Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2007, 21:49
4cecilia4
4cecilia4 is offline
Ik vraag me af of ik de enige ben die de boeken uit de serie 'Hoe overleef ik' toch echt verschrikkelijk vind. Ze zijn slecht geschreven, het is een flutverhaal eerste klas. Wat maakt dat boek toch zo populair? Ze zeggen dat jongeren zichzelf erin kunnen herkennen. Maar kom op zeg er zijn toch wel betere boeken om jezelf in te herkennen? Nog zo'n vreselijk boek 'Belly B.' als het goed is van Mirjam nog iets.. maar dat weet ik al niet meer .. helemaal verschrikkelijk vindt ik de serie 'Vlinders' die door sommige van mijn klasgenoten stukgelezen wordt. Schrijvers als Carry Slee en Joost Heyink vind ik helemaal niks. Ik ben toch niet de enige 14 jarige die ziet dat deze boeken gewoon niet zo heel erg veel waard zijn?

(Niet 14 jarigen ook reageren hè )
Oud 28-01-2007, 01:28
Ndimension
Ndimension is offline
Ik ken ze nmieteeens
Oud 28-01-2007, 06:14
Verwijderd
Ik ken die series niet, maar toen ik 14 was vond ik Carry Slee ook verschrikkelijk.

En onthoud maar dat je met álles wat je doet niet uniek bent. Er zijn altijd mensen die hetzelfde doen of vinden. Mensen zijn niet bijzonder, ze denken alleen dat ze het zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 08:25
Verwijderd
ik ben het wel met je eens dat het flutverhalen zijn

ik las op mijn 14e gewoon literatuur hoor, misschien ook een aanrader voor jou
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 09:07
Repus Revorg
Repus Revorg is offline
Ik heb ze allemaal gelezen aangezien ik in groep 7 ermee begon en het verhaal wilde blijven volgen...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 09:51
4cecilia4
4cecilia4 is offline
Citaat:
per piacere schreef op 28-01-2007 @ 09:25 :
ik ben het wel met je eens dat het flutverhalen zijn

ik las op mijn 14e gewoon literatuur hoor, misschien ook een aanrader voor jou
Ik lees van alles hoor, maak je daar maar geen zorgen om
Oud 28-01-2007, 10:12
Reem
Reem is offline
Carry Slee heeft toch ook helemaal niet als doelgroep jongeren van 14 jaar? Die boeken las ik in groep 7. Toen ik 14 was, was ik al lang van jeugdboeken af. Ik denk niet dat je kunt stellen dat die boeken slecht zijn. Voor kinderen bevatten zulke simpel geschreven verhalen elementen waarin ze zich kunnen herkennen. Natuurlijk ben je dat zat na verloop van tijd, dan ben je aan iets toe wat je intelligentie uitdaagt.
Zo'n serie als 'Vlinders' heeft niet bepaald een hoge literaire waarde. Dat jij dat vreselijk vindt terwijl je klasgenoten deze boeken stuklezen, betekent gewoon dat jij toe bent aan een hoger niveau - niet meteen dat de boeken slecht zijn.
Oud 28-01-2007, 13:20
Verwijderd
Citaat:
Reem schreef op 28-01-2007 @ 11:12 :
Carry Slee heeft toch ook helemaal niet als doelgroep jongeren van 14 jaar? Die boeken las ik in groep 7. Toen ik 14 was, was ik al lang van jeugdboeken af.
Dit is gewoon om kicken te doen dat je op je 11e 'al' Carry Slee las, begrijp ik? Als je niet begrijpt dat 'jeugd'-boeken voor wel, 'jeugd' geschreven is, komt dat helaas eerder dom van indrukwekkend over.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 13:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind ze geweldig. Vooral die Vlindersserie, dat is sowieso een erg origineel concept: vier verschillende schrijvers over vier verschillende kinderen in dezelfde klas. Ja, leuk, echt leuk.

Hoe overleef ik lees ik ook, dat vind ik wel vermakelijk. Nee, niet echt goed geschreven, maar wel gewoon leuk. En die e-mailtjes en zo, dat is grappig om te lezen Boeiend dat ze een überpuber is, het is gewoon grappig. Francine Oomen<3
Oud 28-01-2007, 14:09
Reem
Reem is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 28-01-2007 @ 14:20 :
Dit is gewoon om kicken te doen dat je op je 11e 'al' Carry Slee las, begrijp ik? Als je niet begrijpt dat 'jeugd'-boeken voor wel, 'jeugd' geschreven is, komt dat helaas eerder dom van indrukwekkend over.
Het enige wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat je het niveau van deze boeken na verloop van tijd gewoon ontstijgt - niet dat de boeken slecht zijn. Ik wilde hiermee juist duidelijk maken dat jeugdboeken nu eenmaal voor de jeugd bedoeld zijn. Even wat beter lezen, de volgende keer.
Oud 28-01-2007, 20:50
Porcelain
Porcelain is offline
Ik vind het knap van die schrijfsters dat ze zich kunnen verplaatsen in kinderen en zo echt kinderboeken schrijven in plaats van literatuur. Daar moet je een bepaalde trots voor aan de kant zetten, omdat volwassenen wat je schrijft meestal prut vinden. Carry Slee en Francine Oomen ed kunnen zich goed inleven in het gemiddelde elfjarige kind, dat blijkt.

Ik vind de boeken nu ook niet meer interessant. Ik ben na de jeugdboeken trouwens wel in een soort van leesdip beland: die boeken waren niet interessant meer, maar de literatuur die ik las vond ik saai toen ik dertien was en eigenlijk vind ik dat nog steeds vaak wel, sst. Ik mis de avonturenboeken. Stiekem. Ik vind het nu veel moeilijker om een boek te vinden waar ik zo van kan houden als hoe ik vroeger van mijn boeken hield.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 21:08
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 28-01-2007 @ 14:20 :
Je hebt niet voor niets "jeugd" en "tiener" boeken, en aangezien Carry Slee inderdaad voor de jeugd geschreven is, is het dus voor mensen -12 bedoeld, dus het lijkt me niet echt "kicken doen", maar gewoon normaal...
Oud 28-01-2007, 21:24
4cecilia4
4cecilia4 is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 28-01-2007 @ 14:49 :
Ik vind ze geweldig. Vooral die Vlindersserie, dat is sowieso een erg origineel concept: vier verschillende schrijvers over vier verschillende kinderen in dezelfde klas. Ja, leuk, echt leuk.

Ja, het concept is heel leuk en origineel. Daarom ben ik er ook in gaan lezen. Maar toen bleek dat de rest van het verhaal nogal slap en flut was ben ik direct afgehaakt. Zonde van het leuke idee!
Oud 29-01-2007, 08:47
Alwien
Alwien is offline
Mijn zusje koopt / leest Hoe overleef ik en die lees ik dan ook als er een nieuw deel uit is, in een uurtje of zo, ben ik ook weer even van de straat.

Ik vind dat met die e-mails inderdaad ook wel grappig, maar de serie duurt nu te lang. Hoe vaak is die Rosa inmiddels al wel niet aangerand? Het wordt almaar ongeloofwaardiger en op een gegeven moment heb je die trucjes gewoon wel gezien.

Bovendien zit ik me de laatste delen ontzettend te ergeren aan die politiek correcte homo (Jonas). Hoe het hem allemaal aan komt waaien, hoe hij direct iemand op z'n bek pakt zodra hij er eenmaal achter is dat hij homo is. Echt heel onrealistisch, en ik vind het ook wel kwetsend voor pubers die het zelf moeilijk hebben met hun geaardheid.

Zoals andere mensen in dit topic al zeiden: je ontstijgt dit soort boeken op een gegeven moment. Overigens vind ik dat wel een indicatie dat het geen jeugdLiteratuur is. De echt goede jeugdboeken kun je altijd blijven lezen.

Ter verdediging van Francine Oomen: ik was echt gecharmeerd van haar Kinderboekenweekgeschenk (Het Zwanenmeer maar dan anders). Ook volkomen onrealistisch, maar daaraan zie je duidelijk af dat het haar bedoeling is om sprookjesachtige elementen te gebruiken. En dan kan het weer wel: een vuilnisvrouw die eigenlijk dichter had willen worden, geweldig!

Tot zover mijn bespiegelingen
Oud 29-01-2007, 12:00
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, jeugdliteratuur is tijdloos, dit niet. Goede jeugdboeken kun je blijven lezen, dit soort boeken zijn er om je een uurtje van de straat te houden. Neemt niet weg dat ik vroeger heel wat uurtjes me heerlijk vermaakt hebt met 'slechte' boeken als Floortje en Chantal en Inge

Ja, ik erger me wel aan Jonas. Maar daar heb ik Francine Oomen toen nog over gemaild en ze gaf me gelijk
Oud 29-01-2007, 19:25
Verwijderd
Citaat:
Reem schreef op 28-01-2007 @ 15:09 :
Het enige wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat je het niveau van deze boeken na verloop van tijd gewoon ontstijgt - niet dat de boeken slecht zijn. Ik wilde hiermee juist duidelijk maken dat jeugdboeken nu eenmaal voor de jeugd bedoeld zijn. Even wat beter lezen, de volgende keer.
Jeugd = 14 jaar...
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 22:05
Dvine
Dvine is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 28-01-2007 @ 14:49 :

Hoe overleef ik lees ik ook, dat vind ik wel vermakelijk. Nee, niet echt goed geschreven, maar wel gewoon leuk. En die e-mailtjes en zo, dat is grappig om te lezen Boeiend dat ze een überpuber is, het is gewoon grappig. Francine Oomen<3
hier ben ik het mee eens
Oud 30-01-2007, 08:17
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 29-01-2007 @ 20:25 :
Jeugd = 14 jaar...
Nee, Jeugd = < 12
Tiener = > 12
Oud 30-01-2007, 11:13
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Sherco schreef op 30-01-2007 @ 09:17 :
Nee, Jeugd = < 12
Tiener = > 12
Ik persoonlijk dacht altijd dat het ongeveer dit was:

kinderliteratuur: t/m 10/12
jeugdliteratuur: t/m 12/16
Oud 30-01-2007, 11:42
Verwijderd
Ik vond Carry Slee ook drie keer niks; paar boeken van gelezen, maar ze waren eigenlijk allemaal hetzelfde. Was denk ik net te oud, toen, want toen ik nog Bianca las en de Griezelbus, maakte het me niets uit dat het telkens hetzelfde verhaal was Maar goed, kinderen houden dan ook van regelmaat/structuur/herhaling.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 13:29
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 28-01-2007 @ 07:14 :
Ik ken die series niet, maar toen ik 14 was vond ik Carry Slee ook verschrikkelijk.

En onthoud maar dat je met álles wat je doet niet uniek bent. Er zijn altijd mensen die hetzelfde doen of vinden. Mensen zijn niet bijzonder, ze denken alleen dat ze het zijn.
De hoe-overleef-ik serie is van Francine Oomen en is meer geschikt voor kinderen van 11 a 12 jaar.
Oud 30-01-2007, 15:39
bbyn
bbyn is offline
ik vind Carry Slee best leuk
Hoe overleef ik... iets minder maar is nog best vermakelijk...

Jaren geleden heb ik echt alles van Carry Slee gelezen maar doe k nu niet echt meer..

Ik vind het wel echt leuk om af en toe kinder- en jeugdliteratuur te lezen
Oud 05-02-2007, 10:26
manahatta
manahatta is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 28-01-2007 @ 07:14 :
Mensen zijn niet bijzonder, ze denken alleen dat ze het zijn.
mooie quote.. die ga ik onthouden
Oud 05-02-2007, 10:32
manahatta
manahatta is offline
En dan nog even over dit topic. Carry Slee en Francine Oomen gebruiken steeds hetzelfde concept dat veel jongeren blijkbaar graag lezen, weinig vernieuwend en nogal gemakkelijk dus.. Jammer!
Tip: lees eens iets van Per Nilsson (geweldige schrijver!)
Oud 05-02-2007, 11:55
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
manahatta schreef op 05-02-2007 @ 11:32 :
En dan nog even over dit topic. Carry Slee en Francine Oomen gebruiken steeds hetzelfde concept dat veel jongeren blijkbaar graag lezen, weinig vernieuwend en nogal gemakkelijk dus.. Jammer!
Tip: lees eens iets van Per Nilsson (geweldige schrijver!)
Of Peter Pohl, als we het toch over Scandinavische jeugdliteratuur hebben...

Jongeren lezen nu eenmaal graag niet-vernieuwende dingen. Dat geldt niet alleen voor boeken of jongeren trouwens. Soaps zijn niet voor niets zo populair.
Oud 05-02-2007, 12:15
niña
niña is offline
Ik heb zelf nooit een Hoe overleef ik -boekje gelezen maar wel de pagina van Francine Oomen over ik geloof hetzelfde meisje in de Tina. Zalig vond ik het. Puur om wat de meeste hier zeggen ja, ze is een uberpuber en ze veroorzaakt dingen die jou nooit zouden gebeuren.

Carry Slee was ik vroeger ook fan van, omdat het best heavy was allemaal in plaats van dagelijkse bezigheden. Als ik ze nu zou lezen zou mij het alsmaar terugkerende patroon waarschijnlijk opvallen.
Oud 19-02-2007, 16:54
xMaartje
xMaartje is offline
Eerst vond ik de boeken wel leuk, ik was 13 jaar en vond het helemaal geweldig dat je een beetje 'het leven' van die hoofdpersoon kon volgen.

Maar als ik ze nu lees vind ik ze vreselijk, maar ze zijn zo populair geworden door de tips die erin staan. Eigenlijk slaan ze nergens op; maar voor onzekere beginnende pubertjes zijn te best handig
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 05-02-2007 @ 12:55 :
Of Peter Pohl, als we het toch over Scandinavische jeugdliteratuur hebben...

Jongeren lezen nu eenmaal graag niet-vernieuwende dingen. Dat geldt niet alleen voor boeken of jongeren trouwens. Soaps zijn niet voor niets zo populair.
Kinderen zijn daar nog veel extremer in, omdat die nog veel minder kennen en nog veel meer waarde hechten aan structuur. Er zijn niet voor niets 60 boeken van de babysittersclub...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 18:53
Alwien
Alwien is offline
Citaat:
Morgan schreef op 19-02-2007 @ 19:23 :
Kinderen zijn daar nog veel extremer in, omdat die nog veel minder kennen en nog veel meer waarde hechten aan structuur. Er zijn niet voor niets 60 boeken van de babysittersclub...
Haha, daar heb ik er wel een aantal van gelezen vroeger
Oud 03-03-2007, 22:50
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Ik denk dat de boeken zo leuk maakt, omdat er allemaal lijstjes in zitten, goede tips en derg. en het ook makkelijk is om te lezen
En Carry Slee schrijft wel hele goede boeken
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 16:12
LiesJJ.xx
LiesJJ.xx is offline
Ik vind de HOI serie heel erg leuk, gewoon door die mailtjes enzo.

Belly B vind ik juist een heel leuk boek! Ik denk dat veel mensen dat leuk vinden omdat (bijna) iedereen wel de wens heeft beroemd te worden.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 16:24
Roosje
Roosje is offline
Hoe overleef ik vind ik echt liefde en ik heb ze allemaal op de laatste na omdat het hersenloos vermaak is dat je in bad leest als je moe bent en je niet bezig wilt houden met moeilijke dingen + Rosa is gappig. Hoewel ik Carry Slee echt vervelend vind.
Oud 06-03-2007, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Sherco schreef op 30-01-2007 @ 09:17 :
Nee, Jeugd = < 12
Tiener = > 12
Tiener = Jeugd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten