Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2007, 17:46
Laudate Dominum
Laudate Dominum is offline
Beste Student,

Sinds een tijdje kan ik me geweldig uitleven op al mijn (nieuwe) studieboeken, het probleem is dat er zoveel verschillende leerstijlen zijn.

Is het praktisch alles eerst over te lezen, daarna nogmaals en dan een samenvatting te maken. Maak je helemaal geen samenvatting of maak je aantekeningen in het studieboek zelf .. ?

Ik doe nu Rechten in Leiden. Het ligt niet aan de tijd die ik er insteek (dééd de gemiddelde student er maar zoveel aan..) maar simpelweg de manier van het omgaan ermee. Ik ben zoiezo ontzettend geinteresseerd in het doen van een tweede studie, maar als het zo doorgaat, zie ik dat niet zo een, twee, drie écht niet gebeuren.

Het is een brandende vraag, een die wellicht mijn inefficiente manier van werken weg kan nemen. Het schiet niet op zo.

Gerne reacties !

Laatst gewijzigd op 01-02-2007 om 18:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2007, 18:05
Verwijderd
Het ligt er helemaal aan wat bij jou past.

De één maakt meteen een samenvatting, de ander doet het na één keer lezen, de ander na twee keer lezen, de ander helemaal geen samenvatting, enz. wat je zelf al zegt dus. Wat voor jou het beste werkt is een kwestie van uitproberen.

Zelf lees ik alles een keer door en markeer de belangrijkste dingen. Vervolgens maak ik van de belangrijkste punten vragen en die leer ik als ik een tentamen heb. Dat doe ik nu een aantal jaar en het bevalt nog steeds goed.

edit: Natuurlijk volg ik de college's ook.

Laatst gewijzigd op 02-02-2007 om 09:45.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 18:14
Verwijderd
Ik lees het meestal 1x terwijl ik ondertussen een samenvatting maak, als ik het opschrijf onthou ik het beter en het voorkomt dat ik te snel door de tekst heen ga. Voor een tentamen heb ik het natuurlijk al een keer gelezen voor de werkgroep en is het ter sprake gekomen in de werkgroep. Uiteindelijk heb ik de stof dan zo'n 3x behandeld, en dan weet ik het echt wel.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 18:22
pyres
pyres is offline
(omg rechten in leiden )

als je googled op leerstijlentest dan kom je er een paar tegen en die geven meestal een beeld weer wat het beste bij jou past. ik ben zelf hier geen groot fan van, maar wellicht dat je er wat aan hebt
Oud 01-02-2007, 19:43
Hawahaai
Hawahaai is offline
Aangezien ze bij mijn vorige opleiding bijna alle belangrijke zaken in de hoorcollege's behandelden, bereidde ik die niet voor (als ik dat wel deed, waren die college's ongelofelijk saai, dus daar koos ik bewust voor). Nadat (een deel van) de stof in de college's behandeld was, las ik het boek door en maakte dan direct een samenvatting. Die leerde ik dan, samen met mijn aantekeningen van de college's.
Wanneer de stof niet van te voren voor je geordend wordt, vind ik het makkelijker om het boek (of hoofdstuk) eerst een keer door te lezen, zodat je een beetje weet wat bij elkaar hoort en wat de hoofd- en bijzaken zijn. Op die manier kun je gerichter gaan samenvatten.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 20:01
Morri
Morri is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 01-02-2007 @ 20:43 :

Wanneer de stof niet van te voren voor je geordend wordt, vind ik het makkelijker om het boek (of hoofdstuk) eerst een keer door te lezen, zodat je een beetje weet wat bij elkaar hoort en wat de hoofd- en bijzaken zijn. Op die manier kun je gerichter gaan samenvatten.
Inderdaad. En dan samenvatten, ik doe dat meestal gewoon tijdens het lezen. Als ik dan vervolgens ga leren, lees ik eerst mijn samenvatting een keer (als een soort kapstok) en daarna het boek, dan blijft er meer hangen. Vervolgens leer ik eventuele aantekeningen nog en neem ik de samenvatting een keer door. Bijhouden is echt hét toverwoord.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 20:36
forxeverx
forxeverx is offline
Ik lees meestal 1 paragraaf / stukje / hoofdstukje, dan bekijk ik het nog eens goed en dan maak ik een samenvatting. en zo verder..
Met citaat reageren
Oud 01-02-2007, 21:14
Miracle
Miracle is offline
Ik studeer in Maastricht en daar maken ze gebruik van het probleem gestuurd onderwijs.

Voor een blok heb je colleges, bijeenkomsten met je onderwijsgroep (+/- 10 personen) en trainingen. Over het algemeen wordt in de colleges en onderwijsgroepen hetzelfde besproken, maar onderwijsgroepbijeenkomsten moet je wel goed voorbereiden. Trainingen zijn vaak aanvullingen en verdiepingen op de stof van de colleges en onderwijsgroepen.

Voor het tentamen lees ik alle taken door die in de onderwijsgroep zijn besproken, alle sheets van colleges en ik bekijk de trefwoordenlijst van de taken om te kijken of ik alles begrijp. Trainingen zijn ook leerstof, maar over het algemeen hoeft ik daar niet veel meer over te lezen.
Oud 01-02-2007, 23:07
Balance
Balance is offline
Wat ik doe:
- College volgen met aantekeningen maken
- Literatuur lezen

Het meeste ken ik dan al. Is het een moeilijk vak, dan maak ik tijdens het lezen een samenvatting of liever nog, dan markeer ik de belangrijkste teksten (indien het artikelen zijn).
En vervolgens je samenvatting/markeringen en je sheet/aantekeningen leren.
Oud 07-02-2007, 19:06
charlotte_1985
charlotte_1985 is offline
gewoon leren als je toch niks te doen hebt, bijvoorbeeld op de wc werkt bij mij erg goed
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 19:48
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
1. Stof lezen.
2. College volgen.
3. Opdrachten maken.
4. Werkgroep volgen.

Herhalen tot alle weken van een blok voorbij zijn. Leren voor tentamens is vervolgens overbodig.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 07:20
Makaveli
Makaveli is offline
Tip:
Zoek eens naar Vermunt, Sternberg en Kolb. Die hebben het fenomeen van leerstijlen uitgewerkt, op geheel verschillende wijze. Doe er je voordeel mee!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten