Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2007, 11:06
Nijpjes
Nijpjes is offline
Dat wil ik gaan doen dus.
Mijn doel is een weblog hebben die ik helemaal aan kan passen aan mijn wensen. Dit wil ik bereiken m.b.v. een goeie tutorial(s) of een template (zoals bBlog).

Wat ik nou graag van jullie wil weten is:
  • Weten jullie waar ik een goede tutorial kan vinden? Ik had deze gevonden, maar die dude laat alle code door Dreamweaver schrijven waardoor ik later niet meer weet hoe ik dingen makkelijk kan aanpassen...denk ik.
  • Weten jullie een goede template waarin ik alles kan veranderen? bBlog leek me in eerste instantie ok, maar als ik kijk naar de sites die er mee gemaakt zijn...

Danku.
Oud 28-02-2007, 11:43
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
wordpress
Oud 28-02-2007, 12:30
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Chilli Dude schreef op 28-02-2007 @ 12:43 :
wordpress
Chilli Dude, jij hebt me vaker (erg) goed geholpen, maar zou je een korte motivatie kunnen geven van je antwoord?
Oud 28-02-2007, 12:47
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Wordpress is inderdaad prima weblogsoftware. Gewoon downloaden, installeren en je bent verkocht. Ik draai ook Wordpress

http://www.wordpress.org/
Oud 28-02-2007, 12:54
Verwijderd
Inderdaad, ik gebruik ook wordpress voor verschillende weblogs.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 12:56
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ok, zie nu dat een weblog die ik erg mooi vind ook is gemaakt met wordpress.

Bedankt!
Oud 28-02-2007, 13:09
M@rco
M@rco is offline
Ook erg de moeite waard vind ik Textpattern.

Maar ja, zo lang je maar de beschikking hebt over een server met PHP en MySQL zijn er 1001 gratis weblog-pakketten beschikbaar die je allemaal kunt proberen. Op http://www.opensourcecms.com kun je er ook een hoop uitproberen
Oud 28-02-2007, 13:41
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Drupal is voor de iets gevorderde gebruiker ook erg bruikbaar om een weblog mee te maken.
Oud 28-02-2007, 15:13
vtxm
vtxm is offline
Advies van topweblogger vtxm: neem geen web-log.nl wegens het vervelende beleid en beperkte mogelijkheden.

Moet je trouwens ook nog flink voor betalen + een paar moderatoren die zich overal mee bemoeien.

Wordpress is een prima idee!
Oud 28-02-2007, 15:56
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 28-02-2007 @ 13:30 :
Chilli Dude, jij hebt me vaker (erg) goed geholpen, maar zou je een korte motivatie kunnen geven van je antwoord?
wordpress.org zegt genoeg

En er zijn genoeg plugins/mods/themes te vinden om het effect te krijgen wat je wil oh en easy-to-use ofc.
Oud 28-02-2007, 16:19
vtxm
vtxm is offline
Typepad is trouwens ook goed.
Kijk op http://www.typepad.com/
Oud 28-02-2007, 16:30
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
vtxm schreef op 28-02-2007 @ 17:19 :
Typepad is trouwens ook goed.
Kijk op http://www.typepad.com/
Maar niet gratisch geloof ik.

Nee, mijn keus is gemaakt: woorddruk.
Oud 28-02-2007, 16:48
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Kijk ook naar Serendipity
Vind ik stuk uitgebreider en relaxer dan wordpress. Daarnaast komt dat t minder buggy is, vooral wat security betreft
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 18:21
vtxm
vtxm is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 28-02-2007 @ 17:30 :
Maar niet gratisch geloof ik.

Nee, mijn keus is gemaakt: woorddruk.
Oke, ook een goede provider.
Typepad is idd niet gratis.
Oud 28-02-2007, 19:57
kruizer
kruizer is offline
Mijn probleem met die voorgebakken meuk als Wordpress is dat de mogelijkheden óf niet toereikend, óf juist ten overvloede aanwezig zijn. Vandaar dat ik zoveel mogelijk alles zelf bouw.

Voor mensen die iets minder nerd zijn, is een Wordpress of Joomla inderdaad een prima uitkomt, en wat mij betreft beter dan écht beperkte troep als web-log.nl of Blogger.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 21:19
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
kruizer schreef op 28-02-2007 @ 20:57 :
Mijn probleem met die voorgebakken meuk als Wordpress is dat de mogelijkheden óf niet toereikend, óf juist ten overvloede aanwezig zijn. Vandaar dat ik zoveel mogelijk alles zelf bouw.

Voor mensen die iets minder nerd zijn, is een Wordpress of Joomla inderdaad een prima uitkomt, en wat mij betreft beter dan écht beperkte troep als web-log.nl of Blogger.
Mm, ik vind het niet echt een goed argument (a). Ook al is iemand even nerd, of nerder dan jij. Er gaat behoorlijk wat tijd in zitten om iets fatsoenlijks uit de grond te stampen. Niet binnen 1 of 2 dagen gedaan. En mensen die willen bloggen voor de hobby, en er zo eens per dag of minder dan dat wat persoonlijke troep erop zetten, is het zeker de moeite niet waard (tenzij je het leuk vind om het te maken)
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 13:11
kruizer
kruizer is offline
Ah ja, daar heb je een punt inderdaad.
Is natuurlijk een afwezig die je maakt he, krijgen wat je wilt enerzijds, en tijdsbesparing anderzijds.

Voor mij was het vooral het leerzame gedeelte wat de doorslag gaf. Natuurlijk, ik vind het geinig om af en toe wat dingetjes te schrijven voor m'n site, maar het bijbouwen van nieuwe dingen vind minstens zo leuk.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 13:15
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 28-02-2007 @ 22:19 :
Mm, ik vind het niet echt een goed argument (a). Ook al is iemand even nerd, of nerder dan jij. Er gaat behoorlijk wat tijd in zitten om iets fatsoenlijks uit de grond te stampen. Niet binnen 1 of 2 dagen gedaan. En mensen die willen bloggen voor de hobby, en er zo eens per dag of minder dan dat wat persoonlijke troep erop zetten, is het zeker de moeite niet waard (tenzij je het leuk vind om het te maken)
Ik vind het maken van het weblog net zo leuk/belangrijk als het bloggen zelf, daarom is iets supervoorgebakken als blogger of web-log.nl niets voor mij. En wordpress is precies goed, omdat ik wel een beetje nerd ben, maar niet zo erg dat ik vanuit het niets een heel blog kan schrijven. Bijkomend voordeel van wordpress is dat ik wel dingen aan kan passen, mocht ik ooit nog zo'n übernurt worden.

Hoe zit het trouwens met de bloggers hier: krijgen jullie bezoekers op jullie blog, dus mensen die serieus interesse hebben in wat je te zeggen hebt?
Of zijn er ook bloggers hier die (zoals ik) het geen reet uitmaken of er mensen op je blog komen en gewoon bloggen voor zichzelf, als een soort multimediaal dagboek?
Oud 01-03-2007, 14:50
kruizer
kruizer is offline
Hoewel ik mijn site geen weblog wil noemen, zal het er best in de buurt komen. Het nut van schrijven over wat ik afgelopen weekend in de kroeg heb gedaan zie ik niet zitten, kan me moeilijk voorstellen dat dat andere mensen kan interesseren, maar ik schrijf wel over dingen die me bezighouden, ja.
En natuurlijk vind ik het leuk als er mensen op af komen, het lezen en er als het even kan op reageren. Als dat niet zo was had ik het wel in Notepad ingetikt, en had ik me de moeite van het opzetten van een site kunnen besparen.

Of die mensen ook daadwerkelijk interesse hebben, kan ik wat lastiger zeggen. Veel bezoekers komen op mijn site zonder dat ze op een link hebben geklikt, dus dat wordt óf vanuit hun favorieten aangeklikt, óf gekopieerd ergens vandaan, bijvoorbeeld uit m'n sig op dit forum.
Lijkt me een goed teken, zeker als het bookmarks, doorstuurmails of MSN-berichten betreft. Dan vind men het de moeite van het doorsturen waard.

De laatste week zie ik een stijgende lijn in de statistieken, en ja, daar word ik blij van.
Dus nee, ik schrijf niet enkel voor mezelf. Of ikz ou stoppen als de bezoekers ineens weg zouden blijven, vind ik lastig te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 15:13
Nijpjes
Nijpjes is offline
Hoe zorg je er voor dat mensen op je "blog" komen? En hoe lang duurde het voordat het werkte?
Oud 01-03-2007, 15:21
vtxm
vtxm is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 01-03-2007 @ 16:13 :
Hoe zorg je er voor dat mensen op je "blog" komen? En hoe lang duurde het voordat het werkte?
Via sites zoals www.gratisbezoekers.nl en door mee te doen aan de Dutch Bloggies awards.

Je kan ook reclame maken op sites waarover hier geen regel is dat dit niet mag.
Oud 01-03-2007, 15:45
Verwijderd
Ik krijg bezoekers op de weblog via zoekmachine's.
Een weblog word erg snel hoog genoteerd bij een zoekmachine.

Nadeel alleen dat ik te lui ben om te blijvens chrijven, als het dus over een onderwerp gaat niet jezelf) kan het raadzaam zijn om meer mensen je te laten helpen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 16:21
kruizer
kruizer is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 01-03-2007 @ 16:13 :
Zorgen dat je site de moeite waard is om te bezoeken.
Dingen schrijven die mensen interesseren, zodat ze regelmatig terugkomen en het adres van je site doorsturen aan andere mensen. Zorgen dat het geheel er goed uitziet, opvallend als het even kan, maar iig goed werkend.

Ik heb bij m'n site ook redelijk wat gedaan om te zorgen dat zoekmachines het interessant vinden; titel van een bericht in de URL, dat soort dingen, maar ik mik meer op mond-tot-mond reclame dan op zoekmachines.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 16:54
vtxm
vtxm is offline
Citaat:
********** schreef op 01-03-2007 @ 16:45 :
Ik krijg bezoekers op de weblog via zoekmachine's.
Een weblog word erg snel hoog genoteerd bij een zoekmachine.

Nadeel alleen dat ik te lui ben om te blijvens chrijven, als het dus over een onderwerp gaat niet jezelf) kan het raadzaam zijn om meer mensen je te laten helpen.
Dat is raadzaam idd maar het moeten wel de juiste mensen zijn want iemand die ik van mijn weblogs kende ging achterbaks vervelende reacties over mij schrijven op andere weblogs.

Maar Google vond die toen ik gewoon even op mijn nickname vtxm zocht...

Wel handig, dat Google.
Oud 01-03-2007, 17:15
SubbehQ
SubbehQ is offline
open trivia is een opensource project die een behoorlijke complete blog aanbied en dit door alle mappen en php's die nodig zijn downloadbaar te stellen. enige dat je zelf nog moet doen is een setupje volgen en de juiste database instellen.

ik ben er erg tevreden mee, want je kan dus elke file helemaal zo aanpassen als jezelf wilt
Oud 01-03-2007, 21:17
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
kruizer schreef op 28-02-2007 @ 20:57 :

Het is vaak veel sneller om gewoon een bestaand script te gebruiken, en ofwel met de tekortkomingen te leren leven of er zelf gewoon wat mee te knoeien: te veel funcites kun je grafisch meestal heel snel weglaten, functies toevoegen is meestal ook wel doenbaar. De perfecte combinatie van eigen keuze en toch gebruik te blijven maken van voorgeschreven scripts. Het voordeel is daarbij ook dat je bij een zelfgeschreven script ook veiligheid in het achterhoofd moet houden en dergelijke, bij de bekende scripts (WordPress en dergelijke) mag je er volgens mij wel van uit gaan dat alles wat veilig in elkaar gezet geweest is, zodat je zelf geen uitgebreide kennis van PHP-beveiliging nodig hebt).
Oud 03-03-2007, 08:44
Spammie
Spammie is offline
http://nucleuscms.org/ is ook fijn.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 17:03
Barone
Barone is offline
joomla.org
Oud 03-03-2007, 22:00
Manuzhai
Manuzhai is offline
WordPress is op dit moment wel de grootste, ik gebruik nog altijd zelfbouw-meuk, voornamelijk omdat ik het altijd zo irritant vind om de themes van WordPress naar mijn wensen aan te passen.
Oud 03-03-2007, 22:19
Verwijderd
Ik gebruik zelf geen WordPress, maar heb wel een aantal WordPress blogs gezien, en die zien er meestal top-notch uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten