Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2008, 22:59
Verwijderd
Bij mijn schoonouders is de volgende situatie op dit moment het geval:
Ze maken gebruik van KPB IPB, geen idee welk abonnementstype.
Ze hebben 3 pc's (2 desktop, 1 laptop), waarvan alleen de desktops bedraad aangesloten zijn op het KPN Livebox-gebeuren. Daarnaast heb ik nog een laptop, waarmee ik normaal gesproken ook op het netwerk zou moeten kunnen. Echter: het modem/router ding kan niet meer dan 1 draadloze cliënt stabiel bedienen.
Erg vervelend dus.
Omdat ik toch nog een router over heb (Linksys WRT54G) en mijn schoonouders een van de desktops willen vervangen door een laptop en daarmee ook draadloos willen internetten, is het natuurlijk in theorie erg simpel om die router erbij te pluggen.
Echter, het probleem waar ik mee zit is dat iedere pc voordat die internettoegang krijgt, een KPN cd moet draaien waarmee de verbinding wordt geactiveerd.
Mijn vraag is dus ook of ik 'ongestraft' de router erbij kan zetten in het netwerk, daarin de DHCP server uitzet (want dat doet het modem/router bakkie al)en dus effectief enkel als WiFi-AP laat functioneren, of dat dat problemen gaat geven (gelet op het verplicht moeten draaien van die KPN cd).
Hoe ik dit wil doen is te zien in onderstaand plaatje (klik voor grotere versie):

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2008, 09:08
M@rco
M@rco is offline
Waarom zou je een KPN CD nodig hebben? Ik heb al bij een paar mensen IPB geïnstalleerd maar die CD heeft het nooit verder geschopt dan onderzetter Gewoon aansluiten en alles werkt.

Wat jij beschrijft zou natuurlijk wel moeten werken, maar krijg je dan niet hetzelfde probleem als zonder de Linksys? Sowieso is het erg vreemd dat de Experiabox niet goed werkt. Is het de Siemens of de Thomson (SpeedTouch)?
Oud 04-04-2008, 11:16
Verwijderd
Uhm nee want die Linksys kan stabiel sowieso 5 draadloze cliënten bedienen (uit ervaring ) en de Experiabox maar 1 cliënt. Het is overigens de Siemens SX551 (geen idee overigens of dat het model is, dat krijg je te zien als je inlogt), wel al een oudje (2,5jaar oud ofzo).
En die cd tja... Die móét je toch echt draaien wil je een actieve verbinding krijgen. Zonder die cd kunnen alle instellingen kloppen, je krijgt gewoon keihard een 169 IP en daar kun je verder niks mee
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 11:29
M@rco
M@rco is offline
Ja, maar de Experiabox doet dan nog steeds het routeren e.d., dus dat is het probleem niet?

En dat ding moet natuurlijk gewoon meer dan één cliënt kunnen bedienen. Misschien gewoon KPN bellen dat-ie stuk is en dat je een nieuwe wil? Dan hoef je ook niet te kutten met die Linksys. En ik blijf het vreemd vinden van die CD, mijn 'schoonouders' hebben ook zo'n ding staan en daar werkte alles direct, zonder CD. Nou ja, daar heb jij natuurlijk niks aan
Oud 04-04-2008, 11:32
Verwijderd
Neuh, op zich lukt het routeren ook wel maar als er meerdere draadloze cliënten zijn, ramt ie er gewoon om de beurt 1 van het netwerk.
Trouwens, zou ik de Linksys niet 'gewoon' als router kunnen gebruiken of werkt dat niet fatsoenlijk als je een Experiabox ervoor hebt staan? (Ja, ik heb nog nooit met een Experiabox gewerkt, dat blijkt wel )
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 11:38
M@rco
M@rco is offline
Ach, een Experiabox is gewoon een ordinaire modem/routercombinatie, vakkundig dichtgetimmerd door KPN zodat je de meeste instellingen niet kunt aanpassen Het hoort gewoon te werken, alleen krijg je dan een router achter een router, dat is natuurlijk niet zo fraai en lastig als je poorten wil forwarden.
Oud 04-04-2008, 11:43
Verwijderd
Vind ik nog wel meevallen, er is vrij veel nog aan te passen. Zeker als ik kijk naar dat ding van Wanadoo/Orange
En ach, poorten forwarden is ook niet nodig. Hun internet is niet geschikt voor bittorrent e.d. en vziw wordt er ook niet online gegamed, behalve dan PKR en dat zie ik niet echt voor problemen zorgen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 15:16
Moonspell
Moonspell is offline
Oke komt de oplossing

Je experiabox is feitelijk zoals je al aangaf de dhcp server, daarom moet je zorgen dat je de linksys in " bridged mode" zet.

Zo forward hij het signaal door naar de linksys!!

Tips:
  • De Experiabox is dhcp server, officieel kan hij echt wel meer dan 1 client pc aan op het draadloze netwerk, tenzij je een graftak abo hebt wat zo langzaam is.
  • Bridged mode staat ingesteld op de hoofdpagina van de linksys configuratie, zorg dat je ook eventueel DHCP relay aanzet, + DHCP server van experiabox
En ja, het is wat lastig vragen? plaats ze hier maar
Oud 06-04-2008, 15:41
Moonspell
Moonspell is offline
Citaat:
Neuh, op zich lukt het routeren ook wel maar als er meerdere draadloze cliënten zijn, ramt ie er gewoon om de beurt 1 van het netwerk.
Trouwens, zou ik de Linksys niet 'gewoon' als router kunnen gebruiken of werkt dat niet fatsoenlijk als je een Experiabox ervoor hebt staan? (Ja, ik heb nog nooit met een Experiabox gewerkt, dat blijkt wel )
Het is mogelijk om de dhcp server uit te zetten in de experiabox en de linksys gebruiken als dhcp:

maar ik zou toch voor mijn eerdergenoemde oplossingen gaan.

(overigens kan je echt wel poorten forwarden en instellingen wijzigen in de experiabox)
Oud 07-04-2008, 22:52
Verwijderd
Dat van dat forwarden enzo had ik al gevonden maar toch bedankt
Dat is echter niet het probleem, het ding is volgens mij gewoon stiekem dood aan het gaan ofzo want echt, meer dan 1 draadloze cliënt tegelijkertijd gaat 'm niet worden.
Ik zal morgen de Linksys meenemen naar Utrecht en eens kijken of ik het aan de praat kan krijgen met de bridged mode. Als ik nog vragen heb krijg je ze vanzelf voor je kiezen
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 18:15
Moonspell
Moonspell is offline
nice
Reageren

Regels voor berichten