Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2007, 20:30
meesje
meesje is offline
Hai allemaal

Ik heb een irritant probleempje, tenminste het is maar hoe je het noemen wilt.
Op school, in de klas, voel ik me ontzettend ongemakkelijk, ik ben best onzeker, en in de klas maak ik me overal druk om. Vooral als het erg stil wordt in de klas ben ik bang dat ik iets fout doe, dat m'n maag gaat knorren, of dat ik een ander genânt geluid maak. Maar ook als ik door de klas moet lopen ben ik ontzettend bang voor vanalles.
Tijdens repetities, als het dus echt helemaal stil is maak ik me zo druk dat ik iets fout doe, dat ik soms zelfs ga hyperventileren. Ik vind het ontzettend irritant!
Heeft er iemand tips hoe ik mezelf meer op mn gemak kan voelen in de klas, ik heb nml echt géen idee wat ik eraan zou kunnen doen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2007, 22:29
Gothic
Gothic is offline
denk elke keer als je ergens bang voor bent: wat is het ergste wat er kan gebeuren...

En ga af en toe een keer zo'n angst aan, maak maar eens geluid, kijken wat er gebeurt, zodat je steeds minder bang wordt voor dingen...
Oud 09-01-2007, 22:49
Faerie
Faerie is offline
Je bent dus bang om fouten te maken, om dingen niet goed te doen. Fouten maken zijn gewoon onvermijdelijk. Maak jezelf niet gek door te denken dat je eventueel eens een foutje zou kunnen maken of iets niet goed kunt doen. Dat misschien je maag zou kunnen gaan knorren. Hier kan je zelf gewoon niks aan doen. Maak jezelf niet gek door er heel de tijd bang voor te zijn dat zoiets gebeurd.

En inderdaad: denk eraan wat het ergste is wat er zou kunnen gebeuren. Dat zijn altijd belachelijke dingen, waarvan de kans echt héél klein is dat ze ooit zouden gebeuren.

Maar ik vraag me verder af waar je dan precíes bang voor bent? De situatie is bijvoorbeeld dat jij door de klas heen loopt. Wat zou er fout kunnen gaan? En hoe reageer jij daar dan op (bijvoorbeeld het hyperventileren bij een repetitie)? En bovendien, hoe zou jij je het liefst willen voelen en gedragen in deze situaties?

Vraag jezelf of het eigenlijk wel logisch is dat je gaat hyperventileren bij zo'n repetitie. De situatie is alleen maar dat je in een lokaal zit en dat het helemaal stil is. Jij bent dan bang om iets fout te doen. Reageert hier soms op door te hyperventileren. Is het wel logisch dat je er dan zo op reageert? Wat is dan wel logisch..
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 06:56
Anne1988
Anne1988 is offline
Je moet oppassen dat je niet bang gaat worden voor het hyperventileren. Ik heb eenzelfde soort probleem (alleen bij mij gaat het iets verder dan het klaslokaal). Ik had daarbij migraine. Op een gegeven moment werd ik bang dat ik migraine kreeg en ging ik me meer terugtrekken.

Ik herken alle dingen die je zegt. Vooral het niet door de klas durven lopen. Ik ging nooit naar de wc en vond het vreselijk als je je proefwerk op moest komen halen.

Maar je moet inderdaad denken: wat denk ik nu, waar ben ik bang voor, hoe kan ik dat omzetten in een positieve gedachte.
En dat is moeilijk, kan ik je vertellen, maar het helpt wel.

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 10:03
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Wat je zegt zou iets voor een Hoog Sensitief Persoon zijn. Het zou kunnen helpen dit te achterhalen via de vraaglijst op deze site. Tegenwoordig wordt hoogsensitiviteit steeds meer erkent, en er is al vrij veel over te lezen.
15-20% van de mensen (en andere hoge diersoorten) is een HSP.
Oud 10-01-2007, 10:24
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
-zen-Chris schreef op 10-01-2007 @ 11:03 :
Wat je zegt zou iets voor een Hoog Sensitief Persoon zijn. Het zou kunnen helpen dit te achterhalen via de vraaglijst op deze site. Tegenwoordig wordt hoogsensitiviteit steeds meer erkent, en er is al vrij veel over te lezen.
15-20% van de mensen (en andere hoge diersoorten) is een HSP.
hsp is alleen door een psych vast te stellen. Twee een beetje voorbarig om op een aspect te vermoeden dat iemand hsp heeft. Drie internet test zijn niet betrouwbaar te noemne
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 10:39
Stefanie
Stefanie is offline
Als je veel last hebt van hyperventilatie tijdens repetities zou je Valeriaanpilletjes kunnen slikken. Die zorgen ervoor dat je je iets rustiger voelt en je werkt wat beter kunt maken.

Ik ben zelf niet voor pilletjes, maar als je school eronder lijdt zou je het eens kunnen proberen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 10:39
Verwijderd
Dat had ik ook, maar toen was ik wel iets jonger dan jij bent.

Ga kijken hoe jij je omgeving kan beïnvloeden en wat er dan gebeurt. Je hoeft natuurlijk niet ineens op je tafel te gaan staan ofzo, maar loop gewoon eens op een stil moment door de klas om iets in de prullenbak te gooien. Of ga een potlood slijpen boven de prullenbak. Kuch eens als het stil is, schuif wat met je stoel. Doe dus kleine, normale dingen en ervaar dat het zeer normaal is om geluid te maken.

Ik begon zelf met puntenslijpen. Wij mochten op de basisschool zelf naar de wc lopen, zonder het te vragen, en dat durfde ik eerst ook nooit, dus dat was de volgende stap. Het bordje op rood draaien (we hadden zo'n bordje dat aan de ene kant groen en aan de andere kant rood was) en gewoon even naar de wc, ook al moest ik niet. Kijken of ik het kon. En ik kreeg er nooit een reactie op, waardoor ik het ging ervaren als iets zeer normaals; en dat is het ook

Als je last blijft houden en ook vaker gaat hyperventileren, is het slim om er eens met je huisarts over te praten.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 15:08
meesje
meesje is offline
bedankt voor jullie reacties ik vind 't erg fijn dat jullie zo met me meedenken

Ik zal idd eens proberen om zegmaar 'de confrontatie aan te gaan', mischien dat ik het dan minder erg ga vinden! Ik merk idd wel dat ik mezelf steeds meer bang zit te maken, het wordt steeds erger omdat ik mezelf gewoon gek maak.

Ik heb die test van HSP gedaan en daar kwam ik op 19 van de 23 punten uit, hoogsensitief dus. Ik denk niet dat die test heel betrouwbaar is maar misschien ga ik er wel eens een boekje over lezen!
Verder ga ik jullie tips eens uitvoeren, en kijken of het dan beter gaat.
bedankt allemaal!

(en.. nog meer tips?)
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 15:45
meesje
meesje is offline
ik schrik me rot!
ik ging na m'n vorige reactie eens op internet zoeken over HSP, en ik herken zooo ontzettend veel!! ik ben me echt énorm geschrokken!
ik herken echt bijna alles!
het volgende kom ik op veel sites tegen:

Hooggevoelige personen:
- hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en huidirritaties en allergieën;
- hebben last van stemmingswisselingen en sterke emoties;
- lopen groter risico op depressiviteit, chronische vermoeidheid en verslavingen;

dat is zijn echt precíes mijn onverklaarbare klachten, waar ik al anderhalf jaar last van heb, en waarvan niemand, incl dokters enz, weet waardoor het komt! (tenminste.. niet die depressiviteit en verslaving, maar de rest wel)
nouja.. ik moet natuurlijk niet te snel conclusies trekken, maar ik ga zeker eens verder zoeken!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 16:14
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
meesje schreef op 10-01-2007 @ 16:45 :
ik schrik me rot!
ik ging na m'n vorige reactie eens op internet zoeken over HSP, en ik herken zooo ontzettend veel!! ik ben me echt énorm geschrokken!
ik herken echt bijna alles!
het volgende kom ik op veel sites tegen:

Hooggevoelige personen:
- hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en huidirritaties en allergieën;
- hebben last van stemmingswisselingen en sterke emoties;
- lopen groter risico op depressiviteit, chronische vermoeidheid en verslavingen;

dat is zijn echt precíes mijn onverklaarbare klachten, waar ik al anderhalf jaar last van heb, en waarvan niemand, incl dokters enz, weet waardoor het komt! (tenminste.. niet die depressiviteit en verslaving, maar de rest wel)
nouja.. ik moet natuurlijk niet te snel conclusies trekken, maar ik ga zeker eens verder zoeken!
Ga niet zelf conclusies trekken en zoeken. Praat hierover met iemand die er verstand van heeft... als ik internet testjes ging doen, had ik er ook opeens allerlei diagnoses bij...
Oud 10-01-2007, 16:19
meesje
meesje is offline
Citaat:
Gothic schreef op 10-01-2007 @ 17:14 :
Ga niet zelf conclusies trekken en zoeken. Praat hierover met iemand die er verstand van heeft... als ik internet testjes ging doen, had ik er ook opeens allerlei diagnoses bij...
ja, dat snap ik, daarom zeg ik ook dat ik niet te snel conclusies moet trekken maar ik ga zeker eens verder zoeken
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 18:31
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
hey

probeer je gewoon niet druk te maken over wat anderen van je vinden
en gewoon veel rond lopen door de klas als de rest zit en veel je vinger opsteken

en 'gewoon' met iedereen uit jen klas te praten dan word het vanzelf minder eng
Reageren

Regels voor berichten