Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-01-2007, 01:01
Retinite
Retinite is offline
Titel: De Marathon
Originele titel: The Long Walk
Auteur: Stephen King
Jaartal eerste uitgave: 1979

Korte samenvatting van het boek:
DE MARATHON: de af te leggen afstand is 700 kilometer.
DE REGELS: meedogenloos eenvoudig. Er mag niet langzamer dan 6 kilometer per uur gelopen worden; men moet blijven bewegen; er zal slechts één winnaar zijn. Bij overtreding krijgen de deelnemers drie waarschuwingen. De vierde is de laatste, en definitief: de kogel.
DE SCHEIDSRECHTER: de majoor, geholpen door zijn trouwe soldaten.
DE DEELNEMERS: honderd zorgvuldig geselecteerde jongeren, onder wie de zestienjarige Ray Garraty. De race kan beginnen... [bron: www.stephenking.nl]

On topic:
Heb het verhaal net gelezen, niet zo lang (300 pgs ofzo). Gruwelijk, en gruwelijk goed gewoon. Ik heb nu al meer dan 10 boeken van King gelezen en deze zal door zijn realiteit toch wel even bij blijven.
Zijn er mensen die dit boek ook gelezen hebben, of dat het leuk lijkt ?
Ben het zelf nogal eens met wat op wiki gezegd wordt over het thema met de link met de Vietnamese oorlog. Jonge jongens de dood in sturen voor een lost cause zegmaar en het publiek (volk) dat hun maar toe juicht terwijl ze helemaal kapot gaan.
Als ik aan het verhaal terugdenk zorgt het op een bepaalde manier nog steeds wel voor rillingen .
Zo kan een verhaal toch nog gruwlijk zijn zonder monsters of bovennatuurlijke dingen.

Ode aan S King
Oud 01-01-2007, 15:44
duivelaartje
duivelaartje is offline
Stephen King is liefde, maar dit boek heb ik nog niet gelezen. Klinkt wel tof.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 12:25
Carn
Carn is offline
is het een los boek of een onderdeel van een verhalenbundel?
Oud 03-01-2007, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Carn schreef op 02-01-2007 @ 13:25 :
is het een los boek of een onderdeel van een verhalenbundel?
Hij staat in mijn kast in 'dubbelboekvorm', dus De Marathon en nog een verhaal (weet niet meer welke). Nog niet gelezen tho, er staan nog andere King boeken boven op mijn to read-lijstje.

Maar het kan ook dat-ie als los boek te krijgen is.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 20:53
Verwijderd
Ik heb 'm als los boek.

En ja, ontzettend goed verhaal maar King staat bekend om dat hij iets dat doodnormaal is (lopen, in dit geval) kan omzetten in iets gruwelijks. Ode, inderdaad
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 21:19
Saarah
Saarah is offline
Ik heb em nog niet gelezen, maar wil dat nog wel doen. Maar ja, er zijn nog zoveel boeken van hem die ik nog wil lezen.
Stephen King schrijft echt geweldig.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 00:06
Verwijderd
Ik vind 'de marathon' echt een kutvertaling van de titel trouwens, maar op zich is het een publiek geheim dat Nederlandse vertalingen van boeken over het algemeen volkomen waardeloos zijn. (Toch zeker in vergelijking met het origineel, dan.)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 11:50
Verwijderd
gelezen, was gruwelijk goed
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 04-01-2007 @ 01:06 :
Ik vind 'de marathon' echt een kutvertaling van de titel trouwens, maar op zich is het een publiek geheim dat Nederlandse vertalingen van boeken over het algemeen volkomen waardeloos zijn. (Toch zeker in vergelijking met het origineel, dan.)
Ja, van Tommyknockers hebben ze 'De Gloed' gemaakt Tommyknockers klinkt juist zo gaaf.

...

Vooral bij SK boeken is het me al een paar keer opgevallen dat er tekst soms nogal krampachtig vertaald is, erg jammer (maar ja, de beste stuurlui etc).
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 15:53
Carn
Carn is offline
daarom koop ik al mn King 2de hands via ebay uit de USA; vaak nog geen 2 euro per stuk; beetje goed kijken met verzenden en voor 4 euro heb je ze binnen
Oud 04-01-2007, 17:33
Retinite
Retinite is offline
Ja idd de Marathon, The Long Walk vind ik veel beter bij het hele gebeuren passen.
Heette de Shining voordat hij verfilmd werd ook de Shining (als NL boek )?
Ohja ik heb de Marathon in een bundel met twee andere verhalen:
1. Vlucht Naar de Top (Running Man)
2. De Marathon (The Long Walk)
3. Werk in uitvoering (Roadwork)

Verhaal 1 en 3 nog ff lezen, maar nu leent mn pa het boek.
T was een Poema omnibus voor 15 euro bij bruna ongeveer zoiets. Toch nog wel apart dat je niet massaal mensen boeken ziet downloaden toch...
Iemand het allernieuwste boek van SK al gelezen? We hebben hem wel, even de titel kwijt
Oud 07-01-2007, 02:08
Verwijderd
Citaat:
Retinite schreef op 04-01-2007 @ 18:33 :
Toch nog wel apart dat je niet massaal mensen boeken ziet downloaden toch...
Gebeurt wel hoor, m'n moer loopt altijd met uitgeprinte blaadjes te sjouwen. Het zijn meestal van die prutdetectives, want ze wil alleen geld uitgeven aan hoogstaande literatuur maar wil die detectives ondertussen wél lezen.

Maar een boek digitaal krijgen is gewoon lastiger, lijkt me. Tenzij je de boel omzet naar pdf moet je het overtypen oid, dus geen hond die het doet. Bovendien moet je het toch uitprinten als je een beetje relaxt wil lezen, wat je meer aan papier en inkt en moeite kost dan gewoon het boek kopen. Heb je er nog een leuke kaft bij ook.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 21:54
Nona
Nona is offline
Citaat:
Retinite schreef op 04-01-2007 @ 18:33 :
Heette de Shining voordat hij verfilmd werd ook de Shining (als NL boek )?
Ik heb hem onder die titel staan, maar dat is een vrij recente uitgave.

Ik wil ook heel graag Mobiel nog lezen, want die lijkt me erg gaaf.
Oud 09-01-2007, 09:56
Roosje
Roosje is offline
Oh ik vind Stephen King zò niet gaaf. Ik zou willen dat ik het kon lezen zonder er nachtmerries van te krijgen maar ik ga het niet eens uitproberen.
Oud 24-01-2007, 20:02
Verwijderd
gelezen, in het engels offcourse.

gruwelijk. heerlijk. geweldig gewoon.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 20:10
homehapero
homehapero is offline
lijkt me wel een goed verhaal. doet een beetje denken aan battle royale ofzo, een chinese film waarbij kinderen op een eiland worden gezet en elkaar moeten afmaken. Het echte verhaal is iets dieper en gecompliceerder maar heb geen zin om zo lang te typen
Reageren

Regels voor berichten