Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2007, 19:53
Alistar
Alistar is offline
Ik heb even een puntje dat ik graag met jullie wil delen, en tegelijkertijd eigenlijk een vraag.

Een jongen waar ik op de middelbare school heel goed bevriend mee was, en waar ik nu al een tijdje geen contact meer mee had, heeft een paar dagen geleden zelfmoord gepleegd.
In de tijd dat ik met hem omging ben ik ook een paar keer bij hem thuis geweest, zodoende ken ik ook zijn ouders.

Nu wordt hij morgen gecremeerd en ik ga naar de crematie. Ik weet alleen totaal niet wat ik tegen zijn ouders moet zeggen. Ik vind het woord 'gecondoleerd' zo nietszeggend in dit geval, omdat het helemaal niet aangeeft hoe vreselijk de hele situatie is, en hoe erg ik het voor hen vind.
Ik ben de hele tijd aan het 'repeteren' wat ik ga zeggen maar het klinkt allemaal zo stom. Want wat moet je zeggen tegen ouders wiens kind zichzelf heeft opgehangen?

Wat zeggen jullie in zo'n geval? Ik denk altijd maar dat je nog het beste kan zeggen: 'ik weet niet wat ik moet zeggen' maar ik heb inderdaad geen idee wat ik moet zeggen. Het enige wat ik zeker weten wil zeggen is dat ik het heel erg waardeer dat ik bij de crematie aanwezig mag zijn (ze willen het namelijk heel besloten houden) maar verder weet ik het ook niet.
Oud 07-03-2007, 20:00
Verwijderd
Volgens mij weet je wel wat je wilt zeggen? (Je zegt in je post: "Het enige wat ik zeker weten wil zeggen is dat ik het heel erg waardeer dat ik bij de crematie aanwezig mag zijn".)

Ik heb het - gelukkig - nooit meegemaakt, maar ik zou het op dat moment zelf geloof ik beperken tot 'gecondoleerd en veel sterkte' en de ouders een brief/kaart sturen waarin ik meer zou zetten dan alleen dat.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 20:03
Verwijderd
Ik zou gewoon precies zeggen wat je voelt? (maar niet te uitgebreid natuurlijk). Een gemeende opmerking, al kom je misschien niet goed uit je woorden, komt altijd beter over dan 'gecondoleerd', heb ik het idee. Dus zeg gewoon dat je er vreselijk van ondersteboven bent en niet goed weet wat je moet zeggen maar dat je het erg waardeert dat je bij de crematie mag zijn?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 20:07
Miracle
Miracle is offline
Misschien iets als 'heel veel sterkte, ik denk aan jullie'? En als je dat graag wilt kun je natuurlijk bedanken dat je aanwezig mocht zijn.

Een kaart doet het ook altijd goed. Dan kunnen ze het later nog eens doorlezen. Van de eerste dagen na zoiets heftigs maak je zoveel mee, dat je niet alles kunt onthouden.
Oud 07-03-2007, 20:08
Stefanie
Stefanie is offline
Laat ze weten dat je het heel erg vindt... Ze zien aan je gezicht wel dat het je enorm raakt, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 20:21
Verwijderd
wat morgan en leonoor ook al zeggen: je weet het eigenlijk al. een kaartje sturen is wel een goed idee ook

wat lief dat je hier over nadenkt, veel mensen doen alleen maar... sterkte
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 20:29
Nebel
Nebel is offline
Wat de anderen gezegd hebben + heel erg veel sterkte!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 22:01
Roos
Roos is offline
"Ik vind het zo erg voor u."

Een kaartje stellen mensen altijd op prijs, lijkt me.
Oud 07-03-2007, 22:52
Verwijderd
Ik denk dat een kaartje ook erg fijn is. Als je daar staat en er komen allemaal mensen langs je tijdens zo'n heftige gebeurtenis gaat alles langs je heen. En ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt hoe je het zegt, als het maar iets is wat van jou komt, wat jij meent.

Veel sterkte morgen bij de crematie
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 22:56
Verwijderd
je kan ook een mooie foto uitzoeken van jullie samen en dat als kaartje gebruiken, dan is het niet zo onpersoonlijk... of is dat juist te confronterend?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 07-03-2007 @ 21:00 :
Volgens mij weet je wel wat je wilt zeggen? (Je zegt in je post: "Het enige wat ik zeker weten wil zeggen is dat ik het heel erg waardeer dat ik bij de crematie aanwezig mag zijn".)

Ik heb het - gelukkig - nooit meegemaakt, maar ik zou het op dat moment zelf geloof ik beperken tot 'gecondoleerd en veel sterkte' en de ouders een brief/kaart sturen waarin ik meer zou zetten dan alleen dat.
En wat Nala zegt. Sterkte.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 14:24
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
toen ik een poosje geleden op een condoleeravond (hoe noem je zoiets) van een jongen was die ook zelfmoord pleegde, hoorde ik (toevallig, het was niet voor mijn oren bedoeld) zijn moeder zeggen: iedereen zegt "gecondoleerd", maar wat "gecondoleerd", gecondoleerd met je zóón. die kleine moeite erbij. het zal geen verwijt geweest zijn van haar kant, zo moet je dat niet opvatten, maar zeg altijd wat je hart wil zeggen (dus mss dat wat je noemt). veel sterkte ermee.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 16:09
Pruts0r
Pruts0r is offline
Buiten dat je gewoon iets zegt helpt een stevige emotionele omhelzing ook wel... Zoiets is vaak duidelijker als woorden (althans imho)

En buiten het 'condoleren' zou je eventueel ook nog de komende tijd daar af en toe toch langs kunnen gaan... Je zegt iig dat je ook zn ouders kent... Dan zou ik daar zeker niet wegblijven omdat die jongen het niet meer zag zitten...

Iig jij wel heel veel sterkte
Oud 08-03-2007, 17:13
Sask!a
Sask!a is offline
Hoi Alistar,

Hoe is het gegaan vandaag?
Knuf voor jou.

Mijn ervaring is dat je weinig tijd hebt om echt wat te zeggen, de meeste mensen voor je zeggen 'gecondoleerd' of 'veel sterkte'. Dat lijkt bijna een ingesproken bandje 'gecondoleerd', 'gecondoleerd', 'gecondoleerd'. De nabestaanden die ik heb gesproken weten naderhand vaak niet eens meer wie ze nu wel en wie ze niet hebben gezien tijdens het condoleren, laat staan wie wat heeft gezegd.

Ik zeg meestal ook alleen 'gecondoleerd' en als je meer wilt zeggen, inderdaad een kaart of brief sturen, zoals al eerder werd genoemd. Eventueel met een gedicht dat uitdrukt hoe jij je voelt. Ook kun je na een tijdje langsgaan.. Dat drukt meer uit dan iets 'moeten' omdat je in die rij staat.

Groetjes Saskia
Oud 08-03-2007, 18:08
Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Sask!a schreef op 08-03-2007 @ 18:13 :
Hoi Alistar,

Hoe is het gegaan vandaag?
Knuf voor jou.

Mijn ervaring is dat je weinig tijd hebt om echt wat te zeggen, de meeste mensen voor je zeggen 'gecondoleerd' of 'veel sterkte'. Dat lijkt bijna een ingesproken bandje 'gecondoleerd', 'gecondoleerd', 'gecondoleerd'. De nabestaanden die ik heb gesproken weten naderhand vaak niet eens meer wie ze nu wel en wie ze niet hebben gezien tijdens het condoleren, laat staan wie wat heeft gezegd.

Ik zeg meestal ook alleen 'gecondoleerd' en als je meer wilt zeggen, inderdaad een kaart of brief sturen, zoals al eerder werd genoemd. Eventueel met een gedicht dat uitdrukt hoe jij je voelt. Ook kun je na een tijdje langsgaan.. Dat drukt meer uit dan iets 'moeten' omdat je in die rij staat.

Groetjes Saskia
Gedichten maken heel veel indruk naar mijn ervaring.....
Reageren

Regels voor berichten