Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Schooluniformen moeten weer worden ingevoerd op alle Nederlandse scholen
Ja 36 33.64%
Nee 71 66.36%
Aantal stemmers: 107. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2006, 15:31
Lucius Commodus
Lucius Commodus is offline
Hey mede-klasgenoten,

Ik moet een presentatie doen over schooluniform met Nederlands.
Daarbij hoop ik dat jullie me kunnen helpen door deze vragen te beantwoorden... (en wel iedereen!!! )

*In welke klas zit je ?
*In welke provincie woon je?
*Wat is je leeftijd?
*Mening over de stelling : Schooluniformen moeten weer worden ingevoerd op alle Nederlandse scholen
( Begin met Ja of nee, vervolgens je mening erachter, ook op de poll a.u.b )

Alvast bedankt!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2006, 15:35
Verwijderd
*In welke klas zit je ?
Vierdejaars WO
Noord-Brabant
*Wat is je leeftijd?
21
*Mening over de stelling : Schooluniformen moeten weer worden ingevoerd op alle Nederlandse scholen
Ja, mits de uniformen goedkoop en eenvoudig zijn en ze volledig door de overheid worden vergoed. Ik denk dat dit de neutraliteit van de scholen wel kan benadrukken (na afschaffing van het bijzonder onderwijs natuurlijk) en misschien kan het de kosten van kleding voor de jeugd verminderen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 15:46
zoemzoem
zoemzoem is offline
*In welke klas zit je ?
3e jaars universiteit
Noord-Holland
*Wat is je leeftijd?
20
Voor, lijkt me een goed idee. Dan lijkt iedereen op elkaar, is er minder gepest, geen kledingvoorschriften nodig, hoef je niet na te denken over wat je aan moet trekken 's ochtends.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 16:22
Verwijderd
*In welke klas zit je ?
4e jaars pabo
Noord-Brabant
*Wat is je leeftijd?
22
Nee/tegen. Kinderen en jongeren willen zich onderscheiden én bij een groep horen. Dit kan heel goed door kleding. Je moet niet willen dat iedereen hetzelfde is want dat lukt toch niet. Leerlingen gaan zich hoe dan ook onderscheiden, zij het door andere sokken, open knopen, weet ik het. Voor het oog zijn ze wel bijna hetzelfde, maar kinderen onderling weten heel goed wat wel en niet bij een bepaalde groep hoort.
Een uniform is m.i. een middel dat het doel totaal niet behaalt (en het doel is volgens mij een doel dat niet nagestreefd moet worden).
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 16:22
Femic
Femic is offline
*In welke klas zit je ? 2e jaar aan de universiteit.
*In welke provincie woon je? Utrecht
*Wat is je leeftijd? 19
Oneens, past niet binnen de Nederlandse cultuur, waarin iedereen vrij moet (kunnen) zijn om te dragen wat hij/zij wil. Kinderen/jongeren willen graag tot een bepaalde groep/subcultuur horen, willen zich onderscheiden en daar is imo niks mis mee.
Krijgen we ook de hele discussie over (bijpassende?) hoofddoekjes en verder bedekkende kleding weer. De één wil een rok, de ander een broek. Die rok moet dan weer persé tot op de enkels voor een bepaalde groep, maar voor een andere groep is dat natuurlijk veel te ouderwets (vind ook niet dat je zoiets kan verplichten). Ik begrijp de voordelen ervan (gelijkheid, misschien minder pestgedrag, hoewel ik dat betwijfel, kinderen vinden altijd wel iets) wel, maar ik vind het niet passen in ons land.
Oud 05-12-2006, 16:34
Blaf
Blaf is offline
*In welke klas zit je ? 4
*In welke provincie woon je? overijssel volgens mij
*Wat is je leeftijd?16

fuck nee want dan kan ik geen wijfen meer inponeren met mijn lauwe pattas

ff serieus nee - het is ouderwets en als je op een school komt kun je in een oogopslag zien wie bij welke groep hoort en dat voorkomt vervelende misverstanden
Oud 05-12-2006, 17:31
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
In welke klas zit je ?
6vwo.
zuid-holland.
geheel oneens. iedereen heeft een eigen identiteit en ik zie geen reden dat die niet getoond zou mogen worden. ik zoek nog even naar positieve punten.

@zoemzoem, tegen pesten kun je héél wat andere dingen beter verplichten en als dit geen kledingvoorschrift is weet ik het ook niet meer.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 17:38
deoxyribose
deoxyribose is offline
*In welke klas zit je ?
2de jaars WO

Zuid-Holland
*Wat is je leeftijd?
19

Helemaal mee eens, een school is geen catwalk en mode leidt alleen maar af. Het is gunstiger om een goedkope schooluniform te verplichten, want dan hoeven de minder bedeelde ouders niet bakken geld uit te geven aan merkkleding. Identiteit heeft heel weinig met kleding te maken. In je vrije tijd kan je trouwens toch dragen wat je wilt. In Groot-Brittanie, Zuid-Afrika, Australie en de overgrote meerderheid van niet-Westerse landen zijn schooluniforms verplicht, en daar wordt niemand er slechter van. Ik spreek trouwens ook uit ervaring, want ik heb twee jaar ook op een school gezeten waar uniforms verplicht waren.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 17:39
light fighter
light fighter is offline
*In welke klas zit je ? HBO- MWD tweede jaar
*In welke provincie woon je? Groningenn
*Wat is je leeftijd?20

ja, wanneer de uniformen betaalbaar zijn. Het neemt de verschillen weg qua leefstijl die word geuit in kleding, daar ben ik een voorstander van
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 17:40
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 05-12-2006 @ 18:38 :
waarom zouden mensen iets geven om merkkleding als kleding heel weinig met identiteit te maken heeft?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 17:41
Femic
Femic is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 05-12-2006 @ 18:38 :
Het is gunstiger om een goedkope schooluniform te verplichten, want dan hoeven de minder bedeelde ouders niet bakken geld uit te geven aan merkkleding. In je vrije tijd kan je trouwens toch dragen wat je wilt.
Identiteit heeft heel weinig met kleding te maken.
1. Dan 'moeten' die ouders toch alsnog dat geld uitgeven.
2. Identiteit wordt wel voor een belangrijk deel geúit door kleding.

Citaat:
light fighter schreef op 05-12-2006 @ 18:39 :
Het neemt de verschillen weg qua leefstijl die word geuit in kleding, daar ben ik een voorstander van
Waarom?
Oud 05-12-2006, 17:42
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 05-12-2006 @ 18:40 :
waarom zouden mensen iets geven om merkkleding als kleding heel weinig met identiteit te maken heeft?
status? *ik* vind iig dat het weinig te maken heeft het identiteit. Wat is er mis met het dragen van uniforms? Ik zie nog geen goede tegenargumenten. Je kan toch in je vrije tijd de kleding dragen die je wil?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 17:44
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Femic schreef op 05-12-2006 @ 18:41 :
1. Dan 'moeten' die ouders toch alsnog dat geld uitgeven.
2. Identiteit wordt wel voor een belangrijk deel geúit door kleding.
et is toch goedkoper als je een uniform moet aanschaffen dan een dure jas van gSUS? Trouwens, je gaat eraan voorbij dat in een land als Groot-Brittanie al jaren uniforms worden gedragen op scholen, en die mensen zijn echt niet allemaal zonder eigen subcultuur/identiteit.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 19:01
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 05-12-2006 @ 18:42 :
Ik zie nog geen goede tegenargumenten.
Eh, wat dacht je van het argument dat de overheid zich niet bezig moet houden met wat kinderen op school dragen?

Persoonlijk zie ik juist geen goede argumenten *voor* het verplicht dragen van een schooluniform. Het argument dat het goedkoper is slaat nergens op, want niemand verplicht je om "een dure jas van gSUS" te kopen. Daarnaast wordt terecht opgemerkt dat de kinderen nog steeds kleren nodig hebben voor de tijden die ze niet op school doorbrengen, terwijl de schooluniformen uiteraard ook gewoon betaald worden.

Het veel gehoorde argument dat het dragen van een schooluniform pestgedrag tegen zou gaan doordat kinderen zich niet langer onderscheiden door hetgeen ze dragen lijkt mij ook niet juist. Ik geloof namelijk niet dat er in, bijvoorbeeld, Engeland stelselmatig minder gepest wordt (understatement).

Kortom, er is geen enkele reden om schooluniformen verplicht te stellen (tenzij Nederland die uniformen zelf gaat maken en het goed is voor de economie, maar dat is natuurlijk ook een non-argument) terwijl er principiële bezwaren zijn. Niet invoeren dus.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 20:19
Femic
Femic is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 05-12-2006 @ 18:44 :
et is toch goedkoper als je een uniform moet aanschaffen dan een dure jas van gSUS?
Wat dragen die kinderen dan in hun vrije tijd? Toch hun eigen kleding? (Zoals je zelf ook al aangeeft.) Die moet dan toch alsnog aangeschaft worden?!

Verder sluit ik me volledig aan bij FF4-Ever.
Oud 05-12-2006, 20:22
Verwijderd
Citaat:
Femic schreef op 05-12-2006 @ 21:19 :
Wat dragen die kinderen dan in hun vrije tijd? Toch hun eigen kleding? (Zoals je zelf ook al aangeeft.) Die moet dan toch alsnog aangeschaft worden?!

Verder sluit ik me volledig aan bij FF4-Ever.
Je hebt minder kleding nodig als je geen kleding nodig hebt voor school, dat spreekt toch voor zich?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 20:25
Verwijderd
Citaat:
FF4-Ever schreef op 05-12-2006 @ 20:01 :
Eh, wat dacht je van het argument dat de overheid zich niet bezig moet houden met wat kinderen op school dragen?
Dat is toch geen argument? Konijntjes zijn lief, want ze zijn lief.
Citaat:
Persoonlijk zie ik juist geen goede argumenten *voor* het verplicht dragen van een schooluniform. Het argument dat het goedkoper is slaat nergens op, want niemand verplicht je om "een dure jas van gSUS" te kopen. Daarnaast wordt terecht opgemerkt dat de kinderen nog steeds kleren nodig hebben voor de tijden die ze niet op school doorbrengen, terwijl de schooluniformen uiteraard ook gewoon betaald worden.
Ben ik al op ingegaan, het is dus wel degelijk goedkoper.
Citaat:
Het veel gehoorde argument dat het dragen van een schooluniform pestgedrag tegen zou gaan doordat kinderen zich niet langer onderscheiden door hetgeen ze dragen lijkt mij ook niet juist. Ik geloof namelijk niet dat er in, bijvoorbeeld, Engeland stelselmatig minder gepest wordt (understatement).
Geef ik je gelijk in, maar is ook niet het voornaamste argument voor uniformen denk ik.
Citaat:
Kortom, er is geen enkele reden om schooluniformen verplicht te stellen (tenzij Nederland die uniformen zelf gaat maken en het goed is voor de economie, maar dat is natuurlijk ook een non-argument) terwijl er principiële bezwaren zijn. Niet invoeren dus.
Het produceren van dingen die niet nodig zijn is nooit goed voor de economie, dus je spreekt jezelf hier tegen. Verder ben je niet met principiële bezwaren gekomen, en heb je de overige argumenten niet behandeld: neutraliteit onderwijsinstelling en lagere kosten voor de ouders en de samenleving.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 20:57
Lucius Commodus
Hee mensen!!!

Leuk dat er heel wat fanatieken hier loopt te discusseren!!!
Maargoed ik hoop dat jullie wel me vragen volledig beantwoorden

Maar zeker goed, dat er hevig wordt gediscusseerd
Ga zo door!!!

Jullie argumenten doen me goed
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 21:30
Verwijderd
De factuur ontvang je binnenkort.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 21:44
Femic
Femic is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-12-2006 @ 21:22 :
Je hebt minder kleding nodig als je geen kleding nodig hebt voor school, dat spreekt toch voor zich?
Natuurlijk niet. Nog steeds moeten die kids elke middag en avond andere kleding aan, plus het uniforum. De gewone kleding zal misschien wat minder snel slijten (maar zal weinig schelen, omdat de meeste slijtage buiten schooluren, met buiten spelen enzo, wordt opgelopen), maar de kosten voor het uniform komen daarbij (ook al zijn die laag).

Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-12-2006 @ 21:25 :
Verder ben je niet met principiële bezwaren gekomen, en heb je de overige argumenten niet behandeld: neutraliteit onderwijsinstelling en lagere kosten voor de ouders en de samenleving.
Principieel bezwaar van mijn kant dan: kinderen/jongeren moeten de vrije keuze hebben om te dragen wat ze willen, simpelweg omdat ze daarmee uiting kunnen geven aan hun ideeën, leefstijl en identiteit. Ook op school moet daar ruimte voor zijn. Door iedereen hetzelfde aan te trekken krijg je een soort communistisch gedachtegoed: iedereen is gelijk, maar vaak genoeg is gebleken dat dat idee nu eenmaal niet klopt. Waarom zou je ook iedereen hetzelfde willen hebben?
Neutraliteit van de scholen, ik zie niet zo in waarom die benadrukt wordt door de leerlingen te verplichten uniformen te dragen. Neutraliteit van de leerlingen misschien, maar van de organisatie/het bestuur van de school zelf? Misschien begrijp ik de opmerking niet helemaal, wellicht kun je 'm nog toelichten?
Kosten van de ouders, zie voor mijn tegenargument het stukje boven de 2e quote.
Lagere kosten voor de samenleving? Hoe dan?

Ik blijf het met FF4-Ever eens dat ik geen redenen zie om wél uniformen te verplichten en tegelijkertijd principieel ertegen ben.

@TS: ik had je vragen al volledig beantwoord hoor, maar vind het wel een aardige discussie, dus ga er nog even op door, als je 't niet erg vindt.
Oud 05-12-2006, 22:08
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Verder ben je niet met principiële bezwaren gekomen, en heb je de overige argumenten niet behandeld: neutraliteit onderwijsinstelling en lagere kosten voor de ouders en de samenleving.
Ik zal de korte punten die je verder in je post aanstipte niet stuk voor stuk van een antwoord voorzien en het bij een reactie op bovenstaand stukje laten, dit om te voorkomen dat we in een puntjes-scoren discussie verzeild raken (tenzij je toch graag een puntsgewijze weerlegging wilt uiteraard).

Met principiëel bezwaar bedoel ik het argument dat de overheid zich zo min mogelijk moet bemoeien met het leven van de burgers. Als het enige argument dat overeind blijft het kostenbesparende argument is, dan lijkt het me beter dat de kleding van scholieren een verantwoordelijkheid van de ouders blijft.

Dit nog los van de vraag of er überhaupt wel sprake is van een kostenbesparend element. Immers, waarom zouden die uniformen goedkoper zijn dan kleding van budgetwinkels als de Wibra/Zeeman/etc? En zoals al een aantal keer aangehaald zijn die uniformen alleen geschikt voor de tijd die scholieren op school doorbringen. Het is natuurlijk niet zo dat wanneer er geen verplichte schoolkleding geldt, er twee garderobes aangelegd worden; één voor tijdens schooltijden en één voor daarbuiten. Ik kan dit niet staven met onderzoek, maar ik vermoed niet dat scholieren in landen waar het dragen van een schooluniform verplicht is minder "vrijetijdskleding" hebben dan leeftijdsgenoten in Nederland.

Ook een overweging waard is het volgende. Stel dat je gelijk hebt en het verplicht stellen van een schooluniform goedkoper uitpakt dan het niet verplicht stellen. Als dat een valide reden is om schooluniformen verplicht te stellen, is het dan niet ook een valide reden om "burgeruniformen" verplicht te stellen als dat ook goedkoper zou zijn?

Wat de "neutraliteit van de onderwijsinstelling" betreft vrees ik dat ik niet helemaal kan volgen wat hiermee bedoeld wordt. In je eerste post had je het over afschaffing van het bijzonder onderwijs en dat dit hiermee verband zou hebben, wellicht zou je een en ander willen toelichten?

Voor de TS:
In welke klas zit je?: - Vierde jaar (universiteit)
In welke provincie woon je?: - Gelderland
Wat is je leeftijd?: - 20
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 02:22
Verwijderd
100% voor schooluniformen.

De reden spreekt voor zich:

*grin*
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 12:51
Politiker
Politiker is offline
*In welke klas zit je ? in de 3e van het MBO.

*In welke provincie woon je? Zuidholland

*Wat is je leeftijd? 18

Ja, want het heeft veel voordelen: kinderen en scholieren worden in ieder geval niet meer gepest om de kleding, er is een mindere druk in de groep wat betreft het dragen van merkkleding. En het is voor de ouders waarschijnlijk veel goedkoper.
Oud 06-12-2006, 13:11
Verwijderd
Citaat:
FF4-Ever schreef op 05-12-2006 @ 23:08 :

Met principiëel bezwaar bedoel ik het argument dat de overheid zich zo min mogelijk moet bemoeien met het leven van de burgers. Als het enige argument dat overeind blijft het kostenbesparende argument is, dan lijkt het me beter dat de kleding van scholieren een verantwoordelijkheid van de ouders blijft.
Dat is een nogal vaag criterium. Wat is 'zo min mogelijk'? Het is ook wel 'mogelijk' om de snelheidsbeperkingen in het verkeer weg te halen, maakt dat het wenselijk?
Citaat:
Dit nog los van de vraag of er überhaupt wel sprake is van een kostenbesparend element. Immers, waarom zouden die uniformen goedkoper zijn dan kleding van budgetwinkels als de Wibra/Zeeman/etc? En zoals al een aantal keer aangehaald zijn die uniformen alleen geschikt voor de tijd die scholieren op school doorbringen. Het is natuurlijk niet zo dat wanneer er geen verplichte schoolkleding geldt, er twee garderobes aangelegd worden; één voor tijdens schooltijden en één voor daarbuiten. Ik kan dit niet staven met onderzoek, maar ik vermoed niet dat scholieren in landen waar het dragen van een schooluniform verplicht is minder "vrijetijdskleding" hebben dan leeftijdsgenoten in Nederland.
Ja dat kan, ik vermoed dat wel. Als je op school een uniform draagt lijkt het me dat je ook minder kleding nodig hebt omdat je ook niet dagelijks gaat feesten o.i.d.
Citaat:
Ook een overweging waard is het volgende. Stel dat je gelijk hebt en het verplicht stellen van een schooluniform goedkoper uitpakt dan het niet verplicht stellen. Als dat een valide reden is om schooluniformen verplicht te stellen, is het dan niet ook een valide reden om "burgeruniformen" verplicht te stellen als dat ook goedkoper zou zijn?
Dat laatste is niet uitvoerbaar, maar lijkt me inderdaad wel goedkoper.
Citaat:
Wat de "neutraliteit van de onderwijsinstelling" betreft vrees ik dat ik niet helemaal kan volgen wat hiermee bedoeld wordt. In je eerste post had je het over afschaffing van het bijzonder onderwijs en dat dit hiermee verband zou hebben, wellicht zou je een en ander willen toelichten?
Nou, de eerste voorwaarde voor neutraliteit is natuurlijk dat een school openbaar is en geen achterlijke ideologieën zoals een geloof uitdraagt. Uniformen kunnen die neutraliteit benadrukken.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 13:23
Femic
Femic is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-12-2006 @ 14:11 :
1. Dat kan, ik vermoed dat wel. Als je op school een uniform draagt lijkt het me dat je ook minder kleding nodig hebt omdat je ook niet dagelijks gaat feesten o.i.d.

2. Nou, de eerste voorwaarde voor neutraliteit is natuurlijk dat een school openbaar is en geen achterlijke ideologieën zoals een geloof uitdraagt. Uniformen kunnen die neutraliteit benadrukken.
1. Zoals ik al eerder zei, moeten die kids nog steeds elke middag en avond andere kleding aan, plus het uniforum. De gewone kleding zal misschien wat minder snel slijten (maar zal weinig schelen, omdat de meeste slijtage buiten schooluren, met buiten spelen enzo, wordt opgelopen), maar de kosten voor het uniform komen daarbij (ook al zijn die laag).

2. Sorry, maar door het verplicht stellen van een uniform ben je als school júist niet meer neutraal, je laat de keuze van uiterlijk immers niet meer aan de leerlingen over. Bovendien wordt de school er niet minder neutraal van, wanneer de leerlingen iets van een geloof uitdragen.
Oud 06-12-2006, 13:26
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
*In welke klas zit je ?
Tweedejaars Literatuurwetenschap

Utrecht en Noord-Brabant

*Wat is je leeftijd?
19

Nee, lijkt me een slecht plan. Het is duur en niet noodzakelijk. Je lost er eigenlijk niets mee op, pesten sowieso niet. Kinderen worden toch wel gepest, als de kleding gelijk is, zoeken ze wel wat anders. En het is gewoon irritant, elke dag dezelfde kleding aan, hartstikke saai. En wat doe je dan met piercings en haardrachten en zo? Mensen willen toch wel hun identiteit uiten en dat lijkt me ook wel goed.
Oud 06-12-2006, 16:37
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Klas: 4ejaars WO
Provincie: Limburg
Leeftijd: 21
Mening: Ik ben het volledig oneens met de stelling. Elke vorm van verplichte uniformiteit verminderd naar mijn mening de kritische blik die we onze leerlingen toch aan willen meten. Ook moeten ze om leren gaan met verschillen en een eigen mening/persoonlijkheid ontwikkelen, waarbij kleding een eerste stap kan zijn.
Oud 06-12-2006, 16:52
robje90
robje90 is offline
Citaat:
Lucius Commodus schreef op 05-12-2006 @ 16:31 :

*In welke klas zit je ? Ik zit in 4VWO
*In welke provincie woon je?Noord-Holland
*Wat is je leeftijd? 16
Nee, aan de ene kant is het een goed idee om pesten tegen te gaan (als iemand lelijke/oude etc kleren draagt), maar eigenlijk los je er toch niets mee op: de helft loopt in een gloednieuw uniform en de andere helft in een oud en heel vaak gedragen uniform.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 16:55
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
In principe is het geen slecht idee. Kledingmerken als Fubu, Lonsdale en Kani zijn toch een doorn in het oog
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 17:02
Blaf
Blaf is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 06-12-2006 @ 17:55 :
In principe is het geen slecht idee. Kledingmerken als Fubu, Lonsdale en Kani zijn toch een doorn in het oog
vrijheid van meningsuiting
Oud 06-12-2006, 19:43
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-12-2006 @ 14:11 :
Dat is een nogal vaag criterium. Wat is 'zo min mogelijk'? Het is ook wel 'mogelijk' om de snelheidsbeperkingen in het verkeer weg te halen, maakt dat het wenselijk?
Als het mogelijk is om de invloed die de overheid heeft op het leven van een individu terug te dringen zonder dat hiermee het maatschappelijk leven ontregeld wordt (afschaffen maximim snelheid is dus waarschijnlijk niet haalbaar), dan is dat inderdaad wenselijk. Dit is natuurlijk sterk liberaal gedacht en als je jezelf niet kunt vinden in het liberale denken dan zal je mijn mening wellicht niet delen.

Voor mij is dit dus niet echt een "criterium" maar meer een politieke ideologie. De overheid dient zich alleen bezig te houden met het scheppen van de randvoorwaarden voor persoonlijke ontwikkeling. Daar hoort een geordende maatschappij bij, maar algemene kledingvoorschriften niet. Eventuele voordelen wegen bij lange na niet op tegen de inbreuk van bovenstaand beginsel.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 22:05
one.
one. is offline
*In welke klas zit je ? 6VWO
*In welke provincie woon je? Noord-Holland
*Wat is je leeftijd? 17

Oneens, omdat het leerlingen beperkt in hun vermogen zich te onderscheiden en persoonlijkheid te ontwikkelen. Bovendien moet je kinderen leren verschillen te aanvaarden en respecteren, dat werkt niet of minder als je van de kinderen een homogene massa maakt.

Ik begrijp het economische argument wel, maar dat is naar mijn mening ondergeschikt aan dit belang van de kinderen.
Oud 07-12-2006, 10:09
radija
radija is offline
*In welke klas zit je ?
MBO klas 2
Zuid Holland (Delft)
*Wat is je leeftijd?
17
*Mening over de stelling : Schooluniformen moeten weer worden ingevoerd op alle Nederlandse scholen.

Aan de ene kant is het wel eerlijk zodat iedereen gelijk is en er niemand gepest kan worden omdat diegene 'sloeber kleding' aanheeft of dergelijke. Maar aan de andere kant hoeft het van mij niet want ik vind het leuk om mezelf aan te kleden en ik heb geen zin dat iedereen er hetzelfde bijloopt. Dus van mij hoeft het niet.
Oud 07-12-2006, 18:04
rensd
rensd is offline
*In welke klas zit je ? 6VWO
*Wat is je leeftijd? 17
Tegen, kan gewoon niet in een land als Nederland waar de individu zo belangrijk is.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 18:43
EmzRocks14
EmzRocks14 is offline
Klas : 3 Mavo
Provincie: Noord-Holland
Leeftijd: 14 (Bijna 15)
Mening: Ja/Nee Ja omdat je hoeft tenminste nooit na te denken over wat je aanhebt , je word niet buitengesloten omdat je "goedkope" kleding aanhebt. Nee omdat, ik vind het nogal ouderwets & meestal zijn die uniformen erg lelijk. En ik vind het ook wel saai dat iedereen er dan er hetzelfde uitziet maar dat kan natuurlijk ook een voordeel zijn!!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 18:58
Warsocket
Warsocket is offline
*In welke klas zit je ?
HBO technische Informatica (4e jaar)

Noord Brabant

*Wat is je leeftijd?
21

Nee,
Ik vindt dat iedereen de vrijheid moet hebben om zelf uit te maken wat ze dragen.
Oud 07-12-2006, 21:31
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Lucius Commodus schreef op 05-12-2006 @ 16:31 :
Hey mede-klasgenoten,

Ik moet een presentatie doen over schooluniform met Nederlands.
Daarbij hoop ik dat jullie me kunnen helpen door deze vragen te beantwoorden... (en wel iedereen!!! )

*In welke klas zit je ? 1ejaar WO
*In welke provincie woon je? Noord Holland
*Wat is je leeftijd? 18
Ja, want de aandacht moet meer bij school blijven dan bij kleding. Zo loopt iedereen er netjes bij en zijn er geen te korte truitjes, bouwvakkers billen etc.

Alvast bedankt!!!!
Oud 07-12-2006, 22:30
Nona
Nona is offline
*In welke klas zit je ? 3e jaars uni
*Wat is je leeftijd? 21
Hoeft niet landelijk verplicht te zijn, maar ik zou er wel achter staan als meer scholen het deden. Ten eerste zijn uniformen geil en ten tweede bieden ze veel duidelijkheid mbt tot kledingvoorschriften, waar een leerling thuis hoort e.d., wat sociale controle makkelijker maakt. Dat ze pesten terugdringen geloof ik niet, maar ik denk wel dat het die bling bling houding wat tegen gaat.
Oud 08-12-2006, 09:35
gaming champion
gaming champion is offline
nee,ik zie het al voor me
Oud 08-12-2006, 10:01
Krynn
Krynn is offline
Klas: derdejaars uni
Provincie: Utreg
Leeftijd: daar vraag je een dame niet naar

Mening:
Tegen.

Wat wil men er nou mee bereiken behalve de ouders lekker op kosten jagen? Gelijkheid? Mensen zullen zich toch onderscheiden dmv sieraden, kapsels, etc. Oh, paars haar mag dan ook niet? Hmm. Vind ik een beetje Noord-Koreaans aandoen.
Oud 08-12-2006, 22:16
marrrkje
marrrkje is offline
*In welke klas zit je ? 5Havo
*In welke provincie woon je? Overijssel
*Wat is je leeftijd? 16 jaar

Nee! Nederland is een vrij land, ik bepaal dus zelf wat ik draag. Het beeld wat ik heb bij het dragen van uniformen is een regime. Waarom allemaal hetzelfde zijn? We zijn toch geen lego-poppetjes? Kom op zef, wees lekker jezelf, voel je fijn in je eigen kleren. Ik wil mezelf uiten en dat doe ik ook dmv. kleding!
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 22:24
koelieboelie
koelieboelie is offline
onze hele maatschappij zit vol met verschillen! verschillende culturen, omgangsvormen enz. Met deze zul je in het dagelijks leven in de maatschappij veel te maken krijgen. Die zijn er gewoon, en daar is niks slechts aan.
Dan is het toch belachelijk om deze verschillen proberen weg te halen door uniformen? Wij zijn niet allemaal hetzelfde! Ieder is anders en mag dat ook uitdrukken!
Denk je dat later in de maatschappij ook alle verschillen netjes worden weg gewerkt? Nee! De school is juist de basis waar je dit moet leren, en moet leren omgaan met de verschillen!

dus; geen school-uniform

(en niet komen met het argument dat als je later gaat werken ook waarschijnlijk een uniform aan moet, want dat is om heel andere redenen, vaak niet om verschillen tussen mensen weg te werken)
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 13:14
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
en heb je de overige argumenten niet behandeld: neutraliteit onderwijsinstelling en lagere kosten voor de ouders en de samenleving.
Een onderwijsonstelling heeft ook de taak om je klaar te maken voor de maatschappij waarin je gaat leven! Daar loopt iedereen toch ook niet hetzelfde erbij? Daar zijn er dagelijks toch ook veel verschillen? Zo ontwijk je die verschillen alleen maar.

en haha lagere kosten voor de samenleving. ( dit zal minimaal zijn, zodra de kinderen uit school komen willen ze hun gewone kleding aan, misschien wordt het zelfs duurder!)
en dat is natuurlijk geen goed argument, zullen we dan ook maar iedereen dezelfde woningen geven, dezelfde auto's, dezelfde inrichting ? dat bespaart kosten! Dit doet me erg aan het communisme denken!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 15:01
marrrkje
marrrkje is offline
Kortom: op school bereid je je voor op later, waar ook verschillen zijn en die verschillen moeten leerlingen ook leren. En met het invoeren van een schooluniforum haal je die verschillen weer weg.

Zeker mee eens
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 22:42
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Krynn schreef op 08-12-2006 @ 11:01 :

Wat wil men er nou mee bereiken behalve de ouders lekker op kosten jagen? Gelijkheid? Mensen zullen zich toch onderscheiden dmv sieraden, kapsels, etc. Oh, paars haar mag dan ook niet? Hmm. Vind ik een beetje Noord-Koreaans aandoen.
Lekker genuanceerd weer, in Groot-Brittanie of Australie leven ze zeker ook allemaal onder een dictatuur?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 11:27
JumperOne
JumperOne is offline
Nee.
Het is een groot vooroordeel dat pesten veroorzaakt wordt door (alleen maar) kleding. Persoonlijke eigenschappen, gezichtsuitdrukking en sociale contacten zijn mijns inziens veel belangrijker en die haal je niet weg door middel van schooluniformen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 15:39
deleugen
deleugen is offline
*In welke klas zit je?
4 vwo
Zuid-Holland
*Wat is je leeftijd?
15
Nee, maar als het op een aantal scholen wel wordt toegepast, denk ik dat het wel een voordeel zal zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 16:54
marrrkje
marrrkje is offline
Zodat alleen de leerlingen die in een uniforum rond willen waggelen daar heen gaan?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 18:57
deleugen
deleugen is offline
Citaat:
marrrkje schreef op 10-12-2006 @ 17:54 :
Zodat alleen de leerlingen die in een uniforum rond willen waggelen daar heen gaan?
Em, (t)ja
Misschien als 80% van de scholen uniformen zou invoeren, zijn die andere buitenstaanders ... ?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 14:36
Lucius Commodus
Zijn er nog andere mensen die het niet hebben ingvuld , zo snel mogelijk willen invullen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten