Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2007, 21:37
Crimson
Crimson is offline
Hallo,

Mijn vriend is bezig met een eigen bedrijf. Zijn ondernemingsplan heeft hij bijna af. Daarna gaat hij het inleveren bij de gemeente, deze doen 3 maanden over het nakijken en als het goed is, krijg hij dan een lening tegen geen of zeer weinig rente.
Bij de bank (IGN, Rabo, ABN) kan je ook je plan inleveren en deze kijken het binnen een week na. Op hun websites kunnen we veel vinden over het lenen als starter, maar nergens staat hun rentetarief verteld. Weet iemand hier iets van? Het gaat trouwens om een bedrag van ong. 15.000 euro. Als het tarief te hoog is, gaat hij gewoon wachten tot de gemeente het nagekeken heeft.

Hoop dat iemand me (ons) kan helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2007, 14:47
Verwijderd
Je kan bij de Rabobank een zakelijke rekening nemen met een krediet van 1000 euro. Als het goed gaat krijg je na een jaar 2000 euro krediet tot je beschikking.

Ik hoorde gister een op de radio een reclame dat er een nieuwe bank is voor ondernemers waar je zonder ondernemingsplan een krediet kan krijgen van 5000 euro.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 17:19
Unexplained
Unexplained is offline
Leningen bij een bank voor een nieuwe onderneming worden vrijwel niet verstrekt.
Dit doen ze alleen bij bestaande bedrijven die willen uitbreiden (zekerheid van inkomsten), hoge persoonlijke borgstellingen en/of als je er zelf ook veel geld instopt. Vaak in combinatie.

Is het écht een goed idee, dan zou je het beste kunnen aankloppen bij een venture capitalist.
Oud 21-02-2007, 18:03
MB
MB is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 21-02-2007 @ 18:19 :
Leningen bij een bank voor een nieuwe onderneming worden vrijwel niet verstrekt.
Dit doen ze alleen bij bestaande bedrijven die willen uitbreiden (zekerheid van inkomsten), hoge persoonlijke borgstellingen en/of als je er zelf ook veel geld instopt. Vaak in combinatie.

Dat is helemaal niet waar, als je een goed idee, concept, verleden en een goed ondernemingsplan maakt, dan krijg je zeker een lening bij een bank.
Oud 21-02-2007, 19:21
Go
Go is offline
Citaat:
MB schreef op 21-02-2007 @ 19:03 :
Dat is helemaal niet waar, als je een goed idee, concept, verleden en een goed ondernemingsplan maakt, dan krijg je zeker een lening bij een bank.
Dan zal die lening ongetwijfeld laag zijn, of het moet al een echt geweldig plan zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 19:24
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
MB schreef op 21-02-2007 @ 19:03 :
Dit is simpelweg niet waar helaas. Ben zelf al behoorlijk wat jaren ondernemer en heb regelmatig te maken gehad met financiering van bedrijfsuitbreidingen. Duizend of tweeduizend Euro kun je inderdaad altijd wel lenen, maar bij dit soort bedragen heb je privé een onderpand nodig (bijvoorbeeld een koopwoning) en/of dien je een significante hoeveelheid privégeld in datzelfde concept te steken.
Oud 21-02-2007, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Go schreef op 21-02-2007 @ 20:21 :
Dan zal die lening ongetwijfeld laag zijn, of het moet al een echt geweldig plan zijn.
Dat valt wel mee.

Waar de meeste ondernemers de fout in gaan is als ze gaan € 18.000,-- startkapitaal gaan lenen voor een BV. Bij het afsluiten van deze lening teken je namelijk prive, en niet namens je rechtspersoon. Zo heeft het oprichten van een BV al een stuk minder nut.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 20:12
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Go schreef op 21-02-2007 @ 20:21 :
Gewoon nieuwe PC software ontwikkelen, zo is Bill Gates ook groot geworden.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 20:25
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:

Is het écht een goed idee, dan zou je het beste kunnen aankloppen bij een venture capitalist.
goh. mag ik jou vragen hoe je aan die 'wijsheid' komt ? het is namelijk onzin.

de ING leent zonder al teveel moeite tot 25k aan starters. (eigen ervaring, en nee, geen revolutionair idee.) bedragen boven de 50k worden wel moeilijker natuurlijk.

maar je vergelijkt hier 'bedrijfsuitbreiding' met 'startende ondernemening'.

Maar als de TS niet meer meld over het idee - en dat is haar goed recht, overigens - is er niet zoveel zinnigs over te melden. Het maakt nogal uit of je een revolutionair nieuw idee hebt (dat wordt niet makkelijker, maar moeilijker. nieuw = onbewezen = risico.) of bv. geld wil lenen omdat je de 1e islamitische slager in een islamitische buurt op wil zetten (da's vrij simpel geregeld, aangezien er weinig risico is).

een lening van 15k kun je als startende ondernemer wel krijgen. persoonlijk zou ik liever bij een bank dan bij een overheid lenen; overheden zijn er om geld aan uit te lenen

Maar, beste Dukko, je ervaringen wijzen kennelijk precies de andere kant op als de mijne. Voordat je denkt dat ik uit mn nek lul; het is gewoon mijn eigen ervaring, dat het niet zo ongelofelijk moeilijk is om een lening rond te krijgen, als het risico maar niet al te hoog is.
Oud 21-02-2007, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat zelfs Centaurus, Paulson en Mellon niet zomaar in een éénmansbedrijfje van een scholier stappen
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 22:18
thegoodlife
thegoodlife is offline
Klopt, een lening tot 25.000 euro is bij ING geen probleem en bij Rabo en ABN kan dat ook prima lukken, mits je aan de volgende voorwaarden voldoet

1) Business in een bewezen markt, geen risco of opkomende markten

2) Indien het een riscocovol concept is naar mening van de bank of de bank twijfels heeft over de financieele onderbouwing c.q. plan zal er altijd gevraagd worden om onderpand en minimaal een HBO diploma en enkele jaren ervaring als manager/ondernemer, liefst in dezelfde branche.
Oud 22-02-2007, 14:31
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-02-2007 @ 22:52 :
Ik denk dat zelfs Centaurus, Paulson en Mellon niet zomaar in een éénmansbedrijfje van een scholier stappen
Een scholier? Mijn vriend is 26, en al zo'n 8 jaar geen scholier meer. Bedankt trouwens.

Overigens, hij heeft 15.000 euro nodig. Dit zijn allemaal geen wilde plannen, hij volgt een cursus bij het J&C in Den Haag (ondernemerscursus die door de gemeente wordt aangeraden) en hierna gaat hij dus, zoals al gezegd, zijn plan bij de gemeente inleveren. De meeste mensen daar (mensen die de cursus geven) denken dat zijn plan gewoon wordt goedgekeurd. Het is dus niet zo Ooh ja ik ga een bedrijf starten, cool: er is goed over nagedacht.

Hij heeft 4 jaar lang bij een autoinbouwstation gewerkt, dat wil zeggen, een bedrijf die auto's 'pimpt': radio's inbouwen, navigatiesystemen, voertuigvolgsystemen, alarms, speakersetjes, blue tooth telefoonsetjes, enzovoort. Dit is voor particulieren (jongens die hun Golfje willen upgraden), maar ook voor autodealers, die inbouwklusjes vaak uitbesteden.
Hij gaat dit in Groningen opstarten, en daar zijn ong. 2/3 bedrijven die dit doen tegenover ruim 300 autozaken (in en rond Groningen). Dit zijn even wat onnauwkeurige gegevens, maar even voor het totaal beeld. Hij wil gewoon hetzelfde doen als bij zijn oude werkgever, maar dan voor zichzelf.

Volgens mij wordt er wel vrij makkelijk geld geleend aan starters (MET een goed ondernemingsplan!!), maar de rente lijkt me hoger dan die van de gemeente. Dat vroeg ik me dus af.

Als er nog vragen zijn, ik hoor het wel.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 20:19
Verwijderd
De rente zal hoger zijn dan bij de gemeente, verwacht ik, precies wat je zegt dus. Maar om te weten wat die rente is, zal je die lening moeten aanvragen. (En of je hem vervolgens accepteert is een tweede, natuurlijk. Je kan best wat shoppen naar een lening bij verschillende banken. En onderhandelen kan ook best, als je je in die positie begeeft (dus als je bijvoorbeeld een eigen huis hebt).)
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 10:17
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 22-02-2007 @ 15:31 :
Een scholier? Mijn vriend is 26, en al zo'n 8 jaar geen scholier meer. Bedankt trouwens.
Nouja, met scholier bedoel ik in dit geval gewoon iemand die niet een professionele ondernemer is
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 12:05
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-02-2007 @ 21:25 :
een lening van 15k kun je als startende ondernemer wel krijgen.
Met persoonlijke garantstelling kan dat vaak, inderdaad.
Oud 25-02-2007, 17:04
thegoodlife
thegoodlife is offline
Tips

1) Laat een marktonderzoek uitvoeren of opstellen door een professional;
2) Maak een brochure oid, ga langs bij diverse autobedrijven en laat hun iets tekenen. Met iets bedoel ik een reseller/referrer (commissie) overeenkomst.

Deze 2 kan jij bij de bank neerleggen, dan hebben ze wat meer cijfers op tafel, iets wat een bank graag wilt. Hoe dan ook denk ik dat de kans groot wordt dat ze persoonlijke garantstelling vragen (ABN Amro doet dit iig in 90% van de gevallen bij starters).

Maar als jouw vriend gelooft in zn concept en vaardigheden moet dat toch geen probleem zijn of wel soms?
Oud 25-02-2007, 19:41
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
thegoodlife schreef op 25-02-2007 @ 18:04 :
Tips

1) Laat een marktonderzoek uitvoeren of opstellen door een professional;
2) Maak een brochure oid, ga langs bij diverse autobedrijven en laat hun iets tekenen. Met iets bedoel ik een reseller/referrer (commissie) overeenkomst.

Deze 2 kan jij bij de bank neerleggen, dan hebben ze wat meer cijfers op tafel, iets wat een bank graag wilt. Hoe dan ook denk ik dat de kans groot wordt dat ze persoonlijke garantstelling vragen (ABN Amro doet dit iig in 90% van de gevallen bij starters).

Maar als jouw vriend gelooft in zn concept en vaardigheden moet dat toch geen probleem zijn of wel soms?
Een marktonderzoek is al gedaan ennn het gaat nogmaals vooral om de rente die de bank aanbiedt zeg maar, de kans dat het wordt goedgekeurd denken we nog niet zo over na, omdat we eigenlijk vrij zeker zijn dat de gemeente het ook goedgekeurd.. Snap je.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 22:58
thegoodlife
thegoodlife is offline
Ik ben niet achterlijk, probeer je alleen maar te helpen
Kijk ook eens op http://www.higherlevel.nl ondernemers/ startersforum, hier kan je heel veel info vinden over financiering, businessplans en andere zaken. Ik denk dat deze mensen jouw vraag zeker moeten kunnen beantwoorden/je andere tips kunnen geven die handig kunnen zijn.
Oud 25-02-2007, 22:59
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2007 @ 11:17 :
Nouja, met scholier bedoel ik in dit geval gewoon iemand die niet een professionele ondernemer is
Les 1 ondernemerschap : je bent een ondernemer zodra je gaat ondernemen. Als je bij een bank aanklopt, ben je op dat moment ondernemer.

je hebt geen 'professionele' ondernemers. Je hebt alleen mensen die ondernemen, en mensen die werken. (ja, en uitkeringstrekkers).
Oud 25-02-2007, 23:11
Verwijderd
Natuurlijk heb je wel professionele ondernemers. In juridische zin misschien niet (altijd), maar jij weet net zo goed als ik dat je - pak 'm beet - een zestienjarige internetkid niet op één lijn kunt stellen met ABN Amro Bank N.V.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 15:40
Crimson
Crimson is offline
Hij heeft het plan vandaag bij de gemeente ingeleverd.. Nu is het alleen maar afwachten.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2007, 23:20
G.T.C.
G.T.C. is offline
Had dit 'onderzoek' naar de diverse rente percentage's niet in je ondernemingsplan moeten staan?

Lijkt me handig bij het opstellen van het financieel plan...

Je kunt gewoon een afspraak maken bij de bank. Ze bijten niet en je bent na het gesprek tot niks verplicht.
Reageren

Regels voor berichten