Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2006, 01:06
pillbox tales
pillbox tales is offline
Hai,

Ik vroeg me iets af, want baal nogal hard van iets dat k deze week heb meegemaakt.

Voor kerst heb ik voor mijn vriend een mooie aansteker gekocht bij een sigarenwinkel in het centrum (Amsterdam) Hij heeft me 30 euro gekost... Daarna heb ik deze laten graveren bij de juwelier, en hij was er heel blij mee. Klinkt goed, maar toen...

stond ik gister in de plaatselijke tabakszaak, en wat zag ik...
Exact dezelfde aansteker, bijna gratis (1,50 bijbetaling) bij een pakje Marlboro Light (in een speciale verpakking)

Nu ben ik er dus van overtuigd dat de winkel in kwestie de aanstekers gewoon los is gaan verkopen, ze zijn van roestvrij staal, en passen dus prima tussen de andere "dure" aanstekers in de etalage (en dat was het aparte: ik vroeg om een zilverkleurige/roestvrijstalen aansteker, en zij kwam met deze aanzetten, terwijl ik daarvoor heel lang in de etalage heb staan kijken naar een zelfde soort kleur aansteker, en dus niks zag liggen)

Maargoed, het bonnetje heb ik weggegooid, omdat ik de aansteker toch al had laten graveren en er niks meer mee kon als het ware (anders had ik allang die 1,50 neergelegd, en de ongegraveerde teruggebracht) Maar ik ben goed pissig, en voel me nogal genaaid.

Nu wil ik dus sowieso teruggaan naar die winkel om mn punt duidelijk te maken, of ik nou wel of geen geld/alternatief terug krijg uiteindelijk. Maar ik vroeg me dus af of er ergens geldige regeltjes oid bestaan dat dit gewoon niet mag, welke ik dan wellicht in de strijd kan gooien. Het excuus "je kiest er zelf voor om iets te kopen" wil ik uit de weg ruimen, omdat ik natuurlijk niet wist dat deze actie bestond, en hun HOOGSTWAARSCHIJNLIJK wel. Het is iets anders dan iets in de eerste beste winkel willen kopen en niet verder kijken naar een voordeligere winkel.

Wat misschien ook nog wel belangrijk is om te weten: de aansteker past niet perfect in zn "merk" doosje. Er zat een soort van ovale kuiltje in, terwijl de aansteker langwerpig is. Ik vroeg in de winkel nog waarom dit was, maar kreeg te horen dat er gewoon een standaard formaat doosjes was, waar alle aanstekers in werden gedaan, ook al waren ze vierkant of rond, etc.

Iemand tips, suggesties, of iets anders waar ik iets mee kan?
Oud 30-12-2006, 02:28
Hakuna
Hakuna is offline
Ga terug naar die sigarenwinkel, neem jou mee, en eis je 30 euro terug!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 02:45
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Het is heel kut voor je, maar volgens mij mag een winkel gewoon een eigen prijs geven aan dingen. Als deze sigarenboer ervoor kiest om een aansteker van €1.50 twintig keer duurder te maken, heb je volgens mij weinig in te brengen als je het eenmaal gekocht hebt. Dan is het toch had je maar verder moeten kijken dan je neus lang is.

Helaas (volgens mij).
Oud 30-12-2006, 12:42
pillbox tales
pillbox tales is offline
Citaat:
Biertank 52 schreef op 30-12-2006 @ 03:45 :
Het is heel kut voor je, maar volgens mij mag een winkel gewoon een eigen prijs geven aan dingen. Als deze sigarenboer ervoor kiest om een aansteker van €1.50 twintig keer duurder te maken, heb je volgens mij weinig in te brengen als je het eenmaal gekocht hebt. Dan is het toch had je maar verder moeten kijken dan je neus lang is.

Helaas (volgens mij).
Ja maar is dat ook zo wanneer het om een product gaat dat door Marlboro vrijwel gratis aan hun wordt aangeleverd? Lijkt een beetje op testmonsters te gaan verkopen ofzo, dat mag ook niet volgens mij :/
Oud 30-12-2006, 13:09
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 30-12-2006 @ 13:42 :
Ja maar is dat ook zo wanneer het om een product gaat dat door Marlboro vrijwel gratis aan hun wordt aangeleverd? Lijkt een beetje op testmonsters te gaan verkopen ofzo, dat mag ook niet volgens mij :/
Waarom zou dat niet mogen?

Wij krijgen ook regelmatig gratis producten van de leveranciers en als het teveel is om zelf mee te nemen, dan verkopen we het heus wel, al dan niet met korting.

Hoe het precies zit met de prijs weet ik niet. In principe mag iedere winkel zelf de prijs bepalen, ook als het misschien niet zo'n eerlijke is. Maar ik ben geen rechtenstudent en precies weet ik het ook niet.
Oud 30-12-2006, 13:28
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
euhm, heb je er ooit aan gedacht dat die aansteker misschien wel echt zo duur is, maar dat marlboro een leuke promotie-actie bedacht waardoor je die aansteker ook goedkoper kan krijgen ?

overigens : waarom geef je in godsnaam iemand een kado om zn leven korter te maken ? (ja, van roken ga je dood, voor het geval je dat nog niet wist.)
Oud 30-12-2006, 16:54
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-12-2006 @ 14:28 :
overigens : waarom geef je in godsnaam iemand een kado om zn leven korter te maken ? (ja, van roken ga je dood, voor het geval je dat nog niet wist.)
haha oh my
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 17:01
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Wat zou jou het rotten, moraalridder?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 23:57
pillbox tales
pillbox tales is offline
Citaat:
euhm, heb je er ooit aan gedacht dat die aansteker misschien wel echt zo duur is, maar dat marlboro een leuke promotie-actie bedacht waardoor je die aansteker ook goedkoper kan krijgen ?

Lijkt me wel heel stug tbh.

En ja dat weet ik, maar stiekem haat ik mn vriendje en hoop ik dat ie longkanker krijgt. Zucht...
Oud 31-12-2006, 00:25
T_ID
T_ID is offline
Nee hoor, zelfs de grootste windhandel is volledig legaal in Nederland, zolang je product maar geleverd is. Wat voor prijs je ervoor hebt betaald doet niet ter zake, als een consument zo nodig het tienvoudige wil neertellen van de gangbare prijs, so be it. Dat heet dan weer geen oplichting, dat heet dan weer buitengewoon slim ondernemen.

Laatst gewijzigd op 31-12-2006 om 00:34.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 00:29
LB06
LB06 is offline
Om de reacties maar even samen te vatten: Volgens mij ben je genaaid.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 00:35
pillbox tales
pillbox tales is offline
Citaat:
T_ID schreef op 31-12-2006 @ 01:25 :
Nee hoor, zelfs de grootste windhandel is volledig legaal in Nederland, zolang je product maar gelevert is. Wat voor prijs je ervoor hebt betaald doet niet ter zake, als een consument zo nodig het tienvoudige wil neertellen van de gangbare prijs, so be it.
Ja, er van uit gaande dat de aansteker die prijs ook zou "waar" zou zijn (het blijft een mooie aansteker, maar het was blijkbaar niet nodig dat bedrag er voor neer te tellen.)

Heb even verder gekeken, naar aanstekers van het betreffende merk (doosje waar het in zat) en op de site waar ze het merk verkopen staat deze er niet bij. Daarnaast staat, voor zover ik het kan zien, bij elk van die aanstekers het merkje ergens op de aansteker afgebeeld. En bij mij is dat dus niet het geval...

Maargoed, dan ga ik er wel heen zonder een punt te maken, en simpelweg om mn gevoel te uiten.
Oud 31-12-2006, 00:37
pillbox tales
pillbox tales is offline
Oh, en dan nog een vraag... als er toch niks aan te doen is op deze manier (want blijkbaar sta je nergens als consument, en ben je gewoon de lul...)

In welke mate is het mogelijk bij een winkel aan te kloppen onder het mom 'ik heb hier een tijdje terug een redelijk kostbaar product gekocht, ik ben beroofd (noem maar iets stoms) en heb een bonnetje nodig voor de verzekering' ?

Laatst gewijzigd op 31-12-2006 om 00:49.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 00:38
LB06
LB06 is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 31-12-2006 @ 01:35 :
Maargoed, dan ga ik er wel heen zonder een punt te maken, en simpelweg om mn gevoel te uiten.
Dat kan natuurlijk altijd. En als je echt het gevoel hebt dat je bent getild kun je nog wel een scène gaan schoppen, ook al sta je niet in je recht.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 10:31
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Zullen we jou maar Mightyhhendrixx gaan noemen?

Ontopic: Als het écht een promotioneel item van Marlboro betreft en jij kunt dat hard maken, moet je eens nagaan of Marlboro het haar verkopers verbiedt deze aanstekers los te verkopen. Die kans is namelijk vrij groot.
Oud 31-12-2006, 10:53
Verwijderd
Gaat niet werken. Als jij iets koopt en het later te duur blijkt te hebben gekocht dan is dat je eigen probleem. Had je maar beter moeten rondkijken, grof gezegd. Kennelijk was die goedkope aansteker ook niet zo moeilijk te vinden, want daar liep je bij puur toeval ook tegenaan bij je eigen sigarenboer.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Mijn oma is doodgereden door iemand in een Alfa Romeo, ik voel me zwaar geschokt door jouw avatar.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 13:17
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-12-2006 @ 11:55 :
Mijn oma is doodgereden door iemand in een Alfa Romeo, ik voel me zwaar geschokt door jouw avatar.
wat doet jouw oma midden op de weg.
Oud 31-12-2006, 15:28
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 31-12-2006 @ 14:17 :
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Lijkt een beetje op testmonsters te gaan verkopen ofzo, dat mag ook niet volgens mij :/
Het mag wel, maar niemand koopt die dingen.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2007, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 31-12-2006 @ 19:01 :
Het mag wel, maar niemand koopt die dingen.
bij de etos mag het iig niet

Citaat:
pillbox tales schreef op 31-12-2006 @ 01:37 :
In welke mate is het mogelijk bij een winkel aan te kloppen onder het mom 'ik heb hier een tijdje terug een redelijk kostbaar product gekocht, ik ben beroofd (noem maar iets stoms) en heb een bonnetje nodig voor de verzekering' ?
niet, ze kunnen moeilijk een bonnetje maken met de datum van bijv 4 weken terug erop + dan gaat iedereen keihard de verzekering oplichten natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2007, 18:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 31-12-2006 @ 01:37 :
Voor zover ze dat technisch al zouden kunnen klopt hun administratie dan niet meer omdat in 9 van de 10 die systemen gekoppelt zijn aan inkoop/voorraad en omzet. Ik acht het praktisch uitgesloten dat een winkelier zoiets voor je doet.
Oud 01-01-2007, 20:02
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
hmm

voor die prijs mag je wel redelijke kwaliteit verwachten als dat niet het geval is of als hij niet van roest vrijstaal is dan mag het niet

verder kan het dwaling zijn ik denk alleen niet dat je echt sterk staat je punt duidelijk maken kan natuurlijk altijd
Oud 01-01-2007, 20:07
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 31-12-2006 @ 14:17 :
oversteken op het zebra-pad
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 14:39
pyres
pyres is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 30-12-2006 @ 02:06 :

Iemand tips, suggesties, of iets anders waar ik iets mee kan?
ik kan even niet op het artikel komen
maar elke aankoop kan binnen zes maanden ongedaan worden gemaakt door de koper. kweet alleen even niet meer onder welk artikel dat valt

en als ze jou niet (goed) hebben voorgelicht, dan ben je als zijnde koper gedwaald (dwaling) en op grond daarvan is de overeenkomst nietig.
Oud 02-01-2007, 22:50
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 31-12-2006 @ 11:31 :
Ontopic: Als het écht een promotioneel item van Marlboro betreft en jij kunt dat hard maken, moet je eens nagaan of Marlboro het haar verkopers verbiedt deze aanstekers los te verkopen. Die kans is namelijk vrij groot.
Dat.

En je kan dreigen met nare tvprogramma’s zoals Kassa en Radar en toevallig werkt jouw oom bij de Consumentenbond en de buurvrouw is redactrice bij een nationale krant. Dat kan wel eens werken maar dan moet je in het bezit van veel overtuigingskracht.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 23:55
pillbox tales
pillbox tales is offline
Citaat:
pyres schreef op 02-01-2007 @ 15:39 :
maar elke aankoop kan binnen zes maanden ongedaan worden gemaakt door de koper. kweet alleen even niet meer onder welk artikel dat valt

en als ze jou niet (goed) hebben voorgelicht, dan ben je als zijnde koper gedwaald (dwaling) en op grond daarvan is de overeenkomst nietig.
Kijk, hier hebben we nou wat aan

Heb het even opgezocht, en kwam uit bij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwaling

"De tweede situatie is, dat de dwaling is ontstaan door ongeoorloofd zwijgen van de wederpartij (art. 6:228 lid 1 sub b B.W.). De wederpartij heeft informatie, die belangrijk is voor de beslissing om de overeenkomst wel of niet te sluiten, maar verzwijgt deze informatie. De mededelingsplicht van de wederpartij gaat hier voor de onderzoeksplicht van de dwalende partij"

En op een andere site:

"Dwaling is een ‘wilsgebrek’. Daarmee wordt bedoeld dat er weliswaar wilsovereenstemming bestond toen de overeenkomst werd gesloten, maar dat de wil ‘op gebrekkige wijze was gevormd’."

Ga morgen wel bij die sigarenboer hier langs, heb ik in ieder geval het bewijs dat het een product van Marlboro is als ik er idd iets mee ga doen.
Oud 03-01-2007, 08:49
Verwijderd
Citaat:

Dan kan je lang zoeken, zoiets bestaat namelijk niet.
zes maanden is overigens wel de wettelijke garantie termijn waaronder je aankopen vallen, maar dat geeft je zelfs bij een defect niet direct de mogelijkheid om de koop te ontbinden.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 09:29
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:

"hallo, ik wil graag de koop van mn gebruikte ferrari ongedaan maken. mag ik nu mn geld terug ?"

"meneer, u heeft m een half jaar geleden gekocht...."

"ja, maar pyres van t scholierenforum zegt dat t wettelijk geregeld is.. "

"o. tsja. nou ja, dan moet t maar he..."

denk na man. zes maanden !
Oud 03-01-2007, 09:32
jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 03-01-2007 @ 00:55 :
Kijk, hier hebben we nou wat aan

Heb het even opgezocht, en kwam uit bij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwaling

"De tweede situatie is, dat de dwaling is ontstaan door ongeoorloofd zwijgen van de wederpartij (art. 6:228 lid 1 sub b B.W.). De wederpartij heeft informatie, die belangrijk is voor de beslissing om de overeenkomst wel of niet te sluiten, maar verzwijgt deze informatie. De mededelingsplicht van de wederpartij gaat hier voor de onderzoeksplicht van de dwalende partij"

En op een andere site:

"Dwaling is een ‘wilsgebrek’. Daarmee wordt bedoeld dat er weliswaar wilsovereenstemming bestond toen de overeenkomst werd gesloten, maar dat de wil ‘op gebrekkige wijze was gevormd’."

Ga morgen wel bij die sigarenboer hier langs, heb ik in ieder geval het bewijs dat het een product van Marlboro is als ik er idd iets mee ga doen.
Caveat emptor
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 09:41
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 03-01-2007 @ 10:29 :
"hallo, ik wil graag de koop van mn gebruikte ferrari ongedaan maken. mag ik nu mn geld terug ?"

"meneer, u heeft m een half jaar geleden gekocht...."

"ja, maar pyres van t scholierenforum zegt dat t wettelijk geregeld is.. "

"o. tsja. nou ja, dan moet t maar he..."

denk na man. zes maanden !
Het is uberhaupt niet mogelijk als je iets in de winkel koopt. Elke optie tot ruil of geld terug is een service van de winkel, waaraan zij mogen bepalen wat de eisen zijn, dus ook of het mogelijk is. Dit geldt natuurlijk niet als het product gebreke vertoond.

Laatst gewijzigd op 03-01-2007 om 09:50.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 09:44
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 03-01-2007 @ 10:41 :
Het is uberhaupt niet mogelijk. Elke optie tot ruil of geld terug is een service van de winkel, waaraan zij mogen bepalen wat de eisen zijn, dus ook of het mogelijk is. Dit geldt natuurlijk niet als het product gebreke vertoond.
Not true. De wet kopen op afstand verplicht winkeliers een periode van x dagen teruggestuurde artikelen te accepteren. Maar dan moet het desbetreffende artikel natuurlijk wel op afstand zijn gekocht.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 09:47
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 03-01-2007 @ 10:44 :
Not true. De wet kopen op afstand verplicht winkeliers een periode van x dagen teruggestuurde artikelen te accepteren. Maar dan moet het desbetreffende artikel natuurlijk wel op afstand zijn gekocht.
Ok, maar ik bedoelde dus dat je het in de winkel kocht Het is zelfs zo dat je in de sommige gevallen zelf 3 maanden de tijd hebt, omdat de verkoper niet de vereiste gegevens in de overeenkomst zet. Maar normaal gesproken is het 7 werkdagen.

Ik heb overigens zojuist gebruik gemaakt van de wet koop op afstand
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 12:11
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
LB06 schreef op 03-01-2007 @ 10:44 :
welk deel van 'wat je in de winkel koopt' valt volgens jou onder 'kopen op afstand' ?
Oud 03-01-2007, 12:14
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 03-01-2007 @ 13:11 :
welk deel van 'wat je in de winkel koopt' valt volgens jou onder 'kopen op afstand' ?
dat stond er eerst nog niet bij
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 12:47
LB06
LB06 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 03-01-2007 @ 13:11 :
Welk deel van 'gebruikte ferrari' valt volgens jou onder 'aansteker'?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 14:31
pyres
pyres is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 03-01-2007 @ 09:49 :
Dan kan je lang zoeken, zoiets bestaat namelijk niet.
zes maanden is overigens wel de wettelijke garantie termijn waaronder je aankopen vallen, maar dat geeft je zelfs bij een defect niet direct de mogelijkheid om de koop te ontbinden.
oh ja nou ^^ je kunt altijd een paar wetsartikelen er tegen aan gooien

@mighty marcel niet zeiken joh
Oud 03-01-2007, 15:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Weet je waarbij dat zou gelden? Als ik zeg "ik verkoop je een gouden aansteker voor € 30" en dat later slechts verf blijkt te zijn. Dan had ik als verkoper moeten vertellen dat het iets anders was dan het lijkt.

Denk je echt dat dat precies zo werkt bij een prijs, waarvan een winkelier vrij is die zo laag of hoog als ze willen te maken?

Natuurlijk niet. Zelfs windhandel is legaal.
Als ik doosjes lucht wil verkopen en mensen zo gek krijg er geld voor neer te tellen, dan mag dat. Als ze er later achter komen dat ze een doosje lucht niet dat geld waard vinden, vette pech voor hen.
Reageren

Regels voor berichten