Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2007, 20:53
*carmen*
*carmen* is offline
Aangezien er in onze schoolkrant nooit een reactie komt of wat er dan ook in staat, vroeg ik me af of jullie het wilden lezen en er commentaar bij wilden geven. Leuk? Niet leuk? goed? Niet goed?
Wel graag beetje onderbouwing...

Geen seks voor het huwelijk

Een veel gehoord principe in H.(woonplaats, niet nader te noemen), niets mis mee hoor. ‘Wij wachten op elkaar, we bewijzen dat we de ware zijn voor elkaar’, ‘ik wil mezelf alleen geven aan een speciaal iemand,’ of ‘er is geen nacht mooier dan je huwelijksnacht, dus waarom zou je al eerder zoiets speciaals delen met elkaar.’ Veel gehoorde uitspraken van stellen die besloten hebben te wachten met ‘echt’ seks tot de huwelijksnacht.
Nu ga ik niet beweren dat ik gewacht heb, ten eerste zou ik dat niet kunnen, maar ten tweede ook niet willen.
De huwelijksnacht lijkt mij een van de nachten waarin het voelt alsof je volledig bent doorgezakt in een kroeg en dan pas in je bed kunt duiken als hij voor de zesde keer langs komt vliegen.
Gedurende je huwelijksdag moet je de hele dag lachen, eerst voor foto’s, dan voor familie en goede vrienden en om het nog erger te maken ’s avonds voor vage kennissen die alleen uitgenodigd zijn voor de goede verstandhouding. Dan moet je verplicht met iedereen een praatje maken, niet te vergeten oprecht geïnteresseerd zijn en constant hetzelfde verhaal met dezelfde oprechtheid vertellen. Hoe mooi je dag was, waar je de jurk hebt gekocht, hoe de blik in zijn ogen was toen hij je jurk voor het eerst zag en dat dit een dag is om nooit te vergeten. Dan moet je alle complimentjes incasseren: ‘wat een geweldige jurk heb je aan,’ ‘wat een mooie locatie om te trouwen,’ ‘wat zien je ouders er gelukkig uit,’ en ‘wat was de taart lekker.’
Toen sloeg de klok eindelijk twaalf uur, als het niet eerder is, de band stopt met spelen en men verwacht wordt naar huis te gaan. Daar gaan we weer, weer iedereen zoenen, iedereen bedanken voor hun komst en hun cadeaus en vriendelijk en beleefd lachen tot je kaken er pijn van doen. Beleefde dingen mompelen dat je elkaar binnenkort zeker weer zult spreken, op een rustiger moment.
Snel, alle cadeaus inladen, het personeel bedanken voor de gezellige avond en op naar huis.

‘Sorry schat, ik heb hoofdpijn, vind je het goed dat ik ga slapen?’
’Ja hoor schat, natuurlijk, ik hou van je…’
‘Ik ook van jou.’
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2007, 21:51
Verwijderd
'k vind het best een leuk stukje, niet heel bijzonder, maar het leest zeker lekker weg. Wat is de doelgroep van de schoolkrant?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 22:54
Verwijderd
Ik zou het wat grappiger maken, aangezien de leeftijd van de doelgroep wat lager ligt dan van de aanstaande bruid(egom).
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 17:43
homehapero
homehapero is offline
mja ik vind wel dat je een beetje gemakkelijk over die huwelijksnacht heen gaat... dit is per slot van rekening wel de M/V met wie je (hopelijk want dat is althans de bedoeling) de rest van je leven zal doorbrengen.
Niet dat ik vind dat iedereen zijn maagdelijkheid moet bewaren, het is natuurlijk je eigen keus wat je met je lichaam doet, maar ik hoop in elk geval dat mijn huwelijksnacht een ietsiepitsie tederder en liefdevoller wordt dan degene die jij beschrijft...

Over de inhoud: ik vind het niet slecht geschreven alleen vind ik het raar voor in de schoolkrant.
Het is immers geen artikel, maar voor een écht opiniestuk ga je voor mij niet diep genoeg op de kwestie in. Het hangt dus ergens tussenin en daarom lijkt mij he stuk wat de inhoud betreft alleen nuttig om eventuele discussies op gang te brengen...
Oud 07-03-2007, 18:30
*carmen*
*carmen* is offline
we kennen in onze schoolkrant zowiezo weinig stukjes waarin echt iets te lezen valt, meer alleen maar flauwe quotes en dat soort dingen, vandaar dat ik bedacht dat er iets anders in moest komen. Iets wat misschien een discussie op kan wekken of waar mensen in elk geval over na gaan denken.

Dus iets grapppiger en meer richten op de doelgroep?
Niet vergeten dat ik ergens woon waar men op hun 15e al begint met sparen voor de bruiloft en enorme voorstellingen heeft van deze nacht hoor...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 18:41
homehapero
homehapero is offline
Citaat:
*carmen* schreef op 07-03-2007 @ 19:30 :

Niet vergeten dat ik ergens woon waar men op hun 15e al begint met sparen voor de bruiloft en enorme voorstellingen heeft van deze nacht hoor...
waar woon je dan? bij de Amish?
Oud 07-03-2007, 18:44
leiv
leiv is offline
Nee, niet leuk, niet goed.

De beschrijving van de huwelijksdag is doordrenkt van mislukt cynisme. De meeste mensen die gaan trouwen zijn trots en vinden al die aandacht heerlijk. Anders zou je wel in besloten kring gaan trouwen. Nu weet ik wel dat het cynisme bedoelt is als humoristische toon, maar hij ligt bij mij erg vals in het gehoor.

Daar komt bij dat de tekst krakkemikkig geschreven is en de punchline zeer saai en voor de hand liggend is.

Sorry dat ik zo hard ben - wat ik niet voor mijn plezier doe - maar ik kan er niet meer van maken.

Succes met de schoolkrant.
Oud 07-03-2007, 18:44
Changshan
Changshan is offline
Wel leuk. Sorry, onderbouwen kan ik alleen of zo kort, of door te mierenneuken.

Tip: voor verdere inspiratie moet je eens op Seksualiteit kijken. Er is daar nu best een serieus topic over dat onderwerp gaande.

Edit: ik zie dat je er al geweest bent.
Oud 07-03-2007, 18:47
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Changshan schreef op 07-03-2007 @ 19:44 :
Wel leuk. Sorry, onderbouwen kan ik alleen of zo kort, of door te mierenneuken.

Tip: voor verdere inspiratie moet je eens op Seksualiteit kijken. Er is daar nu best een serieus topic over dat onderwerp gaande.

Edit: ik zie dat je er al geweest bent.
Ghehe, ik had net dat topic gelezen toen ik hier op Letteren kwam en een topic met (bijna) dezelfde titel zag, dat was een beetje een wtfmoment.
Oud 07-03-2007, 19:09
homehapero
homehapero is offline
waw misschien bestaat er wel een soort mystieke band tussen de verschillende fora...

@leiv: harde criticus! in al je replys
Oud 07-03-2007, 19:37
leiv
leiv is offline
Citaat:
homehapero schreef op 07-03-2007 @ 20:09 :

@leiv: harde criticus! in al je replys
Ja, ik ben nou eenmaal geen zachte heelmeester. Ik kan ook zeer lovend zijn als een tekst het verdient. Het is dus absoluut niet zo dat ik uit puur cynisme elke tekst die ik tegenkom neersabel. "Streng, doch rechtvaardig"
Oud 08-03-2007, 08:09
*carmen*
*carmen* is offline
denk wel dat mijn 'valse cynisme' voortkomt uit mijn eigen situatie... (vriend vrijgemaakt... etc)
dat staat hier eigenlijk half half buiten, maar toch, het speelt ergens op de achtergrond altijd mee!

Ja de uitsmijter is niet fantastisch, maar het publiek loopt vanaf 14 jaar... in hoeverre had ik het dieper kunnen maken dat iedereen het nog begreep?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 18:23
homehapero
homehapero is offline
Citaat:
leiv schreef op 07-03-2007 @ 20:37 :
Ja, ik ben nou eenmaal geen zachte heelmeester. Ik kan ook zeer lovend zijn als een tekst het verdient. Het is dus absoluut niet zo dat ik uit puur cynisme elke tekst die ik tegenkom neersabel. "Streng, doch rechtvaardig"
nou als jij het zegt...
ben wel een beetje bang geworden om een verhaal te publiceren nu jij op het forum bent...
Oud 14-03-2007, 21:24
kruizer
kruizer is offline
Citaat:
leiv schreef op 07-03-2007 @ 19:44 :
Nee, niet leuk, niet goed.

De beschrijving van de huwelijksdag is doordrenkt van mislukt cynisme. De meeste mensen die gaan trouwen zijn trots en vinden al die aandacht heerlijk. Anders zou je wel in besloten kring gaan trouwen. Nu weet ik wel dat het cynisme bedoelt is als humoristische toon, maar hij ligt bij mij erg vals in het gehoor.

Daar komt bij dat de tekst krakkemikkig geschreven is en de punchline zeer saai en voor de hand liggend is.
Haha, dat is voor mij juist de reden dat ik het heel tof vind.
Flauw sarcasme, een iets té lange opsomming die bijna saai wordt, en dan afluiten met een keihard cliché.
Helemaal top.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 09:18
*carmen*
*carmen* is offline
dus toch verschillende meningen... ik ga kijken of ik reactie krijg op het stuk als het geplaatst is
X
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten