Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2007, 22:09
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
heeft iemand misschien een idee wat ik mij bij "kondukteur beim livländischen fortifikationswesen" voor moet stellen (1647)? wat was er tegen die tijd gaande in de baltische staten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2007, 09:50
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
ik niet

zoek het op in het woorden boek
Oud 19-01-2007, 10:04
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
mijn woordenboek bevat geen geschiedschrijving.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 10:39
Broeder
Broeder is offline
Volgens mij heette dat gebied destijds Livonië/a en kwam het om de een of andere reden aan de Zweden toe, die het later weer aan de stok kregen met de Russen. Waarschijnlijk gingen ze daarom fortificaties bouwen of iets dergelijks?
Oud 19-01-2007, 11:03
T_ID
T_ID is offline
kondukteur beim lijkt me iets als 'gedrag bij' te betekenen.
Oud 19-01-2007, 11:52
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Broeder schreef op 19-01-2007 @ 11:39 :
Volgens mij heette dat gebied destijds Livonië/a en kwam het om de een of andere reden aan de Zweden toe, die het later weer aan de stok kregen met de Russen. Waarschijnlijk gingen ze daarom fortificaties bouwen of iets dergelijks?
Ze hebben er wel om gevochten met de Polen in het begin van de 17e eeuw. Lijfland is de Nederlandse naam voor Livonia en omvatte Estland en noordelijk Letland en is voortgekomen uit wat eerder bezet was door de Teutoonse ridders bij de noordelijke kruistochten. Toen zijn er vele forten gebouwd die nog steeds bewaard zijn gebleven. In 1700 is de grote Noordse oorlog begonnen die met het verdrag van Nystad is beeindigd waarbij Rusland Lijfland kreeg.
De Zweedse periode, ruwweg de hele 17e eeuw, wordt vooral in Estland, maar ook in Letland gezien als de gouden Zweedse eeuw omdat er indertijd bijvoorbeeld een universiteit is gesticht en meer van dergelijke dingen.
Meer informatie
edit: nuttig artikel vanaf pagina 29. (pdf file)

Laatst gewijzigd op 19-01-2007 om 11:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten