Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2002, 18:48
meisjemeis
meisjemeis is offline
misschien weet iemand hoeveel een liter melk op de maan weegt???
a. minder dan twee ons
b. een kilogram
c. 353 gram
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2002, 18:52
meisjemeis
meisjemeis is offline
ow en nog 1tje..

Een kameel moet bananen overbrengen van A naar B, een afstand van 900 km. Bij A liggen 1800 bananen. De kameel kan slechts 900 bananen op z'n rug dragen en moet voor elke gelopen kilometer 1 banaan opeten. Hoeveel bananen kan de kameel maximaal naar B brengen??

a. 300
b. 600
c. 900
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 19:18
mathfreak
mathfreak is offline
Ga uit van de vuistregel dat het gewicht van een voorwerp op de maan 1/6 is van het gewicht van dat voorwerp op de aarde. Nog even een opmerking: het is natuurkundig gezien niet juist om gewichten in grammen of kilogrammen te geven, omdat we, als we in het dagelijks leven over het gewicht van iets praten, de massa daarvan bedoelen, ofwel de hoeveelheid van een bepaalde stof waaruit een voorwerp is opgebouwd. Gewicht is een kracht en wordt uitgedrukt in Newton, symbool N. Er geldt dat een voorwerp met een massa van 1 kg op aarde een gewicht van 9,8 N heeft en op de maan een gewicht van 1,63 N heeft. Een pak melk van 1 liter heeft een massa van 1,02 tot 1,04 kg, dus zal het gewicht hiervan op de maan 1,63*1,02 tot 1,63*1,04 N zijn, wat neerkomt op een schijnbare massa van 1,63*1,02/9,8 tot 1,63*1,04/9,8 kg, ofwel 170 tot 173 gram, dus het juiste antwoord is a.
Oud 02-07-2002, 20:07
Cool_D
Cool_D is offline
Citaat:
meisjemeis schreef:
ow en nog 1tje..

Een kameel moet bananen overbrengen van A naar B, een afstand van 900 km. Bij A liggen 1800 bananen. De kameel kan slechts 900 bananen op z'n rug dragen en moet voor elke gelopen kilometer 1 banaan opeten. Hoeveel bananen kan de kameel maximaal naar B brengen??

a. 300
b. 600
c. 900
Mag de kameel ook meerdere keren lopen? of alleen heen en dan stoppen
Oud 02-07-2002, 20:41
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Cool_D schreef:

Mag de kameel ook meerdere keren lopen? of alleen heen en dan stoppen

waarom niet? leef je uit
Oud 03-07-2002, 08:03
Verwijderd
tsss.. laat je ANDEREN alles oplossen?
(d'r staat nergens dat 't niet mag , maarja.. )
'k heb ze allang opgezocht en uitgerekend trouwes

en die kameel ga ik je niet uitleggen
maar denk na! aan een keer van a naar b lopen heeft ie niks (komt ie met 0 bananen aan), dus moet je meerdere keren heen en weer lopen... simpel
en dat was eigenlijk de uitleg al... hmz..
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 08:28
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Ga uit van de vuistregel dat het gewicht van een voorwerp op de maan 1/6 is van het gewicht van dat voorwerp op de aarde. Nog even een opmerking: het is natuurkundig gezien niet juist om gewichten in grammen of kilogrammen te geven, omdat we, als we in het dagelijks leven over het gewicht van iets praten, de massa daarvan bedoelen, ofwel de hoeveelheid van een bepaalde stof waaruit een voorwerp is opgebouwd. Gewicht is een kracht en wordt uitgedrukt in Newton, symbool N. Er geldt dat een voorwerp met een massa van 1 kg op aarde een gewicht van 9,8 N heeft en op de maan een gewicht van 1,63 N heeft. Een pak melk van 1 liter heeft een massa van 1,02 tot 1,04 kg, dus zal het gewicht hiervan op de maan 1,63*1,02 tot 1,63*1,04 N zijn, wat neerkomt op een schijnbare massa van 1,63*1,02/9,8 tot 1,63*1,04/9,8 kg, ofwel 170 tot 173 gram, dus het juiste antwoord is a.
ik heb helemaal niks in Newton omgerekend, dat is, ook al is dat dan niet juist, toch alleen maar overbodig? en ik had als (soortelijk) gewicht van melk slechts 1 getal gevonden, 1.04 kg. Zo wordt 't wel simpeler
Ik kwam ook uit op a overigens
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 11:29
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
marianne22 schreef:

ik heb helemaal niks in Newton omgerekend, dat is, ook al is dat dan niet juist, toch alleen maar overbodig? en ik had als (soortelijk) gewicht van melk slechts 1 getal gevonden, 1.04 kg. Zo wordt 't wel simpeler
Ik kwam ook uit op a overigens
als je niks uitrekent in newton is het antwoord gewoon 1,04 kg. dus B
Oud 03-07-2002, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef:

als je niks uitrekent in newton is het antwoord gewoon 1,04 kg. dus B

ik heb geloof ik t volgende gedaan:

(soortelijk) gewicht: 1,04kg/l
op de maan is alles 6 keer zo licht.
1,04=1004 gr. 1004/6=167,33 gram = minder dan 2 ons

ow.. is dat gedeeld door 6 'tzelfde als 't met N uitrekenen?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 14:34
Floef
Floef is offline
Citaat:
marianne22 schreef:
en die kameel ga ik je niet uitleggen
maar denk na! aan een keer van a naar b lopen heeft ie niks (komt ie met 0 bananen aan), dus moet je meerdere keren heen en weer lopen... simpel
en dat was eigenlijk de uitleg al... hmz..
Jaaaa ALS HIJ NOG MEER LOOPT MOETTIE NOG MEER VRETEN? Je komt altijd met te weinig bananen aan/
Oud 03-07-2002, 14:36
Floef
Floef is offline
Nog nooit een kameel+banaan gezien?
Oud 03-07-2002, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Floef schreef:

Jaaaa ALS HIJ NOG MEER LOOPT MOETTIE NOG MEER VRETEN? Je komt altijd met te weinig bananen aan/
Idd...
Ik had het zo uitgedacht dat alle bananen precies op waren
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 15:43
pietdepiet
pietdepiet is offline
hoe kom je aan deze vragen?
Oud 03-07-2002, 15:46
pietdepiet
pietdepiet is offline
Citaat:
meisjemeis schreef:
ow en nog 1tje..

a. 300
b. 600
c. 900
kost teruglopen ook bananen?

als dit het geval is, zal ik denken dat het a is

==> hij loopt met 900 bananen 300 km, hier legt hij 300 bananen neer en loopt weer terug (= alle banenen op), daarna loopt hij met de overige 900 bananen naar 300 km, is 600 over, pakt de 300 bananen die daar liggen op en loopt naar B, hij heeft dan nog 300 bananen over

Laatst gewijzigd op 03-07-2002 om 15:48.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 15:47
Verwijderd
Citaat:
pietdepiet schreef:
kost teruglopen ook bananen?
tuurlijk
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 15:48
Verwijderd
Citaat:
meisjemeis schreef:
ow en nog 1tje..

a. 300
b. 600
c. 900
a. 300

pak 900 bananen. Loop 300 km. Leg 300 bananen neer. Loop 300 km terug (geen bananen meer).

Pak 900 bananen. Loop 300 km. Pak 300 bananen. Loop overige 600 km. 900 - 600 = 300 bananen
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 15:49
pietdepiet
pietdepiet is offline
Citaat:
eddie schreef:

a. 300
ja, dat zei ik ook, incl. uitleg
Oud 03-07-2002, 15:50
Verwijderd
Citaat:
pietdepiet schreef:
ja, dat zei ik ook, incl. uitleg
Was net de uitleg erbij aan het editten... en had jou post over het hoofd gezien...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 16:01
[Pierewiet]
[Pierewiet] is offline
De olifant neemt 900 bananen mee/eet er onderweg 300 op/deponeert 300 bananen na 300 km in het zand /wandelt al bikkende 300 km terug/pikt 900 bananen op/wandelt 300 km terug/heeft op dat moment nog 600 bananen op zijn rug/raapt de 300 bananen uit het zand op en wandelt de resterende 600 km al bananen bikkende naar de eindstreep en heeft er dan nog 300 over!
Oud 03-07-2002, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Floef schreef:

't is al uitgelegd. maar met heen en weerlopen bedoel ik dus ook terug lopen voordat je bij B bent
En niet helemaal naar B lopen en dan weer terug; want dat kan niet./......
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 18:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
marianne22 schreef:

ik heb geloof ik t volgende gedaan:

(soortelijk) gewicht: 1,04kg/l
op de maan is alles 6 keer zo licht.
1,04=1004 gr. 1004/6=167,33 gram = minder dan 2 ons

ow.. is dat gedeeld door 6 'tzelfde als 't met N uitrekenen?
Even een opmerking wat het gebruik van eenheden betreft: de eenheid gram moet worden afgekort tot g en niet tot gr, omdat 1 kilogram (ofwel 1000 gram) ook tot kg wordt afgekort.
Wat betreft je vraag over delen door 6: een voorwerp dat hier op aarde 6 kg zou zijn, zou op de maan maar ongeveer 1 kg lijken. Als je de factor 9,8, die op aarde geldt, deelt door de factor 1,63, die op de maan geldt, dan krijg je een uitkomst van ongeveer 6,01, vandaar die vuistregel "het gewicht van een voorwerp op de maan is 1/6 van het gewicht van dat voorwerp op de aarde".
De getallen 1,63 en 9,8 stellen de waarden van de zwaartekrachtsversnelling op de maan en de aarde voor. Zoals ik al vermeldde: een voorwerp met een massa van 1 kg heeft op aarde een gewicht van 9,8 N en op de maan een gewicht van 1,63 N. Dit gewicht in N bereken je door de massa in kg met de zwaartekrachtsversnelling te vermenigvuldigen. Als je het bij natuurkunde over krachten zult hebben krijg je te zien hoe de eenheid van kracht (de Newton) precies is gedefinieerd en hoe je daarmee ook het gewicht van een lichaam kunt definiëren.
Oud 04-07-2002, 09:02
Verwijderd
oké
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 15:50
Breg
Breg is offline
owja, ik moet die antwoorden nog opsturen (heb alle vragen zelf beantwoord *is trots*). Maar ik vroeg me bij die kameel af: mag ie nou ook van te voren 900 bananen opeten (voor de 900 km die hij gaat lopen) dan 900 km lopen en dan met 900 bananen aankomen of zou dat niet mogen?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Breg schreef:
owja, ik moet die antwoorden nog opsturen (heb alle vragen zelf beantwoord *is trots*). Maar ik vroeg me bij die kameel af: mag ie nou ook van te voren 900 bananen opeten (voor de 900 km die hij gaat lopen) dan 900 km lopen en dan met 900 bananen aankomen of zou dat niet mogen?
nog niet aan gedacht! Klinkt eigenlijk wel heel logisch

d'r staat in 't tekstje wel de kameel moet voor elke gelopen kilometer een banaan eten.

als ik dit bekijk denk ik dat 't niet mag. maar 'k weet 't niet zeker,
is wel goed bedacht iig, of 't nou mag of niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten