Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2009, 22:25
Verwijderd
Na lange tijd me er neit mee bezig gehouden te hebben wil ik weer eens een website maken. Het gaat om een website met een vergelijkbare opzet als nu.nl. Informatie over bepaalde onderwerpen.

Mijn idee is om niet overal een html bestand van te maken meer de tekst op te slaan in txt bestandjes of in een datebase. Het gaat om een simpele opmaak met hier en daar wat extra opmaak.
Maar.. is dat nou handig je tekst in txt bestandjes of in een datebase opslaan. En hoe kan ik dat het beste doen.

Als ik bijvoorbeeld over onderwerp X schrijf en ik heb de text XYZ. Kan ik er dan voor zorgen dat mijn menu en submenu automatisch wordt opgebouwd. Zodat ik deze niet aan hoef te passen als ik een nieuw stuk toevoeg?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2009, 23:57
ILUsion
ILUsion is offline
Je moet dan zien dat je een programmeertaal gebruikt op je website die al die zaken afhandelt (voorbeelden zijn PHP, Perl, Python (Django), Perl, Ruby (on Rails), ASP (al omvat dat meerdere talen)). De meestgebruikte taal is PHP voor die dingen, maar als je zelf wat ineen zou knutselen daarvoor, is het slechts een kwestie van te kijken wat je hosting provider aanbiedt en welke talen je zelf min of meer onder de knie hebt.

En zoals met de meeste programmeertalen: the sky is the limit. Als je wilt dat iedere gebruiker persoonlijk begroet wordt, is dat in principe mogelijk; je moet het enkel zelf programmeren in dat geval.

Wat je idee betreft: voor een kleine site is er niets mis om gewoon met tekstbestandjes te werken, maar op een bepaald moment ga je daar natuurlijk vastlopen. Bovendien zou ik dan ook gewoon direct aanraden om in die txt-bestanden gewoon direct html-code in te gooien (de code die in je grote blok zou moeten komen). Maar dat moet je natuurlijk geheel vergelijken met je echte noden. Tenzij je de inhoud op een bepaalde manier laat genereren door een programma, is deze aanpak niet veel productiever dan gewoon manueel html-bestanden aan te passen.

Nu, ik gok dat, vermits je deze vraag stelt eigenlijk niet zo into programmeren zult zijn. Wees gelukkig: er bestaat genoeg software die al voor je geschreven is, zoek maar eens op de term CMS (Content Management System). Enkele bekende voorbeelden zijn Drupal, WordPress, Joomla, Mambo, maar je kan bv. ook naar MediaWiki kijken (WikiPedia draait daarop bv.). De meeste van die software is in PHP geschreven, dus bij een goed hostingcontract krijg je daar wel wat PHP en een database bij. Als je geen database hebt: dan moet je op zoek naar een CMS dat alles in tekstbestanden opslaat (en dat vereist iets meer kennis van PHP om dat te laten werken soms). Die software gaat je ook meer bieden dan wat je zelf op een dag programmeren ineen hebt gestoken, die zijn vaak voorzien van makkelijke venstertjes om allerlei dingen in te voegen, opmaak toe te voegen e.d.
Oud 18-01-2009, 12:39
Verwijderd
Thanks!
PHP en CMS ja.

PHP heb ik wel wat ervaring mee, dus dat zal m worden.

Ik kan wel alles simpel houden en lekker html bestandjes maken, maar ik wil er ook van leren. Dus lekker gebruiken wat mogelijk is. Zodat ik hier later ook nog iets aan heb.

Ik begrijp dat het werken met tekstbestandjes voor grotere sites niet meer werkt? Wordt hier de tekst in een database opgeslagen?
Wordt alle 'inhoud' van de pagina, de feiltelijke tekst dus, dan in 1 tabel opgeslagen, of is het verstandig hier meerdere tabellen van te maken?
Defineer je paragrafen etc. simpelweg door een beetje HTML code in de tabel te zetten? Of moet je dit juist voorkomen?

Ik zal ondertussen eens kijken hoe die CMS programmas werken.

Nog even voor de duidelijkheid. De server draait PHP en heeft een database.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Nu, ik gok dat, vermits je deze vraag stelt eigenlijk niet zo into programmeren zult zijn. Wees gelukkig: er bestaat genoeg software die al voor je geschreven is, zoek maar eens op de term CMS (Content Management System). Enkele bekende voorbeelden zijn Drupal, WordPress, Joomla, Mambo, maar je kan bv. ook naar MediaWiki kijken (WikiPedia draait daarop bv.). De meeste van die software is in PHP geschreven, dus bij een goed hostingcontract krijg je daar wel wat PHP en een database bij. Als je geen database hebt: dan moet je op zoek naar een CMS dat alles in tekstbestanden opslaat (en dat vereist iets meer kennis van PHP om dat te laten werken soms). Die software gaat je ook meer bieden dan wat je zelf op een dag programmeren ineen hebt gestoken, die zijn vaak voorzien van makkelijke venstertjes om allerlei dingen in te voegen, opmaak toe te voegen e.d.
Maar welke CMS is handig om te kiezen. Ik lees op internet van alles en nog wat. Ik zoek iets simpels, voor een beginneling op CMS gebied.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 15:21
M@rco
M@rco is offline
Voor elk CMS geldt dat het weer op een net iets andere manier werkt en dat je het gewoon even onder de knie moet krijgen. En inderdaad, er zijn er ontzettend veel om uit te kiezen dus dat helpt ook al niet. ILUsion noemde al enkele populaire opties - Joomla, Drupal, Mambo, WordPress (hoewel die laatste meer een weblog dan een echt CMS is) - dus die zou je gewoon eens kunnen proberen en kijken hoe ze je bevallen.
Oud 18-01-2009, 17:07
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Thanks!
PHP en CMS ja.

PHP heb ik wel wat ervaring mee, dus dat zal m worden.

Ik kan wel alles simpel houden en lekker html bestandjes maken, maar ik wil er ook van leren. Dus lekker gebruiken wat mogelijk is. Zodat ik hier later ook nog iets aan heb.

Ik begrijp dat het werken met tekstbestandjes voor grotere sites niet meer werkt? Wordt hier de tekst in een database opgeslagen?
Wordt alle 'inhoud' van de pagina, de feiltelijke tekst dus, dan in 1 tabel opgeslagen, of is het verstandig hier meerdere tabellen van te maken?
Defineer je paragrafen etc. simpelweg door een beetje HTML code in de tabel te zetten? Of moet je dit juist voorkomen?

Ik zal ondertussen eens kijken hoe die CMS programmas werken.

Nog even voor de duidelijkheid. De server draait PHP en heeft een database.
Alles heeft zijn voor- en nadelen. Maar over het algemeen zal een CMS wel de opmaak direct in HTML opslaan in de tabellen. Met 1 tabel werken kan, het hangt echt af van wat je van opzet hebt. Bv. voor een simpel blogje kom je toe met een viertal tabellen: een tabel met je content in, een tabel met verschillende categorieën, een tabel waarin je de reacties van de gebruikers opslaat en een tabel met gegevens van de gebruikers. Maar goed, dat is volgens goed databasedesign dan; je kan die categorie-tabel zonder veel moeite weglaten bv. (maar dat heeft bepaalde nadelen; met een los tabel kan je nadien op 2 seconden kiezen om een categorie 'katten' te hernoemen naar 'poezen', o.i.d.; op de andere manier ga je jezelf en de database laten zweten om dat te doen). Voor een uitgebreider CMS kom je ook toe met een vijftal tabellen, afhankelijk van wat je exact op je site wilt hebben staan. Kort door de bocht is het voordelig om indien mogelijk zo veel mogelijk in losse tabellen te steken. Bekijk dat als volgt: stel je hebt een activiteitenkalender en gewone artikels op je site. In principe kan je die allebei in 1 tabel steken, maar dan moet je enerzijds velden voorzien die voor een artikel geen steek houden of voor kalender (je hebt dus veel lege velden staan), en als je een item in je kalender wil zoeken, zitten je artikels enkel in de weg en omgekeerd). In losse tabellen heb je dat probleem niet, maar zorg je er wel voor dat je omliggende PHP- en SQL-code voor extra features misschien wat ingewikkelder zijn (ik ga niet te veel in op details, omdat dat echt niet noemenswaardig moeilijker wordt).

HTML in je tabel opslaan is het simpelste om te doen; en als je gebruik maakt van degelijke CSS-sheets, is dat veelzijdig genoeg voor de meeste doeleinden. En dat is ook hetgene wat de meeste CMS'en doen. Maar niet alle CMS'en doen dat, MediaWiki doet dat bv. anders: die slaan Wiki-code op in de tabellen en als je een pagina opvraagt, maakt die daar HTML van. Vermits er daar een conversiestap bijkomt, is dat een klein beetje trager; maar als je de opmaak wilt veranderen, moet je aan je conversiestap knoeien en niet aan al je honderden pagina's. Een ander voorbeeld van software die dat niet doet, is bv. forumsoftware: daar wordt ook alles opgeslagen in een tussenliggend formaat (met vierkante tags in plaats van HTML-tags). Het voordeel daarvan is hetzelfde: er is een extra conversiestap, zodat je flexibiliteit bijkrijgt enerzijds (bv. latex-tags die niet in HTML kunnen), die BB-tags zijn handiger dan HTML zelf en je krijgt een klein stukje veiligheid bij (op een forum is dat wel van belang, in een CMS is dat iets minder, behalve ook voor de comments). Als je namelijk gewoon de content van je bezoekers als HTML opslaat en weergeeft op je site, kunnen zij ook scriptjes invoeren. Met je eigen tussenstap, kan je die eruit filteren.

Citaat:
Voor elk CMS geldt dat het weer op een net iets andere manier werkt en dat je het gewoon even onder de knie moet krijgen. En inderdaad, er zijn er ontzettend veel om uit te kiezen dus dat helpt ook al niet. ILUsion noemde al enkele populaire opties - Joomla, Drupal, Mambo, WordPress (hoewel die laatste meer een weblog dan een echt CMS is) - dus die zou je gewoon eens kunnen proberen en kijken hoe ze je bevallen.
Ja, WordPress is inderdaad blogsoftware, maar dat is ook maar een vorm van CMS (een heel basic vorm, maar goed). Persoonlijk werk ik met Joomla (genoeg over te vinden en genoeg uitbreidingen) voor een site die ik beheer met wat andere mensen uit mijn kring. Joomla werkt wel, maar is een vreselijk ingewikkeld iets (je bent een paar dagen bezig om je in te werken in alle technische kantjes) en ze nemen het niet zo nauw met moderne manieren van HTML-opmaak. Mambo is de voorloper van Joomla (maar niet verouderd, het wordt nog steeds voortontwikkeld, Joomla is enkel een afsplitsing ervan).
Oud 18-01-2009, 19:55
CD-R
CD-R is offline
Ik wil graag even wijzen op PivotX, fijne weblog/cms software als je 't mij vraagt. Is nog in beta, maar functioneert prima.
Oud 18-01-2009, 20:05
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik wil graag even wijzen op PivotX, fijne weblog/cms software als je 't mij vraagt. Is nog in beta, maar functioneert prima.
Die ziet er inderdaad propertjes uit
Oud 19-01-2009, 17:25
Verwijderd
Eindelijk is het me gelukt een CMS te installeren. Drupal staat er nu op.
Het valt me op dat je helemaal niet zo vrij bent om je site aan te passen. Qua uiterlijk bedoel ik dan.. dus een leuk eigen fancy menuutje maken bijvoorbeeld. of kan dit wel?

Als je zelf een mooie index site maakt, database erbij, beetje spelen met html en php dan kan je toch makkelijk ook zoiets opzetten? Wat ishet voordeel hiervan? Dat het kant er klaar is? Op internet zijn ook kant en klate scripts
Met citaat reageren
Oud 20-01-2009, 09:14
ILUsion
ILUsion is offline
Je bent over het algemeen wel wat gebonden aan de opties van je CMS, maar met wat gespeel met CSS valt dat soms heel erg om te vormen van het originele formaat naar iets anders. En skins wisselen is ook vaak iets dat heel veel kan veranderen aan het uiterlijk.

Zelf iets ineenknutselen is zeker niet onmogelijk. De moeilijkheid hangt een beetje af van wat je wilt, maar in ieder geval bepaal je dan ook zelf wat je nodig hebt. Op het internet zijn inderdaad scriptjes te vinden, en dat zijn bv. die Joomla, Drupal, ... (om de grote namen te noemen), ook al zullen er zeker ook kleine vissen rondzwemmen, of korte scripts om iets kleins te doen (een gastenboek opzetten bv.) Het voordeel van kant-en-klaar is dat je zelf niet meer de moeite moet doen om alles uit te werken. Met die grote scripts heb je het voordeel dat je ook makkelijker aan een andere webmaster eens kan vragen: 'zeg, hoe heb jij dit of dat geregeld aan je site die op {groot CMS} draait?'. Bij eigen fabrikaten, sta je natuurlijk enkel zelf in voor de problemen.
Reageren

Regels voor berichten