Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2007, 15:46
ekki
ekki is offline
Nadat we een tijdje geleden een nieuwe server hadden en dus wat nieuwe dingen hadden geïnstalleerd, bleek op zowel een (oud) geïnstalleerd phpbb-forum als een (nieuw) geïnstalleerd smf-forum de tekst te worden afgebroken bij het gebruik van 'speciale tekens' (zoals ï, é, ò, enz). Na wat gerommel met php bleek het iets beter te werken, maar nu ik dus net een nieuw smf-forum heb geïnstalleerd breekt ie alle tekst waarin een 'speciale teken' zit af vanaf de plek van dat 'speciale teken'.

Ik vermoed dat het met MySQL te maken heeft, maar het kan ook te maken hebben met php of evt apache ofzo.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen en wat we anders in zouden moeten stellen oid?

mysql = 4.1.21
php = 5.1.6
apache = 2.0.58
Oud 12-01-2007, 18:31
ILUsion
ILUsion is offline
Ben je zeker dat je de mbstring-extensie (ik geloof dat je die in httpd.conf van Apache moet aanpassen, maar zou ook bij PHP kunnen zijn) aan hebt staan, zonder die uitbreiding kan je volgens mij best wel dergelijke problemen krijgen (omdat er op single byte strings geen heel duidelijke afspraken zijn voor speciale tekens)...

Voor de zekerheid zou je kunnen proberen om manueel de gegevens van die MySQL-database op te halen en te kijken of die goed zijn (eventueel via phpMyAdmin, maar als het probleem dan bij Apache/PHP zou liggen, zou het daar misschien ook kunnen optreden).
Oud 12-01-2007, 19:56
kruizer
kruizer is offline
Wanneer wordt het afgebroken? Staat het volledig in je database, of gaat het mis op het moment dat het erin wordt gegooid?

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad, alleen werd de tekst niet afgebroken, maar werder die teken weergegeven als vierkantjes of andere vage dingen. De database omzetten naar UTF-8 wil nogal 's helpen in zulke gevallen, heb ik me laten vertellen. Deed bij mij de truc niet, maar goed, je kan het proberen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 20:14
ekki
ekki is offline
Het staat verkeerd in de database. Als ik geïnteresseerd typ, staat er ge in de database . En dus ook op het forum (oid) naderhand.

Database omzetten in utf-8 helpt niet.
Oud 12-01-2007, 20:57
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 12-01-2007 @ 21:14 :
Database omzetten in utf-8 helpt niet.
Tuurlijk wel. UTF-8 is Unicode; je kunt er zelfs Japanse en Chinese tekens in kwijt.

MySQL 5.0 Charstet:
Citaat:
For example, to use the utf8 Unicode character set, issue this statement after connecting to the server:
SET NAMES 'utf8';
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 18:05
Manuzhai
Manuzhai is offline
Het heeft sowieso iets te maken met character encoding. Waarschijnlijk gebeurt wat je ziet doordat je UTF-8 in een ISO-8859-1 (latin1) veld probeert te zetten, of vice versa. Een van beiden aanpassen is dus sowieso nodig; bij de forum-software hangt het er vanaf hoe die geconfigureerd is, misschien kan je dat ergens in de documentatie of in het admin-panel vinden? Vergeet niet dat er ook nog encoding op table en zelfs op column niveau is, dus alleen de database-charset veranderen lost wellicht je probleem niet op.

En eddie, je statement dat UTF-8 Unicode "is" is op zijn minst wat onnauwkeurig; beter is het te zeggen dat UTF-8 een van de mogelijke encoderingen is van Unicode (en een aantal eigenschappen van UTF-8 maakt dat het de populairste encodering is).

Zie voor meer informatie over Unicode en charsets The Absolute Minimum Every Software Developer Absolutely, Positively Must Know About Unicode and Character Sets (No Excuses!) en Survival guide to i18n.
Reageren

Regels voor berichten