Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2007, 22:01
starflame
starflame is offline
Hier dan toch maar eens eentje van mij, vroeg me af hoe de reacties erover zouden zijn, en dan nog nobody's perfect, zo zijn ook maar weinig gedichten perfect, belangrijkste is nog altijd dat de schrijver, en liefst ook de lezers zich er goed bij voelen en hetzelfde gevoel krijgen of opmerken dat de dichter er heeft willen insteken.

hear the rain
ticking against
my window
see the clouds
flying by
can't see
nor feel
sunshine
though I know
you're there
somewhere
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2007, 15:49
Porcelain
Porcelain is offline
Hm, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik vind het niet zo belangrijk wat jij erbij voelt -sorry-. Het is niet zo dat het mij ineens interesseert wat je opschrijft, alleen omdat jij er een gevoel bij hebt (tenzij je het op psychologie oid zou posten, maar hier gaat het meer over de technische kant).

Maar in dat andere hebt je wat mij betreft wel gelijk: als ik zie dat er een gevoel in zit is een gedicht al beter. Maar gevoel in een gedicht stoppen is voor mij iets heel anders, een kunst waar je dus vrij zakelijk mee omgaat alsof je een goed functionerende machine moet bouwen. Dit gedicht brengt op mij niets over omdat de woorden al zo vaak zijn gebruikt, het in niet verassend engels is geschreven, het maar een paar woorden zijn, het niet beeldend of speels is (vind ik).
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 17:43
starflame
starflame is offline
Een gedicht hoeft toch niet speels te zijn, een gedicht hoeft niet een waanbeeld, illusie te zijn

een gedicht is een indruk van iets dat je hebt en op papier zet
als in een gedicht geen gevoel zit is het geen gedicht, gelijk wat voor gevoel erin zit, een speels ofzo.

Vind ik teminste bij mij gaat het om het gevoel erin te verwerken en de gevoelens uit andere edichten te halen
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 18:15
Porcelain
Porcelain is offline
Ja, maar ik vind dus dat je niet goed gevoel hebt verwerkt in je gedicht.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 18:34
starflame
starflame is offline
Dus betekent dat je geen gevoel krijgt als je dat gedicht leest?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 18:46
Porcelain
Porcelain is offline
Inderdaad, en ook geen indruk.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 20:48
starflame
starflame is offline
regen, wolken en geen zon

brengt geen gevoel op hmm dan doet weer ook niets met jou veronderstel ik?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 14:29
let me be
let me be is offline
Ik vind niet dat je over een gedicht kan zeggen of het goed of slecht is.
Als de auteur zijn gevoel erin heeft gelegd en een soort opluchting of trots voelt als het af is, zit er iets goeds in.
Perfectie bestaat denk ik ook niet bij gedichten.
Iedreen heeft een ander gevoel bij een gedicht. Dat is soms niet eens te onderbouwen. Hoewel dat wel fijn zou zijn voor de schrijver, dan kan die er tenminste wat mee.

Een gedicht hoeft ook absoluut niet spannend of speels te zijn (vind ik). Bij een boek misschien wel, maar een gedicht heeft dat niet nodig denk ik.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 14:51
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik wil even reageren op de laatste twee posts want ik ben het er niet mee eens. Ik hoop dat ik het goed kan uitleggen.

Nou vind ik het gedicht typisch een voorbeeld van iets wat weinig waarde heeft voor iemand anders omdat anderen niet begrijpen wat jij er mee bedoelt/bij voelt. Nou hoef je een gedicht niet altijd te begrijpen, maar het is fijn als je er een eigen intepretatie aan kunt geven. Bij dit gedicht vind ik dat heel moeilijk, gewoon, omdat het nogal om een algemene boodschap gaat.

Je hebt het over dat het regent, je voelt de zon niet en je ziet wolken. Daarna zeg je dat je weet dat -jij- er wel bent.

Ik denk dat geen enkele lezer hier veel mee kan. Daarnaast sluit ik me aan bij Porcelain .

Als laatste:
''Ik vind niet dat je over een gedicht kan zeggen of het goed of slecht is.''

Ik wel, qua techniek kun je een gedicht heel goed beoordelen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 17:46
Porcelain
Porcelain is offline
Ja, dit is altijd een eindeloze discussie. Het hoofdargument tegen de dingen die jij zegt, let me be: waarom zou je iets aan anderen laten lezen als het enkel en alleen een uitlaatklep voor jezelf is? Het moet voor de lezer toch ook interessant zijn. En aangezien ik geen psycholoog, mantelzorger oid van de schrijver ben vind ik vooral de technische kant interessant en daarover kun je inderdaad heel goed zeggen of je het goed of slecht vindt. Dan mag iedereen natuurlijk nog wel zijn eigen mening hebben, maar mijn mening is dus dat het een slecht gedicht is.

O en starflame, de dingen die jij zegt doen een hoop met me hoor. maar ik zie ze niet in je gedicht.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 18:45
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 14-01-2007 @ 18:46 :
En aangezien ik geen psycholoog, mantelzorger oid van de schrijver ben

Sorryofftopic .
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 16:58
starflame
starflame is offline
oki houd me gedichten dan zoals ik ervoor al deed wel voor mezelf... maakt me ook niks uit
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 13:27
Porcelain
Porcelain is offline
je kunt ze ook op het gedichtenforum bij psychologie plaatsen, misschien krijg je daar gewenstere reacties.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten