Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2007, 16:27
Laen
Laen is offline
Ik heb sinds kort draadloos internet via de livebox. Hier heb ik al van alles mee geprobeerd, maar het werkt alleen als ik het MAC-adres van de livebox uitschakel.

Alleen nou is mijn vraag: is mijn netwerk nu wel beveiligd?
Zo nee, hoe zorg ik ervoor dat het wel beveiligd wordt?
Oud 16-03-2007, 17:07
Koning
Koning is offline
Je bent niet erg duidelijk en je kunt een MAC adres niet uitschakelen, wees duidelijker.

Wat ging er mis, wat wil er op dat moment precies niet, wat heb je nog meer geprobeerd en welke apparatuur gebruik je.?

Laatst gewijzigd op 16-03-2007 om 17:09.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 19:50
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Nee, draadloos netwerk is nu niet beveiligd.

Ik zou zeggen schakel de WPA beveiliging in op je Livebox, geef hiervoor een sleutel op en log hiermee in op je netwerk.

Ik denk dat je de beveiliging op MAC adres niveau nu uitgeschakeld hebt. Dit zal wel niet goed geconfigureerd zijn geweest. (Met deze optie kun je een lijst met MAC adressen van pc's opbouwen die verbinding mogen maken met je netwerk, zodat je dus niet met een "vreemde" pc kunt inloggen op het netwerk).
Oud 16-03-2007, 22:22
Laen
Laen is offline
Citaat:
Koning schreef op 16-03-2007 @ 18:07 :
Je bent niet erg duidelijk en je kunt een MAC adres niet uitschakelen, wees duidelijker.

Wat ging er mis, wat wil er op dat moment precies niet, wat heb je nog meer geprobeerd en welke apparatuur gebruik je.?
Toch apart dat je zegt dat dat niet kan, want bij de livebox configuratie is er een optie waar letterlijk bij staat:

MAC-adres o Uitschakelen o Activeren

Ik heb op uitschakelen geklikt en toen kon ik eindelijk toegang krijgen tot mijn eigen draadloos netwerk.

Ik denk dat het probleem op zich er niet meer toe doet, want ik wil het graag zo laten. Nu werkt het tenminste
Maar het probleem wat ik had staat in mijn andere topic.

Het gaat nu dus meer om het feit: hoe zorg ik met deze instellingen dat mijn netwerk toch beveiligd is?
Oud 16-03-2007, 22:25
Laen
Laen is offline
Citaat:
Poor twisted me schreef op 16-03-2007 @ 20:50 :
Nee, draadloos netwerk is nu niet beveiligd.

Ik zou zeggen schakel de WPA beveiliging in op je Livebox, geef hiervoor een sleutel op en log hiermee in op je netwerk.

Ik denk dat je de beveiliging op MAC adres niveau nu uitgeschakeld hebt. Dit zal wel niet goed geconfigureerd zijn geweest. (Met deze optie kun je een lijst met MAC adressen van pc's opbouwen die verbinding mogen maken met je netwerk, zodat je dus niet met een "vreemde" pc kunt inloggen op het netwerk).
Dankjewel, hier kan ik wat mee.

Is de WPA beveiliging een wachtwoord dat je in moet stellen om toegang te krijgen?
Want ik ben vandaag bij mijn buurmeisje geweest en zij heeft even gekeken of ze er bij mij op kon en dat kon niet omdat ze een wachtwoord in moest voeren. Dus ik denk dat dat dan al gedaan is, of niet?

Is het dan ook een optie om het MAC-adres van mijn WLAN kaart in mijn laptop toe te voegen aan de lijst van de MAC-adressen in mijn Livebox?
Want dan is hij dubbel beveiligd als ik het goed begrijp?

edit: ik ben er inmiddels achter hoe ik een MAC-adres toevoeg aan mijn livebox, maar waar kan ik vinden wat het MAC-adres is van mijn WLAN kaart?

Laatst gewijzigd op 16-03-2007 om 22:35.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 15:51
Poor twisted me
Citaat:
Laen schreef op 16-03-2007 @ 23:25 :

edit: ik ben er inmiddels achter hoe ik een MAC-adres toevoeg aan mijn livebox, maar waar kan ik vinden wat het MAC-adres is van mijn WLAN kaart?
Ga naar start, uitvoeren.
Typ vervolgens in: cmd

Een zwart scherm zal openen.(De command prompt).

Typ vervolgens in :

ipconfig /all

Je krijgt nu een lijst te zijn met allerlei gegevens over je netwerk, en je netwerk kaart instellingen.

Je moet even kijken waar de lijst met gegevens over je draadloze netwerk adapter staat. (Let op, dat je bij de juiste netwerkkaart kijkt!)

Bij fysiek adres (physical Adresss), moet je even kijken wat voor " code" er achter staat. (Dit is een code zoals bijvoorbeeld: 00-0C-6E-BA-52-F5)

Deze " code" is het mac adres, wat je kunt toevoegen aan de lijst in je livebox. Let wel op, wanneer je met een " vreemde" laptop zult willen inloggen op je netwerk, zal het MAC adres van deze laptop wel voor moeten komen in de lijst in je Livebox.

Over de WPA beveiliging, wanneer je deze beveiliging inschakeld word het verkeer dat tussen je Livebox en je laptop plaatsvindt versleuteld. Een buitenstaander kan dit verkeer dus niet zomaar " afluisteren". Hiervoor heb je de sleutel nodig. Dit is een soort van password wat je kunt opgeven in de configuratie van je livebox/router. Dit password zul je ook moeten opgeven wanneer je verbinding wilt maken met je netwerk.

Zoals ik begrepen heb had je dit al ingeschakeld en hiervoor al een sleutel opgegeven.
Oud 17-03-2007, 16:35
Koning
Koning is offline
Ik zou geen MAC filter gebruiken, alleen maar meer gedonder. Neem een leuke WPA key uit een generator.

Hier kun je een WPA key laten genereren.
http://www.kurtm.net/wpa-pskgen/
Oud 17-03-2007, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Koning schreef op 17-03-2007 @ 17:35 :
Ik zou geen MAC filter gebruiken, alleen maar meer gedonder. ]
Waarom geen Mac-Filter? ik heb er nooit problemen mee.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 13:47
Poor twisted me
Citaat:
lullow schreef op 17-03-2007 @ 21:42 :
Waarom geen Mac-Filter? ik heb er nooit problemen mee.
Nee inderdaad, ik heb er hier ook nooit problemen mee. Je moet alleen even in de gaten houden dat wanneer er iemand met een vreemde notebook op je netwerk wil inloggen je het MAC adres toevoegd. Maar hoe vaak zal zoiets nou echt voorkomen..?
Oud 18-03-2007, 16:49
Koning
Koning is offline
Omdat ik wel eens mensen op bezoek heb, en ze dan gewoon de key van mijn usb stick kunnen halen en kunnen internetten. Anders moet ik naar boven lopen pc opstarten, MAC adres toevoegen.

Bovendien als iemand WPA kan omzeilen wordt MAC controle ook geen probleem.
Oud 18-03-2007, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Koning schreef op 18-03-2007 @ 17:49 :
Omdat ik wel eens mensen op bezoek heb, en ze dan gewoon de key van mijn usb stick kunnen halen en kunnen internetten. Anders moet ik naar boven lopen pc opstarten, MAC adres toevoegen.

Bovendien als iemand WPA kan omzeilen wordt MAC controle ook geen probleem.
MAC is wat moeilijker omdat dat het fysieke adres is van je netwerk kaart. is wat lastiger aan te passen en moeilijker uit te lezen dan een WPA key. Ben je nou echt zo lui om naar boven te lopen.. ik neem aan dat je je USB stickook niet 24/7 in je zak heb zitten.

Ik heb ook vaak zat mensen op bezoek met ene laptop. der staat bij ons altijd wel een pc aan.. allemaal 1 pc en 1 laptop x4.. maar als dat niet het geval is.. een pc is toch zo op gestart..?

Maarja, ieder wat wils natuurlijk ;-)
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 20:32
Verwijderd
Volgens mij was een MAC adres helemaal neit zo moeilijk te 'faken' maar ik weet er het fijne ook neit van.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 22:27
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 18-03-2007 @ 21:32 :
Volgens mij was een MAC adres helemaal neit zo moeilijk te 'faken' maar ik weet er het fijne ook neit van.
het faken niet.. maar het achterhalen.. een wep-key wordt uitgezonden en een mac-adress blijft "binnen" de router zeg maar dus een moeilijkheidsgraadje meer zeg maar
Met citaat reageren
Oud 18-03-2007, 23:43
Koning
Koning is offline
Citaat:
lullow schreef op 18-03-2007 @ 23:27 :
het faken niet.. maar het achterhalen.. een wep-key wordt uitgezonden en een mac-adress blijft "binnen" de router zeg maar dus een moeilijkheidsgraadje meer zeg maar
Dat maakt toch niet uit, of je weet niks van wifi kraken of je verdiept je er gewoon in.

Neem daarbij mee: MAC addresses are actually not encrypted when sent over the air,
since they are the only reliable way of identifying a peer. Getting them
from network traffic is trivial and only needs a couple of frames.

Maargoed niet echt zinvol om hier over door te lullen gezien het niet uitmaakt.
Oud 19-03-2007, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Koning schreef op 19-03-2007 @ 00:43 :
Dat maakt toch niet uit, of je weet niks van wifi kraken of je verdiept je er gewoon in.

Neem daarbij mee: MAC addresses are actually not encrypted when sent over the air,
since they are the only reliable way of identifying a peer. Getting them
from network traffic is trivial and only needs a couple of frames.

Maargoed niet echt zinvol om hier over door te lullen gezien het niet uitmaakt.
Inderdaad. heeft geen zin, Koop gewoon paar lange netwerk kabels
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 11:36
Koning
Koning is offline
Citaat:
lullow schreef op 19-03-2007 @ 11:56 :
Inderdaad. heeft geen zin, Koop gewoon paar lange netwerk kabels
Ik heb hier WLAN voor de laptops maar ik ben blij dat ik er niet van afhankelijk ben, maar god wat kan dat slecht werken.

Overigens wel merkt dat een duur netwerkkaartje van bijvoorbeeld Linksys of US Robotics een stuk beter signaal heeft dan een Sweex kaartje. (ook afhankelijk van de chipset uiteraard).
Reageren

Regels voor berichten