Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2007, 17:04
Gehiem
Gehiem is offline
Hoe overwin je je angsten?
hoe vecht je voor jezelf?
hoe geloof je in jezelf?
hoe leer je jezelf omgaan met mensen?
Hoe ga je om met je emoties?
Hoe maak je jezelf tevreden (met jezelf)? (voor zover dat kan)
Hoe zorg je dat je losmaakt uit een greep van een angst die onnodig is?
Hoe zorg je dat je jezelf bent en blijft en dat je jezelf niet verstopt?

Het maakt niet uit of de vragen persoonlijk of algemeen opgevat/beantwoord, allebei is wilkome! Het is allemaal op socilaal/psychologisch vlak bedoelt. Je hoeft ze ook niet allemaal te beantwoorden hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2007, 17:16
Makaveli
Makaveli is offline
Hier mijn korte antwoorden op je vragen.

- Relativeren.
Hoe vecht je voor jezelf?
- Risico's durven nemen.
Hoe geloof je in jezelf?
- Jezelf leren kennen en niet te hoge eisen aan je zelf stellen.
Hoe leer je jezelf omgaan met mensen?
- Door het te doen.
- De balans vinden tussen het uitten en relativeren.
- Bepaalde doelen te bereiken in het leven. Zowel op korte als lange termijn.
- Relativeren.
- Door zelfanalyse en je zelf hierdoor aanpassen mocht het nodig zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 18:26
supervis
supervis is offline
- door het gewoon te doen (being afraid but doing it anyway)
achteraf valt het vaak mee, als het tegenvalt, well, ik heb het dan tenminste geprobeerd...

- hard werken, hard studeren, 100% inzetten bij alles wat ik doe. Opkomen voor jezelf waar nodig is. Beter jezelf altijd te hoog waarderen dan dat iemand anders je te laag waardeert.

hoe geloof je in jezelf?
- ik ben een pragmatist, ik kijk naar wat ik al heb bereikt en daar trots op zijn. Vertrouwen op je innerlijke kracht.

- jezelf zijn en Open-minded zijn. Niet bevoordeeld, vooral niet om het uiterlijk.

- niet zo goed, ik wil me daar niet aan toegeven maar als ik dat wel doe dan kan ik soms te impulsief reageren. Meestal heb ik ze goed in bedwang omdat m'n rationele kant vaak sterker is. Als ik sterke emoties heb, dan laat ik het over me heen gaan en wacht ik tot dat ze weg zijn. (klinkt vaag ik weet het)

- Je eigen pluspunten benoemen en vooral niet vergeten.

- Inzien dat bang zijn nutteloos is. Als je bang bent heb je zowieso niks te verliezen behalve je angst.

- Je niet laten beïnvloeden door anderen (ben ik totaal niet gevoelig voor) en jezelf gewoon 'out there' zetten. Ik ga confrontaties nooit uit de weg ook al vind ik ze eng.
Oud 08-02-2007, 12:02
Flushpuppie
Flushpuppie is offline
by facing them

door mezelf duidelijk te maken met alle middelen

hoe geloof je in jezelf?
door dingen te durven

door te oefenen

niet geweldig met negatieve, geweldig met positieve

door de dingen te doen die ik wil doen

by facing it

door mezelf te blijven in alles wat ik doe en zeg en draag en koop en maak en zo
Oud 08-02-2007, 12:10
Yana
Yana is offline
Citaat:
Gehiem schreef op 07-02-2007 @ 18:04 :
hoe geloof je in jezelf?

Het maakt niet uit of de vragen persoonlijk of algemeen opgevat/beantwoord, allebei is wilkome! Het is allemaal op socilaal/psychologisch vlak bedoelt. Je hoeft ze ook niet allemaal te beantwoorden hoor
Je stelt mooie vragen, die natuurlijk veel omvattender zijn dan één kort antwoord. Het zijn zoekprocessen, ervaringen die je opdoet. Duizend keer je neus stoten en omvallen, om de duizend-en-éénste keer te zien dat je ineens weet hoe je verder kunt. Eigenlijk zijn alle vragen die je stelt op die manier te beantwoorden... Hoe overwin je angsten? Door te kijken wat je angst veroorzaakt. Wat ligt er aan ten grondslag? Waar ben je bang voor? En als je ergste angst uitkomt, wat gebeurt er dan? Waarschijnlijk ga je gewoon door met ademen en leven.

Voor mij is het belangrijk om eerlijk te zijn naar mezelf toe. Mijn beweegredenen helder proberen te krijgen. Doe je iets om aandacht te krijgen? Zoek dan uit waarom je die aandacht nodig hebt. Eerlijkheid, openheid. Gooi jezelf in het diepe en kijk maar wat er gebeurt. Dat is mijn benadering van het leven en het maakt dat ik me vaak klote voel, maar ook altijd weer de overkant bereik. Iedere stap die je doet, brengt je ergens. Als de weg je niet bevalt, dan neem je toch een andere?

Have faith, have hope, have courage.
Oud 08-02-2007, 17:07
Smokin'
Smokin' is offline
Citaat:
hoe geloof je in jezelf?

Ik printe ooit dit citaat uit en hing het aan de muur. Het hangt er nog steeds.

"Hold yourself responsible for a higher standard than anybody else expects of you. Never excuse yourself. Never pity yourself. Be a hard master to yourself-and be lenient to everybody else."

Helpt bij alles.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 17:54
Yana
Yana is offline
Ik ben het eigenlijk niet met je citaat eens. Daarmee stel je onmogelijk hoge eisen aan jezelf..
Oud 08-02-2007, 21:06
Orpheus
Orpheus is offline
Met een volledig, juist en goed onderbouwd zelfbeeld zijn al die vragen onnodig.

Dat is hoe ik het zie.
Oud 09-02-2007, 00:27
Verwijderd
"Nu zal ik je het allergrootste geheim vertellen.
In dit wachten zonder te wachten zul je ontdekken dat jijzelf datgene bent waar je op wacht.
Het wachten zelf is het antwoord." - Jean Klein
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 19:54
Gehiem
Gehiem is offline
Bedankt voor het reageren!

@ Makaveli, supervis en flushpuppie: ik denk dat ik jullie antwoorden uit mn hoofd ga leren. En daar dan aan denk als ik het me weer af vraag, of om mezelf over te halen om iets te doen.

@ Yana: bedankt dat je het mooie vragen vindt. Heb heel erg getwijfeld of ik het wel of niet zou posten. En het lijkt me een goed moto.

@ Smokin': Ben je dan ooit tevreden met jezelf? Streef je jezelf niet altijd voorbij? Heb je net het ene bereikt, is het doel verschoven naar hoger. Dan bereik je toch veel, maar zonder dat je erbij stil staat en er blij mee bent? Nu heb ik meer het idee dat je je doel nooit bereik, omdat het altijd verschuift.

@ NuncaMas: Ik vind het een mooi citaat! Je kan het wachten met alles vullen wat je zelf wilt..
Oud 10-02-2007, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Orpheus schreef op 08-02-2007 @ 22:06 :
Met een volledig, juist en goed onderbouwd zelfbeeld zijn al die vragen onnodig.

Dat is hoe ik het zie.
Maar wie heeft dat nou?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 20:08
Gehiem
Gehiem is offline
o sorry had die post van orpheus even niet gezien!

maar idd net als DarkSide: Wie heeft dat nou??

en ook nog.. hoe kom je daarbij in de buurt??
Oud 11-02-2007, 13:36
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Gehiem schreef op 10-02-2007 @ 20:54 :
Bedankt voor het reageren!

@ Makaveli, supervis en flushpuppie: ik denk dat ik jullie antwoorden uit mn hoofd ga leren. En daar dan aan denk als ik het me weer af vraag, of om mezelf over te halen om iets te doen.
Weet wel dat deze antwoorden persoonlijke antwoorden zijn. Misschien heb je er wat aan, misschien wel niet. Het is sterk afhankelijk van je persoonlijkheid.
Probeer de vragen eens zelf te beantwoorden. Wat denk jij zelf wat het beste antwoord is voor jouw als persoon?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 13:40
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Orpheus schreef op 08-02-2007 @ 22:06 :

Dat is hoe ik het zie.
Dat zou ik niet eens willen hebben.
Het lijkt me zo saai als je perfect weet wie je zelf bent.

Je zelf steeds beter leren kennen is veel leuker!

Dat is hoe ik het zie.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 19:23
DvoorA
DvoorA is offline
Hoe overwin je je angsten? Meestal door het maar gewoon te doen, telkens tegen mezelf aan te praten dat het wel mee zal vallen en er uiteindelijk in gaan geloven. Soms...overwin ik ze ook niet omdat ik het niet nodig vind
hoe vecht je voor jezelf? Door niet toe te staan dat anderen over me heen walsen.
hoe geloof je in jezelf? Door me te focussen op mijn sterke punten liever dan op mijn zwakke en de sterke meer te ontwikkelen en de zwakke af te zwakken.
hoe leer je jezelf omgaan met mensen? Oefenen
Hoe ga je om met je emoties? Ligt eraan wat voor emoties. Emoties die humeurverknallend zijn negeer ik of hou ik onder controle. Emoties die me gelukkig maken diep ik uit.
Hoe maak je jezelf tevreden (met jezelf)? (voor zover dat kan) Door om mezelf te lachen en te bedenken dat ik een heleboel talenten heb maar dat er altijd mensen zullen zijn die beter en slechter dan mij zijn en dat dat prima is. Als ik echt met iets van mezelf zit, dan denk ik erover na, en probeer ik het te verbeteren.
Hoe zorg je dat je losmaakt uit een greep van een angst die onnodig is? "de mens is vaak bevreesd door het lijden dat hij vreest, maar dat nimmer op komt dagen, zodat hij meer te dragen heeft, dan God te dragen geeft". Dit versje leerde mn oma me ooit en ik denk er altijd aan als ik weereens bang ben ergens voor.
Hoe zorg je dat je jezelf bent en blijft en dat je jezelf niet verstopt? Door mijzelf te kennen en me niet teveel te laten beinvloeden door anderen (dit is makkelijker als je niet meer 14 bent) en door tot op zekere hoogte schijt te hebben aan wat anderen van mij vinden.
Oud 11-02-2007, 19:38
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
DNMB schreef op 11-02-2007 @ 20:23 :
hoe geloof je in jezelf? Door me te focussen op mijn sterke punten liever dan op mijn zwakke en de sterke meer te ontwikkelen en de zwakke af te zwakken.
Waarom wil je zwakke punten afzwakken en niet verbeteren?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 23:35
Verwijderd
Eerlijk naar jezelf kijken, en kritisch.

Wilskracht, omdat je het gevoel hebt dat je in je recht staat.

hoe geloof je in jezelf?
Door niet tegen je eigen gevoel in te gaan zowel in denken als in doen.
Door te luisteren naar je geweten kom je er achter welke dingen je doet die eigenlijk tegen je gevoel ingaan. Ook al kan je er niet meteen de vinger op leggen.

Moeilijke! door ervaring, en na te gaan wat je zelf voor aandeel in het geheel hebt, en die anderen.

Niet je emoties [I]zijn[/], maar ze gewoon hebben.

Zelfde antwoord als vraag 'hoe geloof je in jezelf'

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar eerlijk zijn naar jezelf en durven kijken naar je angst (beetje zeikerig geformuleerd).

Imo door eerlijk te zijn. Luisteren naar je geweten, ook al verteld die niet altijd leuke dingen.

Goede vragen
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 10:30
Orpheus
Orpheus is offline
Citaat:
Gehiem schreef op 10-02-2007 @ 21:08 :
o sorry had die post van orpheus even niet gezien!

maar idd net als DarkSide: Wie heeft dat nou??

en ook nog.. hoe kom je daarbij in de buurt??

Ik ga proberen vanavond een uurtje vrij te maken om mijn mening wat duidelijk uiteen te zetten. Mijn excuses voor het beknopte antwoord, dat is natuurlijk geen stijl.

Vanavond of morgennacht meer; nu kom ik om in het werk dat al zo'n acht weken ligt.
Oud 12-02-2007, 10:43
Verwijderd
- relativeren en confronteren

- dóen, niet twijfelen

hoe geloof je in jezelf?
- laat jezelf zien hoe betrouwbaar je bent

- door het te proberen en te blijven proberen

- respecteer ze en ervaar ze, leer van ze, maar laat ze je niet overnemen

- door te letten op het positieve van je persoon, door in jezelf te geloven, door voor jezelf te vechten

- Door jezelf te blijven confronteren, maar op een positieve manier. Je dwingt jezelf dus, maar beloon jezelf ook, maar niet absurd. Voel je trots wanneer je een kleine stap richting overwinning genomen hebt, maar blijf je realiseren dat er nog veel werk te doen is. Doorzetten, doorzetten en doorzetten. Daar hoort ook weer relativeren en confronteren bij.

- Wees eerlijk, inderdaad. En gewoon dóen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 11:24
DvoorA
DvoorA is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 11-02-2007 @ 20:38 :
Waarom wil je zwakke punten afzwakken en niet verbeteren?
Dat bedoel ik ook, mijn zwakke punten afzwakken, beetje vage woordkeuze inderdaad maar ze dus beter maken En ook een beetje relativeren. Het is niet erg om zwakke punten te hebben.
Oud 12-02-2007, 12:56
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
hoe geloof je in jezelf?

op al deze vragen kan ik 1 antwoord geven, niet door op een forum vragen hoe je dat allemaal doet
Oud 12-02-2007, 19:31
Orpheus
Orpheus is offline
Zelfreflectie is de basis van een goed zelfbeeld. Durf je eigen fouten in te zien, durf jezelf te corrigeren. Wees vooral niet bang om fouten te maken; zie in dat je geaccepteerd dient te worden om wat je bent.

Als ik een klassiek voorbeeld aan mag dragen;

Grote sterren zinken vaak in depressies en gedragsafwijkingen. Waarom? Voor hun roem hadden ze er nog geen last van.
Zij gaan de opinie aandragen voor het completeren van hun zelfbeeld; maar een zelfbeeld creëren is de taak van de persoon alleen.

Zelfreflectie is één deel. Waar ben je goed in, waar ben je slecht in, wat zijn de eigenschappen en karaktertrekken die bepalen wie jij bent? Etc etc.

Het volgende deel is acceptatie. Dat klinkt eenvoudig, maar het is een gedeelte waar bijna iedereen in faalt. Vooral mensen met 'een verleden.'
Durf te accepteren dat jij gevormd bent door wat je meegemaakt hebt, zowel het positieve als het negatieve. Zie je fouten in; wat heb je gedaan, waarom en waarom ging het mis?

Als je die twee onderdelen hebt gehad (wat echt wel twee maanden duurt, neem dat van mij aan) ben je het merendeel van de vragen echt wel kwijt.

Als je jouw plaats weet en weet wie jij bent, is de rest veel makkelijker te verklaren.
Oud 12-02-2007, 22:41
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
DNMB schreef op 12-02-2007 @ 12:24 :
Dat bedoel ik ook, mijn zwakke punten afzwakken, beetje vage woordkeuze inderdaad maar ze dus beter maken En ook een beetje relativeren. Het is niet erg om zwakke punten te hebben.
Oh... ok. Dan begreep ik je verkeerd!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 08:48
Lautitia
Lautitia is offline
Door te relativeren en uiteindelijk te confronteren. Maar de meest irrationele angsten laat ik maar voor wat ze zijn; ik vind dat ze op de een of andere manier horen bij mijn leven.
Hoe vecht je voor jezelf?

Hoe geloof je in jezelf?
Als andere mensen me laten zien wat ik voor hen beteken, kan dat me de kracht geven om weer te geloven in mezelf.
Hoe leer je jezelf omgaan met mensen?
Oefenen, oefenen, oefenen. En er met de mensen met wie je omgaat over praten dat je bepaalde dingen moeilijk vindt; soms vind je dan zelfs herkenning. Om het oefenen te kunnen volhouden, is het belangrijk dat vooral de positieve dingen me bij blijven. Maar dat lukt nu nog niet zo.
Ik doe er (nog) niets mee. Ik leer wel steeds beter om mijn emoties te benoemen en om te begrijpen waar ze vandaan komen, maar ik ben nog niet zo ver dat ik er ook iets mee kan doen.
Hoe maak je jezelf tevreden (met jezelf)?

Ik moet leren en accepteren wie ik ben. Dan pas kan ik volledig mezelf zijn. De tussentijd overbrug ik door persoonlijke dingen aan mensen te laten zien, in de hoop dat zij dat ook zullen doen; dan weet ik dat het in ieder geval bij die mensen niet nodig is om mezelf te verstoppen.
Oud 14-02-2007, 14:24
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Smokin' schreef op 08-02-2007 @ 18:07 :
Ik printe ooit dit citaat uit en hing het aan de muur. Het hangt er nog steeds.

"Hold yourself responsible for a higher standard than anybody else expects of you. Never excuse yourself. Never pity yourself. Be a hard master to yourself-and be lenient to everybody else."

Helpt bij alles.
Die is echt mooi

Door dingen gewoon op me angsten in te gaan dus datgene doen waar ik bang voor ben.
Met me mond stevig in me voeten staan en gaan met die banaan.
hoe geloof je in jezelf?
Vrienden/ mensen die laten zien wat ik voor hun beteken (je kan zeggen bevestiging) waardoor ik inmezelf gaat geloven van: ja dat kan ik eigenlijk wel.
Oefening baart kunst. Omdat ik vroeger ontzettend verlegen was tegenover mensen heb ik gewoon geprobeert om gewoon te praten en het wordt nu steeds minder dus oefenen dus.
Me emoties prop ik meestal weg. Vooral als het gaat om boosheid of verdriet.
Hoe maak je jezelf tevreden (met jezelf)?
Gewoon
Goede vraag eigenlijk het gaat eigenlijk automatisch. Niet te veranderen voor mensen maar gewoon met me eigen mening blijven.
Door tegen mezelf te denken waarom ik zo dom bezig is en wat er eng aan is.

Waarvoor zijn deze vragen eigenlijk voor school ofzo of zomaar ben wel benieuwd ernaar Goede vragen
Oud 14-02-2007, 20:32
JaJ
JaJ is offline
Hoe overwin je je angsten en hoe zorg je dat je losmaakt uit een greep van een angst die onnodig is??
-Als je weet dat een angst onnodig is, is die angst natuurlijk helemaal niet aanwezig. Angst komt voor uit onbekende situaties, gaten in je kennis ofzo. Relativeren is natuurlijk iets moois. De echte oplossing is echter volgens mij om uit te zoeken hoe het zit. Geen twijfel, geen angst.

Hoe zorg je dat je jezelf bent en blijft en dat je jezelf niet verstopt, en hoe geloof je in jezelf?
Door het te doen... duh. Je houdt jezelf niet voor de gek als het er op aankomt. Geef toe wie je bent, vertel het ook aan anderen. Slechte eigenschappen verander je, of accepteer je, niet er over blijven zeuren zonder iets te doen.

door de gedachte los te laten dat een emotie iets is wat los van je staat, waar je 'mee om zou kunnen gaan.'

Dat leer je niet, op een gegeven moment kom je gewoon mensen tegen waar je mee om wilt gaan.

kun je voor jezelf vechten, dan?

Eeen beetje van alle antwoorden op de andere vragen. Van te voren nadenken over de keuzes die je maakt, maar ook achteraf, om de gevolgen te bekijken, en eventueel te waarderen.
Oud 16-02-2007, 21:42
Verwijderd
Door het gewoon te doen, en te denken dat ik er niet dood aan ga.

kwaad worden op mijzelf zodat ik beter opkom voor mijn eigenbelang.

hoe geloof je in jezelf?
Door van mijzelf te houden.

Gewoon socializen.

Hangt er vanaf welke emoties, maar qua liefde moet ik nog wat meer proberen te erkennen.

Trots zijn op mijn behaalde resultaten op welk gebied dan ook.

Hoe zorg je dat je losmaakt uit een greep van een angst die onnodig is? Relativeren.

Schrijven, gewoon domweg schrijven. En vooral erkennen aan mijn eigen gevoelens. Met name liefde, een gevoel dat toch niet te ontkennen valt.

Laatst gewijzigd op 16-02-2007 om 21:45.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 19:13
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Door de zure appel heenbijten

Door mn mondje te roeren

hoe geloof je in jezelf?
Door zowel mijn goede kanten als mijn mindere kanten goed onder ogen te zien en er eerlijk over te zijn naar mezelf en anderen.

Oefening baart kunst

Soms heel open en duidelijk, maar soms ben ik ook een gruwelijke binnenvetter

Door mezelf te zijn en door aan mijn principes vast te houden.

Relativeren en praten met mensen van wie ik hou.

In het openbaar draagt iedereen een masker.
Reageren

Regels voor berichten