Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2005, 17:56
henk68
henk68 is offline
Hallo,
Wij mogen voor het vak wiskunde onze a-lympiade opdracht herkansen. Dit was de opdracht over het speelschema van het volleybaltoernooi. De opdracht die we ingeleverd hadden bleek erg slecht te zijn, net als het cijfer. Nou is mijn vraag hoe jullie (5/6 VWO'ers?) dit opgelost hebben en of dit goed was..

Alvast Bedankt!

Laatst gewijzigd op 22-03-2005 om 18:08.
Advertentie
Oud 22-03-2005, 18:14
Sketch
Sketch is offline
Wat is een A-lympiade opdracht?
Oud 22-03-2005, 18:41
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Sketch schreef op 22-03-2005 @ 19:14 :
Wat is een A-lympiade opdracht?
De tegenhanger van de wiskunde B-dag (als ik met niet vergis).
Oud 22-03-2005, 18:56
henk68
henk68 is offline
Klopt
Oud 22-03-2005, 21:11
DJ JB
DJ JB is offline
Aan 6V heb je niets, aangezien ieder jaar er een andere opdracht is.

Kun je de opgave posten?
Oud 23-03-2005, 07:26
henk68
henk68 is offline
Ja dat weet ik, maar als je de opgave vorig jaar niet gemaakt hebt.. mag je het bij ons ook in 6 VWO overdoen..

Maar hier is de opgave:
Schrijf voor Hans een handleiding voor het maken van een speelschema voor het kersttoernooi van 'Zet 'm op'.

Hans wil, zodra het aantal inschrijvingen (gaat met aantal teams) bekend is, meteen aan de slag kunnen met het maken van een speelschema. Ideaal zou zijn een boekwerk met alle mogelijke combinaties van aantallen jongens- en meisjesteams. Maar dit is onbegonnen werk.
Maar de bevindingen van het vooronderzoek geven wel aanleiding tot het maken van een handleiding waarin de methode beschreven staat hoe Hans te werk moet gaan.

Hier zijn de randvoorwaarden waar rekening mee gehouden moet worden:
- Gebruik een minimaal aantal velden; er zijn er 12 beschikbaar
- Een wedstrijd duurt 20 minuten
- Tussen de wedstrijden is 15 minuten nodig om te pauzeren, van veld te wisselen enzovoort
- Ieder team speelt hooguit acht wedstrijden in totaal en hooguit twee wedstrijden achter elkaar
- Aanvang toernooi: 10.00 uur
- Prijsuitreiking: 18.00 uur
=============================================
Eén van die vooronderzoeken is:
Zes meisjesteams en zeven jongensteams hebben zich ingeschreven voor een toernooi. Sportcomplex 'De Appelboom', waar dit toernooi wordt gehouden, heeft twaalf velden. Kies zelf het aantal velden dat je wilt gebruiken, maar: hoe minder velden je gebruikt, hoe minder huur je voor het sportcomplex hoeft te betalen.
Maak drie verschillende mogelijke speelschema's voor dit toernooi. Weer zodanig dat het toernooi zo kort mogelijk duurt, op een zo klein mogelijk aantal velden plaatsvindt en voldoet aan het toernooireglement. Beschrijf de methodes die je gebruikt hebt om deze schema's te maken. Geef daarbij aan welke methode ot het in jullie ogen meest optimale speelschema leidt.
=============================================

Het gaat ons dus vooral om de handleiding. Als meneertje hans krijgt te horen dat ie 16 teams in moet delen, moet ie zo zien hoe het moet, alleen dus wel zo weinig mogelijk velden, weinig mogelijk tijd en 't moet aan de randvoorwaarden voldoen. Hoe kom je hier achter??
Oud 15-02-2007, 09:19
ernstrcd
ernstrcd is offline
mail ff je opdracht dan kan ik ff kijke heb hem al gemaakt had een 8 zal ik ff kijke en kan ik je misschien wel helpen

ernst_rcd@planet.nl
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten