|
|
Bekijk resultaten poll: Schooluniformen moeten weer worden ingevoerd op alle Nederlandse scholen | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
36 | 33.64% |
Nee |
![]() ![]() ![]() ![]() |
71 | 66.36% |
Aantal stemmers: 107. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() 2. Identiteit wordt wel voor een belangrijk deel geúit door kleding. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Persoonlijk zie ik juist geen goede argumenten *voor* het verplicht dragen van een schooluniform. Het argument dat het goedkoper is slaat nergens op, want niemand verplicht je om "een dure jas van gSUS" te kopen. Daarnaast wordt terecht opgemerkt dat de kinderen nog steeds kleren nodig hebben voor de tijden die ze niet op school doorbrengen, terwijl de schooluniformen uiteraard ook gewoon betaald worden. Het veel gehoorde argument dat het dragen van een schooluniform pestgedrag tegen zou gaan doordat kinderen zich niet langer onderscheiden door hetgeen ze dragen lijkt mij ook niet juist. Ik geloof namelijk niet dat er in, bijvoorbeeld, Engeland stelselmatig minder gepest wordt (understatement). Kortom, er is geen enkele reden om schooluniformen verplicht te stellen (tenzij Nederland die uniformen zelf gaat maken en het goed is voor de economie, maar dat is natuurlijk ook een non-argument) terwijl er principiële bezwaren zijn. Niet invoeren dus. |
![]() |
||
Citaat:
Verder sluit ik me volledig aan bij FF4-Ever.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Neutraliteit van de scholen, ik zie niet zo in waarom die benadrukt wordt door de leerlingen te verplichten uniformen te dragen. Neutraliteit van de leerlingen misschien, maar van de organisatie/het bestuur van de school zelf? Misschien begrijp ik de opmerking niet helemaal, wellicht kun je 'm nog toelichten? Kosten van de ouders, zie voor mijn tegenargument het stukje boven de 2e quote. Lagere kosten voor de samenleving? Hoe dan? Ik blijf het met FF4-Ever eens dat ik geen redenen zie om wél uniformen te verplichten en tegelijkertijd principieel ertegen ben. @TS: ik had je vragen al volledig beantwoord hoor, maar vind het wel een aardige discussie, dus ga er nog even op door, als je 't niet erg vindt. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Met principiëel bezwaar bedoel ik het argument dat de overheid zich zo min mogelijk moet bemoeien met het leven van de burgers. Als het enige argument dat overeind blijft het kostenbesparende argument is, dan lijkt het me beter dat de kleding van scholieren een verantwoordelijkheid van de ouders blijft. Dit nog los van de vraag of er überhaupt wel sprake is van een kostenbesparend element. Immers, waarom zouden die uniformen goedkoper zijn dan kleding van budgetwinkels als de Wibra/Zeeman/etc? En zoals al een aantal keer aangehaald zijn die uniformen alleen geschikt voor de tijd die scholieren op school doorbringen. Het is natuurlijk niet zo dat wanneer er geen verplichte schoolkleding geldt, er twee garderobes aangelegd worden; één voor tijdens schooltijden en één voor daarbuiten. Ik kan dit niet staven met onderzoek, maar ik vermoed niet dat scholieren in landen waar het dragen van een schooluniform verplicht is minder "vrijetijdskleding" hebben dan leeftijdsgenoten in Nederland. Ook een overweging waard is het volgende. Stel dat je gelijk hebt en het verplicht stellen van een schooluniform goedkoper uitpakt dan het niet verplicht stellen. Als dat een valide reden is om schooluniformen verplicht te stellen, is het dan niet ook een valide reden om "burgeruniformen" verplicht te stellen als dat ook goedkoper zou zijn? Wat de "neutraliteit van de onderwijsinstelling" betreft vrees ik dat ik niet helemaal kan volgen wat hiermee bedoeld wordt. In je eerste post had je het over afschaffing van het bijzonder onderwijs en dat dit hiermee verband zou hebben, wellicht zou je een en ander willen toelichten? Voor de TS: In welke klas zit je?: - Vierde jaar (universiteit) In welke provincie woon je?: - Gelderland Wat is je leeftijd?: - 20 |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Sorry, maar door het verplicht stellen van een uniform ben je als school júist niet meer neutraal, je laat de keuze van uiterlijk immers niet meer aan de leerlingen over. Bovendien wordt de school er niet minder neutraal van, wanneer de leerlingen iets van een geloof uitdragen.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Voor mij is dit dus niet echt een "criterium" maar meer een politieke ideologie. De overheid dient zich alleen bezig te houden met het scheppen van de randvoorwaarden voor persoonlijke ontwikkeling. Daar hoort een geordende maatschappij bij, maar algemene kledingvoorschriften niet. Eventuele voordelen wegen bij lange na niet op tegen de inbreuk van bovenstaand beginsel. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
en haha lagere kosten voor de samenleving. ( dit zal minimaal zijn, zodra de kinderen uit school komen willen ze hun gewone kleding aan, misschien wordt het zelfs duurder!) en dat is natuurlijk geen goed argument, zullen we dan ook maar iedereen dezelfde woningen geven, dezelfde auto's, dezelfde inrichting ? dat bespaart kosten! Dit doet me erg aan het communisme denken! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Misschien als 80% van de scholen uniformen zou invoeren, zijn die andere buitenstaanders ![]() |
![]() |
|
|