Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik denk dat op een dergelijk heftig moment je weerstand gewoon wat naar beneden gaat en je de emoties die je normaal weg zou drukken om pas in een vertrouwde omgeving te uiten niet meer kunt onderdrukken. En dat hoeft lang niet voor iedereen op te gaan, maar misschien voor heel veel van je klasgenoten wel.
||
Citaat:
Wat de oorzaak ervan ook was - Diana's dood was zeker afschuwelijk, maar het blijft vreemd dat zo veel mensen zó huilden om een vrouw die ze nooit hebben gekend, en die ze gedurende haar leven ook nooit hebben gerespecteerd (anders kocht je de tabloids ook niet en ging je ook niet over haar zitten roddelen en oordelen vellen). Ik denk dan ook eerder dat zij haar als een soort excuus gebruikten om hun eigen emoties en frustraties over hun dagelijkse leven te uiten, of omdat zij zelf iemand hadden verloren in soortgelijke omstandigheden en daar bij Diana's dood weer aan herinnerd werden. Zoiets zal het dus ook zijn bij de zelfmoord die iemand pleegt. Gedurende het leven van de zelfmoordenaar kijkt iemand amper om of op van desbetreffende persoon, als ware hij/zij meubilair. Maar als hij/zij dan eenmaal zelfmoord heeft gepleegd, gaan zelfs de klasgenoten snotteren die de zelfmoordenaar altijd links hebben laten liggen en nooit aandacht aan hem/haar hebben besteed. Waarom? Misschien zien ze andere mensen huilen en doen ze dat ook maar om niet gevoelloos over te komen. Of ze hebben zelf problemen en durven daar hun gevoelens niet over te uiten, en gebruiken de dood van de zelfmoordenaar om zelf emotionele opluchting te vinden en even te vergeten over hun eigen problemen. Of het zijn werkelijk gevoelige mensen die slecht negativiteit kunnen verdragen en daarom gemakkelijk meehuilen. De eerste twee mogelijke oorzaken zijn uiteindelijk egoïstisch, en de derde en laatste oorzaak komt voort uit medeleven voor de medemens. Ik heb er zelf moeite mee dat de hele massa bij een zelfmoord ook écht iets geeft om de dode. Natuurlijk zijn er mensen die het echt erg vinden, maar er zijn genoeg mensen die een beetje meelopen en hypocriet lopen te doen (dat zijn dan volslagen vreemden van de zelfmoordenaar, of klasgenoten die nooit naar hem/haar hebben omgekeken). En de dode ook maar steeds ophemelen. Daarom zal ik altijd sceptisch zijn bij zulke omstandigheden, omdat de motieven - van mensen die geen familie of vrienden waren van de overledene - altijd wel in zekere mate dubieus zijn.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Samenvatting: Forum, bijna hele boek numen | 1 | 25-09-2007 14:37 | |
Psychologie |
Borderline (BL) MisterDJ | 10 | 11-05-2005 06:11 | |
Psychologie |
MIJN SPREEKBEURT WILLEN JULLIE PLEASE ChEcKEN kleinedraak | 13 | 25-08-2002 20:43 |