Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2007, 13:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Ik werk al een tijdje met ubuntu (met GNome) op mn pc, tot zeer grote tevredenheid.

nou wil ik op mn pc, naast xp, ook ubuntu zetten. vreest niet, dualboot is voor mij bekend terrein, en backups ook

echter, t wil niet. hij boot vanaf cd, en vervolgens verschijnt t scherm de tekst niet goed meer. De tekst wordt zeg maar dubbel weergegeven, maar niet netjes - t ziet er heel raar uit.

ook stop-ie dan, met een melding over 'error : sync' (nogiets nogiets nogiets).

ik heb al geprobeerd om de resolutie in te stellen - dat kan in t menu voor de install, en dat werkt dan wel weer goed .

hellup !
Oud 05-03-2007, 14:07
Engadin
Engadin is offline
Ik heb geen idee. Heb je gekeken of je hardware ondersteund wordt? Anders moet je het ff op een ubuntu forum vragen.
Oud 05-03-2007, 19:43
ILUsion
ILUsion is offline
Volgens mij is dit gewoon een kwestie dat je een te hoge resolutie hebt gekozen (of dat hij dat automatisch gedaan heeft). Ik vermoed dat die foutmelding van het beeldscherm zelf is (meestal een rood/blauw/groen/grijs/... kadertje, met geheel andere letters in dan normaal bij de command line interface).

De oplossing ligt er volgens mij in om gewoon eerst met een lagere resolutie te werken en dan drivers te installeren van je videokaart (als daarvoor speciale drivers bestaan).

Als je niet precies weet hoe je op een draaiende installatie (want ik vermoed dat je die Ubuntu al geïnstalleerd hebt), dan wil ik best wat uitleg posten (dit doe je in het configuratiebestand /etc/X11/xorg.conf, als ik me het pad goed herinner en dan de X-server opnieuw oproepen met Ctrl+Shift+BackSpace (ook weer als ik me niet vergis)).
Oud 06-03-2007, 12:06
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 05-03-2007 @ 20:43 :
Volgens mij is dit gewoon een kwestie dat je een te hoge resolutie hebt gekozen (of dat hij dat automatisch gedaan heeft). Ik vermoed dat die foutmelding van het beeldscherm zelf is (meestal een rood/blauw/groen/grijs/... kadertje, met geheel andere letters in dan normaal bij de command line interface).

nee, het is een foutmelding van de linux kernel. ik heb nog s gekeken : 'attempting to kill init'.

Citaat:

De oplossing ligt er volgens mij in om gewoon eerst met een lagere resolutie te werken en dan drivers te installeren van je videokaart (als daarvoor speciale drivers bestaan).

tsja, dan moet t wel eerst werken he.

Citaat:

Als je niet precies weet hoe je op een draaiende installatie (want ik vermoed dat je die Ubuntu al geïnstalleerd hebt), dan wil ik best wat uitleg posten (dit doe je in het configuratiebestand /etc/X11/xorg.conf, als ik me het pad goed herinner en dan de X-server opnieuw oproepen met Ctrl+Shift+BackSpace (ook weer als ik me niet vergis)).
nee, hij loopt juist vast bij de installatie. dat X11 gebeuren wist ik al, van mn desktopje met nvidia-kaart
Oud 06-03-2007, 19:00
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-03-2007 @ 13:06 :

nee, het is een foutmelding van de linux kernel. ik heb nog s gekeken : 'attempting to kill init'.

[/b]
tsja, dan moet t wel eerst werken he.

nee, hij loopt juist vast bij de installatie. dat X11 gebeuren wist ik al, van mn desktopje met nvidia-kaart [/B]
Ik dacht eerst ui je TS te verstaan dat je het wel werkend kreeg met die lagere resolutie (maar dat zal op het grafische menu geslagen hebben zeker?).

Bon, in dat menu staan ook HELP-teksten, misschien vind je daar iets in; eventueel moet je de framebuffer aanpassen (staat meestal wel in die helpdingen daar uitgelegd), want die zou soms wel voor problemen durven zorgen, dacht ik.

Veel meer tips kan ik niet direct bedenken.
Oud 06-03-2007, 19:48
Engadin
Engadin is offline
Heb je al eens gezocht op ubuntu en je moederbord ofzo?
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten