Advertentie | |
|
![]() |
|
Je terugtrekken uit een VOF maakt je niet minder aansprakelijk voor schulden (die voor terugtrekking gemaakt zijn), al helemaal niet in een dergelijke dubieuze constructie. Daarvoor heb je namelijk de vereffening, waar ze zich niet zomaar aan kunnen onttrekken.(link)
De andere (voormalig-) eigenaren zijn dus net zo goed hoofdelijk verantwoordelijk voor die schulden als je broer. Verdeling dus, tenzij alle anderen failliet zijn gegaan. Überhaupt moeten ze voor ontbinding eerst een ontbindingsbesluit hebben. Afhankelijk van de statuten, goede kans dat je broer daarvoor moet tekenen. Was die investering die opgeeist wordt overigens een toevoeging aan het privevermogen van een van de vennoten, die het vervolgens in de VOF stopte, of een investering direct in de VOF? Welke voorwaarden waren er aan verbonden?
Laatst gewijzigd op 01-03-2007 om 00:27. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Overigens is het bij wanprestatie niet ongebruikelijk dat een investeerder zich terugtrekt en het gehele investeringsbedrag terugvordert. Citaat:
Bedenk je goed dat een VOF géén rechtspersoon is. Ook al zit er geen geld meer in het bedrijf (dat kan sowieso niet echt), dan kunnen schulden zeker nog wel op de vennoten verhaald worden. Daarnaast is de enige situatie waarin een schuldeiser pech heeft een faillissement en dat zou in dit geval dus het persoonlijk faillissement van je broer zijn. Niet van de VOF.
||
![]() |
Citaat:
Geen van de (voormalig-)eigenaren is failliet verklaard, het bedrijf is meer door persoonlijke omstandigheden aan een eind gekomen. De vriendin van mijn broer was op dat moment zwanger, zijn vennoten zagen het niet langer zitten om met een aankomend papa samen te werken... mede omdat het leven van mijn broer op dat moment erg onzeker was: Geen eigen huis, nauwelijks inkomen en veel in het buitenland. Ze hebben hem dus medio oktober 2006 een e-mail gestuurd waarin stond dat ze elke vorm van samenwerking in het vervolg zouden mijden en zij het bedrijf met zijn 2-en zouden voortzetten. Vreemd verhaal, nog meer omdat mijn broer het hele brein achter het bedrijfsplan is geweest en er enkel mensen bij betrokken heeft om de uitwerking te vergemakkelijken. Doet er verder ook niet toe; Mijn broer had op dat moment een advocaat en er heeft nog enig juridisch getouwtrek plaatsgevonden, om te vermijden dat zijn vennoten de zaak voort konden zetten. Die investering die nu wordt opgeeist, is een investering direct in de VOF. Naar mijn weten dus zonder verdere voorwaarden, aangezien ze niets zwart- op wit hebben vastgelegd. ![]() Mijn ouders hebben ook een investering gedaan (of eigenlijk een lening), maar hebben dit toegevoegd aan het privevermogen van mijn broer, welke het vervolgens zelf in de VOF stopte. Dit staat wel zwart- op wit, maar omdat mijn ouders hier verder niet moeilijk over doen en het niet terug willen hebben mag dit eveneens gezien worden als een verloren investering/kwijtgescholden schuld. Gezien de brief van de Kamer van Koophandel, die mijn broer heeft ontvangen, lijkt het mij aannemelijk dat ook hij niet langer gebonden is aan het bedrijf?
||
![]() |
Citaat:
Dit is wederom een typisch geval van 'we vertrouwen er wel op dat het goed komt, we zijn immers goede vrienden, dus iets op papier vast leggen is vast niet noodzakelijk', verschrikkelijk idioot in situaties als deze, dat blijkt ook nu maar weer. Maargoed, niets meer aan te veranderen. ![]() Persoonlijk heb ik toch het idee dat hij het beste alsnog contact op kan nemen met 1 van de advocaten, gezien het feit dat de vennoten er onderling niet uit komen en het bedrag dat nu wordt opgeeist door een voormalig investeerder totaal niet op zijn plaats is. Geen van de vennoten is failliet verklaard, en naar mijn weten is mijn broer dan ook niet in zijn eentje aansprakelijk voor de bedragen die eventueel worden teruggevorderd. Is het mogelijk, om het door de investeerder vastgestelde termijn van 31 maart 2007, voorlopig te negeren, en het eerst verder uit te zoeken? Of moet we het voor die tijd zien te regelen? ![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|