ga naar de Westkust. Goede plekken om te surfen die over het algemeen een stuk minder druk zijn dan de Oostkust. Sommige van de beste surfspots zijn zo overbevolkt dat het niet leuk meer is. Maakt ook niet uit hoe laat je er bent. Bij zonsopkomst zijn er 100 mensen, bij zonsondergang nog steeds.
Ik neem aan dat je zelf de bekende surfplekken ook wel weet. Maak vooral niet de fout naar Surfer's Paradise te gaan, want het is er niet geweldig op surfgebied. Ga liever enkele tientallen kilometers zuidelijker naar Snapper Rocks, D-bah of Burleigh Heads, drukke plaatsen, en er zijn wat vaste bezoekers die het niet zo hebben op nieuwkomers, maar de golven zijn er goed en er is een grote kans dat je er tussen Australische topsurfers surft.
Verder zijn er aan de oostkust van NSW natuurlijk de bekende plekken als Byron Bay en de stranden van Sydney, maar ook daartussen in zijn een aantal plaatsen waar het redelijk goed surfen is. Niet geweldig, maar het is er dan ook minder druk. Noord Queensland is niks omdat daar het Great Barrier Reef alle golven tegenhoudt.
In het zuiden van het land is Bells Beach wereld beroemd om de surfwedstrijd die er elk jaar rond Pasen (ik dacht dat het Pasen was) gehouden wordt.
En in het Westen is er dan nog Margaret River en Yalingup. Yalingup kan ik aanraden, nog niet zo druk. Als je er voor het eerst heen gaat kan ik aanraden (zoals bij de meeste plaatsen) om met een local te gaan omdat de stromingen er soms erg verradelijk zijn. Als je van plan bent in hostels te blijven kan ik het YHA in Dunsborough (vlakbij Yalingup) aanraden, meteen aan het strand (hoewel je er nauwelijks kunt surfen) en de manager houdt er ook van om te gaan surfen en is altijd bereid je mee te nemen om op zoek te gaan naar de beste plekken in de regio.
Laat het maar weten als je meer info wilt.