Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2007, 18:44
pourlesyeux_
pourlesyeux_ is offline
na een heel veel zoeken ben ik er nog steeds niet uit welke studie ik zal gaan doen. ben dit jaar voortijdig gestopt met culturele antropologie en ben nu dus op zoek naar een nieuwe studie.

ik weet dat ik goed ben in taal, schrijven ed.
zit een beetje te kijken naar taal- en cultuurstudies in utrecht. maar iets met journalistiek en/of televisie trekt me ook wel.

het liefst doe ik WO. theoretisch past gewoon beter bij me. bovendien raak ik tussen al die HBO-studies al helemaal de weg kwijt.
het is niet dat ik daar niet in geïnteresseerd ben, ik weet gewoon niet zo goed waar ik het allemaal zoeken moet omdat ik me vanaf het begin op WO georiënteerd heb.

heeft iemand misschien wat ideeën voor me?
Oud 21-01-2007, 19:40
Miracle
Miracle is offline
www.qompas.nl

Hier kun je al je punten invoeren en met verschillende studies laten matchen. Ook voor HBO. Ik zou dat zeker eens proberen!

Het is handig als je nog niet op de hoogte bent van de verschillende opleidingen, dus ik denk dat je er wel wat aan hebt.
Oud 21-01-2007, 19:41
Verwijderd
Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan Taal- en cultuurstudies (wat je dus al aangeeft, je kan voor een groot deel je eigen vakken kiezen, nadeel: weinig aansluiting bij colleges en wat vaag beroepsperspectief), of Film, tv- en theaterwetenschappen / Media en cultuur (al is dat wel wat eenzijdig). Eh, Nederlandse taal en cultuur (maar als je niet van literatuur houdt...), taalwetenschap (al heeft dat niets met schrijven te maken en heeft die studie nogal wat bètaelementen). Op HBO-niveau zou ik alleen Journalistiek kunnen bedenken (schijnt wel een beetje simpel te zijn), of de schrijversvakschool (maar dan moet je wel echt schrijver willen worden). Ik zou zelf Taal- en cultuurstudies kiezen als je wel geïnteresseerd wel in het wereldje maar je je wel wat breder wil oriënteren. Je moet wel een hoofdrichting kiezen natuurlijk. Volgens mij had ik zelf beter voor Taal- en cultuurstudies kunnen kiezen, maar het grootste probleem is dat je telkens dus andere groepen hebt en dat je daarom dus weinig aansluiting op dat punt moet verwachten.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 19:46
Trass
Trass is offline
Waarom ben je gestopt met Culturele Antropologie? Want mij lijkt die studie ook wel interessant. Ik weet wel dat iedereen er anders tegenaan kijkt, maar toch.

En ik kan buiten de opleidingen die Sylph opnoemt, ook niks meer verzinnen. Misschien een taal studeren (dus Russisch enz), maar ik denk niet dat je dat bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 19:53
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Miracle schreef op 21-01-2007 @ 20:40 :
www.qompas.nl

Hier kun je al je punten invoeren en met verschillende studies laten matchen. Ook voor HBO. Ik zou dat zeker eens proberen!

Het is handig als je nog niet op de hoogte bent van de verschillende opleidingen, dus ik denk dat je er wel wat aan hebt.
Hm, je hebt voor die site bij studiekeuze een bepaalde code nodig. Wat suf..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 19:56
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 21-01-2007 @ 20:53 :
Hm, je hebt voor die site bij studiekeuze een bepaalde code nodig. Wat suf..
Als je op de site komt, kun je gewoon op studeren klikken. Op het plaatje. Dan kom je in een ander venster waar je uit meerdere zoekmogelijkheden kunt kiezen.
Oud 21-01-2007, 21:18
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Miracle schreef op 21-01-2007 @ 20:56 :
Als je op de site komt, kun je gewoon op studeren klikken. Op het plaatje. Dan kom je in een ander venster waar je uit meerdere zoekmogelijkheden kunt kiezen.
Oh, ik zie het!

Edit: Ik typ interesses in en op één staat precies de studie die ik wil gaan doen.

Laatst gewijzigd op 21-01-2007 om 21:23.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 11:36
Go
Go is offline
Tip: kijk niet alleen naar wat je leuk vindt, maar ook naar studies waar je later nog wat mee kunt
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 12:12
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Go schreef op 22-01-2007 @ 12:36 :
Tip: kijk niet alleen naar wat je leuk vindt, maar ook naar studies waar je later nog wat mee kunt
Het lijkt mij juist dat je een studie kiest omdat je er plezier in hebt, niet omdat je er later veel geld mee kunt verdienen. Ik denk dat als je enthousiast bent over jouw studie, dat je dan ook in een baan rolt waar je met plezier naar toe kunt gaan.
Oud 22-01-2007, 13:39
Go
Go is offline
Citaat:
Lilium schreef op 22-01-2007 @ 13:12 :
Het lijkt mij juist dat je een studie kiest omdat je er plezier in hebt, niet omdat je er later veel geld mee kunt verdienen. Ik denk dat als je enthousiast bent over jouw studie, dat je dan ook in een baan rolt waar je met plezier naar toe kunt gaan.
Dan moet die baan er natuurlijk wel zijn. Culturele antropologie zal ongetwijfeld heel erg interessant zijn, maar er een baan mee vinden wordt moeilijk. Hier in Nederland valt het trouwens nog wel een heel klein beetje mee, maar als je in de VS zoiets cultuurachtigst hebt gestudeerd, kom je gewoon bij de McDonalds te staan.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 14:03
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Go schreef op 22-01-2007 @ 14:39 :
Dan moet die baan er natuurlijk wel zijn. Culturele antropologie zal ongetwijfeld heel erg interessant zijn, maar er een baan mee vinden wordt moeilijk. Hier in Nederland valt het trouwens nog wel een heel klein beetje mee, maar als je in de VS zoiets cultuurachtigst hebt gestudeerd, kom je gewoon bij de McDonalds te staan.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik denk dan dat ik altijd nog leraar kan worden of ambtenaar.
Oud 24-01-2007, 16:22
pourlesyeux_
pourlesyeux_ is offline
die studie leek mij ook geweldig, culturele antropologie.
sterker nog, ik dacht dat het dé studie voor mij was, me op het lijf geschreven!
maar dat viel tegen. :-p
Oud 24-01-2007, 16:24
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
pourlesyeux_ schreef op 24-01-2007 @ 17:22 :
die studie leek mij ook geweldig, culturele antropologie.
sterker nog, ik dacht dat het dé studie voor mij was, me op het lijf geschreven!
maar dat viel tegen. :-p
Wat vond je er niet leuk aan dan? Als je dat weet, helpt dat misschien bij het kiezen van iets anders.
Wel eens aan geschiedenis gedacht? Daar leer je ook hoe je schrijft op academisch niveau.
Oud 24-01-2007, 16:43
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Miracle schreef op 21-01-2007 @ 20:40 :
www.qompas.nl

haha die site is suf! Heb ik bio, dienstverlening maatschappij ingevuld. Komt er theologie uit! Mijn huidige studie staat er niet eens tussen.
Oud 25-01-2007, 11:48
igfy
igfy is offline
Ik ben vorig jaar ook met mijn studie gestopt. Wat ik heb gedaan is vooral zo breed mogelijk kijken naar andere opleidingen en in het begin overal voor openstaan. Verder veel praten met mensen die bepaalde studies doen.. Zo kwam ik uiteindelijk bij een opleiding waarvan ik een paar jaar geleden helemaal nooit gehoord had en als ik het kende zou ik het nooit willen doen. Best grappig eigenlijk....
Reageren

Regels voor berichten