Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2007, 16:58
johnnycash
johnnycash is offline
Ben bezig met economie (Percent VWO H21) en ze hebben het over hoe de vraagcurve kan verschuiven...
Ze zeggen dat dat bijvoorbeeld gebeurt door buitenlandse importen enzo, maar ik begrijp egt niet hoe
kan iemand mij hiermee helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2007, 18:14
Barry K
Barry K is offline
De vraagcurve kan verschuiven als een variabele die in het model als gegeven wordt beschouwd veranderd.
Oud 11-02-2007, 18:23
johnnycash
johnnycash is offline
Dat snap ik, maar welke oorzaken kan dat dan hebben?

Als de import uit bijvoorbeeld de VS groeit, ontstaat er een grotere vraag naar dollars in Nederland, waardoor ook de koers stijgt. Dat is de vraagcurve. Maar dat betekent toch nog niet dat deze verschuift?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 18:31
Verwijderd
Tuurlijk wel, als er meer vraag is naar een bepaald product, dan verschuift de curve toch?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 18:34
johnnycash
johnnycash is offline
Oh ik snap ut al
Ik dacht dat de lijn van de vraagcurve verschoof, maar ze bedoelen natuurlijk gewoon dat je over de vraagcurve schuift

thnx
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 18:39
johnnycash
johnnycash is offline
nee wacht, wat ik net zei is onzin

Door bepaalde ontwikkelingen kan het natuurlijk gebeuren dat er op een bepaalde markt meer of minder van de betreffende valuta aanwezig is voor aanbod, daardoor verschuift de lijn ook.

Zo klopt het toch?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 22:33
Verwijderd
De vraagcurve is natuurlijk gewoon een verband tussen prijs en vraag. Hoe lager de prijs is, hoe groter de vraag, en visa versa. De lijn geeft dus slechts een verband aan binnen het raster 'prijs' en 'vraag.'

Echter, als bijvoorbeeld een substitutieproduct B aantrekkelijker word (verbeterde kwaliteit, lagere prijs), dan zal de vraag naar het oorspronkelijke product A lager worden, zonder dat dit gereflecteerd word in de prijs. De curve verschuift letterlijk. Als er meer word geïmporteerd, veranderd ook de binnenlandse vraag naar product A, omdat een deel van de vraag word vervult door import, waardoor ook de binnenlandse vraagcurve verschuift.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten