of dat dit dieper gaat? Omdat ik daarbij vaak het idee heb dat de helft van de mensen het is gaan doen omdat ze niks beters wisten en het zo breed is. Daarbij denk ik ook dat je dan niet echt weet waar je mee bezig bent of waar je het voor doet. Dus graag jouw mening hierover!

Je zegt ook dat de moeilijkheidsgraad niet erg hoog ligt... Zit er wel een beetje uitdaging in of dat dus ook helemaal niet het geval?

Tot zover even mijn vragen, misschien komen er nog eens meer Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 15:43
Metallinos
Metallinos is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 22-12-2006 @ 11:13 :

(offtopic) Ach, alsof sociologie en antropologie bij de Nijmeegse studentenbevolking zo'n goed imago heeft. Gelul over mens en maatschappij door linkse geitenwollenso(c)kke neo-hippies. Of dat nou zoveel beter is dan soapkijkende dozen.

Vierde of vijfde forummer trouwens die ik hier al ben tegengekomen die in Nijmegen sociologie doet of heeft gedaan. (heb alleen geen idee wie je bent, maar ik ken eerste jaars ook nauwelijks....)

Aan topicstarter: Verwacht dus een klein beetje traditionele rivaliteit tussen communicatiewetenschappers en sociologen als je dat in Nijmegen gaat studeren. Ow, en vergeet niet dat er ook nog een beetje statistiek erbij zit dat voor veel mensen nogal lastig kan zijn. (al zijn de hoofd statistiekvakken onlangs wel een heel stuk versimpeld..)
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Metallinos schreef op 27-12-2006 @ 16:43 :
(offtopic) Ach, alsof sociologie en antropologie bij de Nijmeegse studentenbevolking zo'n goed imago heeft. Gelul over mens en maatschappij door linkse geitenwollenso(c)kke neo-hippies. Of dat nou zoveel beter is dan soapkijkende dozen.

Vierde of vijfde forummer trouwens die ik hier al ben tegengekomen die in Nijmegen sociologie doet of heeft gedaan. (heb alleen geen idee wie je bent, maar ik ken eerste jaars ook nauwelijks....)

Aan topicstarter: Verwacht dus een klein beetje traditionele rivaliteit tussen communicatiewetenschappers en sociologen als je dat in Nijmegen gaat studeren. Ow, en vergeet niet dat er ook nog een beetje statistiek erbij zit dat voor veel mensen nogal lastig kan zijn. (al zijn de hoofd statistiekvakken onlangs wel een heel stuk versimpeld..)
Haha oke dankjewel Ik doe op dit moment N&G dus ben wel wat wiskunde gewend! Denk eerlijk gezegd ook (zonder een al te hoge dunk van mezelf te hebben) dat deze studie nogal simpel is.

Sociologie vind ik nog net minder erg dan filosofie en laat ik daar maar niks over zeggen, ieder zijn ding
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten