Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2007, 00:46
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Omdat het 2007 is en we al een tijdje aan het praten zijn over een reis met een groep goede vrienden, hebben we dit weekend de knoop doorgehakt, mits alles een beetje aan onze verwachtingen voldoet.

Ons idee is om met vier man per trein te gaan reizen door Oost-Europa. Met name omdat het nu nog redelijk betaalbare landen zijn en we toch flink willen rondreizen. We vertrekken naar Berlijn, gaan naar Warschau, Praag en dan bijvoorbeeld richting Hongarije en Kroatië. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar tips over de treinreizen door die landen. Niet zozeer om er een echte budget-vakantie van te maken, we hebben opzich flink gespaard, maar we willen de reiskosten toch wel tot een minimum beperken, zodat we dat geld aan andere zaken kunnen besteden.

Ik ben dus op zoek naar ervaringen met vergelijkbare reizen. We weten dat er goedkope treinritten door Duitsland bestaan, maar hoe komen we daar nu al een beetje achter? Boemeltreintjes e.d. is geen probleem. En is het bijvoorbeeld aantrekkelijker om kaartjes te kopen of juist om voor een Interrail kaart à 270 euro (drie weken) te kiezen? En hoe zijn de treinen in die landen? Gaat het snel? Is het overwegend comfortabel?

Bij voorbaat dank
Oud 22-01-2007, 00:57
Gimme more beer
Overigens, dat "Schönes Wochenende Ticket", is dat een prijs p.p. of kun je inderdaad met vijf man een dag op één zo'n kaart teren? Dan wordt het namelijk wel érg aantrekkelijk
Oud 22-01-2007, 06:16
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 22-01-2007 @ 01:57 :
Overigens, dat "Schönes Wochenende Ticket", is dat een prijs p.p. of kun je inderdaad met vijf man een dag op één zo'n kaart teren? Dan wordt het namelijk wel érg aantrekkelijk
5 man 1 kaart 1 dag alle stoptreinen, je kan op www.bahn.de speciaal zoeken op reistijden met treinen die alleen met dat kaartje geldig zijn. Gewoon zoekoptie 'ohne ICE/IC/EC' invullen. Gebruik die site ook als internationale planner. Verder kan je de brochure van www.treinreiswinkel.nl aanvragen. Denk er aan dat vanaf april het interrailen helemaal veranderd gaat worden. Je kan dan met 1 pas door 31 landen reizen, dat gedoe met die zones gaat dus verdwijnen. Er gelden dan ook andere periodes en prijzen.
Oud 22-01-2007, 06:24
Verwijderd
Je kunt ook zo'n vernieuwde interrailkaart kopen en dan vlieg je eerst gewoon met een enkeltje voor 30 euro met een lowcost naar de andere kant van Europa en zo reis je rustig terug.
Oud 22-01-2007, 11:39
Roxy
Roxy is offline
oh die vernieuwde interrail kende ik nog niet, klinkt erg interessant.

Ik denk dat wat het goedkoopste erg afhankelijk is van wat jullie willen doen. Als de route al voor een groot gedeelte vast staan kun je op internet misschien wel wat prijzen vinden en dat totaal vergelijken met een interrail kaart. Ik denk dat het niet slim is om in duitsland een interrailkaart te kopen, naar berlijn vliegen of schones wochenende zal goedkoper zijn. Verder heb je ook nog de eurodomino kaarten per land. Als je naar drie andere landen wilt gaan en per land niet heel veel verschillende dagen reist dan kunnen deze financieel interessanter zijn.
Oud 22-01-2007, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Roxy schreef op 22-01-2007 @ 12:39 :
oh die vernieuwde interrail kende ik nog niet, klinkt erg interessant.

Ik denk dat wat het goedkoopste erg afhankelijk is van wat jullie willen doen. Als de route al voor een groot gedeelte vast staan kun je op internet misschien wel wat prijzen vinden en dat totaal vergelijken met een interrail kaart. Ik denk dat het niet slim is om in duitsland een interrailkaart te kopen, naar berlijn vliegen of schones wochenende zal goedkoper zijn. Verder heb je ook nog de eurodomino kaarten per land. Als je naar drie andere landen wilt gaan en per land niet heel veel verschillende dagen reist dan kunnen deze financieel interessanter zijn.
Geloof dat Interrail dus samengaat met Domino maar weet de hele opzet niet meer uit me hoofd. Staat iig uitgebreid beschreven in de gids van treinreiswinkel.nl hebben verder ook andere leuke reizen
Oud 22-01-2007, 23:00
Gimme more beer
Ja, we gaan dus wél veel reizen en het was ook niet de bedoeling om in Duitsland pas de Interrail kaart te kopen, omdat we toch zeker drie weken weg willen. Als het aan mij ligt, gaan we enorm veel zien en doen, je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat je na Warschau richting Auswitz gaat en daar in de buurt in een hostel overnacht. Ik wil ook in Tsjechië niet alleen naar Praag en in Kroatië hebben we bijvoorbeeld één jongen die graag een dag of twee aan het strand doorbrengt en daarna willen we ook nog wat van het land zien.

Kaarten waarbij je dus beperkte reisdagen hebt, zijn absoluut niet interessant voor ons. Maar als die Interrail kaarten duurder worden, zal het voor ons waarschijnlijk ook niet zo interessant meer zijn om daar voor te kiezen.
Oud 22-01-2007, 23:53
Roxy
Roxy is offline
mjah dan is de eurodomino inderdaad niks voor jullie, maar ik heb afgelopen zomer wel twee van die kaarten gehad voor roemenie en bulgarije en omdat de prijzen in die landen totaal anders zijn denk ik toch dat ik duurder uitgeweest ben dan wanneer ik losse kaartjes had gekocht ter plekke. Daarnaast was het een heel gedoe omdat geen enkele roemeense treinconducteur ooit een eurodomino kaartje had gezien.
Oud 23-01-2007, 11:12
baas
baas is offline
Ik zou geen Interrail kopen. Treinkaartje kosten bijna niks daar, zeker niet als je lokale treinen neemt. Vorige zomer waren we van Boedapest naar Praag (toch wel een flink stuk) in totaal ong. 20 eu pp. kwijt. En niet echt de kortste route genomen. Kan me niet voorstellen dat interrail dan nog goedkoper is, zeker niet als je Duitsland al doorgaat op bv een wochenende ticket.
Oud 23-01-2007, 17:36
Gimme more beer
Het voordeel van Interrail zou voor ons zijn dat we langer in Berlijn kunnen blijven. Dus als die prijsverschillen minimaal zouden zijn, zouden we toch kiezen voor Interrail.
Oud 23-01-2007, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 23-01-2007 @ 18:36 :
Het voordeel van Interrail zou voor ons zijn dat we langer in Berlijn kunnen blijven. Dus als die prijsverschillen minimaal zouden zijn, zouden we toch kiezen voor Interrail.
Je kiest er dan natuurlijk ook voor om je interrail nadat je al een paar dagen in Berlijn bent geweest pas in te laten gaan als je vertrekt uit Berlijn.
Oud 23-01-2007, 21:06
Gimme more beer
Ja, dat sowieso, maar dan kun je die van drie weken nemen en toch vier weken op vakantie zijn.
Oud 24-01-2007, 13:29
Gevederde
Gevederde is offline
Kun je niet gaan liften? Dat is veel spannender en leuker en gaat vaak nog sneller ook. Hoewel dat ook wel afhangt van het land waar je bent.

Maar goed, je kan in Duitsland in het weekend heel goedkoop met een Schones Wochende ticket reizen. Dat bevalt altijd goed. Voor de rest weet ik het niet echt.
Oud 24-01-2007, 14:43
Gimme more beer
Nee, liften doen we niet, want we willen echt grote afstanden afleggen en mijn reisgenoten zien dat niet zitten. Te veel onzekerheid en we willen sowieso tot Kroatië komen.
Oud 25-01-2007, 14:44
Verwijderd
is een auto huren/lenen gen optie?
Oud 26-01-2007, 00:50
Gimme more beer
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 25-01-2007 @ 15:44 :
is een auto huren/lenen gen optie?
Hoewel ik enorm van auto's en autorijden houd, ben ik ook wel een beetje verliefd op het reizen met de trein en staat mij zodoende het idee van een treintrektocht enórm aan. Daarnaast willen we waarschijnlijk veel 's nachts proberen te reizen, mits dat niet veel duurder is dan overdag. Als je er een hotel (en een dag) mee uitspaart, is dat natuurlijk altijd meegenomen.

Vooralsnog ziet het er naar uit dat we richting Berlijn, Warschau, Praag, Bratislava, Boedapest en Zagreb gaan. Hoe lang e.d. is nog niet duidelijk, maar wat wél duidelijk is dat als we op de planning flink wat tijd over hebben, we ook gaan kijken of we misschien via de Oekraïne (Tsjernobyl) naar huis kunnen.
Oud 26-01-2007, 14:01
Roxy
Roxy is offline
Voor Bratislava zou ik ook zeker niet te veel tijd uittrekken. Ik ben er een paar jaar geleden geweest nadat ik in Boedapest was en de stad zelf vond ik heeel erg klein. Het is leuk om er een beetje rond te wandelen en het heeft wel een rustgevend bourgondisch sfeertje maar heel veel meer stelt het niet voor.

Over slapen in de trein. Ik dacht vorig jaar ook dat dat heel handig zou zijn: tijd en geldbesparend tegelijk. Toch viel me dat eigenlijk wel tegen, zeker als het grensoverschrijdende reizen zijn. Ik ben meestal een makkelijke slaper als het gaat om openbaar vervoer, maar ik heb echt geen oog dicht gedaan toen we vorig jaar van brasov (roemenie) naar boedapest gingen. De trein bonkt alle kanten op, treinen maken daar ook veel meer herrie dan hier, slecht schuin kutbedje en op het moment dat iedereen eindelijk in slaap was gevallen begonnen er allemaal vervelende mensen langs te komen. Eerst iemand die je komt wakker maken omdat er zometeen iemand van de douane aankomt, dan een conducteur, dan een half uur later (als je dus weer ingedut bent) die van de douane zelf, dan weer een formulier invullen met vragen zoals 'ben je in contact gekomen met dooie kippen' dan nog een keer douane mensen van het andere land, dan de coducteur van het andere land. Het viel mij dus erg tegen vergeet trouwens ook niet dat je bij internationale treinen vaak moet reserveren voor een plekkie, zeker als je een slaapplek wilt.
Oud 29-01-2007, 19:00
Gimme more beer
Okee, bedankt voor de tip(s)
Oud 01-02-2007, 12:24
engeltje
engeltje is offline
ik weet niet hoe jullie van hongarije naar kroatie wilden gaan? Afgelopen zomer waren er namelijk drie mensen die we tegenkwamen in Servië die met de trein van Boedapest naar Novi Sad waren gereden, en de bus was nog sneller. Die ging namelijk 30 km/u en dan elk station de wielen weer vastslaan. Niet dat dat niet leuk is, maar als je snel wilt reizen is dat niet zo makkelijk
Oud 09-02-2007, 19:28
ironflower
ironflower is offline
Ik heb in de zomer van 2005 ge-interraild door Oost-Europa.
We hebben een weblog bijgehouden, interrail.ikneemmee.nl, maar daar staat een hoop tekst op. Dus hier een beknopte versie.

Berlijn:
De reis erheen was erg goed, we hadden van te voren de trein gereserveerd. Volgens mij was dat verplicht voor die trein.
Berlijn was erg leuk, we hebben natuurlijk de hoogtepunten gezien en een paar musea op het museumeiland.
We zaten in het Pegasus Hostel, www.pegasushostel.de, was erg netjes en leuk. Leuke tuin en zitjes binnen en dichtbij metro, winkel aan de overkant.

Warschau:
Prima reis vanaf Berlijn, blijkbaar was er veel moois te zien, ik heb alleen liggen slapen :$. Warschau vond ik een hele leuke stad met een hele gezellig knusse sfeer. Stadscentrum erg leuk. Maar ik denk niet dat er super veel te doen is, we hebben het Royal Castle beken en nog wat van die toeristen dingen.
Het hostel was super, www.okidoki.pl, het lag erg centraal en het zag er super mooi uit. Elke kamer is in een eigen sfeer ingericht en dat maakt het heel leuk. Ook de gezamelijke ruimte is leuk. Volgens mij wel een duurder hostel.

Krakow:
Ik vond de stad zelf tegenvallen qua sfeer ed. Wel zijn er hele leuke eetbarretjes waar je zelf je maaltijd kan samenstellen door kleine hapjes te selecteren. De grote handelsgebouw in het midden van het centrum stelt niet zo vel voor vond ik.
We zaten ook in een cheap-ass hostel, www.strawberryhostels.com, maar het was erg goedkoop. Je loopt in 20 min naar het centrum. Maar kunt ook de tram pakken. Koop geen kaartje met studentenkorting, want dat mogen alleen de Poolse studenten. (Wij hadden een boete gekregen..pff)
De kathedraal en kerk zijn wel leuk om heen te gaan, ook de Drakentunnel, stelt niet zo veel voor maar het verhaal erachter geeft het wel wat leuks.
Maar waarom Krakow: om naar Auswitz te gaan. Ontzettend indrukwekkend.
Ook de zoutmijnen zou ik aandoen, Wieliczka, Ondergrondse zoutmijnen waar ze een hele kerk, beelden etc in hebben uitgehakt.

Boedapest:
Met de slaaptrein vanaf Krakow, het was bij ons echt een ramp. We zaten met 2 Oostenrijkers, een Chinese vrouw en een dronken Pool. En die laatste was echt erg, hij wou alle meisjes steeds aanraken en aan het eind beschuldigde hij ons ervan dat we zn geld hadden gejat, terwijl hij het om de 10 minuten ergens anders had liggen en wss gewoonj verloren is ofzo. Na een halve nacht geen rust hebben we de deur opslot gedaan toen hij weg was met zn spullen en konden we een beetje slapen. Maar verders was het prima te doen, weinig ruimte voor je spullen zelf maar het bedje was best aardig!
We zaten in een wat alternatiever hostel, www.backpackbudapest.hr maar ook wel weer erg netjes en behulpzame mensen. We hebben veel leuke dingen gedaan, oa Hungarian National Museum. Ik heb in mijn aantekeningen geschreven dat het echt een aanrader is. Ga ook naar een badhuis, wij hebben het niet gedaan en ik het er spijt van!

Siofok:
Heeeerlijk een dagje aan het meer, vanaf Budapest ongeveer 1,5 uur in de trein tussen alle opa's en oma's die met hun klein kinderen gaan. Lekker om even te zonnen/zwemmen na al 2 weken druk steden bezoeken

Bratislava:
Geen aanrader, het stadscentrum is niet echt bijzonder. Je kunt er wel ontzettend goedkoop eten en drinken. We zijn wel naar Devin geweest, een kasteel net wat buiten Bratislava, was wel erg mooi. Vooral het uitzicht, je zit rivieren en aan de overkant is Oostenrijk. Als je van wandelen houdt is dit denk wel een ideaal gebied.

Wenen:
Het hostel was erg leuk, www.hostelruthensteiner.com.
Na het goedkope Bratislava is Wenen meteen erg duur, we zijn niet veel bezienswaardigheden in geweest. Wel naar Slot Schonbrun met veel mooie tuinen, en het natuurhistorisch museum. Dat wou ik graag als bioloog zijnde, maar was ook erg leuk.

Praag:
Hostel was erg centraal aan de kant van het kasteel, maar vlakbij de brug. Het is normaal een school en dat zie je ook aan alle tekeningen enzo. De mannen hadden geen douche, dat waren 2 partytenten met tuinslangen als douchekop. De dames hadden wel douches Natuurlijk de brug, de klok, ongelijke kerk, en het kasteel met alles erop en eraan bekeken.
Alles was leuk, maar na bijna 3 weken reizen hadden we het wel een beetje gehad. En ook minder zin in alles echt bekijken.

Terugweg.
We konden alleen naar Berlijn reserveren (1 euro) en vaanf Berlijn hebben we paar keer van plaats verwisseld omdat die dan gereserveerd bleek te zijn.

Conclusie:
Treinen rijden goed optijd en zijn erg comfortabel.
De hostel zijn erg goed te vinden en naar mijn mening ook netjes en betaalbaar. De mensen zijn allemaal erg gastvrij en aardig.
Het was een van mijn leukste vakanties!
ps, ik was met mijn vriendje en we hebben s avonds zeker in cafeetjes gezeten. Maar over het echte uitgaansleven kan ik je niet veel vertellen.

Nog best een lang stuk geworden, maar korter lukt niet
Oud 14-02-2007, 20:59
Gimme more beer
Excuses voor de late reactie, maar bedankt! Leuk om te lezen!
Oud 14-04-2007, 17:12
anansi_de_spin
anansi_de_spin is offline
Als je meer dan alleen de 'grote en bekende' steden wil zien onderweg, dan raad ik je zeker aan om in Tsjechie naar Olomouc te gaan. Is geloof ik zo'n 3 uur vanaf Praag en tis een klein rustig mooi stadje met in de buurt ook een leuk meer waar je kan zwemmen.

Verder Praag is geweldig net als Budapest, Krakow ook wel en Bratislava is voor een dag of 2 met lekker weer ook super! Ga vooral met de trein reizen en koop geen interrail kaart...volgens mij is dat echt niet nodig. Wij maakten in Tsjechie een reis van 7 uur met zn vieren en betaalden zo'n 15 euro.

Klinkt als een gave vakantie, geniet er van!!
Oud 15-04-2007, 13:41
Drez
Drez is offline
Ik ben 2 jaar geleden met nog 4 andere mensen met een schones wochenende ticket door duitsland gereisd, en vanaf daar gewoon met cheapass kaartjes door naar slowakije & hongarije, was bij elkaar ong. 20euro kwijt voor de hele reis, dus het is echt veel goedkoper als je zoiets doet, en ook leuker vind ik.
Vorig jaar zijn we met een auto gegaan, dat was veeeeel duurder en ook minder relaxt omdat rijden best veel energie vergt.
Dit jaar ga ik weer treinen, maar weet nog niet precies waar we allemaal heen gaan, eindbestemming is iig Boedapest (sziget) & dan terugvliegen<3.
Oud 15-04-2007, 15:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een vriendin van me heeft dit een paar jaar geleden gedaan en zij vertelde toen dat je veel kaartjes beter (goedkoper) in Duitsland kan kopen dan hier. Ik zou dus hier echt alleen de kaartjes kopen die je nodig hebt om daar ergens te komen waar je kaarten kan kopen, tenzij je een Interrail-kaart wil. Die zijn toch overal even duur. Het klopt idd dat Eurodomino en Interrail samengaan tot een systeem per land met een beperkte geldigheidsduur en een maximum aantal reisdagen.

Slapen in de trein viel mij ook tegen, verwacht niet dat je de dag erna veel waard ben is mijn ervaring. Je kan het prima een nacht proberen als je de dag erna niet veel wil doen maar het lijkt mij geen goed idee om een nacht in de trein te slapen en dan de dag erna een hele stad door wil banjeren. Ik zou dat niet trekken iig en ik slaap normaal gesproken prima in de trein.

Regels voor berichten