Advertentie | |
|
![]() |
|
Dat hangt er helemaal vanaf op welke websites ze komen, laat ze maar eens een halfuurtje internetten terwijl je dit hebt lopen, dan heb je al een behoorlijke indicatie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Voor op een PDA of gsm is zo'n mobiele versie handig, omdat je daar toch niet veel plaats hebt op je scherm, maar voor op een computer is dat niet handig. Je kan natuurlijk alle visuele poespas uitzetten (zodat je beperkt blijft tot de tekst op een site, wat neerkomt op enkele kb per pagina), maar spijtiggenoeg werkt dat ook niet altijd zonder problemen: heel wat sites gebruiken Flash of afbeeldingen zonder alt-tekst (die je vertelt wat er op de figuur staat) als navigatie. Browsen zonder al die poespas kan je volgens mij niemand aanraden, behalve als je daar zelf het nut van ziet. Als je iets technischer aangelegd bent, weet je wel dat je eventjes de afbeeldingen weer moet aanzetten om die site te kunnen gebruiken, maar leg die extra stappen maar eens uit aan a-technische mensen. De meeste mensen zillen ook gewoon afbeeldingen op hun sites zien, dus het lijkt me echt geen oplossing om dat allemaal uit te zetten... De technologie bestaat zoals je zegt inderdaad wel om de lichtere versies te gebruiken, maar die zijn enerzijds niet bedoeld voor op computer, zijn vaak heel beperkt, en bij het grootste deel van de sites gewoon niet aanwezig, enkel heel grote (of technische) sites hebben die functies (Google, Tweakers.net, ...).Als je daarentegen (hier in België althans) kijkt naar de sites die nationaal wel groot en belangrijk zijn (de post, NMBS, ...) zie ik er geen enkele die een PDA-stylesheet gebruikt. Je kan natuurlijk ook gewoon WAP gebruiken op je computer (ook daarvoor heeft Firefox plugins), maar dan heb je weer hetzelfde: de functies zijn beperkt, je krijgt per pagina vaak maar een heel klein beetje tekst voorgeschoteld om je hele scherm te vullen. Zeker geen leuke vorm van surfen (natuurlijk handig als je bandbreedte ergens niet heel groot is, maar voor dagelijks gebruik is het niet echt bruikbaar).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Echter, ik zou het zeker geen ganse dagen kunnen, ook op je computer datzelfde gebruiken, ganse dagen lang (want we praten hier niet over eenmalig gebruik, maar over het dagdagelijks internetgebruik), lijkt me zeker niet handig. Dat is mijn mening, misschien dat er mensen dat wel handig vinden, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er heel veel mensen juist de hele functionaliteit willen. Ik kan er ook wel tegen om tekstueel te brozsen (en dan niet stylesheet uitzetten, maar Lynx-surfen (als je dat niet kent: op Linux is het mogelijk om uit de CLI (soort DOS-achtige interface) te surfen, zeer handig als er problemen met je systeem zijn, maar voor dagelijks gebruik niet interessant vermits tegenwoordig steeds meer en meer sites beroep doen op specialere technieken (JavaScript, Flash, AJAX), die volgens mij niet door dergelijke interface heen komen. Voor a-technische personen lijkt me gewoon surfen vaak al moeilijk genoeg, kom je daarbij dan nog eens met "ja, als hij niet werkt, probeer dan dit of dat", dan loopt het meestal in de soep, geloof me. Je zegt zelf trouwens al dat het op je gewone computer "nog best te doen" is, en daar geloof ik je helemaal in. Maar dat betekent voor mij dat het niet ideaal is voor dagelijks gebruik, je moet toch enigzins kunnen 'genieten' van je internet. Als je per se op een of andere plaats aan een site moet kunnen, dan neem je genoegen met (heel) wat minder, maar voor dagelijks gebruik, steekt dat toch al snel tegen, zeker met het feit dat een breedbandaansluiting niet zo heel veel geld kost, zeker als je vergelijkt met wat het over de telefoon/gsm kost: je betaalt meer om veel minder te krijgen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat: