Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-01-2007, 14:42
Loor
Loor is offline
hoooi, ik moet voor Nederlands een discussie met mijn leraar aangaan over het Asielbeleid in Nederland. Nu moet ik hier 10 stellingen (met argumenten voor en tegen) bij verzinnen, maar dat lukt me nooit! (A) vandaar dat ik jullie om hulp vraag. Het mag ook gaan over het generaal pardon of hoe je een generaal pardon gewoon zou kunnen voorkomen.. Ik hoop dat er iemand is die meer inspiratie heeft dan ik (a)

Alvast bedankt!
Oud 20-01-2007, 14:51
T_ID
T_ID is offline
Anders kijk je even op het subforum Nieuws en Achtergronden, genoeg discussiemateriaal over geweest. Kort door de bocht samenvattend is het asielbeleid pragmatische argumenten voor vs emo-argumenten tegen. Tegenstanders moeten zich verantwoorden over zaken als rechtsongelijkheid en de noodzaak economische vluchtelingen te stoppen. Voorstanders moeten voorkomen gedemoniseerd te worden.

Over een generaal pardon is Spanje een leuke zaak, waar een generaal pardon een enorme nieuwe stroom gelukszoekers op gang bracht (zie jaarrapporten Frontex en Eurostat), en Spanje nu van plan is een tweede pardon te houden, om nog meer mensen een verblijfsstatus te geven.

Verder had EenVandaag een nieuwsitem met een reportage over illegalen in het buitenland die aan de hand van het erdoor rammen van een beleidswijziging door de linkse partijen massaal het plan op lijken te vatten naar Nederland te komen vanwege geruchten dat Nederland illegalen gaat legaliseren. Die is ongetwijfeld terug te vinden via hun eigen site, of via Uitzending Gemist.
Oud 20-01-2007, 16:54
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Loor schreef op 20-01-2007 @ 15:42 :
hoooi, ik moet voor Nederlands een discussie met mijn leraar aangaan over het Asielbeleid in Nederland. Nu moet ik hier 10 stellingen (met argumenten voor en tegen) bij verzinnen, maar dat lukt me nooit! (A) vandaar dat ik jullie om hulp vraag. Het mag ook gaan over het generaal pardon of hoe je een generaal pardon gewoon zou kunnen voorkomen.. Ik hoop dat er iemand is die meer inspiratie heeft dan ik (a)

Alvast bedankt!
Vind je dit moeilijk? Komaan, doe eens een krant open, en je vindt met gemak honderd stellingen. Zo'n type stellingen kan heel open en heel breed gaan, maar kan ook over concreten situaties handelen.

Je vind bijvoorbeeld vast wel een voorbeeld van een gezin zonder papieren dat het land uitgezet moet worden, maar waarvan de kinderen al jaren in Nederland naar school gaan. Mag zo'n gezin zomaar uitgewezen worden.

Een Belgische voorbeeldcase die ook in andere landen voor veel ophef zorgde is die rond Samira Adamu. Zoek daar maar eens wat info over op, en je hebt met gemak weer enkele stellingen.

Ander interessant topic: uithuwelijkingen en gezinsherenigingen.

Ander moeilijk maar interessant topic in het vreemdelingenbeleid, is de vraag of een vreemdeling tijdens de aanvraag van papieren al dan niet van dag één recht heeft op een arbeidskaart. Waarom eventueel wel? Waarom niet? En wat met seizoensarbeid?

Veel asielaanvragen gebeuren op grond van oorlog of burgeroorlog in het land van herkomst. Vind je dat zo iemand het recht op verblijf in Nederland verliest als de toestand in dat land van herkomst weer gestabiliseerd is? En als je hier liever met een concreet voorbeeld wil werken: Sierra Leone.

Hier een link naar een toespraak van Amnesty International, over asielbeleid in het kader van de genocide in Srebrenica. Stof tot nadenken, en stof voor nog wat stellingen.
Hier een link naar een heel interessant boek. Vast wel in de bib te vinden.

Ander voer voor stellingen: Ayaan Hirsi Ali. Documentaire over haar terug te vinden via uitzendinggemist.nl

Hier een link naar een Nova-uitzending van een tijdje terug over Rita Verdonck en haar asielbeleid.

Interessante documentaires en zo vind je dus heel gemakkelijk via Novatv.nl en Uitzendinggemist.nl.
Reageren

Regels voor berichten