Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2007, 15:30
Gambokkur
Gambokkur is offline
Ik heb eens zitten denken :
Stel : ik zet 100.000 € op een vaste termijnrekening (10 jaar ofzo)
Dit moet een jaarlijkse rente opleveren van 3.5 % = 3500 €
Dit levert 291 € per maand op, waarmee je rijkelijk kan leven in een straatarm land van het kaliber van Tahiti, Haïti, Mali, Malawi, ...
Een huisje kan je daar kopen voor 5000 €.
Dus : voor zo'n 110.000 € kan je een prinsenleven gaan leiden
Dit moet te bewerkstelligen zijn binnen 7,3 jaar (als je thuis leeft, en elk jaar 15000 € kan opzijzetten).
Goed plan, of zie ik dingen over het hoofd ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2007, 15:35
Verwijderd
Ja die gedachte speelde ook bij mij op. Als je die landen bekijkt in ZO Azie. Maar ik weet bijvoorbeeld dat je in Maleisie geen huis kan komen als niet Maleisier, wel een apartement. Er zitten nog wel wat haken en ogen aan, sommige dingen zijn voor niet inheemse bevolking namelijk veel duurder. Maar toch vraag ik me ook af hoe het verder precies zit.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 15:40
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 07-01-2007 @ 16:35 :
Ja die gedachte speelde ook bij mij op. Als je die landen bekijkt in ZO Azie. Maar ik weet bijvoorbeeld dat je in Maleisie geen huis kan komen als niet Maleisier, wel een apartement. Er zitten nog wel wat haken en ogen aan, sommige dingen zijn voor niet inheemse bevolking namelijk veel duurder. Maar toch vraag ik me ook af hoe het verder precies zit.
Ja, dat is het probleem, hoe is het in de praktijk ?
Er moeten vast wel mensen zijn die zo leven, of het geprobeerd hebben. Weet iemand hier een relaas van zo iemand op het internet ?

Handelaars in zo'n landen zullen altijd wel hogere prijzen vragen aan westerlingen, maar als je een dienster aanneemt die aankopen doet voor jou ?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 16:06
Verwijderd
Denk ook misschien es aan de veiligheid in die eerste landen die je noemt?
En is het kunnen kopen van allerlei spullen/goederen wel zo leuk en zaligmakend als je familie/vrienden aan de andere kant van de wereld zit? Weet tuurlijk niet wat verder je situatie is...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 16:41
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
LL86 schreef op 07-01-2007 @ 17:06 :
Denk ook misschien es aan de veiligheid in die eerste landen die je noemt?
En is het kunnen kopen van allerlei spullen/goederen wel zo leuk en zaligmakend als je familie/vrienden aan de andere kant van de wereld zit? Weet tuurlijk niet wat verder je situatie is...
Tja, daar zeg je me wat. Het is kiezen tussen de rest van je leven rentenieren, of bij je familie zijn maar wel werken. Vrienden kan je overal wel maken. Wat de onveiligheid betreft, dat hangt enorm af van waar je woont.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 18:04
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Naja, ik denk dat je ook wel 'ns terug naar Nederland wilt dus het is handig om daar ook wat geld voor te hebben..
Oud 07-01-2007, 18:14
Go
Go is offline
Je moet natuurlijk wel beseffen dat de kwaliteit van leven daar stukken slechter is. Als je bijvoorbeeld ziek wordt zul je dat zelf moeten bekostigen, of je moet een in verhouding bijzonder dure ziektekostenverzekering afsluiten.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Go schreef op 07-01-2007 @ 19:14 :
Je moet natuurlijk wel beseffen dat de kwaliteit van leven daar stukken slechter is. Als je bijvoorbeeld ziek wordt zul je dat zelf moeten bekostigen, of je moet een in verhouding bijzonder dure ziektekostenverzekering afsluiten.
Idd, daar dacht ik later ook nog aan.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 19:00
Roos
Roos is offline
Moet je wel 100.000 euro hebben
Oud 07-01-2007, 19:13
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Roos schreef op 07-01-2007 @ 20:00 :
Moet je wel 100.000 euro hebben
Zeker als je in zo'n land ziek wordt.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 23:34
koelieboelie
koelieboelie is offline
wat is het nou jammer dat het net in arme landen niet fijn is om te wonen! Fijne landen om te wonen zijn allemaal zo duur!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 00:20
Verwijderd
Citaat:
Gambokkur schreef op 07-01-2007 @ 16:30 :
Ik heb eens zitten denken :
Stel : ik zet 100.000 € op een vaste termijnrekening (10 jaar ofzo)
Dit moet een jaarlijkse rente opleveren van 3.5 % = 3500 €
Dit levert 291 € per maand op, waarmee je rijkelijk kan leven in een straatarm land van het kaliber van Tahiti, Haïti, Mali, Malawi, ...
Een huisje kan je daar kopen voor 5000 €.
Dus : voor zo'n 110.000 € kan je een prinsenleven gaan leiden
Dit moet te bewerkstelligen zijn binnen 7,3 jaar (als je thuis leeft, en elk jaar 15000 € kan opzijzetten).
Je ziet dingen over het hoofd. In een arm land als bijvoorbeeld Malawi heb je geen middenklas. Alles is dus of spot goedkoop (en van slechte kwaliteit) of ontzettend duur. Zou ik beter wat meer sparen en naar een tweede wereldland gaan. In Turkije heb je voor 30.000 euro al een prima villa.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 00:58
Roxy
Roxy is offline
Of een soort van middenweg zoeken kan natuurlijk ook. Afgelopen zomer heb ik twee dagen geslapen in een pensionnetje ergens in de bergen in Roemenie. En dat was gekocht door een Nederlands echtpaar die volgens mij in Nederland vrij doorsnee waren qua inkomen. Daar hebben ze een flinke lap grond en een leuk huis met wat stallen gekocht voor een prikkie. Ze rentenieren niet geheel, maar fokken paarden en organiseren trektochten te paard door de bergen voor toeristen. Ik veronderstel dus dat ze de helft van het jaar niet werken, en in de zomermaanden naar onze begrippen een beetje.
Oud 08-01-2007, 16:17
Verwijderd
Het zou wel ideaal zijn, maar als het echt zo makkelijk zou zijn zouden er al genoeg mensen het gedaan hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 19:17
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Luitzen schreef op 08-01-2007 @ 17:17 :
Het zou wel ideaal zijn, maar als het echt zo makkelijk zou zijn zouden er al genoeg mensen het gedaan hebben.
Het is een risico, je gooit je hele leven om. Niet iedereen heeft daar het lef voor..
Oud 08-01-2007, 19:28
Go
Go is offline
En stel dat het allemaal niet zo voorspoedig gaat en je komt terug naar Nederland, dan mis je wel een behoorlijk stuk AOW-opbouw. Daar zul je op jonge leeftijd niet wakker van liggen, maar om nu op je 65'ste op bijstandsniveau te moeten leven is ook niet alles.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 01:40
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 07-01-2007 @ 16:30 :
Yeah, right...
Zoveel geld kan je nooit opzij zetten, en gaan rentenieren op kosten van je ouders ???
Oud 09-01-2007, 19:19
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 09-01-2007 @ 02:40 :
Yeah, right...
Zoveel geld kan je nooit opzij zetten
Jij niet nee.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 21:46
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 09-01-2007 @ 20:19 :
Jij niet nee.
Ik niet, neen. Het ging dan ook niet over mij, remember?

Citaat:
Dat als je zo verwend en/of zo rijk bent, dat het wel heel snobistisch is om op de kap van je ouders te blijven leven. VOOR 7,3 JAAR.

Laatst gewijzigd op 10-01-2007 om 21:48.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 00:24
Verwijderd
Citaat:
Gambokkur schreef op 09-01-2007 @ 20:19 :
Jij niet nee.
Wat voor werk doe jij dan soms..?

En buiten het feit dat rentenieren mij verschrikkelijk saai lijkt (ik zou het nooit willen, wat ga je dan de hele dag doen?), je je vrienden+familie achterlaat, ga je de plaatselijke bevolking ook wat pesten door daar met al je geld te komen showen..

Ik vind dat er aan je 'plan' een immoreel kantje zit, man
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 11:51
Fides
Fides is offline
Ik vind je een slecht persoon als je naar Malawi gaat om met 100.000 euro de rest van je leven op je lui reet te gaan zitten terwijl de plaatselijke bevolking doodgaat van de honger.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 12:27
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Fides schreef op 11-01-2007 @ 12:51 :
Ik vind je een slecht persoon als je naar Malawi gaat om met 100.000 euro de rest van je leven op je lui reet te gaan zitten terwijl de plaatselijke bevolking doodgaat van de honger.
leg mij eens uit wat er slecht aan is, op globiaal niveau doen we allemaal precies hetzelfde...
Oud 11-01-2007, 12:30
Magican
Magican is offline
Citaat:
Twanos schreef op 11-01-2007 @ 13:27 :
leg mij eens uit wat er slecht aan is, op globiaal niveau doen we allemaal precies hetzelfde...
Daarbij spekt zo'n persoon die renteniert in een arm land ook nog eens de economie!
Oud 11-01-2007, 19:10
Verwijderd
Citaat:
En omdat iedereen het doet (en dan nog meestal onbewust) dan mag het of wat?

Er zijn ook nog mensen die daar wel iets aan proberen te veranderen, en daarbij is het wel héél fout om met een fortuin daar lekker opzichtig tussen de armen te gaan wonen, te vergelijken met hier producten kopen die in slechte omstandigheden zijn gemaakt omdat er weinig alternatieven zijn hoor..

ik krijg echt iets van zo'n opmerkingen.. !
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 19:51
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
doezel schreef op 11-01-2007 @ 01:24 :
Wat voor werk doe jij dan soms..?
Nou, productiearbeider, nix speciaals dus, en met deze doordeweexe job kan ik dat bedrag opzijzetten.

Citaat:
doezel schreef op 11-01-2007 @ 01:24 :

Ik vind dat er aan je 'plan' een immoreel kantje zit, man
Hoe moreel is het om in je vrye tyd lekker te tokkelen op je dure pc/laptop, terwyl over heel de wereld kindjes verhongeren
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2007, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Gambokkur schreef op 11-01-2007 @ 20:51 :
Nou, productiearbeider, nix speciaals dus, en met deze doordeweexe job kan ik dat bedrag opzijzetten.

Hoe moreel is het om in je vrye tyd lekker te tokkelen op je dure pc/laptop, terwyl over heel de wereld kindjes verhongeren
Nja, ik vind het vreemd dat dat je met zo'n job zoveel geld opzij kan zetten, maar goed, da's fijn voor jou dat je zoveel over hebt dan..

En da's geen argument, je kan niet door middel van alles wat mensen doen ze een schuldgevoel gaan bezorgen. Niemand kan op z'n eentje wereldproblemen oplossen, maar dat wil niet per definitie zeggen dat het ze ook niks kan schelen. Dat het jóu nu niks kan schelen toevallig en dat jij liever de egoïst gaat uithangen in een ander land, dat vind ik alleen maar spijtig. Maar het is jouw keuze.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 21:22
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
doezel schreef op 11-01-2007 @ 20:10 :
En omdat iedereen het doet (en dan nog meestal onbewust) dan mag het of wat?

Er zijn ook nog mensen die daar wel iets aan proberen te veranderen, en daarbij is het wel héél fout om met een fortuin daar lekker opzichtig tussen de armen te gaan wonen, te vergelijken met hier producten kopen die in slechte omstandigheden zijn gemaakt omdat er weinig alternatieven zijn hoor..

ik krijg echt iets van zo'n opmerkingen.. !
Ik heb het niet alleen over het kopen van producten die in slechte omstandigheden zijn gemaakt. In de westerse wereld leven wij nou eenmaal in (relatieve) rijkdom doordat we de rest van de wereld uitbuiten. Dat dat fout is, ben ik met je eens, maar ergens gaan wonen omdat je daar relatief rijker bent is in mijn ogen moreel absoluut niet fouter. Bovendien heeft het voor zulke landen alleen maar voordelen.
Oud 12-01-2007, 11:19
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
doezel schreef op 11-01-2007 @ 21:09 :
Niemand kan op z'n eentje wereldproblemen oplossen
Neen, maar alle beetjes helpen. Sluit je pc af ,verkoop het en schenk de opbrengst aan een goed doel.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 11:44
Fides
Fides is offline
Citaat:
Dus omdat 'iedereen' slechte dingen doet, is hetgene wat slecht is, opeens niet slecht meer?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Gambokkur schreef op 12-01-2007 @ 12:19 :
Neen, maar alle beetjes helpen. Sluit je pc af ,verkoop het en schenk de opbrengst aan een goed doel.
Jij drijft het toch echt wel ten top he. Echt ingaan op de essentie wat van ik zeg ipv te gaan zeuren over details die totaal niet terzake doen is moeilijk blijkbaar... Maar goed, ik wil er wel op reageren als je dat echt wil... Mijn pc is al superoud, dus ik betwijfel of ik er nog wel geld voor zou krijgen. Ik heb die pc ook gewoon nodig voor school, en dat zorgt er dan weer voor dat ik opgeleid wordt tot iets waar ik ongetwijfeld veel nuttiger kan zijn wat betreft wereldproblemen, dan door die pc te verkopen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 13:11
DG
DG is offline
Ik snap niet wat alle moraalridders hier moeilijk doen over rentenieren in een arm land, als je daar het geld voor hebt en dat is wat jij graag wilt wat is dan het probleem?

1: Je maakt jezelf gelukkig (neem ik aan)
2: Je steekt het geld daar in de economie, doordat je spullen koopt, daar belastingen ed betaald.
3: Je kan eventueel personeel aannemen wat daar leeft, dus die worden ook weer beter van jou geld.

En wat maakt het nou uit of je hier die 100.000 er doorheen jast (zonder dat je een prinsenleven hebt) of dat je daar die 100.000 er doorheen jast(lees: investeert/d) en dat je je dan wel in een paradijs waant

Ik weet niet aan wat de TS/ de rest hier verstaat onder rentenieren, maar de hele dag in de zon liggen gaat ook vervelen, dus op den duur ga je toch wat zoeken, je investeert in kleine bedrijfjes of richt dingen op (dat zou ik doen) en daarmee help je dus ook de economie daar weer.

Ik denk dat het eerder jaloezie is van de mensen die het geld niet opzij kunnen/willen zetten, dan dat zij zelf echter volledig achter hun argumenten staan.
Oud 12-01-2007, 15:30
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Fides schreef op 12-01-2007 @ 12:44 :
Dus omdat 'iedereen' slechte dingen doet, is hetgene wat slecht is, opeens niet slecht meer?
eerst lezen dan pas reageren.
Oud 12-01-2007, 18:50
Magican
Magican is offline
Citaat:
Twanos schreef op 12-01-2007 @ 16:30 :
eerst lezen dan pas reageren.
Je gebruikt toch echt een drogreden
Reageren

Regels voor berichten